Stát rozdělí 3,5 miliardy na bezemisní vozidla, hlavně do méně rozvinutých krajů
Elektrobus Škoda 29BB, České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Žadateli mohou být kraje, obce a dopravci, kteří jezdí v závazku veřejné služby.
To co se nejvíce rentuje je nákup trolejbusů. Servis i zkušenosti města mají.Hlavně v chudším regionům to může pomoci těm několika provozům co tam zbyly, navíc je lze vozy již využívat mimo město, takže lze obnovit vozy a namixovat to z plynovými běžnými vozy.
Podpora vodíku? Nevím teda, ceny vodíkový autobusů jsou naprosto příšerné. Solaris v Bratislavě vyjde na 15 milionů Kč (dle aktuální ceny za 40kusovou sérii), elektroSolaris pro Ostravu vyšel na 10,8 milionů Kč. Klasický nafťák vyjde na cca 8 milionů, takže rozdíl elektrobus – klasický bus je poměrně malý, ale jestli mám za stejný rozpočet pořídit 100 vodíkových autobusů nebo 140 elektrických… nevím na kolik pak vyjde palivo, ale podporovat nákup vodíkových autobusů je podle mě nehospodárné.
Tato dotační výzva se mi (bez znalosti detailů) líbí. Přesto mám obavu, že města, která by potřebovala opravdu akutně modernizovat vozový park MHD, velmi pravděpodobně nebudou mít na spoluúčast v projektu. Na mysly mám předlužená města jako jsou Olomouc nebo Liberec (mnohé jejich tramvaje by potřebovaly vyměnit) nebo chudá města typu Most. Moc bych jim nová vozidla přál. Očekávám naopak účast (a úspěch) Ostravy (nejspíše podají více než 1 projekt) a Hradce Králové (nákup dalších elektrobusů.
Aby nakonec nevyměnila tramvaje za elektrobusy. Když to dělá bordel jinde, může jim být jedno, kolik ho je. Ještě s dotací…
Znamená to, že kdyby se například Liberec rozhodl pořídit nové tramvaje a Ústí nad Labem trolejbusy (nečekám to), tak by mohl získat dotaci až 85% ceny? Nebo jsou v tom nastavená nějaká, ale.
Platí to i pro tratě? To by měly šanci třeba Mariánské Lázně, kde dost citelně chybí spojka na Husovce.
Jsem zvědav, kolik se přihlásí zájemců ze strany soukromých dopravců. V podmínkách na provozování osobní dopravy ve veřejném závazku vesměs je, že kompenzace placené dopravcům krajem nebo městem se snižují o získané investiční dotace. Takže když si dopravce dá tu práci a vyběhá dotaci, pak přesně o tu stejnou částku dostane menší kompenzaci od kraje či města. Okruh vhodných příjemců se tím v případě dopravců zužuje na dopravce erární.
Jinými slovy z celkové částky 3,5 miliardy jde:
2,1 na 8 méně rozvinutých kraj, t.j: 0,2625 na každý
1,4 na 5 rozvinutějších krajů: t.j: 0,28 na každý
Takže na rozvinutější kraje jde dokonce více peněz v průměru.
Nebo snad počítám špatně?
Aha, už mi to došlo. Mění se procenta spolufinancování.
Tohle mě taky zaujalo. Ale přepočet na kraj není podle mě metodicky správný, spíš by se to mělo přepočítat na obyvatele.
V Ceske republice je teda podle listu hodne nerozvinutych kraju…
Prakticky všechny kraje s výjimkou Prahy.
Zajímalo by mě, podle jakého klíče na tento seznam přišli.
HDP.
Zajímavé rozdělení, s těmi kraji. Nevidím rozdíl, v čem by libovolné „MHD-město“ např. v KH-kraji mělo být „rozvojovější“ než libovolné „MHD-město“ v Kraji Vysočina. Nicméně je tu důležitější věc – k vyšší oblibě veřejné dopravy (kde zrovna v těch okresních či dokonce krajských městech je potenciál převzetí vnitroměstských přeprav největší, srov. s obsluhou zejména menších vesnic) přispívá zejména dostatečná četnost (dostatečně krátké intervaly) a rychlost (žádné „závlekové kroucení“, žádná dlouhá zdržování při pobytech v zastávkách např. při nástupu pouze předními dveřmi) spojení. Nic takového však tato dotace neřeší; je schopna zadotovat i pořízení elektrobusů (či vodíkových busů apod.), které následně… Číst vice »
Podle čeho se jako to dělení na méně či více rozdělené regiony určuje? Příjde mi, že někdo udělal dva sloupečky a kraje tam na random rozházel.
Je to podle HDP na obyvatele, resp jeho vztahu k EU průměru. Hranice jsou 75 a 90 %.
Po několika hodinách od napsání i toho mého příspěvku jsem si uvědomil – pro dotační účely EU nejsou brány samostatné kraje, ale jednotky NUTS2.
Tzn. i když spíše chudší Kraj Vysočina se „svezl“ s o něco bohatším JMK – oba tvoří jednotku Jihovýchod, která tedy spadla do té druhé dotační skupiny.
Totéž JČk + Plzeňský kraj coby NUTS2 „Jihozápad“ + totéž (u kterého ale to je pochopitelné, s ohledem na bohatší okolí Prahy) Středočeský kraj (který je samostatnou jednotkou NUTS2, tzn. není za tímto účelem sloučen s dalším krajem).