cargo

Stát zdraží emisní plakety a vytvoří další kategorie, hybridy mají být ve stejné kategorii jako elektromobily

Měření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČRMěření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČR

Vláda na dnešním zasedání řeší nová pravidla pro takzvané emisní plakety, které na registračních značkách ukazují, jaké emise automobil vypouští.

Vláda na dnešním zasedání řeší nová pravidla pro takzvané emisní plakety, které na registračních značkách ukazují, jaké emise automobil vypouští. Jde o jeden z kroků, která má ulehčit zavádění takzvaných nízkoemisních zón ve městech, kam mohou vjet jen auta plnící maximální objem emisí. Současně dojde ke zdražení emisní plakety z 80 na 90 Kč.

Návrh nového nařízení počítá s rozdělením aut do celkem šesti emisních kategorií ze stávajících tří. Ministerstvo životního prostředí jako předkladatel tento krok vysvětluje tím, že stávající rozdělení už nestačí. Dosud totiž emisní kategorie vychází z německého systému, který vznikl před více než 12 lety. Zelenou plaketu pro vjezd mohou získat dieselová auta vyrobená roce 2006, tedy i 14 let stará. Případné zavedení nízkoemisních zón by tak vzhledem k poměrně mladému vozovému parku ve velkých městech prakticky nic nepřineslo.

Návrh i nadále nechává velký rozdíl v plaketách podle typu motorů: zatímco do emisní kategorie 6 se dostanou diesely vyrobené po roce 2015, stejnou nálepku dostanou motory jezdící na benzín a vyrobené po roce 2001.

Nově vznikne i plaketa pro majitele elektromobilů a hybridů s emisemi do 50 gramů CO2 na kilometr. Stát přitom vůbec neřeší, že majitelé hybridů mohou jet celou dobu na benzín či naftu a vypouštět tolik emisí jako klasický vůz se spalovacím motorem. Podobně už například v minulosti Praha zvýhodnila hybridy při parkování v zónách placeného stání, kvůli velkému boomu hybridů ale nakonec od tohoto opatření ustoupila.

Nové plakety budou modré pro kategorii 5, fialové pro kategorii 6 a bílé pro elektromobily a hybridy do emisí 50 g/km.

Návrh nového uspořádání emisních kategorií:

Vozidla kategorie M nebo N se vznětovými motory (dieselové)

 

Mezní hodnoty emisí1)

První zápis vozidla kategorie M1 nebo N1 do registru silničních vozidel ve státě, kde bylo vozidlo jako nové poprvé uvedeno do provozu

První zápis vozidla kategorie M2, M3, N2 nebo N3 do registru silničních vozidel ve státě, kde bylo vozidlo jako nové poprvé uvedeno do provozu

Emisní kategorie 1

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 1, EURO I, nebo horší

před 1. lednem 1997

před 1. říjnem 1996

Emisní kategorie 2

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 2 nebo EURO II

od 1. ledna 1997 do 31. prosince 2000

od 1. října 1996 do 30. září 2001

Emisní kategorie 3

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 3 nebo EURO III

od 1. ledna 2001 do 31. prosince 2005

od 1. října 2001 do 30. září 2006

Emisní kategorie 4

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 4 nebo EURO IV

od 1. ledna 2006 do 31. srpna 2010

od 1. října 2006 do 30. září 2009

Emisní kategorie 5

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 5 nebo EURO V

od 1. září 2010 do 31. srpna 2015

od 1. října 2009 do 31. prosince 2013

Emisní kategorie 6

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 6 a vyšší nebo EURO VI a vyšší

od 1. září 2015

od 1. ledna 2014

Vozidla kategorie M nebo N  se zážehovými motory (benzin) 

Mezní hodnoty emisí1)

První zápis vozidla kategorie M1 nebo N1 do registru silničních vozidel ve státě, kde bylo vozidlo jako nové poprvé uvedeno do provozu

První zápis vozidla kategorie M2, M3, N2 nebo N3 do registru silničních vozidel ve státě, kde bylo vozidlo jako nové poprvé uvedeno do provozu

Emisní kategorie 1

vozidla nesplňující žádné mezní hodnoty emisí EURO

před 1. lednem 1993

před 1. říjnem 1993

Emisní kategorie 4

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 1 nebo EURO I

od 1. ledna 1993 do 31. prosince 1996

od 1. října 1993 do 30. září 1996

Emisní kategorie 5

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 2 nebo EURO II

od 1. ledna 1997 do 31. prosince 2000

od 1. října 1996 do 30. září 2001

Emisní kategorie 6

vozidla splňující mezní hodnoty emisí EURO 3 a vyšší nebo EURO III a vyšší

od 1. ledna 2001

od 1. října 2001

Tagy emisní normy emisní plaketa emisní poplatky nízkoemisní zóny
6 komentářů