Stát vypsal soutěž na nové elektromobily, nakoupí jich za 148 milionů korun
Dobíjení elektromobilu, ilustrační foto. Pramen: Shutterstock
Cena má v soutěži váhu 60 %, hodnocení řeší dojezd a záruku.
Cena má v soutěži váhu 60 %, hodnocení řeší dojezd a záruku.
Škoda casu a peněz.
Já nevím, tam (pojížďky nějakého referenta kolem komína) kde stačila doteď fabie s litrovým motorem za 300k budeme kupovat golfy nebo něco podobného za odhadem třičtvrtě milionu. To se nám to hoduje, když nám lidi půjčujou.
Tak třeba to vyhraje Dacia Spring, ta by na ježdění po městě měla stačit. Teda pokud není zakázka napsána tak, aby to některá auta nemohla splnit.
Dacia Spring to nevyhraje, protože nesplňuje více kritérií zadání, od výkonu motoru, po počet mist k sezení. Šanci má Hyundai nebo značky pod VW Group.
I u té Dacie by to chtělo přepočítat TCO oproti … Fabii? Dojezd 225 km podmínky splňuje, tak by to bylo zajímavé srovnání.
V prumeru je odhadovana cena jednoho vozu dle te ramcovky 980 tis. Kc.
Tak to vůči Fabii nevychází, ani kdyby byla elektřina zadarmo a palivo za 4 kč/km. Dneska to dělá lehce přes 2 kč/km.
Plus dojezd tak max. 2 krát sem tam po Nábřeží… Předpokládám, že na ministerstvu potřebují služebáky na výrazně delší cesty než nějakých 200 km, že po Praze jezdí úředníci většinou MHD.
„že po Praze jezdí úředníci většinou MHD.“
Ehm, moc bych tomu nevěřil. Ale na pojíždění po okrese by těch 200 km mohlo stačit. Po Kraji, např. z Olomouce do Jeseníku a zpátky? Raději bych to dobil, než vyjedu na zpáteční cestu.
To se těžko hodnotí, protože ani nevíme po jak dlouhé době/nájezdu se jich to ministerstvo zbaví. Pokud se počítá s nájezdem 200kkm, tak už by to mohlo celkem vycházet. Jen se to nesmí nesmyslně srovnávat s Fabii, mělo by se srovnávat srovnatelné. Škodovka má jenom Enyaq a ten by se měl srovnat s Kodiaqem, co stoji cca stejně. Tohle jistě nebudou auta pro bežné zaměstance MV, ale spíš pro nějaké šéfy odborů, krajských policajtů či něco takového. Hyundai asi nabídne Konu, VW ID.3 nebo ID.4. Jestli chce stát podporovat elektromobilitu, měl by jít přikladem. V rámci soutěží se navíc dostane… Číst vice »
Já jenom pořád nevidím tu návratnost jako takovou. Po osmi letech z toho bude v podstatě neprodejný vrak, což mi oproti spalováku s dvojnásobnou životností fakt nedává smysl.
Cena osmiletého spalováku je už taky nízká. U toho elektra to bude neprodejný šrot jen z morálního hlediska. Dnešní baterky už vydrží víc jak auto. To že to bude mít třeba 85% kapacity nové, zas takový problém není. Naopak toho, co se může rozsypat bude v tom elektru mnohem míň. Takže jako ojetina to bude jistě spolehlivější než spalovák. Problém je jinde. Dnešní elektroauta se strašně rychle technologicky posouvají. Je to jako když přišli první placaté telefony, vývoj byl tak rychlý, že po dvou letech to byly vesměs nepoužitelné krámy vč. top modelů. Dnes už se dá vklidu fungovat i… Číst vice »
Ta poslední věta mne přesně napadla, jen místo půjčujou mi tam problesklo něco jako “ … když nám to daňoví poplatníci cálují.“
Fabia 1,0tsi začíná na 350k.
Jelikož v rozsahu přes 80% hledají auto střední třídy, tak to jistě není náhrada za Fabie, ale min. za Octavie.
Není těch rekordních zakázek na konci volebního období příliš? Vedle obrovské armádní zakázky se přidalo ještě i vnitro.
To je sice pravda. Myslím, že ale tato zakázka určitý smysl dává. Taková testovací a v dost zajímavém sektoru. Každopádně tito lidé těm autům dají dost zabrat, jsem zvědav kolik bateriových článků se v rámci záruky bude měnit, kolik bude stát skutečný provoz, jaký bude provoz toho množství aut v zimě a o kolik více pneu se na ně bude nakupovat. Také je absolutně jasné, že tyto dnešní elektroauta nejsou po takovéto službě vhodné k dalšímu prodeji. Takže jsem zvědav na jejich ekologickou stopu a hlavně uhlíkovou.
Uhlíková stopa se bude dohledávat špatně. Stačí aby deklarovali, že ze sítě nakupují pouze bezemisní elektrřinu.
Nabral ve Veselí kýbl vody z Lužnice a prohlásil: V tomto kýblu není žádná voda, která by přitekla z Neměcka, odebírám pouze českou vodu.
Zalezi co za auta se vybere. Proc by se mely menit bateriove clanky v zaruce to je mi zahadou, pri dobrem vyberu clanky prezijou zbytek auta.
Jako že vydrží 20 let? To myslíte fakt vážně?
Tak tomu nevěřím ani náhodou. Akumulátor vydrží dlouho podle toho, jak se k němu přistupuje. Pokud bude automobil připojený k sítí a v době nedostatku bude tuto síť ze ze své kapacity dotovat jak se již někde v médiích objevilo tak zvýšením počtu nabíjecích a vybíjecích cyklů se jeho kapacita sníží. A nebo se pletu? Nedávno o tom něco bylo v tom smyslu, že se z každého takového člověka stane obchodník s energií.
No vnitro skutečně nakupuje jak o život a minimálně některé zakázky jsou opravdu na pováženou, například ty dálniční BMW.
Oproti tomu armádní zakázky jsou dlouhodobě připravované a jsou podporované i sněmovním výborem pro obranu, kterému předsedala pravděpodobná budoucí ministryně obrany. Navíc ty armádní zakázky vycházejí z dlouhodobých koncepcí modernizace armády, které se „táhnou“ přes několik volebních období. Na rozdíl od vnitra to tedy není tak, že z čista jasna někdo rozhodne, že zítra nakoupí policajtům další auta, nebo si usmyslí, že ty co před půl rokem koupil civilním zaměstnancům nechá přestavět na policejní (Kodiaqy).
Je to jen zadávací dokumentace k rámcovce, de facto to může nový ministr celé stopnout škrtem pera.