Stát vypsal tendr na zdvižení mostů přes hořínský kanál v Zelčíně a Vrbně
Ředitelství vodních cest pokračuje ve svém snažení ulehčit cestu velkým lodím do Prahy. Tento týden vypsalo tendr na zdvižení dvou
Ředitelství vodních cest pokračuje ve svém snažení ulehčit cestu velkým lodím do Prahy. Tento týden vypsalo tendr na zdvižení dvou mostů přes Vraňansko-hořínský kanál, konkrétně jde o most se silnicí III. třídy ve Vrbně a s účelovou komunikací v Zelčíně. Odhadované náklady činí 177 milionů korun.
Stavbaři předělají mosty tak, aby se podjízdná výška pro lodě zvýšila z dnešních 4,5 metru na sedm metrů. Podobnou přestavbou už od května prochází dalších pět mostů přes kanál, z nichž tři budou zdvižné (Vraňany, Lužec silnice, Lužec železnice).
Mosty v Zelčíně a Vrbně zdvižné nebudou, podjezdná výška pod nimi se zvýší natrvalo. „Oba mosty jsou v otevřené krajině, kde lze zbudovat vyšší nájezdy na most,“ uvedl zástupce Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.
Investice do všech sedmi mostů je jednou z největších za poslední léta do infrastruktury vodních cest. Celkem jde o zhruba 700 milionů korun. Modernizací, po které budou moci proplouvat velké lodě, prochází i plavební komora Hořín. Mosty i komora mají být hotové na jaře 2021.
ŘVC chce úpravou vodní cesty pod Prahou usnadnit cestu velkých hotelových lodí do metropole, výhledově počítá i s nákladní kontejnerovou dopravou. Podle investora jsou mosty po více než 100 letech na konci své životnosti a tak jako tak by je čekala modernizace či výměna.
Úprava mostů pod Prahou (dojde i na ty na Trojském kanálu) je součástí celkové modernizace vodní cesty od Mělníka po pražský Radotín. „Malým“ zádrhelem ovšem zůstává pražský Hlávkův most, po kterém vede magistrála, a jehož podjezdná výška je jen pět metrů.