Stát si půjčí sto miliard na železnici od EIB, necelá polovina půjde do nových vlaků

Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRegionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministerstvo dopravy hodlá po několikaleté přestávce opět řešit nedostatek peněz půjčkou. Tu poskytne Evropská investiční banka (EIB) na železniční projekty;

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
To

44 giga na vozidla, 56 na infrastrukturu. Tak to sedí, 56 giga má stát brněnský nádraží))) To půjdeme hned nahoru!

VRT

Ano ano, je třeba rekonstruovat stovky kilometrů lokálek. Případně udělat další reko Šukafonu. Takové zbytečnosti jako zvyšování kapacity, elektrifikace, případně (nedej bože) přesmyky, nebo snad dokonce nové tratě, to nás ani nenapadne!

BoH

VRT: Na obnovu vozidel se počítá se zhruba 44 miliardami, zbytek půjde do infrastruktury. // Z toho vyplývá, že více než polovina půjde na infrastrukturu. Nevím, co více byste ještě chtěl. Abychom měli železnice na 300 km/h a jezdili po nich šukafony?

Michal

Nereagujete na nějaký jiný článek? Kde se tu píše o lokálkách a šukafonech?

Jiří Krtička

Nic proti vylepšování tratí, ale je zvláštní, že vláda bez důvěry klidně udělá sekeru 100 miliard…

K.S.

To není divné, to je přímo trestuhodné a jenom populismus, mám pocit že nás nakonec dovede na buben jako Řecko. Už to rozdělení je otřesné, proč na vozidla?! To je bude dopravcům rozdávat, půjčovat nebo co? Jo dát celou sumu na železnici do tratí, dalo by se nad tím přimhouřit oko, ale toto? První má letět komínem ročně 6mld na lístky, teď dalších 100mld… Trestuhodné. Potřebujeme předělat železniční infrastrukturu, dostat ji do takového stavu aby snesla vysokou zátěž a dalo se po ní protáhnout co nejvíce vlaků nákladní dopravy a oni to vrazí do vagónků a silniček, které by měly… Číst vice »

Michal

Vy neumíte číst? To, co podepsali, je Memorandum of Understanding, jakási rámcová před-dohoda o budoucí spolupráci (která velmi pravděpodobně bude mít podobu více dílčích půjček, které EIB bude dle svých kritérií schvalovat). Ministerstvu to dá rámec možností financování a může podle toho plánovat investiční aktivity.

Jestli si myslíte, že podpisem této smlouvy dorazilo na účet MD 100 mld EUR, tak si to myslíte špatně, stejně jako že tato vláda v demisi to stihne proinvestovat, když je to 2019-2025…

Jan

Podle mě je to blbost kupovat nové soupravy za 44 mld. A zvyšovat zadlužení státu. Vlaky ČD mohou ještě 10 let klidně jezdit. Možná až na linky jako Děčín. Za 44 mld by bylo vyměněny koleje na 44 regionálních tratích 20km dlouhých a zabezpečeny vlakovým zabezpečovačem. (kdyby se nedělali euroCZ kraviny okolo, jako peronizace, podchody a přejezdy co 200m za 10M jeden)

Milan

Podle mě, je větší hloupost podlehnout lobbistům a utratit 60 mld. za odsunutí plně funkčního nádraží z centra a cestujícím k tomu zhoršit obslužnost. Investice do vozidel je naprosto v pořádku, zvlášť v regionální dopravě, která skomírá a jedním z důvodů jsou právě nevyhovující vozidla – typicky řada 814 regionova, s tím by nejezdili už ani v Polsku.

Jan

Jenže já jsem neslyšel, že by chtěl někdo investovat do náhrady 814. A ta je navíc odolná, lehka a nízké servisní náklady.

Milan

„Prostředky budou určeny pro celostátní i regionální dopravu. Na obnovu vozidel se počítá se zhruba 44 miliardami“

Johnny Gomez

Zajimal by me urok zehle pujcky..jinak by mne to nedavalo smysl.. kdyz vezmu v potaz ze hospodareni statu za rok 2017 bylo podle statistiku oficialne 80 miliard v plusu…tak se ta pujcka jevi jako nadbytecna.. vyplatilo by se to jedine pokud by uroky z techto nezaplacenych 80 miliard zpet veritelum byly vetsi nez uroky z te nove pujcky spolecne s uroky z prebytku za letosni rok a roky pristi… nejak mne to nevychazi…

Michal

Tak znovu: objem financí je pro roky 2019 – 2025 bude se čerpat průběžně a asi není nutné ho vyčerpat celý… Saldo státního rozpočtu v roce 2017 s tím nemá moc společného.

Jiřík

Babiš slíbil Jančurovi nové vlaky,aby mohl vyhrávat výběrová řízení,nyní by se svými soupravami IDS nepokryl….Do teď si je dopravci kupovali sami nebo s přispěním EU.
Stát po privatizaci bude nakupovat soupravy-zvláštní politika,ve výběrovém řízení se pár milionů ušetří na platech zaměstnanců,ale tát vyhodí miliardy…(a soupravy po pár letech skončí za pusu u soukromého dopravce,tomu se říká polštář)

Petr.R

to ještě nevíte, že jančura bude mít cargo a stát mu bude platit za postrky.

Jirka

Přesně tak to bude. Nákupy nových vlaků se jistě mají dít, aby Jančurovi nakonec padly do klína

Michal

Ministerstvo zajistí konečně peníze na obnovu vozového parku a co na to zdejší modré gumy? Krákají, že se to dělá pro Jančuru…

Pardon, my jako zákazníci jsme vám asi u zadnice, že? Není to hezké říkat, ale velmi se těším, jak budete „ušetřeni“ zrovna vy dva…

K.S.

Opravdu 100 miliard? Co za to chtějí dělat? Doufám že ne takové podivnosti jako VRT když je třeba první konečně zmodernizovat, urychleně, zbytek sítě, přepnout soustavy atp.

Jiří Šrámek

Na jaké přepínání soustav že se to máme těšit na Liberecku?

MartinM

No jinde píšou, že 44miliard je na nové vlaky, 19 miliard na opravu tratí a zbytek půjde na silnice. Z těch 19 milard půjdou peníze na Ostravu hl.n. a na opravu koridorů (Velim-Poříčany, Uhersko-Choceň, Choceň-Ustí, Blansko-Brno, Lipník-Drahotuše, Suchdol-Polom a Dětmarovice-Petrovice), takže se nemusíte těšit na nic převratného……

beran

Na Liberecku se budeme těšit na přepínání z dieselů na páru.

Michal

Na Liberecku nejsou až tak špatné vlaky, teda pokud nima nechcete dojet do Prahy. 🙂

Upřímně řečeno pokud je Liberecko s vylepšením železnice po 28 letech od totáče v bodě 0, tak to svědčí o neschopnosti se trochu prosadit do priorit MD a SŽDC. Krátká spojka mimo Turnov, eliminované místní propady a pár Desir s JD o kratší o 30-45 minut mohlo do Prahy jezdit už celkem dlouho.

Jenže ona se čeká, že se to udělá samo a k tomu to musí vozit Jedna Správná Dráha… tož to je pak těžké.