Silnice

Stát začne vykupovat pozemky pro část Pražského okruhu, chce tím zrychlit přípravu

Vizualizace křižovatky D0 u Běchovic. Foto: YouTube

Nekonečný příběh o tom, kdy se začne stavět další část Pražského úseku mezi dálnicemi D1 a D11, pokročil. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO 2011) slíbil představitelům Prahy po včerejší schůzce, že stát se pokusí urychlit přípravu tím, že už začne vykupovat pozemky, aniž by měl pro nový úsek dálnice D0 územní rozhodnutí.

„Pokud začneme už teď vykupovat pozemky a ukážeme, že to myslíme opravdu vážně, mohl by se začít proces územního rozhodnutí. Podmínili jsme to ještě podpisem memoranda, v které bude řečeno, co bude s pozemky, které budou vykoupeny nad rámec potřeby samotné stavby. Ty by převzala Praha,“ řekl Ťok po schůzce v oznámení na twitteru.

Stát bude podle Ťoka kupovat větší díl pozemků pro takzvaná ochranná pásma budoucí komunikace. Magistrát by měl následně koupit pozemky dál od chystané dálnice a zřídit na nich pásy zeleně. Ty by pak ochránily obyvatele od hluku. „Stavba bude mít mimo jiné ještě širší ochranná pásma, než nařizuje zákon, abychom minimalizovali její dopad na život Pražanů v okolí,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Vykupovat pozemky ještě před získáním územního rozhodnutí není zvykem, mělo by to ale stavbu urychlit.

Už minulý týden se Scheinherr sešel se všemi starosty dotčených městských částí a požádal je o pomoc při výkupech. „Požádal jsem ŘSD, aby nás maximálně podpořili tam, kde je u této stavby jejich role,“ dodal Scheinherr.

Úsek 511 mezi Běchovicemi a D1 se má stavět už několik let, stále ale nemá patřičná povolení a je na začátku přípravy. „Uleví lidem v oblasti Spořilova, kde se dnes auta místo chybějící částí okruhu valí Jižní a Štěrboholskou spojkou a ulice Spořilovská a Kutnohorská jsou zahlcené. Na novém úseku budou dva mosty, dva tunely a jeden ekodukt, zbytek povede většinou v zářezu,“ dodal Scheinherr.

Plánovaný úsek měří zhruba 12 kilometrů, jde o jednu z nejvíce chybějících dopravní staveb v Česku. Praha se už minul týden dohodla s ministerstvem dopravy na tom, že se budou obě strany potkávat častěji. V roce 2017 o dálnici například ministerstvo dopravy mluvilo jako o „prioritě všech priorit„.

Trasa úseku 511 Pražského okruhu. Foto: ŘSD
Trasa úseku 511 Pražského okruhu. Foto: ŘSD

 

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
DRABADURA
Host
DRABADURA

To je všechno hezký, ale proč nepíšete, za jak dlouho se bude stavět chybějící celá severní část PO?
Touhle rychlostí to bude trvat dalších minimálně 30 let, než bude dostavěn celej PO. To by jeden plakal, když vidí rychlost výstavby infrastruktury v ČR.
Aspoň, že v posledních letech se konečně zahajují nové stavby.

OndraK
Host
OndraK

Proti této variantě, koncepčně staré několik desítek let a neodpovídající současné době rozrůstání Prahy, se staví většina místních samospráv. Stát místo, aby se snažil najít řešení bude opět používat sílu a argument „máme koupené pozemky, tak to tam přece musíme postavit“.
Bohužel jediným výsledkem bude prodlužování výstavby čehokoliv.

Krokous
Host
Krokous

Pokud se podíváte na mapu, je to asi jediná logická trasa. A nemáte pravdu – většina dotčených samospráv je naopak pro.

OndraK
Host
OndraK

Kde jsou nějaké zdroje, že většina samospráv je pro?

Doporučuji podívat se na tyto zdroje:
Samospráva: http://www.starostoveprookruh.cz/ plus například v Horních Počernicích je okruh také zásadní téma.
Studie: http://rozumnadoprava.cz/wp-content/uploads/2018/09/SOKP-a-hranice-m%C4%9Bsta.pdf

AAA
Host
AAA

Jasně. A co říkají pro změnu ty samosprávy, kterých by se týkala ona varianta vyhnaná někam za Úvaly?

OndraK
Host
OndraK

Samozřejmě. Stejně tak jako vy, když by vám za barákem měla vést dálnice (jakkoliv je kdekoliv jinde budete podporovat). Na druhou stranu si přečtěte studii, na kterou jsem dával odkaz; zjistěte si dopady na počet lidí a další…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Zapotřebí jsou teď už obě trasy: už „prehistoricky přitom i Praha měla mít 3 okruhy“ = vnitřní (městský), střední (po okrajích tehdejšího města, nyní nazývaný „Pražský“) a vnější – ale pak „bolševik“ ve své idei sloučil střední a vnější do jednoho (protože neměl dost peněz na stavbu obou) a „postbolševici“ se tomu rychle přizpůsobili, nakoupili příslušné pozemky, a teď trvají na tom, že se musí postavit to řešení z dob „bolševika“ (tedy ten „Pražský“) a nic dalšího není třeba.

KLKL
Host
KLKL

To není pravda. Jeden byl sice opravdu zrušen, ale byl to ten nejvíce uvnitř. A navíc byl i tak z větší části postaven. Severovýchodní část měl mít společnou se středním (postaveno) na východě ho měla tvořit 2.SJM (z větší části postavena) a na jihu to měla být nejproblematičtější propojka Radlice-Vyšehrad, na kterou naštěstí nedošlo. Čas od času ji (nebo část) ale pořád někdo vytahuje, že by jako byla potřeba. Ještě se mlhavě uvažovalo o jakémsi čtvrtokruhu na jihovýchodě města (to je zhruba ta dnešní trasa u Modletic), s tím, že v případě úspěchu se bude pokračovat dále dokola – kdesi… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V mnohém nemáte pravdu: ten „městský“ (= „vnitřní“) okruh nebyl zrušen, ale pouze zvětšen = více „roztažen“ (m.j. třeba „Blankou“), protože ten původní byl vlastně jen centrem nikdy nedostavěného „roštového uspořádání“ komunikací, z něhož zbyla vlastně pouze právě ta 2. SJM – a to, co je dnes označováno jako „Pražský okruh“ neměl být původně okruh „vnější“, jen v době vzniku té koncepce (30. léta minulého století) samozřejmě ještě skutečný „vnější“ okruh zdaleka ještě nebyl tak potřebný a budování toho systému okružních komunikací bylo logicky předpokládáno jako postupné „od středu ven“. Nikdo ovšem ještě ani na počátku 90. let minulého století… Číst vice »

klkl
Host
klkl

Je to trasa dobrá jen pro spojení D1-D10, nebo i D1-D8 (resp.9). Pro ostatní tranzitující je volena špatně a proto nebude okruh fungovat jak by měl. Místní samosprávy jsou vždycky proti a největší vina je na těch, co vyhnali okruh od Jižního města. Představte si stotisícové město, které odmítne dálnici. Že otravují obyvatele všech sousedních obcí, přes které jezdí, aby se k nějaké dálnici (jiné než D1) dobrali, to do své bilance nepočítají.

Flinta
Host
Flinta

Pokud má být Pražský okruh využíván nejen tranzitní dopravou, musí být v rozumné vzdálenosti od centra města. Již v současné podobě je okruh dlouhý více než 80 km. Pokud se od Prahy ještě vzdálí a tím prodlouží, vrátí se doprava napříč Prahou zpět do centra.

OndraK
Host
OndraK

Tranzitní doprava se nebude mít potřebu vracet do centra. K odbavení městské dopravy pak má sloužit městský okruh.

KLKL
Host
KLKL

V Praze přibývá každým rokem nějakých (spíše necelých) 10000 obyvatel. To je město jako Dobříš, Lovosice nebo Hlinsko. O těch co přibývají těsně za hranicemi Prahy nemluvě. Vzpomínám, kdy naposledy byla dokončena nějaká podstatnější dopravní novostavba. Silnice, železnice, metro, tramvaj, cokoliv. Poslední co mne napadá je Trojský most (novostavba pouze z hlediska aut). Třeba víte o něčem novějším. Také hloubám, co se právě teď staví. Vršovice-Zahradní město je jen přeložka stávající trati a nic jiného v hlavě nemám. Fakt je to tak špatné? Příprava tohodle úseku okruhu (brambory) trvá věky. Za ta léta to už mohli přepracovat do nějaké smysluplnější… Číst vice »

Gremli
Host
Gremli

Docela zajímavě vypadá ten ekodukt kousek od tunelu (viz. foto ŘSD)…to je potřeba odškrtnout položku splněno, nebo v tom místě opravdu bude mít nějaký význam?

Ulafme
Host
Ulafme

Nic jim nebránilo v tom ty pozemky vykupovat už roky. Zase další PR žvást z Ministerstva Nicnedělaní a Buzerace.
Pokud by pro Babiše byla výstavba infrastruktury stejná priorita jako EET, byl už by celý okruh kolem Prahy dávno postaven.

Rossec
Host
Rossec

Pro estébáka Já Nikdy Bureš to samozřejmě priorita není, poněvadž to znamená výdaje státního rozpočtu a ten by pak vypadal pohledově hůře.

Lumír Kuchař
Host
Lumír Kuchař

pozemky lze vykupovat až po vydání právoplatného územního rozhodnutí, tady jde o klíčové rozhodnutí, že dle novely zákona 416 se na to čekat nebude a vykoupí se pozemky už dopředu, to se nikdy nikde nestalo, neboť to starší verze zákona zakazovala (aby stát nevykoupil pozemky a pak je měl k ničemu, pokud by se ukázalo, že se musí stavba přetrasovat, takže žádné PR žvásty ale průlom a panu ministrovi patří dík!

OndraK
Host
OndraK

Považuji to za neefektivní průlom. Průlom by byl zrychlení vydávání územního rozhodnutí. Takto bude používán argument „máme koupené pozemky a tak to nikudy jinudy nemůže vést“.

Krokous
Host
Krokous

Loni požádali o vydání ÚR, letos očekávají jeho vydání… Kolik že je na vydání ÚR, pokud je žádost kompletní (jako že určitě byla – dle místoředitele Rýdla pracuje ŘSD jak drak a bavíc precizně a spolehlivě)? 60 dní?

Lumír Kuchař
Host
Lumír Kuchař

územní řízení může trvat klidně roky … tam se na žádných 60 dní nehraje u velkých staveb … jsou územní řízení která u velkých staveb běžně trvají klidně několik let a neustále se účastníci řízení odvolávají a územní rozhodnutí né a né nabýt právní moci, může to dokonce skončit zrušením územního rozhodnutí a celý proces jede znovu, viz. naše „super“ stavební legislativa

Krokous
Host
Krokous

Lhůta pro vyřízení je 60 dnů, je jedno o jakou stavbu se jedná. To že to trvá roky je chyba nedostatků podaných žádosti a nebo lemplovství dotyčného úředníka – ve většině případů dominuje první důvod.

Jarda
Host
Jarda

Já věřím tomu, že pokud to bude opravdu priorita jako prase, tak se toho ještě dožijeme. Ale z čeho mám obavy – Z aktivit těch prapodivných spolků, kteří stavbu blokují jak mohou. Hlavně teda si vybavuju „Spolek Chvalský“. Tyto pseudo-organizace mě osobně hodně štvou…..

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Bude mi pětatřicet a tak nějak nevěřím, že se tudy kdy svezu…

Pavel Klicpera
Host
Pavel Klicpera

Martine, mně 58… celý můj život se staví D1 z Prahy do Ostravy, zatím končí u Říkovic a z druhé strany u Lipníka… jsme na tom stejně…

KLKL
Host
KLKL

Jsem mladší, ale přesto se v časech mého dětství D1 nestavěla do Ostravy, ale do Košic. Tu zatáčku doleva vymylslel nějakoj mameluk až v době mého zrání.

rory2k
Host
rory2k

Je to ještě jinak. Původně vedla D1 z Prahy přes Brno do Bratislavy(ještě za federálu) a v celé délce se jmenovala D1. Navazující úsek z Bratislavy přes Trenčín, Nové Mesto nad Váhom, Žilinu, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Poprad, Prešov do Košic se tuším úplně původně jmenoval D2 a po rozdělení federace se v rámci slovenské dálniční sítě přeznačil na D1. Na české straně D1 uhnula k severu směr Vyškov, úsek od Brna po Břeclav se přejmenoval na D2.

klkl
Host
klkl

Nesmysl. Brno-Bratislava vždy D2, Bratislava-Trenčín původně D61. Na Slovensku se za federace postavily asi tři úseky D1 (nejdelší ten pod Tatrami), které pak spojením s D61 vytvořily novou D1. D1 od Trenčína k české hranici se nikdy stavět nezačala.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A v původním směru k nově už státní hranici vlastně pořádně ani na moravské straně.

Měch
Host
Měch

Když si vzpomenu, že v roce 2010 bylo na tuto stavbu nepravomocné uzemko a uvažovalo se o zahájení 2012, tak se mi chcete plakat.
By mě zajímalo na základě čeho bude ŘSD vykupovat pozemky, když nemá územní rozhodnutí.

KLKL
Host
KLKL

No přece: ti majitelé, co se už léta snaží odprodat své pozemky státu pod cenou, ti dostávají konečně šanci se těchto zbavit. Ostatní majitelé („nepodstatný zbytek“) budou na pozemcích sedět, dokud to stát nezačně myslet vážně. Nebo snad stát nabídne rovnou cenu, jaká se neodmítá? Pochybuji.

Démon
Host
Démon

Priorita znamená, zkrátit přípravu z 5-ti let na 4 roky 🙂

čecháček
Host
čecháček

V případě českýho stavebního práva – který je, pro zajímavost, co se délky řízení týče na 165. místě ze 185 – bych spíš hovořil o zkrácení z pěti let na deset let. Aspoň budou mít úředníci co žrát.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll