Stát si půjčil tři miliardy na železnici od Evropské investiční banky

Koridorová trať na Ostravsku. Foto: SŽDCKoridorová trať na Ostravsku. Foto: SŽDC

Ministerstvo financí uzavřelo s Evropskou investiční bankou (EIB) úvěrovou smlouvu na tři miliardy korun, které poputují na na rozvoj železniční

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DRABADURA

Jsem 100% přesvědčenej, že při troše snahy, by bylo možno rozšířit trať z Pořičan do Velimy na tříkolejnou, jaká je z Prahy až do Poříčan. Musel by se zbořit asi celej 1 dům a když se na to podíváte do mapy, tak to vypadá, že by to nebyl větší problém. Proč PROBOHA v rámci této rekonstrudce nebude přidána 3. kolej.
TO MĚ HLAVA NEBERE. Chápete to? Nebo je to všem jedno, že je tam vyčerpaná kapacita dvoukolejné traťe domrti?

Andrej

Chápem správne, že sa jedná o modernizáciu koridorovaných dvojkoľajok za koridorované dvojkoľajky, bez úprav staníc?

Ak áno, aká je pridaná hodnota? Nedali by sa tie prostriedky využiť lepšie, niekde kde by rovnaké množstvo peňazí prinieslo výrazne vyšší užitok?

MichalM

Přidaná hodnota je výměna dosloužilého svršku a kolejiva po 20 letech. Kde by peníze přinesly větší užitek než na spolehlivosti nejzatíženějšího úseku sítě?

Andrej

Jeden úsek je veľmi zaťažený, ale druhý (Petrovice u Karviné)?

Je skutočne svršek „dosloužilý“? Po 20 rokoch?

MichalM

Tak překvapivě je. 🙂 Je to nejzatíženější kus železnice v ČR, jsou tam oblouky, výhybky…

Petrovice u Karviné si nejsem jistý, jestli se rekonstruovaly v rámci nějaké koridorové stavby a v jakém rozsahu, podle fotek to vypadá na nějakou starší a lehčí modernizaci typu ČT-Brno a zatížené to bude poměrně dost.

J.K.

Jo, reko přetížené dvoukolejky na přetíženou dvoukolejku se už nenazývá odstraněním úzkého hrdla? 🙂

jan

Mě to příjde takové hodně zoufalé, když si třeba stát musí půjčovat i na nejnejhlavnější trať, sprostou opravu.
Jestli to bude, že se třeba zadluží sždc po vzoru GB, kde se to patrně se nepočítá do kritérií zadlužení státu- tedy jak ten stát zadlužit nepozorovaně ještě víc.
A pak je tu ta věc, B). Jestli se to bude opět dělat jako za Klause a opět po 20 letech stejně blbě.
Do stejné stopy, na stejnou rychlost, s přejezdy, bez výjezdů v zastávkách…

tbalada

Nepochopil jste článek a princip tohoto financování. Ta „půjčka“ je podmínka, aby se dal čerpat objem peněz dotace z CEF.

lokodepo

Vy jste zas nepochopil, že nejde o princip fungování půjčky, ale o to, na co se takové peníze půjčují. SŽDC skuhrá, že mezi Poříčanama a Kolínem není kapacita a za 3,5 mld. zde udělají opravu tratě bez stanic. Proč to za ty prachy rovnou nezčtyřkolejnily (zvláště, když si tak stupidně naplánovaly další dvoukolejku pro VRT z Běchovic do Poříčan), když až po kolínksou zastávku není územní problém (myšleno samozřejmě z hlediska prostoru, nikoliv majetkoprávního)? Anebo proč si vymyslelo BC akce Brno Maloměřice – Adamov a Adamov – Blansko, opět předražené opravy tratí bez výrazných přínosů, ale že zrovna Adamov je… Číst vice »

Adam Golias

…myšleno z hlediska prostoru…? to by jste chtěl např v Č. Brodě , Poříčanech , Pečkách zasypat lidem zahrady ? pro čtyřkolejku? může být že ve špičkách jsou koleje plné , ale pak po zbytek dne to tak hrozné není ,

ApolloXI.

Pro megalomanské stavební akce je potřeba zbořit půl republiky, jak jinak – vylejt asfaltem a betonem a bude ráj na zemi 😀

LKB

Adam Golias: Ano, obcas bohuzel musi verejnemu zajmu stovek tisic az milionu obyvatel jezdicich vlakem na danem miste, kteri potrebuji vice koleji – napr. 4 by davaly smysl – ustoupit soukromy zajem cca 100 lidi majicich na danem miste zahradku. Predpisy o vyvlastneni s timto pocitaji.

V Polsku vypadovka z Varsavy na zapad take zectyrkolejnuje.

ApolloXI.

Tak Varšava a Polsko je s tím počtem obyvatel a tím i potřebách trochu jinde. A k tomu, na rozdíl od Prahy, z Varšavy toho po válce mnoho nezbylo.

Adam Golias

no , tak to doufam že se toho nedožiju,…

lokodepo

Dva pohledy: 1. převažuje veřejný zájem většiny obyvatelstva přemístit se odněkud někam, nebo zájem jedince vegetit na zahrádce u I. TŽK? Co jsem se díval, tak od Poříčan až po předměstí Kolína lidem nezasypete ani zahrádky, čtyři koleje se vcelku pohodlně vejdou. Problém je samotný Kolín od zastávky až po nádraží, tam to bez nákladných opatření a výkupů nepůjdu. Nicméně dovést čtyřkolejku až před Kolín význam má, výrazně to zvyšuje propustnost. 2. pohled – je otázkou, co je „dopravní špička“. V případě TŽK to není otázka dvou špičkových hodin ráno a dvou špičkových hodin odpoledne, na I. TŽK je takový… Číst vice »

MichalM

No a je lepší bojovat s obyvatelstvem vesniček na trati (i bez záboru je to velký zásah) a pak narazit na „drobný problém“ před Kolínem, nebo se na to vysrat a udělat čistou novostavbu v polích, tak jak to předpokládá 1. úsek RS?

Petr

Lokodepo: Bože… „Proč to za ty prachy rovnou nezčtyřkolejnily“. To jsou dotazy…
A proč to za ty peníze nezčtyřkolejnily až třeba do Pardubic? 🙂 To je stejně chytrý dotaz 😀

MichalM

Věc B) bude řešena novou tratí na východ v nové stopě. Opravit tenhle úsek je nutné tak jako tak…
(BTW za opravu před 20 lety buďme rádi).

Roman Svačina

A Poláci dostali cca 450 miliard korun na obnovu železničních tratí. A taky staví jak o život. V roce cca 2011 jsme jeli k Baltu 12 hodin, dnes z Wroclawi to dělá 6 hodin. A to ještě Pendolino mezi Warszawou a Gdaňskem od nového GVD pojede 200km/h. Což už dnes jezdí na CMK. A my si půjčujeme…to by fakt jednoho trefil šlak. Info o těch miliardách v Polsku:
https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/ruch-pociagow-nie-zmniejsza-sie,-a-inwestycje-przyspieszaja-–-komunikat-grupy-pkp.html?fbclid=IwAR0BVJxn75_ApA-3vEx4DRzTgXB7Ix_LWVllWxtQ6_8SizzYgd4PrItZfdE

Ondar

Po CMK 200km/h? To uz se zbavili vsech tech urovnovych prejezdu? Ale souhlasim ze Polaci do infrastruktury cpou daleko vic nez my a je to dost znat.

Roman Svačina

Na CMK už jezdí 200km/h delší dobu. A co jsem to sledoval z vlaku tak jsem žádný úrovňový přejezd neviděl.

ApolloXI.

Tak zrušených a podudržovaných tratí je tam taky dost, víc jak tady. A je tu ještě jeden rozdíl – je jich několikanásobně víc a jsou územně několikanásobně větší.

LKB

Apollo: Povazuji vas argument za zcela vecne mylny. Treba v Dansku je vyrazne mene obyvatel nez v CR a zeleznice tam jsou udrzovane vyrazne lepe. Takze toto nebude poctem lidi, ale management spravy zeleznicni cesty. Bohuzel.

ApolloXI.

Obávám se, že v Dánsku zřejmě mají více peněz než tady a taky se tam tak „nekrade“. Zastávám názor, že tenhle stát, stejně jako já nebo Vy, si na své potřeby má vydělat a ne zadlužovat naše děti.

železničář v důchodu

A ona snad je ta půjčka nevratná? Domnívám se, že nikoli – a ta návratnost bude asi mnohem kratší, než aby postihla pouze až „naše děti“ …

Michal

V Dánsku také mají vyšší daně a (pro některé překvapivě) tím pádem vyšší daňové příjmy.

MichalM

No asi bychom rádi i nadále dostali 80% nákladů od EU, ale takto koncipované programy (OPD2) končí a byly nahrazeny právě CEF Blendingem, kdy část tvoří dotace a část je poskytnuta formou úvěru.

Tohle je asi lepšejší odkaz než ten z PKP Intercity:
http://plk-inwestycje.pl/#/single/line-string/8

Jak to krejou jsem se ale v detailu nedozvěděl, jestli na to jdou národní prachy. Na stav infrastruktury to ale nijak závratné peníze nejsou, třeba 56 miliard Kč za osmisetkilometrový jižní tah ze Zhořelce do Přemyšle mi přijde trochu málo…

lokodepo

A kolik byste chtěl, aby to stálo? Vy jste si asi nějak uvyknul cenám SŽDC.

MichalM

Nejsou to spíš ceny stavebních firem? 🙂 Máte někde důkazy, že se v Polsku dělá srovnatelná rekonstrukce za výrazně menší prachy?