Stát poslal další peníze Správě železnic, rozpočet na investice přesáhne 40 miliard korun

Práce na koridoru v údolí Orlice. Foto: Chládek a Tintěra, PardubicePráce na koridoru v údolí Orlice. Foto: Chládek a Tintěra, Pardubice

Navýšení peněz umožní zahájení některých oprav, na které dosud nebylo jasné financování.

Správa železnic získá ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) více peněz, než byl původní plán. Podle dnešního rozhodnutí Výboru SFDI 2,671 miliardy korun navíc na investice a 650 milionů navíc na zajištění provozuschopnosti.

Správa železnic o tom informovala v tiskové zprávě. Správa železnic tak bude mít v případě oprav namísto původních 14,385 miliard korun lehce přes 15 miliard korun. Část z nově přidělených peněz na provozuschopnost půjde na odstraňování následků neočekávaných událostí. Téměř 50 milionů korun se použije na opravu havarijního stavu zabezpečovacího zařízení ve stanici Otrokovice, který způsobila mimořádná událost z letošního 7. června. Částka ve výši 42 milionů je určena na odstranění sesuvu a sanaci skal v úseku Karlštejn – Zadní Třebaň, dalších 40 milionů půjde na dokončení sanace traťového tělesa po nepříznivých meteorologických jevech v úseku Strakonice – Katovice. Na řešení následků dvou mimořádných událostí ve stanici Bohumín je určeno 26 milionů korun.

Peníze navíc mají vyřešit o problém s odkládáním některých oprav kvůli nedostatku financování. Celkem 50 milionů korun vynaloží Správa železnic na financování opravy traťového úseku mezi Roztoky u Křivoklátu a Rakovníkem. Dalších 47 milionů půjde na opravu úseku z Liběšic do Úštěku na Litoměřicku, kde má dojít k odstranění rychlostních propadů. Celkem 35 milionů korun si vyžádá oprava stožárů trakčního vedení ve Velimi.

Peníze do již probíhajících akcí

V případě investic půjde o navýšení rozpočtu přes hranici 40 miliard korun, konkrétně na 40,475 miliardy korun. Jde o provedení úprav původních limitů, které umožní plynulé financování již probíhajících akcí podle platných časových a finančních harmonogramů výstavby. Jedná se zejména o klíčové modernizační stavby na 1. železničním koridoru: Velim – Poříčany, Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, uzel Pardubice s úsekem Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová nebo úsek Brno – Adamov – Blansko. Dále jde o dokončovanou stavbu Soběslav – Doubí a další realizované modernizační akce, například Mstětice – Praha-Vysočany nebo rekonstrukci železniční stanice Vsetín.

Zároveň se navýšení zdrojů využije na bezproblémové pokračování realizace probíhajících staveb hrazených z Nástroje pro oživení a odolnost Evropské unie (RRF). Několik akcí s vazbou na tento finanční nástroj bude rovněž nově zahájeno.

Tagy SFDI Správa železnic Státní fond dopravní infrastruktury
54 komentářů