Stát se připravil o miliardy korun na dopravní stavby zrušením silniční daně

Nový obchvat Prostějova. Foto: StrabagNový obchvat Prostějova. Foto: Strabag

Jen letos bude výpadek zhruba 4,2 miliardy korun.

65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karl vB.

Myslím si, že výpadek této daně ve státním rozpočtu při stále rostoucích cenách vláda v pohodě pokryje (i když je to jiná kopička peněz) zvýšeným výběrem daně z DPH z věcí pro život člověka nezbytných (potraviny, pohonné hmoty a energie).
Na rozdíl od vlád jiných států, odmítá problém vysokých cen jakkoliv řešit a nechá si to od občana – daňového poplatníka, v plné míře na daních zaplatit. Za rok se pak bude 5k chlubit, že i přes nepříznivé vnější okolnosti nezvýšila státní dluh.

Démon

Hlavně ať vyhodí těch X úředníků co to spravuje. Pak z toho budou 3 mld. mínus.

medical examiner

Jojo…systém, že každý motorista obdrží krabičku (a podle toho bude platit) bude potřebovat jen velice málo úředníků…

roman

Konkrétně které úředníky mají propustit?

Leinad

Kdo měl agendu silniční daň. Nebo ta se vybírala sama a nikdo ji nekontroloval?

Vladimír Bílý

Silniční daň je poměrně dosti nespravedlivá až nesmyslná, kdy daní podle toho jestli vozidlo máte a nikoliv podle toho jak s ním jezdíte. Také náklady na její výběr jsou docela vysoké. Tomuto kroku ale moc nerozumím. Je to spíše politické gesto, kdy je daň zrušená jen pro vozidla do 12 tun. Správné a spravedlivé je ji zrušit komplet a nahradit ji mýtem rozšířeným na dvojky a trojky.

medical examiner

No to dálniční známka taky…takže se shodneme na platbě za ujetý kilometr…

Ještě tak najít způsob, jak nominálně vyčíslit opotřebení vozovky v závislosti na hmotnosti vozidla, a bude financování jako fík…

digi

To by šlo snadno.. spousta mýtných bran má u sebe dynamické váhy, jenže to není homologovaný, a není propojený s mýtným systémem… Takže kdyby se chtělo, tak by to šlo…. Jenže se nechce…

Leinad

Proč to vlastně není homologovaný a jaká přesnost je potřeba? 😀
Kdyby byla tolerance 50%, tak nevadí, prostě se 50% odečte a podle té hodnoty zaplatím mýto.

Vladimír Bílý

Podle maximální hmotnosti vozidla zapsané v TP?

medical examiner

Podle pohotovostní hmotnosti v údajích výrobce.

Alibaba

Kdyby výběr daně nebyl komplikovaný mnoha výjimkama, tak by to bylo jen primitivní vybírání peněz. Chce to mít systém bez výjimek.

A myslíte si, že mýto by bylo jednoduché? Takový jednoduchý „velký bratr“ by to byl, aby jste mohl spočítat konečnou cenu.

Miky

Daně by se měly vybírat kromě jiného efektivně. Tedy co nejnižší náklady na výběr v poměru k vybraným částkám. Silniční by tedy bylo efektivní zrušit a případně nahradit úpravou parametrů spotřební daně. Jako další by mohla následovat zejména třeba daň z nemovitosti nebo dědická daň.

Kubrt

Dědická daň už se léta neplatí. Daň z nemovitostí je u nás celkem symbolická, naopak se hovoří o jejím zvýšení jako o cestě, jak umožnit nižší „zdanění práce“, neboli částečné přenesení daňového břemene „od chudších k bohtaším“.

Alibaba

Dneska je dědická daň „schovaná“ v poplatku pro notáře za vyřízení dědictví.

lada13

Poplatek notáři není součástí daňových příjmů státu.

medical examiner

A co takhle obráceně – zruší se spotřební daň z PHM, ale zároveň se zavede daň za ujeté kilometry?

Alibaba

Tak ona efektivita by se zlepšila, kdyby se těch spousta výjimek (= všechny) při placení silniční daně zrušila.

Jan Svoboda

Nechápu, proč se silniční daň nezrušila úplně. Teď se z ní bude vybírat už jen asi 1,5 mld Kč a to mi nepřijde moc efektivní. Měla se zrušit úplně, zbytné zaměstnance propustit ty nejlepší nechat na jinou agendu. Další příjmy se dají najít v mýtu, které bych zavedl na všech dálnicích, silnicích 1. a 2. třídy BEZ výjímek…i tím se ušetří zaměstnanci, protože nebudou muset řešit výjimky jednotlivých městům na obchvaty. Jen sazby na dálnicích a silnicích by se měly navzájem přiblížit, aby nebylo na některých relacích lepší pro kamióny jet po silnicích 2. třídy místo po dálnici. A další… Číst vice »

Krysa350

Silniční daň se rušit neměla, mezi „opatřeními“ to byl zbytečný krok. Naopak, bych zavedl možnost výběru mýta na silnicích II. a nižší třídy a zvedl mýto na silnicích souběžně vedoucí s dálnicemi nad mýtné na dálnici, aby to borci neobjížděli přes obce.

Georg

silnicni dan je asi administrativne narocna, taky bych preferoval presun k vykonovemu zpoplatneni silnic. infrastruktura na to je…

medical examiner

Jistě – do každého vozidla krabičku, a na každý výjezd/sjezd mýtnou bránu…

medical examiner

Pardon – nájezd/sjezd

Alibaba

Kdyby se zrušily všechny výjimky při výběru této daně, tak by to nebylo vůbec náročný.

Zdrasa

Mně by jen zajímalo, jak stát ulevil železničním dopravcům, kterým taky zdražují energie, ale poplatek za využití dráhy platí vždy.

Georg

asi bych to tu nerozmazaval, protoze jeste nekdo spocite jak obrovsky se dotuje provoz drahy (poplatky za DC pokryvaji zlomek nakladu).

medical examiner

Už jsem se lekl, že by někdo spočítal, kolik prostředků by se dalo přetransferovat z té silniční…

Pepa

Opět úlevy státu firmám, ale na běžné občany kašlou z vysoka. Však se občané omezí a nějak to, co potřebují zaplatí. Doufám, že voličům pětikoalice dochází koho a co si zvolili. Ale asi to tak má být, komu není rady, tomu není pomoci. A kecy o nedostatku peněz v rozpočtu, si mohou politici schovat do televizních debat a vlastních PR.

Pája

Já si nedávno vytáhl a poslechl VK z 90. let. Vůbec nic se u ODS nezměnilo, aspoň ne k lepšímu. 🙈👎A to jsem před lety doufal, že zmizí v propadlišti dějin. Lidé jsou prostě nepoučitelní.

medical examiner

No třeba zmízí v dalších volbách…

Jakub

Díky za názor. Klíčenku chcete od SPD, Trikolóry, ANO nebo Socanů?

medical examiner

Na co klíčenku…já mám hezkou… 😀

David

Bez podpory těch firem, tak máte navýšení cen úplně všeho. Vyšší náklady na individuální přepravu znamenají to, ze využijete častěji homeoffice ci použijete MHD …ovlivněn je jen někdo.

Na těch silnicích jsou mnohem důležitější kamiony než auta, když nebudou jezdit kamiony – bude trpět hladem.

Lektor

Tak zrušení této daně je spíš podpora individuální dopravy než veřejné, takže vašemu příspěvku nerozumím, protože peníze budou chybět především na železniční stavby.

Lektor

Nesouhlasem realitu nezmenite.

Frantisek

Individuální ano, ale jen té podnikové, zejména nákladní; soukromých aut se (naštěstí) nedotkne. Přesto je to výzva vozit věci více a dále namísto využití bližších zdrojů a cílů, a to ještě navíc jen na silnici, což je jednoznačně špatně. Ovšem, celé spolu se směrováním investic do infrastruktury to povede jen k dalšímu snižování podílu železnic a zároveň zvyšování přepravních objemů – opět špatně. Plýtvání omezenými zdroji, o něž se pak povedou války, kvůli nimž bude devastována krajina a zdraví, není nic, co by zasluhovalo takto umělé přiživování podpory.

Lektor

Divil byste kolik lidí dnes dojíždí do práce a všude možně služebními auty v rámci benefitů firmy, takže ta podpora tam je i individuální.

Kubrt

Ty firmy by ty auta měly, ať už by byla silniční daň jakákoliv, protože spousta „služebních jízd“ by bez auta vůbec nešla realizovat, nebo by trvala mnohem déle. Z hlediska nastavení silniční daně, jakožto „poplatku za vlastnictví auta“, je úplně jedno, jestli to auto nechají lidem i na soukromé užití, nebo ne.

medical examiner

A ještě víc když si člověk uvědomí, kolik lidí může pracovat bez soustavné přítomnosti kdesi v kanceláři…

Adamgolias

-kdyz nebudou jezdit kamiony , budete trpet hladem- . je nutne mit na stole rajcata z maroka a brambory z beloruska v cechach zabalene a jako ceske vydavane a stovky jinych absurdit.? Neni cas zacit rovnat pokrouceny trh? Proc jeden zemedelec vyvazi psenici do D a druhy ne? Penize? Tyto kamiony jsou škodna. Neco jineho je nakladak vezouci naklad na 30km a neco jineho je nekonecny prou smradu a hluku vozici pres republiku zbytecnosti. Kdyz nepojede 15 kamionu s víčky ze spanelska , tak opravdu hladem trpet nebudeme .

medical examiner

No ovšem že není.
Jakýsi ekolog spočítal, že 1 hektar půdy představuje 3,12 tuny mouky.
A teď si vemte, že komplex OC ve Zličíně zabírá 1 km2…

asdfsadfasd

Běžní občané silniční daň neplatí, tak v čem je problém?

Frantisek

Problém je v důsledcích podpory větších přepravních objemů a vzdáleností uskutečňovaných silniční dopravou. Nic více a nic méně. Nehodnotím teď individuální potřeby něco vozit z větší či menší dálky, někdy to nejde jinak, ale…

Georg

a vy jste invalida, nebo v cem potrebujete pomahat?

medical examiner

Na bezdomovce taky nevypadá, na matku samoživitelku taky ne… 😀

MartinS.

Úlevy pro firmy se mohou promítnout do nižších cen pro běžného občana. Jinak jak byste si tu podporu běžného občana představoval? Stát nevydělává téměř žádné peníze, vybírá je na daních. Pokud sníží daňovou povinnost běžným občanům, budou ty peníze v rozpočtu chybět a bude potřeba si půjčit. Pokud z vybraných daní vrátí něco občanům, budou ty peníze v rozpočtu chybět a bude potřeba si půjčit. Už teď je díky minulé vládě stát zadlužený až po uši. I letošní rozpočet je deficitní. Za 2 roky nám hrozí, že narazíme na dluhovou brzdu. Jo a dluhy nejsou dary, věřitelé je chtějí splácet.… Číst vice »

Asd

Myslím že jsme se připravili o mnohem více peněz tím, že jsme neměli připravené projekty na které bychom mohli čerpat dotace z EU. Zatímco my jsme vesele stavěli cyklostezky a rozhledny jiní budovali dálnice a jinou tolik potřebnou infrastrukturu.

Kebab

My jsme moc nedali ani těm cyklostezkám. Dodnes nedošlo ke změně zákona, cyklostezky stále nepatří mezi veřejně prospěšné stavby a tak stačí jediný nesouhlas na trase a nestaví se. Vím o třech takových úsecích, jeden je důležitější než druhý, ale dokud nebudou pro stavbu cyklostezky/smíšené stezky pravidla stejná, jako při stavbě silnice, výsledek nebude žádný.

Lektor

U cyklostezky zpravidla není žádný problém změnit trasování, trasa není jinak technický náročná.

Frantisek

Jen aby pak těmi oklikami někdo jezdit. Ze sedadel auta, se zlevněným palivem k tomu, menší zajížďku už ani nevnímáte (no co, trocha čoudu, hukotu a opotřebení navíc vás nijak zvlášť netrápí), ale na kole, neřku-li pěšky (a ještě třeba když někdo přemístí stanici vlaků od města do polí), je vzdálenost dost zásadní věc. Jinak ano, stopa chodníku a stezky pro kola v krajině je pro okolí mnohem snesitelnější. 🙂

Lektor

Nechci vám brát iluze ale naprostá většina cyklistů na cyklostezce jsou rekreační cyklisté na výletě.

původní Jakub P

Což je dost dáno tím, že když už někde cyklostezky stavíme, jsou často použitelné spíš pro tu rekreaci, než že by se po nich dalo šikovně odněkud někam dostat.

MaT

No já zase po Praze vídám dost lidí na kolech, kteří po ní asi nejezdí úplně rekreačně.

Sám sice občas rekreačně jezdím, ale daleko častěji to jsou cesty do práce a z práce.

A teď kdo z nás má pravdu? Klidně i oba – je fakt, že na té mé trase do práce moc cyklostezek není… Jak tu už padlo, ty „rekreační“ cyklostezky se asi staví trochu snáz (někde v polích). Ve městě nějak není kde…

Ale vznikají dnes občas i stezky propojující města a vesnice a na nich se nějací ti dopravní cyklisté vyskytují občas také…

Adamgolias

Vy jste to ale popleta…

Lektor

Jo tak mi řekněte jak přísné normy jsou u cyklostezek na směrová a výšková zaoblení.

medical examiner

No…dálnice není potřebná infrastruktura.
Občané i IZS se bez nich hravě obejde…(dálnice se dají objet „po staré“).

Karel Mio

Nafta podrazila o 10 korun za litr. V CR se proda 6 mld litru. Stat si na tech 10 korunach vezme 2 koruny DPH. Benzin podrazil asi o 7 korun/l – 1.4 koruny DPH. V CR se prodaji 2 mld litru. Kdyby se cenova hladina drzela stejne, tak stat vybere o 15 mld vic. Kdyby mezirocni prumerne zdrazeni bylo jen o 3 koruny, tak jsme po zapocitani zruseni silnicni dane na nule, ale zrejme bude vic. Ale mozna jde o to, kam ty penize jdou, co? Nebo jak jinak muze byt penez na infrastrukturu mene.

Jura

DPH jde na spolecnou hromadku (ze ktere se plati armada, skoly, politicke strany …).

Spotrebni dan jde primo do SFDI, takze ucetne je SFDI v minusu o spotrebni dan.

Kubrt

Silniční daň je příjem SFDI; ze spotřební (z paliv) tam jde přímo jen 9 %.

Frantisek

A co třeba inflace? Reálně to bude nakonec méně. Ale co, silnice chceme přeci všichni co nejvíce a zadarmo, že. 🙂

medical examiner

Proč, když jednu máme hned před barákem… 😀

MRC

Jak je to dlouho, co se psalo, a nevím jestli zde, že výběr silniční daně je velice neefektivní? Mimochodem, kolik zas stát získal tím, že to několika podnikům pomůže od bankrotu?..

původní Jakub P

Tak pokud ty vysoky ceny paliv vydrzej, vybere stat vic i na DPH. Otazkou je ochota cast toho vyssiho vyberu z DPH presunout do SFDI, silnicni dan tam sla automaticky, z DPH to tam musej poslanci kazdorocne alokovat rozpoctem. Coz muzou a nemusi byt ochotni udelat. Uvidime.

MRC

Nehledě na fakt, že vysoká cena ropných produktů donutí lidi přemýšlet o levnější/ekologičtější alternativě. Kolik stojí elektřina, přeprava vlakem apod.?

medical examiner

No…po jisté organizační léčbě by se ta elektřina dala produkovat za 90 hal./kWh.