Stát si na SŽDC otestuje platby za péči o tratě, model pak chce využít i pro dálnice

Drezína MUV 69 z vozového parku SŽ. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDrezína MUV 69 z vozového parku SŽ. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministerstvo dopravy dlouhá léta plánuje proměnu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na státní podnik či akciovou společnost, která by se

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

To zdražení poplatků za dopravní cestu by mohlo být kontraproduktivní a to v tom smyslu, že se nákladní doprava přesune na silnice. Sice můžete napálit mýto jako prase, ale zaplatíte to v cenách zboží. Elektřina nevzniká v zásuvce a banány nevznikají v obchodě.

Souprava

Ale tohle by se týkalo hlavně osobky, aby neměla 5x menší poplatky (v průměru) než nákladka, která kvůli ní pak nemá kdy projet, zejména na koridorech – zacpanými osobáčky za směšný poplatek. Nákladce by to pomohlo. Dokonce i EU kritizovala nerovnost mezi poplatky za osobku a nákladku u nás v Česku.

xyz

Jsem zvědav, zda proti tomuto zdražení použití železnice pro všechny dopravce (osobní i nákladní) budou nádražáčtí odboráři stejně tzv. pohotoví a hlasití, jako v minulých dnech byli proti novele zákona vypouštějící zákonnou povinnost jednoho dopravce (ČD) uznávat své zaměstnanecké jízdenky i zaměstnancům jiných subjektů.

Jsem zvědav, zda ti samí odboráři budou také (zde oprávněně!) argumentovat, že zvýšení těchto poplatků = ohrožení konkurenceschopnosti železnice, taktéž = ohrožení (jejich) pracovních míst atd.

Připominám, že v obdobné situaci (podivné zastavování osobní dopravy a znesjízdňování tratí) na sklonku roku 2010 bylo z odborářské strany ticho po pěšině. Jakpak to bude teď? 🙂

xyz

“ Čoček připouští, že teoreticky by navýšení finančních toků do SŽDC šlo zařídit i skrze výrazné zdražení dopravní cesty pro dopravce, kterým by pak vyšší náklady mohl dotovat stát.“
= O to větší znevýhodnění pro ty dopravce, kteří dosud jezdí bez dotací…

Souprava

A Německo, Rakousko a Slovensko (Polsko nevím) dopravce bez dotací vysokým poplatkem za DC neznevýhodňují? Ona je nějaká povinnost mít nízký poplatek za koleje a skrze něj dotovat soukromé podnikání? Proč v ČR vám to připadá diskriminační a na sousedy si nestěžujete? Já soukromníkům fandím, ale proč by nedotované osobní spoje měly mít výhodu, to nevím. Na dálnicích komerční busy (jak zájezd, tak dálkové mimo závazek) také úlevu z mýta nemají. Tenhle poplatek rozhodně nezlikviduje RJ do Ostravy ani do Brna, navíc platit ho budou i ČD. Také mají spoustu komerčních spojů.

xyz

„Proč v ČR vám to připadá diskriminační a na sousedy si nestěžujete?“ Protože téma tohoto článku je o situaci v ČR. „A Německo, Rakousko a Slovensko (Polsko nevím) dopravce bez dotací vysokým poplatkem za DC neznevýhodňují? “ Slovensko: ano, znevýhodňuje je. Ostatně, Slovensko je hodně specifické v tom, že téměř všechny spoje odjezdí ZSSK + hlavně v tom, že veškerá objednávka osobní dopravy jde centrálně z MD, tzn. tam ještě o to víc platí ono přelití ve smyslu „vyšší poplatky za DC pokryté o to vyšší státní platbou od státu za rychlíkové i regionální spoje“, aniž by zde byl přítomen… Číst vice »

Souprava

Asi jste si spletl Česko s Moldávií. Poplatek za dopravní cestu je v Německu či Rakousku zhruba 8x vyšší, běžné ceny zboží a služeb a platy tam tolikrát vyšší nejsou, takže odůvodňovat 8x nižší cenu jinou cenovou hladinou, chce fakt hodně bujnou fantazii. 😀 Říkat znevýhodnění požadavku na to, aby podnikatel platil své skutečné náklady a nedelegoval je na stát, to značí, že musíte být fakt hodně velký ultralevičák. Neberu vám to, ale tohle je i na mě fakt síla. Mimochodem – příliš velkých rozdílů mezi poplatky za DC u osobky a nákladky si v ČR všimla už i EK… Číst vice »

Souprava

Výrazné zdražení dopravní cesty, které by (snad jen v první přechodné fázi) stát krajům dotoval, by bylo rozhodně dobře. Kraje by díky tomu konečně viděly, kolik opravdu stojí provozovat motoráček ve srovnání s busem. Potvrdilo by se, že i při dnešní ceně za bus kolem 40kč/km by vlak byl někde u 160-190kč/km a to v netto režimu. Protože přesně takové peníze to ve výsledku stojí, jen se to účtuje jinak, aby to veřejnost nebilo tak do očí a nezačala být nakloněna proti lokálkám. Konečně by se tím i napravila anomálie, kdy u nás 1vlkm vychází směšně levně, ve srovnání nejen… Číst vice »

Hanzi

Vypadá to nadějně na začátek konce nesmyslných lokálek a mrhání veřejným rozpočtem.

Alf

V našem řídce obydleném okresu je celkem dost málo využitých silnic. Často duplicitních. Mohu počítat, že s novým modelem financování dojde konečně na jejich zrušení z důvodu nerentability? Případně budou lidi koncentrováni do větších obcí a vesnice konečně srovnány se zemí jako přežitek neřízeného osidlování v historii?

František Zažímal

Myslím si, že regionální tratě jsou velmi důležité, protože v zimním období velice často zvítězí železniční doprava nad tou silniční. Nedávno se například opravila regionální trať z Rokycan do Nezvěstic, přičemž tato lokálka je podle mého názoru velice důležitá. Podle toho, co jsem někde četl, mají autobusy velký problém vyjet mezi Mirošovem a Nezvěsticemi jakési prudké stoupání. Takže nějaké spekulace o nadbytečnosti lokálek považuji za naprosto zbytečné. Je mi opravdu líto, že výše zmíněná železniční trať nebyla ještě dodnes elektrifikována, protože tím by zcela nepochybně vzrostl její význam. Bechyňskou lokálku postavenou Františkem Křižíkem jsme přece také nezrušili, a jak dneska… Číst vice »

Svojsin

Pan Zažímal…Poslední roky NAOPAK vítězí v zimě často silniční doprava nad železniční a je zajišťována NAD….

Souprava

Jinému připadá důležitá Doupovská dráha, dalšímu Chornické lokálky a takhle můžeme pokračovat donekonečna. Jak k tomu přijdou lidé z Kamýka nad Vltavou? Jaká dráha připadá důležitá jim? A kopc z Kamýka na obě strany je sakra krpál. A co lidé jezdící ze Sedlčan do Příbrami nebo z Dobříše do Příbrami?

Jediným férovým kritériem je vytíženost.

Trať Rokycany-Nezvěstice v úseku Rokycany-Příkosice nějaký smysl má (i díky tunelu pod Chlumem), ale úsek Příkosice-Nezvěstice nemůžete s dráhou Tábor-Bechyně srovnávat ani omylem. Pokud stavíte obojí nastejno, tak jste demagog.

Jiří Kocurek

Njedůležitejší jednokolejná lokálka je Brno-Ostrava. Alespoň teda v jižní polovině trasy je to taková lokálka. Na opačném konci pak Nemotice-Koryčany a podobné frcky, kde už 20 roků nejel osobní vlak a když tam jel nákladní, tak se šotouši z celé ČR sjeli a měli Vánoce.

xyz

“ Na opačném konci pak Nemotice-Koryčany a podobné frcky“
V této věci připomenu, že „trať“ Nemotice – Koryčany není železniční tratí (proto ani nebyla zahrnuta v „seznamech tratí na odstřel“ v roce 2010), tzn. není ani „lokálkou“.

Souprava

1) Silnice nejsou jen doplněk navíc jako železnice.

2) Slabě vytížené silnice se příliš neudržují, takže váš požadavek je splněn. Akorát se k nim nedává zamčená závora a nebourají se. Holt děravé silnice jsou s přimouřením oka pořád sjízdné, koleje ne. I když chápu, že drahé demolice silnic by šotoušky jistě uspokojily. Taková pomsta by to byla, viďte? 🙂

3) Vyhledejte odborníka a promluvte si s nim o tom, jak vás frustrují křivdy páchané na železnici, uleví se vám. To samé doporučuji i všem, co vám dali palec nahoru. 😉

Alf

Baví mě Vás popichovat, svým radikálním bojem proti šotouškům jste prostě výrazný terč a na slovo „lokálka“ krásně startujete. Já tak radikální nejsem, protože nic není tak jednoznačné, jak se na první pohled zdá.
Na terapii už jsem byl a budu pokračovat.

Souprava

Jen popichujte, mně to bylo jasné. Ale šotoušům upozornění na postradatelnost lokálek jen prospěje. 🙂

Radikálním bojem proti šotouškům myslíte co? Upozorňování na anomálii v podobě příliš mnoha lokálek (přežítků) v ČR oproti zbytku světa? To není žádný boj, to se srovná dříve či později samo. Nejen západ, ale ani to Polsko, Maďarsko a další východní země nemají tolik lokálek jako my. Povězte mi… vy čekáte, že se to u nás udrží takhle nafurt?

Alf

V Česku se podařilo udržet síť díky několika věcem: – existenci řady 810 a předpisu D3 – archaické silniční síti, dodržující tupě trasování z doby koně a průjezdy skrz obce – průmyslové tradici – což není jen cargo, ale znamená to i zvyk v dojíždění za prací do měst a fabrik (který v zemích na východě není tak zakořeněný) – obecně větší požadavky na mobilitu – zvykům v rekreačním využití, dnes hodně cyklo, viz Šumavu Navíc na trhu nemovitostí se stále více rozevírají cenové nůžky mezi městem a venkovem, což vede ke zvýšení poptávky po cestování. Ano, taky máme doma… Číst vice »

xyz

„Takže čekám, že první padnou tratě s velkýma dírama v taktu (Vejprty? Prachovice? Doupov?)“
Prachovice = živeny nákladní dopravou (cementárna Prachovice, sklad hmotných rezerv Kostelec u Heřmanova Městce); ten 1 pár Os vlaků mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi je z hlediska poplatků za DC zanedbatelný už dnes.

Alf

Jasně, je to de facto vlečka s motorákem. Záměrně jsem to uvedl, protože těm nákladům se to zdraží nejvíc, předpokládám platbu od tuny.

Souprava

810 a D3… budoucnost veřejné dopravy… 😀 Nechci vás příliš šokovat, ale nízkopodlažní bus už byl vynalezen, nemusí nikde čekat na vykřižování a dojede lidem až do středu obce, případně v obcí vícekrát zastaví. Průjezdy skrz obce se postupně řeší stavbou obchvatů. Cyklisty nepřeceňujte… že jich někdy vidíte 10 ve vlaku neznamená, že jich dalších 100 nepřijelo autem. Zvláště rodiny vám fakt nevozí kola vlakem, kde by si za to pekelně připlatili. Přeprava kol ve vlacích je dobrá služba pro jednotlivce toužící jet jinak než okružně (kolem auta) a jsem za ní rád, ale nepřeceňujte jí. 🙂 Kvůli občasnému přeplňování… Číst vice »

Alf

Na bus kálí Bílej tesák, to je řešení pro Balkán a socky. Platim furt jen odvody státu jak mourovatej (včetně silniční daně, spotřebky z PHM, DPFO, DPPO, DPH, sociální, zdravotní, penzijní atd.) a co dostanu? Vymlácené silnice od busů a kamionů, okresní města s každodenní zácpou, objížďky objížděk, dálnici na kraj Prahy, kterou musím projet skrz město, abych se dostal někam dál. Infrastruktura těžce podinvestovaná, není z čeho brát a bude hůř, protože s elektromobilitou přijde stát o příjmy ze spotřební daně. Když zruším lokálky, dostanu co? Úsporu v extrémním případě jednotek mld., ale to už by bylo hodně řevu… Číst vice »

Souprava

Dostanete spravedlnost… neexistuje důvod, proč by lidé ve vybraných vesničkách měli mít vlak, když jinde jim musí stačit autobus. Proč mají přispívat na ty s vlakem? Neříkám pár lokálek na památku nenechat, neb hrady taky všichni nemají a nebouráme je, ale zříceniny nedostavujeme. A těch lokálek je fakt moc.

Za nedávno zavřenou Svojšínku místní moc nebojovali… asi jinej gang?

Jkhorn

Jak to je se zapocitanim dluhu v schematu Asfinag? Je mimo “verejny dluh”, protoze se jedna, dle papiru, o obchodni spolecnost?

Jiří

Vážená redakce, je toto apríl (když je 1.4.), nebo to skutečně myslí stát vážně? Ani jednomu bych se totiž nedivil… 🙂

Jan Sůra

Je to vážně myšlená zpráva. Na apríl jsme si nikdy nehráli i z toho důvodu, že často nejen v dopravě není poznat, zda to jako apríl není myšlené:-)

Jiří

Vážená redakce, je toto apríl (když je 1.4.), nebo to skutečně myslí stát vážně? Ani jednomu bych se totiž nedivil… 😀

náhodný kolemjdoucí

„Oddělení“ SŽDC/ŘSD od státu by správně mělo mít výhodu spočívající ve větší transparentnosti finančních toků – organizaci „odřízneme“ od státního rozpočtu a vydělá si na sebe sama.
Ale aby stát platil ČD (taky stát), aby mohly platit poplatky SŽDC (taky stát), to už je opravdu absurdistán. Stát platí sám sobě, aby mohl platit sám sobě – mohl by někdo vyčíslit náklady na tuto zbytečnou byrokratickou zátěž? Smysl to začne dávat teprve ve chvíli, kdy se kvůli netransparentnosti víc rozkrade, než kolik stojí úředníci zastupující stát v platbách sobě samému. Opravdu se krade tolik?

Bobanek

Řekl bych, že stínový ministr dopravy Faltýnek to nějak vyjedná. Jde především o blaho státní pokladny. A když už dnes máme toho apríla.

babilon

Nějak jsem nepochopil, v čem bude rozdíl, když se „dotace“ nahradí „platbou za službu“. Kvalitnější nebo levnější správa tímto krokem asi těžko vznikne.

Romanero

Z článku plyne, ze aktuálně je poplatek za cestu nižší, než by tržně měl být. V praxi tak komerční vlaky vydělávají, ale fakticky to dotuje stát. Tento stav by měla tato iniciativa narovnat..

MartinS.

To, že poplatek za dopravní cestu nepokrývá náklady neznamená, že je nižší, než by tržně měl být… Tržní cena je pojem z ekonomie, který určuje hranici, kdy se setkává nabídka s poptávkou. Může se tak stát, cena za dopravní cestu nepokrývá náklady, ale přitom je tržní. A kdyby se zvedla, hrozí, že by někteří dopravci a přepravci omezili svůj provoz a peněz by se paradoxně mohlo vybrat ještě méně. Navíc u dopravců na objednávku, by toto navýšení musel dotovat stát (kraje). Takže by do toho zase natekly stání peníze jen jinudy. Prostě zanedbanost české železniční sítě je dlouhodobě obrovská a… Číst vice »

Ušatá

Řešit se to dá jedině zvyšováním využití sítě a převodu zejména nákladní dopravy na koleje. Pak i ty příjmy budou větší a bude možné modernizovat, stavět. U silnice právě musí jít o opak.

Souprava

Protože lidé ocení dražší zboží? 🙂

Ušatá

Problém je v tom, že ani silnice, ani železnice si neplatí plné náklady za dopravní cestu. i na té silnici je to tak nějak kolem 25% (nekamenujte mne za nepřesnost, ta čísla se uváděla vždy poněkud jinak a není to jednoduché spočítat), takže pokud by se to skutečně dostalo na tu úroveň, aby si to všichni zaplatili, nehlo by se ani kolo. A protože silniční doprava je preferována, odnáší to i železnice. Asi by bylo nejsprávnější veškeré tyto dotace zrušit a nastolit, že každý si zaplatí vše, co to stojí. Tedy třeba i ty náklady na externality, na výdaje na… Číst vice »

Ušatá

A ještě malá poznámka. Ty náklady na provoz vlaků jsou někde jinde, než tu uvádí Souprava. 810 podle teoretických propočtů za dnešních podmínek mohou jezdit i kolem 30 Kč/km. Problém je právě v tom, čím se kde jezdí a v nákladní dopravě. Proto je potřeba náhrada 810 novými krátkými motory, levnými.

Souprava

1) takže nahradíme nízkopodlažní busy za 810 a sypaná levná nástupiště? 😀 2) ty propočty máte odkud? z dopravního webu, kde se to podobnými nesmysly jenom hemží? (počínaje tím, že prý oprava tratě mladotice-kralovice je dobrá alternativní trasa pro cesty z prahy do plzně) 😀 😀 3) tip na firmu, která je ochotná jezdit za 30kč/km nám řeknete? proč se nehlásí do tendrů nebo neoslovila kraje? ne všude se požadovala nová vozidla 4) těch 70kč jako skutečné náklady za dopravní cestu nepočítáte proč? tratě vydrží věčně a není třeba dávat nic stranou na budoucí opravu či rekonstrukci? Děkuji za pobavení.… Číst vice »

Souprava

Kdyby se částka (cca 100mld) vybraná na spotřební dani z minerálních olejů a z mýta celá dávala do silnic, tak do 10 let není jediná děravá silnice a můžeme začít přestavovat 1čky na 4 pruhové rychlostní komunikace. Tak velký je výběr od řidičů. Naneštěstí pro ně, většina částky zmizí ve státním rozpočtu a zpátky do silnic se vrátí stěží polovina a to ještě jen díky eurodotacím. Ale sněte dál. Doporučuji pro začátek přestat brát jistý nejmenovaný web za seriózní zdroj informací. Je to možná dobrý zdroj pro šotosny, ale fakta se tam objevují jen málokdy a ještě obvykle vyložená tak,… Číst vice »

Souprava

Mimochodem, když vám dopravce (Arriva) nabídne cenu 40kč za bus a ČD 125kč za vlak, tak uděláte co? Objednáte 3x méně spojů, aby bylo na vlak? Místo 18 párů busů jen 6 párů vlaků? A odůvodníte to obyvatelům tím, že bus by nebyl ve skutečnosti levnější, protože páchá imaginární škody? Načež se vám lidé na 6 párů denně vykašlou a pojedou radši vlastním autem (jak ekologické) a vlakem vám pojedou jen nejsociálnější případy? 😀

Martin Nosek

„Čoček připouští, že teoreticky by navýšení finančních toků do SŽDC šlo zařídit i skrze výrazné zdražení dopravní cesty pro dopravce, kterým by pak vyšší náklady mohl dotovat stát.“

V praxi – KÚ či MD vs. dopravce: Vážený dopravče, jak je možné, že vloni jsi jezdil za 120 Kč a letos chceš 140 Kč? Zvýšil se poplatek za dopravní cestu. To je Tvůj problém dopravče, s tím jsi měl počítat. Ale stát vám na to přispěl? Jo, aha, to je vlastně pravda, tak to zrušíme provoz na tratích xy-ab, bž-fň, bflm-psvz a hychy-kyry

Kubrt

A taky – co nákladní doprava? Sypat oklikou přes dopravce není dobrý nápad.

Nosek Martin

Ano, ta taky … jestli chtějí narovnat trh, tak ať zpoplatní silnici stejně jako železnici

Jan Sova

Vám připadá že silniční daň není zpoplatněním silnic ?? Platí ji všichni soukromí dopravci (podniky) na silnici.

Lukáš

Ne, silniční daň opravdu není zpoplatnění silnic. Navíc vozidla v ZDO jsou od této daně osvobozeny. Až se bude platit na silnicích za km a hmotnost, tak jako na železnici, tak teprve budou zpoplatněny silnice. Zatím se to týká cca 1000 km silnic a ještě to někteří vykutálenci objíždí.

petr.r

a mýtný systém vám nic neříká, tam se platí za km versus váha.

Ušatá

Jenže to zpoplatnění je směšně nízké, nechtějte vědět, kolik by reálně stály poplatky za využívání silnic, za úhrady škod na prostředí, zdraví, klimatu, problémů s vodou atd. Bohužel, lidstvo si zvyklo si lhát podle toho, co komu vyhovuje a co kdo chce. Pravda a odborné znalosti se nenosí. A proto také lidská civilizace, pokud se rychle nevzpamatuje, nepřežije. A možná, že to pochopilo i pár mladých a tou stávkou na něco upozornili. Ale co dál??? Dál nic nepokračuje.

Souprava

Odborné znalosti a pravda = fanatický ekologismus? Co zkusit jinou planetu, když na téhle vám to moc nevyhovuje? 🙂

Samuel

To bude Apríl😁

Panelák

To je ve své podstatě jednoduchá finta: na onu „dotaci pro dopravce za výrazné zdražení dopravní cesty“ by měl nárok jen ten Národní, čímž by se elegantně vyeliminovala jeho konkurence.
Vždyť jen vzpomeňte na „Memorandum“, kdy kraje dostaly peníze na dotace do regionální dopravy – pokud ji ovšem objednají u ČD.

Standa

A co je na tom špatně?

Lukáš

Všechno? Na dotaci bude mít nárok jen jeden dopravce. Ano vím, vám platí zatím režijka. Ale jak by se vám líbilo, kdyby dotaci na cokoliv mohl získat jen váš soused, ale vy ne ?