Automobily Doprava ve městě

Stát zdraží emisní plakety a vytvoří další kategorie, hybridy mají být ve stejné kategorii jako elektromobily

Měření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČR
Měření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČR

Vláda na dnešním zasedání řeší nová pravidla pro takzvané emisní plakety, které na registračních značkách ukazují, jaké emise automobil vypouští. Jde o jeden z kroků, která má ulehčit zavádění takzvaných nízkoemisních zón ve městech, kam mohou vjet jen auta plnící maximální objem emisí. Současně dojde ke zdražení emisní plakety z 80 na 90 Kč.

Návrh nového nařízení počítá s rozdělením aut do celkem šesti emisních kategorií ze stávajících tří. Ministerstvo životního prostředí jako předkladatel tento krok vysvětluje tím, že stávající rozdělení už nestačí. Dosud totiž emisní kategorie vychází z německého systému, který vznikl před více než 12 lety. Zelenou plaketu pro vjezd mohou získat dieselová auta vyrobená roce 2006, tedy i 14 let stará. Případné zavedení nízkoemisních zón by tak vzhledem k poměrně mladému vozovému parku ve velkých městech prakticky nic nepřineslo.

Návrh i nadále nechává velký rozdíl v plaketách podle typu motorů: zatímco do emisní kategorie 6 se dostanou diesely vyrobené po roce 2015, stejnou nálepku dostanou motory jezdící na benzín a vyrobené po roce 2001.

Nově vznikne i plaketa pro majitele elektromobilů a hybridů s emisemi do 50 gramů CO2 na kilometr. Stát přitom vůbec neřeší, že majitelé hybridů mohou jet celou dobu na benzín či naftu a vypouštět tolik emisí jako klasický vůz se spalovacím motorem. Podobně už například v minulosti Praha zvýhodnila hybridy při parkování v zónách placeného stání, kvůli velkému boomu hybridů ale nakonec od tohoto opatření ustoupila.

Nové plakety budou modré pro kategorii 5, fialové pro kategorii 6 a bílé pro elektromobily a hybridy do emisí 50 g/km.

Návrh nového uspořádání emisních kategorií:

Vozidla kategorie M nebo N se vznětovými motory (dieselové)

 

Mezní hodnoty emisí1)

První zápis vozidla kategorie M1 nebo N1 do registru silničních vozidel ve státě, kde bylo vozidlo jako nové poprvé uvedeno do provozu

První zápis vozidla kategorie M2, M3, N2 nebo N3 do registru silničních vozidel ve státě, kde bylo vozidlo jako nové poprvé uvedeno do provozu

Emisní kategorie 1

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 1, EURO I, nebo horší

před 1. lednem 1997

před 1. říjnem 1996

Emisní kategorie 2

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 2 nebo EURO II

od 1. ledna 1997 do 31. prosince 2000

od 1. října 1996 do 30. září 2001

Emisní kategorie 3

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 3 nebo EURO III

od 1. ledna 2001 do 31. prosince 2005

od 1. října 2001 do 30. září 2006

Emisní kategorie 4

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 4 nebo EURO IV

od 1. ledna 2006 do 31. srpna 2010

od 1. října 2006 do 30. září 2009

Emisní kategorie 5

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 5 nebo EURO V

od 1. září 2010 do 31. srpna 2015

od 1. října 2009 do 31. prosince 2013

Emisní kategorie 6

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 6 a vyšší nebo EURO VI a vyšší

od 1. září 2015

od 1. ledna 2014

Vozidla kategorie M nebo N  se zážehovými motory (benzin) 

Mezní hodnoty emisí1)

První zápis vozidla kategorie M1 nebo N1 do registru silničních vozidel ve státě, kde bylo vozidlo jako nové poprvé uvedeno do provozu

První zápis vozidla kategorie M2, M3, N2 nebo N3 do registru silničních vozidel ve státě, kde bylo vozidlo jako nové poprvé uvedeno do provozu

Emisní kategorie 1

vozidla nesplňující žádné mezní hodnoty emisí EURO

před 1. lednem 1993

před 1. říjnem 1993

Emisní kategorie 4

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 1 nebo EURO I

od 1. ledna 1993 do 31. prosince 1996

od 1. října 1993 do 30. září 1996

Emisní kategorie 5

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 2 nebo EURO II

od 1. ledna 1997 do 31. prosince 2000

od 1. října 1996 do 30. září 2001

Emisní kategorie 6

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 3 a vyšší nebo EURO III a vyšší

od 1. ledna 2001

od 1. října 2001

Odebírat
Upozornit na
guest
6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam H

Takže BMW X5 40e, šestiválcový benzín se spotřebou kolem 8 litrů s minibaterkou s elektromotorem, jejíž nabití není podmínkou pro jízdu, je ve stejné kategorii jako elektromobil, má stejné výhody, nebude si muset kupovat známku, zadarmo parkuje a podobně … a to jen díky tomu, že v měřícím cyklu (23.5km) dosáhl nízkých emisí CO2 😀 sranda, fakt že jo.

Ten_z_Bíliny

Ano, je to sranda. Existuje hodně průzkumů, kde zákazníci těchto vozů uvádí, že dobíjení doma nevyužívají a jezdí s tím jako s klasickým spalovákem. Ona celá tahle vynucená elektromobilita nemá nic společného s ekologií. Je to jen prostředek, jak vytáhnout z lidí další peníze. Výsledkem bude horší ekologie, protože chudší lidé nebudou mít peníze na obnovu svého vozu, takže ty největší pekáče zůstanou nebo o ně přijdou, protože na to lidi nebudou mít.

Adam H

A konkrétně u té X5 40e se spotřeba, pokud to trochu přišlápnete, pohybuje až kolem 14 llitrů 🙂 ale má to EL značku no … a argumentace, že se ta baterie dobije při jízdě je úplně lichá. Brzděním jste na 100 kilometrech schopen dobít v řádu jednotek procent.

Moje vlastní zkušenost je, že na 3,5 km 12% klesání dobiju ve Fiatu 500e maximálně 4% 24 kWh baterky.

náhodný kolemjdoucí

Není mi z toho moc jasné, které emise se tu vlastně řeší.
Je logické, že ve městech má smysl řešit pevné částice či karcinogenní látky z motorů na naftu a benzin.
Ale co s tím má společného CO2?
Řešíme tu emise ohrožující zdraví obyvatel města, nebo tu řešíme klima?
Klima patří pod MŽP, ale ty „druhé“ emise už by mohly být pod MZ (podobně jako kouření).

Greta

Pod MŽP patří jak emise skleníkových plynů tak látek znečišťujících ovzduší, tedy u dopravy hlavně oxidy dusíku a pevné částice. MZd , respektive hygienické službě přísluší jen imise ,napr. hygiena práce a prašnost v uzavřených prostorách. Řešit v dopravě se musí obojí, ovzduší i klima, protože k obojimu se ČR zavázala.

Žlutý klandr

Korona virus jasně prokázal, že koncentrace dusíku na intenzitě IAD vůbec nezávisí ;-).