Stát vybral projektanty D11 na hranici, Poláci se k ní už blíží se stavebními stroji
ŘSD chce příští rok vybrat stavební firmu na více než dvacetikilometrový úsek. Stavět začne v době, kdy už bude v Polsku silnice hotová.
Ředitelství silnic a dálnic udělalo další krok ke stavbě dálnice D11 na česko-polskou hranici. Ve veřejné soutěži vybralo sdružení firem Valbek a Bung jako zhotovitele zadávací dokumentace stavby D11 Trutnov – státní hranice, autorský dozor a technickou pomoc. Česko je v budování dálnice na hranice ve srovnání se svými polskými sousedy notně pozadu.
Zakázka má hodnotu 122,8 milionu korun, jak vyplývá z údajů v registru smluv. Valbek už pracoval na dokumentaci pro územní rozhodnutí. ŘSD v aktuálním informačním letáku uvádí, že příští rok chce vypsat soutěž na zhotovitele a v roce 2023 téměř dvacetikilometrový úsek začít stavět. Ještě loni ŘSD uvádělo zahájení stavby o rok později.
Na konci loňského roku zahájilo ŘSD výkupy pozemků, zatím má 26 smluv. Celkem je potřeba vypořádat 171 listů vlastnictví. „Zpracovávají se geometrické oddělovací plány a znalecké posudky, které stanoví cenu vykupovaných pozemků. Postupně jsou zanášeny oddělené pozemky do katastrálních map dle jednotlivých katastrálních území,“ uvedlo ŘSD v informačním letáku.
Dálnice se má napojit má na polskou rychlostní silnici S3, která povede do Štětína, v Legnici se protne s dálnicí směrem na Vratislav. Poláci očekávají, že na české hranici v Královci budou zhruba v roce 2023. Stavba již intenzivně běží. Pro ŘSD je nyní z hlediska povolování komplikovanější úsek z Trutnova do Jaroměře, kde se čeká zahájení až v roce 2025.
Náklady přes 13 miliard korun
Úsek z Trutnova na státní hranici má měřit přes 21 kilometrů, jeho součástí je i nový průtah východním okrajem Trutnova. Na trase vzniknou u Poříčí dva tunely, jeden o délce 540 metrů, druhý 576 metrů. Od Trutnova směrem ke státní hranici je trasa vedena koridorem souběžným se stávající silnicí I/16 podél plaviště popílků tepelné elektrárny Poříčí II.
Další tunel Opevnění bude dlouhý 492 metrů, prochází pod severovýchodním svahem okraje zalesněného hřbetu za Trutnovem. Trasa dále prochází kopcovitým terénem s hlubokými příčnými údolími kolem obcí Zlatá Olešnice, Bernartice, Lampertice a Královec. Za Vlaštovčím vrchem trasa překonává údolí říčky Ličná, železniční trať a místní komunikaci mostem o délce 670 metrů, dalším velkým mostem má být 42 metrů vysoký most Lampertice. Přechod státní hranice do Polské republiky je západně od Královce (od stávajícího přechodu na silnici I/16). Odhadovaná cena je 13,3 miliardy korun.
Polské ředitelství silnic a dálnic Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) staví silnici S3 ve dvou úsecích: Bolków – Kamienna Góra a Kamienna Góra – Lubawka na státní hranici s Českem. Jde o celkem 31 kilometrů, součástí bude i nejdelší polský tunel.
Wykonawca prac na zad. IV budowanej #S3 od Kamiennej Góry do Lubawki, rozpoczął już nasuwanie pierwszego obiektu inżynierskiego, którego docelowa długość wyniesie 435 metrów. https://t.co/Ok82kjxlm7 #funduszeUE #drogaekspresowa pic.twitter.com/Uta5eJjUDT
— GDDKiA Wrocław (@GDDKiA_Wroclaw) May 20, 2021