Stát si půjčí sto miliard na železnici od EIB, necelá polovina půjde do nových vlaků

Ministerstvo dopravy hodlá po několikaleté přestávce opět řešit nedostatek peněz půjčkou. Tu poskytne Evropská investiční banka (EIB) na železniční projekty;
Ministerstvo dopravy hodlá po několikaleté přestávce opět řešit nedostatek peněz půjčkou. Tu poskytne Evropská investiční banka (EIB) na železniční projekty; stát vyčíslil své potřeby na léta 2019 až 2025 na sto miliard korun. Ministr Dan Ťok a viceprezident EIB Vazil Hudák dnes v Pardubicích podepsali deklaraci o spolupráci.
„Deklarace vyjadřuje připravenost a vůli obou stran spolupracovat na financování české železniční infrastruktury – konkrétně financování modernizace koridorů, sjednocení elektrifikace železniční sítě nebo nákupu vlakových souprav,“ uvedlo MD na svém webu.
Prostředky budou určeny pro celostátní i regionální dopravu. Na obnovu vozidel se počítá se zhruba 44 miliardami, zbytek půjde do infrastruktury. Kraje by se tak měly dočkat více peněz na vlaky, než s kolika nyní ministerstvo počítá v Operačním programu Doprava (7,7 mld.). Tato částka zdaleka nepokrývá potřeby krajů.
„Bude k tomu zpracován samostatný materiál pro jednání vlády, kde budou uvedeny bližší podrobnosti,“ doplnil mluvčí rezortu Jakub Stadler. Prostředky z Evropské investiční banky využíval Státní fond dopravní infrastruktury naposledy v letech 2008 až 2014.