egoe-plus
Cestovní ruch Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava

Stát vypsal tendr na zdvižení mostů přes hořínský kanál v Zelčíně a Vrbně

Zdvihací most Vraňany. Vizualizace. Pramen: ŘVC
Zdvihací most Vraňany. Vizualizace. Pramen: ŘVC

Ředitelství vodních cest pokračuje ve svém snažení ulehčit cestu velkým lodím do Prahy. Tento týden vypsalo tendr na zdvižení dvou mostů přes Vraňansko-hořínský kanál, konkrétně jde o most se silnicí III. třídy ve Vrbně a s účelovou komunikací v Zelčíně. Odhadované náklady činí 177 milionů korun.

Stavbaři předělají mosty tak, aby se podjízdná výška pro lodě zvýšila z dnešních 4,5 metru na sedm metrů. Podobnou přestavbou už od května prochází dalších pět mostů přes kanál, z nichž tři budou zdvižné (Vraňany, Lužec silnice, Lužec železnice).

Mosty v Zelčíně a Vrbně zdvižné nebudou, podjezdná výška pod nimi se zvýší natrvalo. „Oba mosty jsou v otevřené krajině, kde lze zbudovat vyšší nájezdy na most,“ uvedl zástupce Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Investice do všech sedmi mostů je jednou z největších za poslední léta do infrastruktury vodních cest. Celkem jde o zhruba 700 milionů korun. Modernizací, po které budou moci proplouvat velké lodě, prochází i plavební komora Hořín. Mosty i komora mají být hotové na jaře 2021.

Zdymadlo Hořín. Pramen: ŘVC
Zdymadlo Hořín. Pramen: ŘVC

ŘVC chce úpravou vodní cesty pod Prahou usnadnit cestu velkých hotelových lodí do metropole, výhledově počítá i s nákladní kontejnerovou dopravou. Podle investora jsou mosty po více než 100 letech na konci své životnosti a tak jako tak by je čekala modernizace či výměna.

Úprava mostů pod Prahou (dojde i na ty na Trojském kanálu) je součástí celkové modernizace vodní cesty od Mělníka po pražský Radotín. „Malým“ zádrhelem ovšem zůstává pražský Hlávkův most, po kterém vede magistrála, a jehož podjezdná výška je jen pět metrů.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

Ano, jistě, kontejnery z námořních přístavů do Čech. Zcela nepochybně se vyplatí plavit je po řece, přesněji proti proudu řeky, než je tahat po silnici. Pimmm! Zpět z roku 1840 do přítomnosti. Železnice již byla vynalezena.

Martin V.

Jste se nějak rozvášnil. 🙂 V principu nevidím nic nelogického na tom přepravovat dnes kontejnery po řece, dokonce ani proti proudu. Na Rýnu to funguje fakt dobře a kontejnery z Rotterdamu putují po vodě až do švýcarské Basileje. https://www.gdws.wsv.bund.de/SharedDocs/Downloads/DE/Verkehrsberichte/Verkehrsbericht_2017.pdf?__blob=publicationFile&v=2 Na Albertově průplavu v Belgii přeprava z Antverp taky dobře běží. Ale to jsou v Evropě nejspíš jediné dva příklady, kde se kontejnery přepravují pravidelně a ve velkém. Z Hamburku se sice taky přepravují, ale v mnohem menším množství a po Labi jenom kousek, pak už po kanálech ESK a MLK. Labe ale není Rýn a podle mě je pro kontejnery… Číst vice »

Jiří Kocurek

Na Rýnu mají problém. Málo vody. Totiž ono ji z tajících alpských ledovců odtéká málo. Ne že by ledovce zmizely, ale odtávají méně, odtéká z nich méně vody. A jestliže se mají vrátit do rozměrů před 100 léty, tak to bude znamenat hodně vody, která do Rýna neodteče, ale zůstane „tam nahoře“. A vody v Rýnu ubývá navzdory tomu, že za posledních 150 let narostl průtok Rýna o část vody z povodí Dunaje. https://cs.wikipedia.org/wiki/Propad%C3%A1n%C3%AD_Dunaje Poprvé Dunaj vyschnul v roce 1874, alespoň dle dostupných záznamů. Jinak propadání řeky v krasové oblasti je zcela normální jev, v ČR je známý Křtinský potok… Číst vice »

kakov

tato akce, je naprostý nesmysl a zlodějna peněz, celé se to koná kvůli jakési (jedné!!!) zahraniční výletní lodi, která zajede do Prahy max. 14 do roka, přepraví „pár lidí“……

Tomáš

Nechápu, jak jste přišel na tu jednu loď?

Pan X

Je ještě šance zastavit tu nesmyslnou investici do toho zdvihacího železničního mostu v Lužci? Proč jej raději nesnesou a neodstraní úplně? Zrušení Lužecké lokálky by si nikdo ani nevšiml.

Alibaba

Proč ho nesnesou? Asi proto, že to snesení neprošlo přes územní řízení.
Jako šotouš bych si zkrácení/zrušení Lužecké lokálky všiml. 🙂

Pan X

Kvůli šotoušům se veřejná doprava nezřizuje. Lužec je víc než dobře obsloužen autobusy a vlaky tam nevozí nic jiného, než vzduch.

Jiří Kocurek

24 vlaků (sólo 810) za den, na které nutno ve Vraňanech přestupovat. Končil−li by peron před plavebním kanálem, znamenalo by to zacházku až 700 metrů pro část obyvatel obce. V souběhu jezdí autobus. Je tam ještě vlečka, ta potřebuje výtažnou kolej.
Hádám, že s koncem řady 810 tam skončí i osobní doprava. Prostě ten vlakokilometr stojí 3x tolik co autobus, sežere 2,5x tolik co autobus a motor je tam z autobusu z roku 1971−73. Ikdyž emise jedné regíny vzal čert, proti uhelné elektrárně je to kýbl vody do Orlíku.

Alibaba

No, mluvil jste, o tom, že by si toho nikdo nevšiml. .-)

Jaroslav

Podlě mě ne. Kapříci už byly vypuštěni.

čecháček

Jak mi bylo vysvětleno šotouši v jedné předchozí diskuzi k Lužci, lužecká lokálka má historický význam srovnatelný s Karlštejnem, tudíž MUSÍ být zachována.

Martin V.

Doufám, že silniční most ve Vrbně uzavřou teprve v okamžiku, kdy most přes plavební komoru Hořín bude opět průjezdný! Vede tudy totiž značená objížďka cyklostezky „EV7 Vltavská“, která je normálně trasovaná právě přes Hořín. Nebo se na ŘVC už úplně zbláznili a rozkopou všechny mosty přes kanál najednou? Jo, a Hlávkův most není jediný (kromě již zmíněných), který nemá podjízdnou výšku 7 m. Ještě tu je historický nýtovaný jezový most v Miřejovicích (už dost rezavý). Když jsem se ptal, jestli tam budou prodlužovat plavební komoru proti vodě (což by situaci vyřešilo), tak mi z ŘVC říkali, že ne, že to… Číst vice »

Jaroslav

Největší překážkou je most ve Štětí na Labi s výškou 5,65m a pak pár mostů s výškou 6m. Takže do Prahy se vyšší lodě nedostanou a je to jen tunel na peníze. Viz 3 mosty v Lužci ve vzálenosti 300m od sebe – silniční, silniční zdvihací, železniční zdvihací pro lokálku a 150m kolejí na druhém břehu. Celé to je pro obslužnost obce s 1500 obyvateli. Přitom na tento ostrov spojují další 2 mosty ve Vraňanech a v Zelčíně. Pro srovnání, pokud chcete překročit Vltavu, tak mezi Kralupy nad Vltavou a Trojským mostem v Praze nemáte žádnou možnost.

Marek Turnovec

Máte – lávka v Řeži. Je sice jen pro pěší, jinak s Vámi souhlasím, že by se tam nějaký další most (či mosty) hodily, ale to Vy jste napsal „překročit“, ne „přejet“…

Martin V.

Kdyby aspoň z Úholiček k té lávce vedla slušná cyklostezka a ne jen vyšlapaná pěšinka občas zatopená vodou…

Martin V.

Na dni otevřeného Negrelliho viaduktu mělo ŘVC stánek, kde prezentovali svoje stavby. Na dotaz ohledně nezvednutí Štětí mi odpověděli, že se nedohodli s investorem rekonstrukce na navýšení nákladů za to zvednutí, takže to zůstane tak jak to je. Prý se to v případě potřeby dá vyřešit manipulací na jezu. Tak až tam poplujete s plachetnicí, zavolejte jeznému, že podle ŘVC stačí manipulace na jezu. 🙂 Ten Lužec je se svými třemi mosty přes kanál takový legrační. Na druhou stranu mají přes Vltavu jen přívoz, ale vedle něj už staví lávku pro pěší a pro cyklisty (most pro auta snad nechtěli… Číst vice »

55p

Přijde mi to zbytečné, dokud není jez v Děčíně… Který teda stejně nevznikne, takže tak.

Martin V.

Pro osobní kajutové lodě je ponor na volně tekoucím Labi obvykle dostačující, kdežto podjezdná výška na Hořínském kanálu byla silně limitující. Obzvlášť podjezd kamenné klenby zdymadla Hořín byl velký problém. Ale na kontejnery nevěřím. Nejezdí ani do Mělníka (kde má Maersk velké překladiště), kde podjezdná výška je dostatečná.

Jaroslav

Podjezdná výška dostatečná není. Most ve Štětí má 5,65m a RVCCR o tom ani neví a jeho zvednutí se neplanuje a ani není technicky možné. Proto je toto zvedání mostů nesmysl a lodě s výškou přes 5,6m se nedostanou ani do Mělníka.

Martin V.

Německé kanály kolem Magdeburgu na západ i na východ mají nově stavěné mosty na 5,25 m. Na to mi z ŘVC řekli, že Němci je chtějí zvedat, protože zjistili, že 2 vrstvy kontejnerů jsou málo, takže potřebují 7 m na tři vrstvy. Jestli je to pravda, to netuším.

Raddie

Existuje k tomu nějaká ekonomická studie, nakonec je to v dlouhodobé perspektivě pozitivní investice?

Jiří Kocurek

A nakolik je pravdivá?

1a1=11

JJ, jen aby to nebyl zase nějaký tunel..

Jiří Kocurek

Nápad na lodní tunel pod Letenskou plání s podzemním zdymadlem jsem už četl. Bylo to myšleno jako vtip.