Stát zdraží emisní plakety a vytvoří další kategorie, hybridy mají být ve stejné kategorii jako elektromobily
Měření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČR
Vláda na dnešním zasedání řeší nová pravidla pro takzvané emisní plakety, které na registračních značkách ukazují, jaké emise automobil vypouští.
Takže BMW X5 40e, šestiválcový benzín se spotřebou kolem 8 litrů s minibaterkou s elektromotorem, jejíž nabití není podmínkou pro jízdu, je ve stejné kategorii jako elektromobil, má stejné výhody, nebude si muset kupovat známku, zadarmo parkuje a podobně … a to jen díky tomu, že v měřícím cyklu (23.5km) dosáhl nízkých emisí CO2 😀 sranda, fakt že jo.
Ano, je to sranda. Existuje hodně průzkumů, kde zákazníci těchto vozů uvádí, že dobíjení doma nevyužívají a jezdí s tím jako s klasickým spalovákem. Ona celá tahle vynucená elektromobilita nemá nic společného s ekologií. Je to jen prostředek, jak vytáhnout z lidí další peníze. Výsledkem bude horší ekologie, protože chudší lidé nebudou mít peníze na obnovu svého vozu, takže ty největší pekáče zůstanou nebo o ně přijdou, protože na to lidi nebudou mít.
A konkrétně u té X5 40e se spotřeba, pokud to trochu přišlápnete, pohybuje až kolem 14 llitrů 🙂 ale má to EL značku no … a argumentace, že se ta baterie dobije při jízdě je úplně lichá. Brzděním jste na 100 kilometrech schopen dobít v řádu jednotek procent.
Moje vlastní zkušenost je, že na 3,5 km 12% klesání dobiju ve Fiatu 500e maximálně 4% 24 kWh baterky.
Není mi z toho moc jasné, které emise se tu vlastně řeší.
Je logické, že ve městech má smysl řešit pevné částice či karcinogenní látky z motorů na naftu a benzin.
Ale co s tím má společného CO2?
Řešíme tu emise ohrožující zdraví obyvatel města, nebo tu řešíme klima?
Klima patří pod MŽP, ale ty „druhé“ emise už by mohly být pod MZ (podobně jako kouření).
Pod MŽP patří jak emise skleníkových plynů tak látek znečišťujících ovzduší, tedy u dopravy hlavně oxidy dusíku a pevné částice. MZd , respektive hygienické službě přísluší jen imise ,napr. hygiena práce a prašnost v uzavřených prostorách. Řešit v dopravě se musí obojí, ovzduší i klima, protože k obojimu se ČR zavázala.
Korona virus jasně prokázal, že koncentrace dusíku na intenzitě IAD vůbec nezávisí ;-).