Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Přestavba komory Hořín začala, nový zdvihací most bude osazen původnímu kameny

Zdymadlo Hořín. Pramen: ŘVC
Zdymadlo Hořín. Pramen: ŘVC

Ředitelství vodních cest (ŘVC) zahájilo v úterý poklepáním na ocelové pachole náročnou modernizaci památkově chráněného zdymadla Hořín na Vltavě u Mělníka. Kameníci začali rozebírat zdivo z roku 1905, aby se vjezd do plavební komory rozšířil a nově jím propluly i moderní vysoké lodě.

Komora dostane mimo jiné nový zdvihací most, který se bude pohybovat na pístech. Za rok bude osazen původními kameny, čímž bude zachován původní vzhled stavby. „Modernizace vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy se dostává do své vrcholné fáze, kdy začínáme odstraňovat úzký profil dolního ohlaví na plavební komoře Hořín,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů. Jako hlavní limit komory zmínil právě nízkou podjezdnou výšku. Aby se lodě dostaly do Prahy, je třeba často demontovat čnějící nástavby a kormidelny. Větší hotelové lodě raději končí v Mělníku.

„Jsem rád, že se podařilo s architekty a památkáři nalézt přijatelné stavební řešení a po řadě let diskuzí se dnes rozbíhají stavební práce,“ dodal Fojtů. Hotovo by mělo být v březnu 2021. Podjezdná výška na dolním ohlaví plavební komory, která dnes často klesá i pod 4,5 metru, bude novým pohyblivým mostem zvýšena na sedm metrů. To umožní pohodlné proplutí velkých hotelových lodí, ŘVC přitom do budoucna počítá i s kontejnerovými nákladními plavidly. Ohlaví plavební komory bude zároveň rozšířeno z 11 na 12 metrů, což je druhý parametr evropských vodních cest.

Po celou dobu provádění stavebních prací bude zachováno propojení pro pěší a cyklisty. Od pondělí je v provozu přívoz, který nahrazuje právě rozebíraný most. Plavební provoz velkou plavební komorou pak bude přerušen od 1. července 2019 do března 2020.

Stavbu provádí Metrostav, náklady činí 378 milionů bez DPH. Při zadávání veřejné zakázky nicméně předvedlo ŘVC těžko pochopitelný přehmat. První tendr, kde vítězná cena činila 268 milionů korun, zrušilo, neboť se mu cena zdála příliš vysoká. Vypsalo proto druhý tendr.

Od druhého tendru po úpravách zadávací dokumentace čekalo nižší cenu. Absurdní je, že ve druhé soutěži nejnižší nabídka byla ještě o více než sto milionů korun vyšší než v prvním tendru, ale ŘVC smlouvu bez potíží uzavřelo. Škrtnutím pera tak během několika měsíců prodělalo přes sto milionů.

Projekt přestavby komory na Vraňansko-hořínském plavebním kanálu je součástí velké modernizace vodní cesty severně od Prahy. Rekonstruuje se rovněž zdymadlo Praha-Štvanice, prohlubuje se koryto na ponor 2,2 metru a přestavbou prochází řada mostů. Některé budou nově zdvihací. Celkové náklady se pohybují kolem dvou miliard korun.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin V.
Host
Martin V.

Technické řešení popisované rekonstrukce velké plavební komory Hořín bude ještě zajímavější než jsem si myslel. Komora je široká 20 m, ale dolní i horní vrata mají šířku jen 11 m a navíc jsou vůči sobě přesazená (pozůstatek po vlečné plavbě). Předpokládal jsem tedy, že rozšíření dolních vrat půjde právě do širší části komory, tedy na vnitřní stranu pod velín. Ovšem to by dost narušilo symetrii celé stavby při pohledu z dolní vody. Podle popisu na stránkách ŘVC http://www.rvccr.cz/strategicke-zamery-a-stavby/cef-nastroj-pro-propojeni-evropy/uprava-ohlavi-pk-horin se bude rozšiřovat na vnější (západní) straně a lodě budou proplouvat pod úhlem 2° od podélné osy. Pro rozšíření o metr tak… Číst vice »

Pakol
Host
Pakol

Ona ta cena není jen za rekonstrukci samotného historického hořínského zdymadla na laterálním kanálu před Mělníkem, ale také za přeměnu dalších zdejších statických mostů vedoucích nad laterálním kanálem kolem obce Lužec za zdvižné.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Domnívám se, že se mýlíte. Ty další mosty budou stát dalších cca 600mil. Kč.

Miloš
Host
Miloš

Promiňte, cena 378mil. bez dph za zvedací most a rozšíření o 1m????
To snad někdo nemysli ani vážně???
Za tuto cenu by se postavilo snad celé nové zdymadlo????
A kde je cena za ostatní mosty?????
VD Děčín, VD Přelouč v nedohlednu.. Ale je důležité aby to měli hotelové osobní lodě co ucpávají Prahu snažší…

Martin V.
Host
Martin V.

Nechci obhajovat cenu, ale rekonstrukce zrovna tohoto kamenného mostu nad dolními vraty je zcela klíčová. Při vyšším stavu vody v Labi se tam skoro nedá podjet. A rozšíření z 11 metrů na 12 znamená nová vrata, přičemž ta horní jsou dnes taky široká jen 11 m. Navíc i na fotkách jsou vidět vápenné výluhy na vzdušném líci zdiva. Co se nebude rozebírat a zdít znovu, to bude potřeba nějak zainjektovat. Asi by bylo jednodušší to celé zbourat, a postavit novou betonovou komoru, ale tak krásnou technickou stavbu málokde najdete. Podle mne je Hořín plně srovnatelný s Fantovou budovou hlavního nádraží… Číst vice »

Jaroslav
Host
Jaroslav

V první zakázce bylo asi málo kapříků 🙂

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll