Stát příští rok zavede jednodenní dálniční známky

Elektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČRElektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČR

Se vznikem jednodenní známky počítá eurounijní směrnice. Mají ji zavést všechny státy EU.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Ještě by to chtělo uvést definici jednodenní známky. Zda je to 1 kalendářní den nebo 24 hodin.

VIKTRCZ

Rozkliknu diskuzi, očekávaje zmínky o Slovinsku – dostanu několik poznámek o Slovinsku.
Splněno. 😀

Honza11

Toto se nelíbí uživateli Ministerstvo financí Slovinska. 🙂

oja

Těm jsou české známky ukradené, těm se nelíbí už ta evropská směrnice 😉
Ale ona se nelíbí asi žádnému státu z těch, které dálniční známky uplatňují, snad krom Rakouska, které vyjma denní známky stávající směrnici již splňuje a ta denní je moc peněz stát nebude (při průjezdu Rakouskem navíc zaplatíte víc za tunely než za známku). I ČR nebo Slovensko budou muset buďto výrazně zdražit roční nebo zlevnit krátkodobé.
Ale jo, Slovinsko to bolí hodně. Jsem zvědav, jestli zlevní krátkodobé, zdraží roční nebo zavedou mýto? První varianta je bude stát dost peněz, zbylé dvě naštvou voliče.

kix

denní za 12€ a ještě bude sranda 🙂

Samo

Mňa by viac potešila nejaká paneurópska diaľničná známka. Ako Bratislavčan si platím slovenskú, rakúsku a regionálnu maďarskú len na to aby som mohol jazdiť po okolí (reálne pritom najazdím výrazne menej ako niekto kto jazdí denne Košice – Prešov) + českú ktorú používam viac-menej len na úsek hranica-Brno.

Chápem že problém sú rôzne cenové úrovne v jednotlivých štátoch, ale aj keby to stálo povedzme 100 eur / rok (čo je predpokladám drahšie ako najdrahšia diaľničná známka v Európe), tak by to stále bolo pre ľudí v pohraničných regiónoch výhodné.

dopravopat

100% súhlas. Tiež ma štve že na jazdenie po diaľniciach v okolí 100km od bydliska mám platiť 4 rôzne diaľničné známky. To je absolútny nonsens. Ako keby si každý okres vydával svoju diaľničnú známku v cene celonštátnej. To by bolo kriku, že?

PetrN

Maďarská roční vyjde na 125eur (49tis. HUF) a Slovinská na 110Eur jen tak mimochodem…
Ještě se také může zavést výkonové zpoplatnění jako v Itálii či Francii, kde platíte 0,08Eur(2Kč)/km a jak velmi rád budete vzpomínat na jednotlivé dálniční známky 😀

oja

Rozhodně souhlas s poslední větou.
Holt se nikdy nezavděčíte všem. To je úděl lidí žijících v příhraničí. Na druhé straně to přeci má i výhody: např. můžete zboží a služby nakupovat v různých státech podle toho, kde je to či ono nejlepší či nejlevnější 😉

Kebab

Na 2 Kč/km známka řadě lidí vychází i dnes.

oja

Jenže takoví lidé se na dálničním provozu podílí naprosto minimálně. Průměrná cena za všechna vozidla za ujetý km po dálnici uhrazená prostřednictvím dálniční známky bude velmi hluboko pod 0,50 Kč/km.
A tenhle nesoulad právě to nařízení EU zmírňuje: známky pro příležitostné uživatele dálnic zlevní nebo pro ty pravidelné zdraží a tím sblíží jejich poplatky za km.

Kodl

Konečně!

Studý Chudent

Denní lupen taky nestojí 1/365 lítačky/šalinkarty

Vrták

Jestli by nebyla lepší víkendová dálniční známka?
Nebo ještě lépe kombinace mýta a známky, tedy možnost si vybrat. Známka je výhodná pouze v regionech, kde je mají dálnici za humny a můžou ji často využívat, jinak se nevyplatí.

jiný Petr

Když bude jednodenní, tak si prostě na víkend koupíte pátek a neděli.

PetrN

jednodenní bude stát polovinu toho co desetidenní, méně rozhodně ne

Olin

No…, někde jsem k té směrnici četl, že je omezena horní hranice ceny jednodenní známky na 9% roční. Takže… Počítat zde solidně umí asi všichni. A i když je to stanoveno jako strop, známe přeci naše papenheimské.

kix

roční se bude zvyšovat min na 2000 možná i na 2500, takže to klidně může být ještě i více jak polovina desetidenní, že nezůstane cena na 1500 je už teď jisté

HyHA

Nejlepší je, že ty kamery co si nechali postavit od rakušáků, a při zavádění tam měli dieselagragáty, a aby vztyčili železo přes dálnici, tak dělali uzavírky ke konci roku, tak ty kamery nesměj použít ke kontrole a obsílce, ale musej tě cajti na dálnici zastavit. To je výsměch a plejtváním zdrojů…. A tyhle kamery by se měli využít n usekový měření, když z Phy v Brně budeš dřív jak za dvě hodky, tak by ti měla přijít obsílka..

Tomáš Gottschalk

Fanoušek Orwella? Zkus se někdy projet po A8 ze Solnohradu do Mnichova – čtřpruh bez odstavného a můžeš tam smažit, kolik chceš. Žádná jatka se tam nekonají.

Průzkumník

To je proto, že někdo může ve svém autě zrovna převážet (třeba na zadních sedačkách) osobu ZTP, ZTP/P a dálniční známku platit nemusí. Taková fotka by plavala na vodě.
Jo a z Prahy do Brna se dá povolenou rychlostí 130 km/h dojet za 1:30, když vezmu, že tam jsou nějaká omezení a průměr 120 km/h, tak za 1:35…ty počty nám nějak nejdou.

Jiří Kocurek

Jakože 210 km se nesmí jet průměrem 105 km/h, protože je povoleno 130 km/h?

MichaelP

Kolik tak tipujete cenu? +-150?

Rossec

Předpoklad celoroční 2.300,- už to z Kupky vypadlo

Jiří Šrámek

Denní max 9% ceny roční, takže v ČR to bude ta maximální cena, tedy cca 210,-

Martin

Těším se co vymyslí Slovinci. Teď tomu jejich produktu neříkám dálniční známka ale výpalné.

Daniel

Musí to být maximálně 9% z ceny ročního kuponu.

Otto

Moje řeč… ještě by to chtělo, aby chorvati zavedli el. mýtné… a tím myslím nějakou user friendly verzi, a ne to co tam mají teď

PetrN

v souvislosti se nedávným vstupem do Schengenu se chystá i kompletní přechod na elektronické mýtné: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/v-chorvatsku-zmizi-mytne-brany-platby-za-dalnici-se-mohou-zm/r~2714c48e8d2711ed8b4e0cc47ab5f122/

PetrN

Slovinská denní známka bude stát třeba 9eur, takže pro týdenní turnusy (více než 7 dní) bude výhodně 2x 1 den, pro prodloužené víkendy stále 7 denní…

Ve Slovinsku stojí 7denní známka 13,6% té roční, v ČR či SK stojí 10denní 20% té roční… Je jen nešťastných těch 7 dní…

Spíš je otázka jestli bude známka platit kalendářní den a nebo 24 hodin?? Což může být někdy dost zásadní rozdíl

M152

Konečně, ale kdyby nás do toho EU nedonutila, tak pořád pojedem systém 10/30/365 dnů. Přitom nechápu, proč od zavedení elektronické známky, nejde nastavit libovolný počet dnů.

Alibaba

Protože nikdo netuší, jaký parametry by měla mít funkce, tipnul bych si exponenciálu se záporným mocnitelem cena = R- A^(-x), kde R bude pevný náklad na vydání známky (viz níže), A bude nějaká bulharská konstanta a x bude počet dnů. A nějakou splajnovou funkcí to proložit známými body (1*/10/30/365 dnů).

* bude znám v době zavedení

M152

Jasný, ale to už by po roce nebo dvou? měli znát. A prostě cena známky by mohla být počet dnů*(1/365)+fixní náklady.

Případně mohlo vzniknout víc vhodnějších variant. 8,15,30,90 a 365 denní.

Alibaba

Aby byla administrativa méně náročná, myslím si, že by cena neměla být lineární, aby byla motivace kupovat známky s delší dobou.

Jindřich

Anebo zavést systém stropu, jako např. v londýnském metru. Můžu si kupovat kolik chci jednodenních známek, když se dostanu na cenu desetidenní, už se mi nezvyšuje, podobně po nákupu x desetidenních, pokud dosáhnu cenu roční, už nepřeplatím. Stát by o nic nepřišel a řidič by byl v klidu.

Alibaba

Pokud by se strop zavedl z nekonstantní části (A^(-x) z předešlého příspěvku), tak by to asi šlo. Proč, protože to má už na začátku motivovat kupovat si co nejdelší. Kdežto v tom Londýně to má motivovat cestovat co nejvíce v MHD.

PetrN

lineární výpočet je nesmysl a popírá princip douhodobé dálniční známky, pokud libovolný počet dní tak určitě stylem co popsal Alibaba, ale více krátkodobých variant o kterých píšete by smysl dávalo…

Průzkumník

Po dlouhé době jedna něco užitečného z Bruselu.

askub

Nesouhlasím, z Brusele NIKDY nevylezlo nic dobrého.

Honza11

Jistěěěěě. 🙂

Alibaba

Obecně cena správy takovéto známky je stejná jako u roční, jen se právě u té roční dá rozpočítat na 365 dnů.

PavelX

Na každou tu známku se zajisté rozpočítávají náklady, které jsou hádám pro všechny typy fixní. Pokud by k tomu přistupovali tímto způsobem a nastavili cenu takto stupidně nízko, tak se ta známka stane nerentabilní, neboť náklady na režii převýší výnosy.

Vojtaur

A ve Slovinsku nejspíš zbankrotuje jejich obdoba ŘSD.

HansB

A bude jim něco bránit tomu, aby napařili takovou cenu, aby se to lidem nevyplatilo koupit si dvakrát jednodenní? Třeba dát 4/5 ceny týdenní?

ABC

Ano

PetrN

Max 9% z ceny roční, tzn. 9,5 Eur, zatímco 7denní stojí 15 Eur

Jan

Existuje nějaký nebyrokratický důvod, proč to nezavedou hned? Práce pro jednoho ajťáka na půl hodiny…

Umbridge

A bude to stát 10.000.000 KČ 😃

Zakon kaze

Pricing, nekdo to bude muset spocitat

Jan

Práce pro 1 úředníka na 5 min. odvozením z cen ostatních kuponů…

Zakon kaze

Tak urcite, protoze neexistuje nic jako konkurenceschopnost vuci okolnim zemim nebo z druhy strany provozni ztrata 🙂

Otakar

Každý den, když to není, tak je pro příjem státní kasy jen dobře. Takže to budou oddalovat co nejdéle to půjde.

Průzkumník

Bohužel to budou oddalovat všude. On i průjezd po D2 z Lanžhotu na Rajku je za tu cenu přemrštěný.

Jirka

Tak určitě bude stát čtyři koruny 🙂

Umbridge

Roční bude za 3500 Kč. Denní bude za 10 Kč.

Joe

Tak tomu nejspíš ani sám nevěříte. Když desetidenní dnes stojí 310, tak úplně vidím že to pod stovku nepůjde.