Stát poprvé představuje veřejnosti jednotný tarif na vlaky, má nové logo
Stánek Cendisu na veletrhu Czech Raildays. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Široká veřejnost má poprvé možnost promluvit si s tvůrci nového Systému jednotného tarifu. Ten má oficiálně platit od příštího prosince,
Řeší se v tuto chvíli i problematika místenek? Již několik let využívám IN100 a nejlepší je operativnost pořizování rezervací (zadarmo v aplikaci Můj vlak, až na vlaky SC). Pokud si pořídím „národní IN100“ a budu chtít jet vlakem typu IC Opavan, respektive mít obecně místenku, bude to alá současná IN100, tj. v ceně 0 Kč? Pokud by se cena držela na úrovní cca dnešních 35 Kč, je to při dojíždění např. na trase Pardubice – Praha fakticky dvojnásobek skutečné ceny jedné cesty.
To teda nevím, jak je IN 100 místenka zadarmo. Kupoval jsem si na internetu (prakticky poprve v životě místenku na nepovinně místenkvý vlak) a platil jsem asi 35 Kč.
Samostatně koupená místenka je zpoplatněna. V případě, že si kupujete zároveň lístek a místenku přes e-shop, tak je místenka zdarma.
Pokud mám IN100, tak pořízení místenky v e-shopu je také zdarma.
Proč proboha to není na všechnu veřejnou dopravu, tj. busy i MHD? To zas musíme být tak pozadu?
Protože železnice je právě nejpalčivější. Už teď se ale počítá se zapojením IDS a vize do budoucna předpokládá i linkovou autobusovou dopravu.
Vaše vyjádření má pozitivní i negativní nádech zároveň.
Pozitivní: počítá se se zapojením IDS a předpokládá se i autobusová doprava.
Negativní: se zapojením se zatím jen „počítá“ a s autobusovou dopravou se zatím jen „předpokládá“.
I když základní myšlenka vůbec na existenci státního tarifu je správná, jeho návrh tak, jak je představen považuji za velmi zpátečnický krok. Jestli k něčemu tento tarif nepřispěje tak, snížení používání IAD. Je vhodný pouze pro vybrané privilegované skupiny cestujících (důchodci a studenti kvůli Babišslevě, extrapravidelní cestující co jsou schopni projezdit vlakem minimálně 150 km denně a na druhé straně pro cizince, kteří by po Česku stejně nejezdili autem či náhodné jednorázové cestující u kterých se vlastně nic moc z podmínek nemění). Skupině dospělých, často s rodinami, kteří se opravdu mohou rozhodovat jestli cestu zrealizují vlakem, autem nebo čím však… Číst vice »
A jak byste lepší návrh viděl Vy?
Tak především použitelná km sazba, ale to už jsou politicko md debaty.. + nějaký proběhlý harmonogram.
Podporovat 25% slevovou kartu a skupinové jízdné (což je hlavní zbraň proti IAD).
díky za odpověď, přesně takto jsem chtěl reagovat.
omluva za špatný nick v hlavičce předchozí zprávy (skočilo mi to tam samo ze systému :-() a dodám, že nejlépe 25% za nějakých mírných podmínek „skoro pro každého“ a pak 50% už za nějaký vyšší příspěvek pro častější cestující, co ale zas necestují tolik, aby se jim oplatila celoroční jízdenka za 22,5 tis. Ta 25% karta by měla být právě proto, aby motivovala lidi jezdit – když už ji mají, je předpoklad, že se ji budou snažit i využívat. Je to úplně stejně jako když se mi snaží třeba Tesco vnutit zákaznickou kartu s tím že předpokládají, že tam budu… Číst vice »
Myšlenka je dobrá, umožňuje i vstup více dopravců bez dopadu na pravidelné cestující. Ale až od platnosti tohoto projektu. Příští rok je např. pro občany Libereckého kraje trystní, pokud nejezdí pouze v oblasti IDOL. Osobní vlaky má zajišťovat ARRIVA. R Liberec-Pardubice ČD, R Tanvald – Praha – ARRIVA. Je úplně jedno zda jde o bjednávku státu nebo kraje. Dám příklad, jak naši tvůrci „hledí“ např.na občana Malé Skály, kterým jsem a vlastním IN 100. Do krajského města budu moci pouze rychlíkem, do hlavního jen za tarif ARRIVY. S ní se, odvozeno podle tarifu Praha – Nitra, tam dostanu cca za… Číst vice »
Opět to samé. IN100 je komerční nabídka jednoho z dopravců, takže celý ten brek je zcela mimo mísu.
Ale doposud jediného a i po 12.2019 majoritního.
dopravce státního, ještě nedávno jediného – celostátního, takže je potřeba to nahradit opět celostátně a použít to jako inspiraci
Hrůza. Mám slevovou kartičku do Billy, co je ve městě, a teď mi ve spádové obci otevřeli Lídla, který slevové kartičky nedává. Jak se mám rozhodnout, jestli chleba koupit v Bille se slevou, anebo o dvě koruny dráž v Lídlu bez slevy, když navíc ten z Lídlu je lepší a nemusím platit dopravu do města? Ale zase… měl bych další body na kartičce do Billy a to taky není k zahození. Dřív bylo líp. Všude měli stejné kulové a za stejnou cenu a nikdo se nemusel rozhodovat, kam zajet (rozhodovali za nás jiní a to všem vyhovovalo). Jen když Máňa… Číst vice »
V tomto vám uváděném případě ale ten chleba (soukromník) v Lidlu fakt není lepší
Hodně špatné srovnání: Na jedné trati si nemohu vybrat z aspoň 2 dopravců. V většině případů je tam vždy jeden. Vyjímka je Pha – Ova, Pha – Břeclav.
Dotazů mám hromadu, ale zkusím pro mě tři zásadní: 1. Stále platí, že platnost jízdenky bude vždy jen od půlnoci a tudíž nepůjdou alespoň online jízdenky stornovat pár minut předem tak, jak jsou tomu cestující dnes zvyklí a opět se vrátíme do pravěku? 2. SJT bude řešit i rezervace. Budou muset dopravci zpřístupnit i grafické plánky vlaků, nebo to bude fungovat ala EPA DB, kdy dostanu přiděleno místo bez výběru? (Opět kroky zpět) 3. Kdo bude řešit reklamace a odškodňování? Například když si koupím jízdenku u dopravce A a pojedu B, který bude mít například zpoždění, nebo při kombinaci dopravců… Číst vice »
1. Zatím ano, ale necháváme si tam otevřená vrátka pro případné zvolnění režimu na způsob ČD. Potřebujeme reálná data, jak rychle jsme schopni jízdenky blacklistovat napříč celou sítí. Až budou data, budeme ladit. 2. Právě tuto problematiku řešíme, protože není čas implementovat zcela nový univerzální systém rezervací (zatížilo by to hlavně dopravce), musí se SJT přizpůsobit API dopravců. Pokud by to od prvního dne nešlo s plánky, bude možnost místenku přidat také alternativní cestou – proklikem do e-shopu dopravce, kde si člověk konkrétní místo vybere. 3. Z pohledu zákazníka reklamaci musí akceptovat kterýkoli dopravce v SJT, vyřizuje ji vždy první… Číst vice »
to si jako cestujici radeji odpustim Vam delat pokusneho kralika. az to poladite na datech jinych odvazlivcu, vyzkousim. na jedne z mych beznych tras, konkretne z Brna na Sumavu jsem od doby, co se to jiz neda jet cele na CD presedl zpatky do auta… tak jsem zvedav zda mne presvedcite, ze vlakem to bude lepsi.
Pro pravidelné cestující fajn (celoroční lístek). Pro velmi příležitostné taky. Žádné starosti a rozumná cena. Ale ten, kdo občas jezdí a momentálně má IN25 či IN50, může po rozkouskování sítě přesednout do auta…protože slevová kartička u jednoho dopravce se mu už třeba najednou tolik nevyplatí a základní jízdné nebývá zrovna nízké, takže může vyjít lépe auto…
U ne-ČD dopravců je základní jízdné na úrovni In25. Není to spíše důvod ke zrušení českodrážní zlodějiny jménem obyčejné jízdné?
Pozn. 80% cest je i tak na nějaké IDS jízdné, šotoušské potřeby víkendových síťovek a polovičních kartiček jsou naprostá marginalita.
…přičemž ti šotouši stejně do žádného auta nepřesednou, to jen tak straší.
Většina šotoušů naopak jezdí auty.Víc se toho stihne. Nebo nám Péťo ty fleky vysekáš?
Jenže tento tarif vzniká právě kvůli tomu, čemu říkáte „šotoušské potřeby“ – kvůli cestám s přestupy.
A skoro každý, kdo dneska alespoň trochu často jezdí mimo hlavní tratě, dneska tu IN25 má a kupuje si jednu jízdenku. Tento tarif pro něj znamená zdražení. Další věc je skupinové jízdné. Když jedou 3 lidi spolu, mají 25% slevyu i bez karty. Zde ovšem zaplatí všichni tři plné jízdné.
Nebo jede po hlavní trati na nejlepší konkurenční nabídku a dál si koupí ids jízdné.
Tak to mi předveďte , jak si koupíte IDS jízdné z Havlickova Brodu do Třebíče přes Jihlavu….
Okresní 50.000 města na hlavní trati.
A ty hlavní tratě co máte na mysli vy ( 1. koridor), kde jezdí vyzobávač) hodně velká část populace nikdy nevyužije,
V diskuzi k článku a snaze ČD dostat další pendolino pod dotační deštník nám jistý Standa tvrdil, že 2 Kč/km jsou naprosto přijatelná cena a že kdyby neměl režijku, tak to velice rád zaplatí. Tak jaké pak starosti, když i režisti schvalují mnohem vyšší cenu než je v navrženém SJT.
Dvě koruny za kilometr jsou naprosto konkurenceschopné autu, auto vychází se všemi náklady dráž. Když pripoctete, že nemusíte řídit a čas můžete věnovat něčemu jinému větší pohodlí ve srovnání s autobusem ( a to i ve starých koženkách) je vlak na delší vzdálenosti jednoznačně nejlepší.
V případě cestování jedné osoby možná, při cestě dvou a více osob už je výhodnější auto, snad kromě akčního jízdného vlakem Praha-Ostrava 0,4Kč/km.
Jasně, když vám auto půjčují rodiče a vy platíte jen benzín.
Prakticky v každé rodině už auto je, mnohdy i dvě a více aut, hlavně na venkově, takže marginální fixní náklady za povinné pojištění a STK se platí ať bude nebo nebude jezdit. Provozovatelé veřejné dopravy si zřejmě nechtějí připustit fakt, že za posledních třicet let cena individuální dopravy poklesla pod úroveň dopravy veřejné. Důsledkem jsou plné silnice a parkoviště a poloprázdné vlaky, kromě výjimky přepravy na hlavních tratích. Mimo akčního jízdného mezi velkými městy je cestování veřejnou dopravou výhodnější jen pro studenty, důchodce a invalidy díky státní slevě 75%.
Z toho ale nemůžete vinit VHD: „za bolševika“ vycházela průměrná cena za 1 km jízdy vlakem na cca 0,14 Kčs a autobusem na cca 0,30 Kčs, a to nebyly slevy ani zdaleka tak příznivé vůči všem kategoriím cestujících (a nebyly ani žádné „akční ceny“) – jen ovšem auta tehdy „žrala“ mnohem víc než dnes a bylo jich mnohem méně, takže nynější malá výhodnost VHD je dána jen přirozeným vývojem.
Protože narozdíl od vlaku neplatíte náklady na dopravní cestu. (Mýto na dálnici neuvažuji to je pár procent sítě) .
Protože silniční dopravy je uměle zvýhodňována .
I tak individuální doprava nemůže být v principu ekonomicky výhodnější
Čímž neříkám, že je apriori špatná, sám auto mám a jsou situace, kdy jeho použití je pro mne výhodnější, ovšem nikdy to není z důvodu levnější cesty.
Výhoda auta je jinde než v ceně dopravy
Při cestě dvou a více osob existují skupinové jízdenky za úplně jinou cenu než základní kilometrický tarif.
A to pomíjím fakt, že většina cestujících nejezdí ani za onen základní tarif. Pokud opravdu nepřijdete k pokladně na poslední chvíli a cestu alespoň trochu plánujete , tak na většinu relací lze koupit různé akční nebo komerční jízdenky .
Je možné rozšířit systém OneTicket o akčního jízdenky vázané na konkrétní vlak (jako to je např. ve Švýcarsku). Cenu by v případě takové jízdenky dodával dopravce pomocí nějakého API. Motivovalo by to tak lidi používat méně vytížené spoje. Informace o předpokládané obsazenosti spoje by také přišla vhod.
Technicky ano, ale rozpadá se tím jedna přepravní smlouva, a tudíž je docela problém s ujetými přípoji a podobně.
Docela dlouho jsme nad tím uvažovali a zatím neexistuje úplně dobré řešení, ale chceme v e-shopu alespoň nabízet vedle sebe jednotný tarif i nabídku dopravce, aby zákazník vždy věděl, jaké má možnosti, a také co která volba znamená v praxi.
Tak jí říkám, kdyby si tam dopravce mohl nastavovat koeficient za km, na rúzné spoje.. Třeba 0,8.
A proč takovou jízdenku nekoupit rovnou u dopravce levnější o provizi?
Protože pak je to jedna smlouva a ručí se za přestup – tj. pokud vám ten povinný vlak ujede kvůli zpoždění, můžete jet dalším. Prostě jeko je to dnes, když vám e-shop ČD vyplivne vázanou jízdenku s přestupem, která je interně spočítaná jako obyčejné+akční.
Bude obdoba „Skupinové víkendové jízdenky ČD“ pro neomezené víkendové cestování v rámci regionu nebo celé sítě až pro pět osob (z toho až 2 dospělé)?
Ano. V rámci IDS jednotlivých krajů tam, kde tyto jízdenky kraj zavede. Tohle není úkol pro tvůrce celostátního tarifu.
V článku se píše o Systému jednotného tarifu a tedy i můj dotaz se týkal tématu článku. Neptal jsem se na tarify IDS, nehledě na skutečnost, že ne každý kraj má IDS zaveden a už vůbec IDS neřeší cestování v celé síti.
Jednotný tarif ano, ale víkendová jízdenka je komerční nabídka. To by se musel stát (celostátní) a všechny kraje (krajské) dohodnout, že to chtějí. Pokud ale mají IDS (a to většina má, nebo chystá), tak to s velkou pravděpodobností chtít nebudou. Tohle není úkol pro státní tarif. Smiřte se s tím a usmívejte se u toho. Nikdo vám nic nebere.
Stát připustil na tratě soukromé dopravce, takže by stát ve výsledku omezil možnost víkendového cestování pro rodiny a skupiny. Proto by obdoba „Skupinové víkendové jízdenky ČD“ měla být součástí Systému jednotného tarifu. Jedná se o podobnou situaci, jak je zmíněno o celoroční Státní síťové jízdence, která je obdobou slevy ČD IN100.
A víte, co to znamená? Že jsme zase o krok před nimi !
Jsem zvědavý, jak to nakonec bude fungovat :-). Už dávno to tady mělo být.
Ale nebojím se toho, dětské nemoci se vychytají, ono si to časem sedne. 🙂 Akorát nevím, nad čím kdo pořád přemýšlí a proč to trvá tak dlouho, když to ve Švýcarsku funguje už 40 let.
A ve Švýcarsku tomu nepředcházel nějaký čas příprav? Tak vidíte.
Předcházel, ale když my musíme opět vymýšlet kolečko že? 🙂
Švýcarsko je velká inspirace, rozhodně tady nevzniká nic ve vakuu. Zároveň ve Švajcu prakticky není open-access a není taková různorodost krajských objednávek. Věřím, že se tomu postupně přiblížíme.
Jako že se České dráhy přiblíží švýcarským? 🙂
České dráy se těm švýcarským docela podobají a v mnohém je i předčí (např. v kvalitě e-shopu, nebo počtu vlaků s wi-fi).
Co je u nás jiné, je ta nejednodnost a rozdrobenost a samozřejmě zastaralá přetížená infrastruktura, ale to není až tak věc ČD.
Cestující mezi krajskými městy na Moravě až tak moc souhlasit nebudou, ozvlášť, pokud jezdí i jiné trasy než Ostrava – Olomouc. Do Zlína se bez přestupu prakticky nedostanete. Do Brna po jednokolejce nebo zajížďkou přes Břeclav. Počet vlaků s WiFi, které jedou z Brna do jiného krajského města je, hádám, nula.
Paradoxně se na trase Ostrava – Brno dá na ČD-wifi připojit například v Kojetíně, když tam stojí motorák od osobáku z Kroměříže.
Jižní Čechy, Liberecko, také jednokolejkové ráje. A víte co? Tak rychle jako tam jezdí Švýcaři na úzkokolejkách. Ten dluh na infrastruktuře se bude ještě dlouho dohánět.
Jenže většinu věcí, co jmenujete, nesouvisí s ČD, ale právě s tou infrastrukturou, jak jsem psal.
Zmiňujete jednou i wi-fi a možná vás překvapí, že free wifi není u SBB zatím VŮBEC NIKDE. To by čeští cestující vyskočili z kůže.
Bavíme se o dopravě, ne o wiffi ve vlaku
V zahraničí a to i tom západním to zdaleka není taková samozřejmost jak si možná myslíte
Ne zrovna České dráhy, jako spíš česká železnice obecně.
protoze tady mame specificky trh! cechistansky zakaznik si zada sojove parky a stejne tak i nejlevnejsejsi jizdenky!
Je tu několik skvělých dotazů, pokusíme se odpovědět průběžně, ale samozřejmě se klidně ptejte i na FB/Twitteru a pokud jste na Raildays, určitě se stavte. Spoustu věcí je lepší probrat osobně.
https://i.postimg.cc/yN1FGSBb/IMG-0932.jpg
Dobrý férový přístup.. Díky za komunikaci s veřejností..
Bohužel nebude existovat obdoba IN25, IN50 pro cestující, kteří cestují často, ovšem ne tak často jako ti s IN100. Je to škoda, protože myšlenka je to dobrá, ale s nastavenou cenovou politikou to bude jen Potěmkynova vesnice.
Obdoba IN25 je k ničemu, když např. jízdné dopravce GWTR je na jeho úrovni bez nutnosti kupovat speciální kartičku pod heslem nechci slevu zadarmo, problém nastává pouze u dopravce ČD.
Tronda:
A jak souvisí cena jízdenky u jednoho soukromníka (ať už GWTR nebo ČD) s požadavkem na slevovou kartu pro národní tarif? Nějak nechápu souvislost.
To je inteligence od Trondy.Kopnout si do ČD.Ještě ho neznáš,tak ho poznáváš.
Konstatování faktů není kopání, není naše chyba, že pravda šotoušky bolí. 🙂
Tronda je náhodou jeden z mála tady, kdo má rozum. Většina ostatních jsou buď modré gumy které si sní svůj sen made in 1985 a nebo notoričtí sociální případi, kteří sice mají notebook s připojením na internet, ale vydat 10 Kč nebo podobnou částku navíc za cestu vlakem je pro ně minimálně porušení Základní listiny práv a svobod. Ti vám pak tady budou brečet, že chtějí u všech dopravců IN25, IN50, IN40, IN30, IN99 a já nevím co ještě.
No jenže to nebude o 10 korunách časem.. A pokud někdo dojíždí pravidelně, může může mu to ubrat hodně peněz z rodinného rozpočtu. Viz Anglie Nebo pokud někdo jezdí dlouhé vzdálenosti, tam se to projeví.. Sám možná časem začnete kvičet, pokud teda jezdíte vlakem…
Ovšem GWTR s tou tvoji úžasnou cenou jízdného jezdí na pár tratích.
InKarta jako taková je zadarmo, zda se vyplatí si koupit aplikací iN25 je už na úvaze každého soudruha.
Až po kritice.. A taky nedávno někdo vykřikoval, že přece na co budeme dotovat dopravu turistům.. A od toho je tu částečně právě tato karta..
Potěmkin je s měkkým i. Pokud něco neumím napsat, nepoužívám to.
Skoro všechno se časem dá doladit, dokonce i v průběhu platnosti. Ale co mi opravdu vytáčí, je anglický název. To jsme nějaká kolonie, abychom tady používali okupační řeč? Nemyslím, že by zrovna někdo musel vymýšlet pseudotvary, jak za národního obrození, ale nějaké pojmenování ve smyslu Státní jízdenka/lístek by to sneslo.
I když anglické názvy rovněž nemusím, pojmenování One Ticket dává v tomto případě smysl. Jedna z hlavních cílových skupin jednotného tarifu jsou totiž zahraniční turisté, kteří nechtějí mít komplikace s nákupem více jízdenek, např. z Prahy do Českého Krumlova, kde je nutné koupit dvě jízdenky – jednu na úsek ČD, druhou na úsek GWTR.
aby z toho nevzniklo ohne ticket :)…neboli jedu na wc…
Přesně. Proč to třeba není EinFahrkarte? Nebo krásně maďarsky EgyJegy. 🙂
Já budu používat „Jednotný tarif“.
Tarif je krásné české slovo 🇨🇿
Tarif se do češtiny vžije snadněji než „OneTicket“.
Taky by se mohla používat i zkratka „JeTa“. Běžně se to dělá. ČEDOK je taky zkratkové slovo.
Garáž, volant, karburátor. Semafor, fíra, lokomotiva. Setinoměř nebo centimetr?
Záleží na četnosti užití daného slova, pak už to člověku ani nepřijde, že víno je z latiny a ani v latině není to slovo původní. Robot zase českého původu.
Asi tak nějak. 🙂 Prostě „ticket“ je pořád anglicky. Kdyby to bylo psáno „tiket“ jako třeba ten sázkový, tak proč ne.
Problém není v názvu, problém je v tom, že ste nacionalista.
Problém je v mentalitě těch, co ty hloupé názvy vymýšlejí. To, co je pojmenováno anglicky, nemusí být zrovna super a světové. Neexistuje racionální důvod mít hlavní název anglicky. Proč se mám pořád koukat na nějaké „showroom“? Nebo obchodní dům „MY“? Proč je na výlohách napsáno „SALE“? Proč to nejde česky, když jsme v ČR?
Považuju to za nekulturní chování. Stejně jako záměrné prznění českého pravopisu.
Nemám problém s cizími slovy, pokud jsou používána vhodně. Ale když tady dřív byly předváděcí místnosti, je blbost je přejmenovávat na „showroom“.
Vždyť to má i český název, tak se nerozčilujte. Osobně si myslím, že značnou část uživatelů tohoto tarifu budou tvořit cizinci, takže anglický ekvivalent je na místě. Kromě toho, třeba časem někdo vymyslí název lepší a přejmenuje se to…
SALE se používá tam, kde nakupují hodně cizinci, u nás na vesnici sale nemáme, máme slevu. MY je povedená slovní hříčka.
Ale já si nestěžuju, že to nemá český název. Tys to pořádně nečetl, viď? 🙂
Slovní hříčka se dá udělat z každého jazyka. Třeba maďarsky se jízdenka řekne „jegy“, vyslovuje se „jeď“. A určitě tušíš, co „jeď“ znamená česky. 🙂 Je to taková pěkná slovní hříčka. 🙂
Český jazyk je velmi dokonalý a umí vyjádřit vše docela přesně a jasným výrazem, na rozdíl třeba od angličtiny. Jn ti, co dobře neumí česky a jsou tzv. světoví, nestále vymýšlejí cizí názvy a slova, takže už začíná být dost věcí podáváno nesrozumitelně. Jsme Češi a měli bychom být na svůj jazyk, kulturu, zvyky, pyšní a ne se pořád někomu podbízet a podceňovat se!
Perfektně vyjádřeno.
To mne připomnělo 90 léta to bylo v oblibě mít názvy jako „Cestovní kancelář Travel service Ltd.“ a podobné.
Vždyť to má i český název – Jedna jízdenka. A jak jste přišel na tu okupační řeč? Nás nějací Angličané okupují? Nebo někdy okupovali? Nebo jste měl jen 4 z angličtiny a dodnes z toho máte mindrák?
Proto je název dvoujazyčný. My sice razíme spíše ten kratší, který i snadněji překonává hranice a jazykové bariéry, ale česká verze je rovnocenná. Zároveň Česko není ostrov a právě pro zahraniční návštěvníky bude toto jízdné velmi zajímavé, a tak je fajn, aby se k nim neobracelo zády.
Pokud tam nebude něco jako „OneTicket25“ ani skupinová sleva, tak je to v podstatě použitelné jen pro studenty a důchodce (kterým bude jejich sleva přiznána) a pro lidi tak často jezdící, že se koupí tu celoroční.
Halbtax kdysi v konceptu byl, pak byl po konzultacích vyřazen. Určitě ale není definitivně pohřben – jen se nepodařilo najít rovnovážnou polohu, kde by byl cenově atraktivní pro zákazníka (kolik jste ochoten zaplatit předem za slevu?), a zároveň by nepoškozoval očekávané výnosy dopravců (a ty jsou v netto smlouvách hodně důležité).
IN50 zas tolik lidí nemá, spíš mám na mysli IN25.
Nějak nechápu, proč by měla státní IN25 snižovat výnosy, když ji dnes mohou nabízet ČD (tj. vyplatí se jim to) a státní tarif má být ve výši jejich TR10 a ostatní dopravci mají svůj tarif spíše nižší než TR10.
Výnos z prodeje těch kartiček se samozřejmě může dělit mezi dopravce spolu s ostatními výnosy.
Problematická je i důsledná kilometričnost toho tarifu. Na relacích s oklikou, kde už relační jízdné dlohou standardem (např. Praha-Brno už je to tak snad 15 let), pak bude v podstatě nepoužitelný.
Trošku by mě zajímalo proč OneTicket… a ne jen Jedna jízdenka.
Protože „jedna jízdenka“ je hloupost – v tom případě by to musela být „jednotná jízdenka“.
Protože „Jedna jízdenka“ v běžné mluvě může být nejednoznačná a může mást. Název projektu je dvoujazyčný, aby oslovoval i zahraniční cestující – těm ostatně dost pomůže – avšak OneTicket je rychlejší, stručnější a jednoznačnější název, a proto ho používáme primárně.
Berte to jako CzechPOINT – ano, oficiálně je to akronym, ale nazývali byste to raději „Podací ověřovací informační národní terminál“? 🙂
Máte to ode mne m.j. už o příspěvek níže: jednoznačně logičtější je JEDNOTNÁ JÍZDENKA – jednotná pro všechny v systému zúčastněné dopravce. Impertinenci, která mě v souvislosti s Vaší obhajobou pitomosti napadá, si raději odpustím, ale to nic nemění na skutečnosti, že „jedna jízdenka“ a stejně i „One ticket“ v této souvislosti pitomostí je a zůstane!
Neříká se impertinence, ale invektiv.
Ta invektiva by ovšem byla silně impertinentní – jinak bych ji samozřejmě použil …
One ticket znamená jeden lístok. Jednotný lístok by som preložil skôr ako Single ticket.
Nejde ale jen o jednotnou jízdenku na železnici, ale o to, že na celou cestu (vlak, MHD, IDS a časem snad i linkové autobusy) bude postačovat jedna jízdenka. Takže proto.
Tomu samozřejmě rozumím, ale ani to na věci stejně nic nemění – i tak by bylo lepší místo „jedna jízdenka“ zvolit aspoň termín „jediná jízdenka“, protože, jak ostatně sám píšete, by se to „jedna“ mohlo u výdejen plést s požadovaným počtem nakupovaných jízdenek.
Přijde mi lepší třeba UniTicket. Lze to přeložit jako univerzální nebo jednotná jízdenka nebo uni jízdenka. A navíc je to dost unikátní spojení narozdíl od „jedna jízdenka“..
Tak jestli jde o rychlost, stručnost a jednoznačnost, proč se nepoužívá německé „Notruf“ místo zdloooooouhavééééého, nestručného anglického „Emergency call“? 😀
Taky byl ve hře Lísteczech, ale diktujte to někomu do telefonu 🙂
S tou fonetikou je to těžký, ale jsem si jistý, že by šlo vymyslet nějaký český název, který by se líbil i cizincům. 🙂
Hmm – už třeba i „česká jízdenka“ = „czech ticket“ by byl lepší název, než ta nesmyslná „jedna“ – ale Kováčovi by to vyrazilo z ruky trumf, že „jedna“ to musí být proto, že má umožňovat i kombinaci s MHD a autobusovou dopravou …
Což stejně jen tak brzo nebude, jestli vůbec a mám obavu, aby to nedopadlo jak s VRT, krásné řeči a vizualizace, ale zatím ani km.
Kdyby radši místo tohoto dali za povinnost pro dopravce mít veřejné API do rezervačního/prodejního systému, díky čemuž by mohly vzniknout prodejní agregátory kde by se dal nákup jízdenek pohodlě řešit, a kupující by se ani nemusel dozvědět, že kupuje lomené jízdné.
Dopravci budou mít API, které SJT vyžaduje – např. pro místenky. Pomocí něj a definice SJT tarifu dokáže jízdenky emitovat kdokoliv. Třetí strany v současnosti nemůžou přímo tenhle tarif prodávat – účastníky jsou jen dopravci na jejichž riziko se vše prodává.
To by sice bylo taky fajn, ale neřeší to situaci, že po přestupu vám přípoj jednoho dopravce ujede a pak další spoj je jiného dopravce, nebo naopak stíháte zpožděný spoj jiného dopravce, než na kterého jste si koupil jízdenku.
Proč by to měl být problém? Pokud oba dopravci akceptují SJT jízdenku, můžete pokračovat i tím dalším spojem.
se SJT to samozřejmě problém není, problém by to byl, kdyby bylo jen to API pro prodejní agregátory (viz příspěvek, na který jsem reagoval).
SJT samo o sobě API má. A dopravci budou mít taky.
Jen do toho nepustí kdekoho, protože v současnosti nejsou agregátoři akceptovaní jako smluvní strana Cendisu a dopravci nesou za emisi jízdenek a výběr tržeb garanci a riziko.
Slevy In-25, In-50 … na jizdne budou i nadale nebo je nahradi jednotny tarif?
ach jo. In25 atd jsou komerční nabídky jednoho ze subjektů a s jednotným tarifem nemají co do činění…
Další co nepochopil.
To, že dnes mají IN25 a IN50 ČD, neznamená, že taková slevová karta nemá v celostátním systému své místo – stačí se podívat do Švýcarska na jejich HalbTax.
Na druhou stranu SJT nemůže podstřelit ceny, které jsou očekávané v už podepsaných kontraktech s dopravci, takže něco takového spíš nebude.
Hlavně, když ten systém časem myslí i na integraci autobusů a IDS jako takových.
Když ty ceny může „podstřelit“ formou traťových a ročních jízdenek, tak proč ne pomocí IN25?
Stejně žádná rozumná kalůkulace nemohla uvažovat že za plné TR10 bude jezdit mnoho lidí. Já to odhaduju tak na 5-10% cestujících.
Když je něco špatně, tak to neznamená, že se to bude respektovat. Prostě doprava musí mít ve státě nějakou koncepci, nějaké cíle. Zájem dopravce nemůže být rozhodující. Cena a náklady budou nižší tehdy, když bude kolejová síť (tratě) vysoce využívány, bude se razantně zvyšovat množství přepravených cestujících, nákladů. Pak se sníží i cena dopravy. A to má být základním cílem, a to mají mít za úkol jak státní orgány a samospráva, mají být motivováni k nárůstu přeprav. To se ale vůbec neděje a i tímto ceníkem se spíš lidi budou z vlaků a veřejné dopravy vyhánět. A nám stále budou… Číst vice »
In25 je nesmysl, to ať si nechají ČD jako komerční nabídku. In50 je na zvážení, ale za sebe říkám, že ji nepotřebuju. Já budu jezdit za jízdné dopravců. Nicméně SJT jako takovy je skvělá věc, o tom žádná.
To závisí pouze a jenom na tom, jak budete jezdit. Budete se divit, ale hodně cestujících jezdí po různých trasách, musí přestupovat, pojede s více dopravci atd. (je to i můj případ). Takže prostě ten Váš nápad je pro ně na nic. Proto musí být celostátní výhodné tarifní nabídky. Čili to, co mají jen ČD, musí být logicky zavedeno u celostátního tarifu u všech dopravců. A v prvé řadě u těch, kteří jezdí za dotace.
Jde o to, aby tento princip byl zakotven i u celostátního jízdného – tedy nejen základní jízdenka, ale zpáteční, možnost slevy 25%, 50% , síťová jízdenka, slevy pro skupiny, apod. Jde snad o to, aby se veřejná doprava a zejména železnice, co nejvíce používaly, a výrazně konkurovaly silniční dopravě. Navíc se domnívám, že cena za síťovou jízdenku ve výši 22 500 Kč, pro 2. třídu je pro normálně se živícího člověka příliš vysoká. Ono i těch 19 900 je dost. Optimální by byla cca 17 000 Kč. Je nutné si uvědomit, že takový člověk dá ročně tuto sumu za cestovné,… Číst vice »
Teda tady se zase urodilo géniů z lidu, boha. Hoši vole, ten tarif vzniká proto, aby se dalo jet na jeden lístek, i když člověk čtyřikrát přestupuje a nehodlá cestou řešit jízdenky. Bude to přínos zejména pro turisty, jak tuzemský, tak zahraniční, pokud budou kreditový jízdenky, bude to pro ně dost přínos. Českej pravidlenej cestující pojede pochopitelně většinou na „tramvajenku“ nějakýho IDS, nebo za akční jízdný konkrétního dopravce (ať už relační slevu, včas koupenou jízdenku v eshopu. Prosté jak facka, nikomu to neublíží, někomju to zjednoduší život… Ale je fakt, že ještě nikdo na světě ještě nikdy nevymyslel nic, s… Číst vice »
Samozřejmě. Čím víc jízdenek, tím víc šotouš. 😀
Naštěstí se nikdo neřídí podle jejich rad, ale podle potřeb cestujících.
IDS, aby byl k něčemu, by musel být celostátní. Pokud mám 14 krajů, každý se svým, tak je mně to na nic. To bych musel mít 14 karet a tedy být i milionářem. Vy uvažujete (stejně jako někteří další), že lidi jezdí jen do práce, školy a zpět a jen v rámci jednoho kraje, města apod. jenže ono tomu tak není. A není tomu tak ani v běžném životě. Čili tak to zavádět a uvažovat nelze.
Cesta z kraje A do kraje B. Nyní jedna jízdenka. Po novu buďto hodně drahý SJT, nebo jednorázová jízdenka IDS s pěkně mastnou nástupní sazbou, (ne)akční jízdenka soukromého dopravce (protože v závazku) a obyčejná jízdenka národního (a nástupní sazba potřetí).
Fajn je, že to má být i v mobilu. Jen doufám, že aplikace bude minimálně stejně dobrá jako Můj vlak od ČD. Taky doufám, že budou i národní verze oblíbených síťových jízdenek od ČD- skupinová víkendová, celodenní, letní (včetně verze platné celý rok, ne každý má dovolenou v létě a vlakem by rád třeba týden cestoval po naší zemičce)..
Chceme aplikaci a chceme, aby byla dobrá, ale samozřejmě Můj vlak nastavuje laťku hodně vysoko a my sami ji taky rádi využíváme. Naštěstí půjde OneTicket koupit i z appky Můj vlak, a stejně tak tam budou vidět spoje a jízdenky. Ať každý používá, co mu vyhovuje nejvíc.
Ví se, jak se budou mezi dopravce rozpočítávat ty časové jízdenky?
Ví se. Bude to vždy po jednotlivých dnech platnosti. Pokud v daném dni budou zaznamenány validace (tzn. někdo vás ve vlaku „načte“), rozdělíme denní hodnotu podle tohoto klíče. Pokud v daném dni nikam nejedete, rozdělí se denní částka mezi dopravce podle dopravního výkonu.
Děkuji.
Znamená to tedy, že dopravci, se kterým cestující s časovými jízdenkami najezdí mnoho kilometrů během jednoho dne (tzn. asi hlavně dálková doprava), na tom budou tratit (denní hodnota vydělená počtem kilometrů bude o hodně nižší než normální sazba za kilometr), a dopravci s nevytíženými spoji na zapojení do systému vydělají (získají z podílu na dnech, kdy cestující s časovými jízdenkami nikam nejeli)
Ano, ale je tu očekávání, že se to u časové jízdenky částečně narovná díky dlouhé platnosti. O co dopravce „přijde“ na jednotlivé cestě, to zase trochu získá v těch dnech, kdy cestující nejel.
na tom ale budou tratit dopravci na tratích kde je třeba samoobslužný systém odbavování, kde nikdo nic nenačítá…
Objevili kolo… Defacto jen zdražení TR 10, plus každoroční zdražení jako pravidlo přímo v tarifu. Jsem zvědavý, kolik lidí bude na tento tarif jezdit. Se obávám, že jediné ČD tohle budou prodávat ve větším, protože tím asi nahradí TR 10.
proč by tím nahrazovaly vlastní tarif, to nedává žádný smysl.
Bylo by super, kdyby byl cenově zvýhodněn včasný nákup, protože jinak pro mě asi bude vždycky výrazně výhodnější pořídit kombinaci více jízdenek, než OneTicket a v podstatě by to spolu s rezervacemi mohlo dávat dopravcům nějaké info o předpokládané kapacitě atd.
A kde berete tu jistotu, že jednotliví dopravci nezdraží v souvislosti s jednotnou jízdenkou i své tarify na sazby blížící se těm jednotným mnohem více než nyní?
To takhle přijdete na nádraží k pokladně dopravce A a řeknete si o „Jednu jízdenku (van tiket) do Prahy“ s tím, že budete chtít jet dopravcem B … ne, v tom vůbec nebude bordel … aneb zase se jednou dlouze přemýšlelo nad názvem 😀
Já myslím že to bude fungovat tak, že se bude národní tarif prodávat přednostně – automaticky. Naopak, pokud budete chtít jet za tarif konkrétního dopravce, tak se o něj budete muset přihlásit, jinak vám nabagrují van tiket.
Pochybuji, že někdo myslí tak, aby se to takhle automaticky házelo 🙂 Ať ČD, ať soukromníci, ať arriva či i ten blbej stát…. Sami řekli, že nechtěj kanibalizovat ostatní, takže jakej důvod by byl, že to bude přednostně?…
Takže uděláme jednotný tarif a až cestující přijde v Praze na pokladnu a řekne že chce jet do Pardubic, tak mu pokladní prodá jízdenku dle TR10? Nebo se s ním bude vybavovat o tom, dle kterého tarifu si bude jízdenku přát? Nebo s jakým dopravcem chce jet?
Prečo by v prípade, že chce ísť niekto z Prahy do Pardubic, a príde do pokladne ČD, chcel niečo iné, než lístok podľa TR10? Keby chcel ísť s Jančurojetom, tak pôjde do pokladne Jančurojetu vedľa. Akurát keď ten niekto zahlási že chce z Prahy do Studénky, bude mu ponúknutá Jedna jízdenka bo v Studénke bude zastavovať tak akurát ten Jančurojet… Maximálne keď si povie spiatočný, môže sa spýtať, či vie že nazad pôjde s ČD alebo to chce na Jednu jízdenku…
Třeba proto, že netuší, že tam jezdí více dopravců? Proto také národní tarif vzniká. Cestující na pokladně ČD řekne že chce do Pardubic a zpáteční, ale na zpáteční cestě nastoupí do vlaku Regiojetu, kde mu ta jízdenka platit nebude. A proto všichni voláte po jedné jízdence na všechno.
Netuší? Někdo žil celé roky bez přístupu k vnějšímu světu a před první cestou vlakem si ani nenašel dopředu na internetu jízdní řády? 😀 Z Idosu je každému jasné, že jezdí více dopravců 😉
Z Idosu je každému jasné.. 🙂 Pobavil jste a je vidět, že neznáte cestující. Kdyby bylo každému jasné, tak nic jako jedna jízdenka vůbec vznikat nemusí. S kolika dopravci se dostanete do Českého Krumlova, nebo do Žihle? Pokud nemáte vyhledávač, kde je to uvedeno v poznámkách, které půlka lidí nečte, tak to z hlavy asi nedáte.
Řekl bych, že už Slovák by mohl mít problém o ještě cizejších lidech nemluvě. A lidí co si pletou rj a RJ je mnogo
Podle 1371/2007 se cestující VŽDY musí dozvědět o nejlevnější možností cesty.
Nastavili jsme pravidla tak, aby na pokladně cestující dostal buď automaticky to, co dává logicky smysl (pokud kupuji jízdenku tam, kde jezdí jen jeden dopravce, nemá cenu nabízet mu SJT/OneTicket; a naopak). Pokud to nejde uhodnout, má cestující vždy na výběr maximálně ze dvou možností: levnější vs. flexibilnější. Nemusí to být žádná velká věda.
Bude skupinová sleva?
V dnešní podobě ji tarif neobsahuje, protože každý dopravce se dneska k tomu staví jinak a neexistuje konsenzus, ale je to jedna z věcí k dalšímu rozvoji.
To měl být jasné a zavedené ještě dřív, než se zavede více dopravců.
Tak už se ví, jak to bude (ne)použitelné v mezinárodce, a zda dětské/důchodové „GA“ bude stát 25% (či jiný podíl) dospělého?
V mezinárodce se to teď použít nedá, protože zákon aktuálně definuje platnost na území ČR. Co není ale může být, jen holt v zahraničí to nemůže MD tlačit silou a musí to být opět jen na bilaterálních dohodách.
No já spíš myslel, že by pro mezinárodku fungovala (na jednom papíře) kombinace SJT+návazné z pohraničního bodu.
A je v tomto případě až tak nutné, aby to bylo „na jednom papíru“? Navíc při cestě přes hranice stejně bude třeba mít jízdenku příslušného konkrétního dopravce a podle jeho tarifních podmínek.
No jo, ale jakého dopravce, pokud jde o cestu s přestupem ještě v ČR, který chci mít „garantován“? Právě u mezinárodních cest je ujetí přípoje někde na začátku často fatální a taktéž cena jízdenky, ze které by pak neplynul nárok na kompenzace, nemalá.
Já se třeba snažím na začátku delších cest do zahraničí neriskovat ostré přestupy a raději si v PPS dám při dostatku času pivo, ale chápu, že to někomu takto vyhovovat nemusí – pak samozřejmě existuje možnost koupit si mezistátní jízdenku přímo z místa nástupu do mezistátního vlaku a jet celou mezistátní trasu za to (dražší) mezistátní jízdné = nepřistupovat do něho až v PPS.
Myslím, že Cendis a i tuzemští dopravci mají letos jinou starost, než ještě řešit slepování SJT se zahraničními nabídkami. 🙂
Navíc u lístků na Grenze se už musí řešit osvobození od DPH, tedy další level komplexity do daňového řešení SJT…
O něčem takovém teď jednáme. Není to ideál, ale je to lepší než nic.
A nějak mi stejně chybí možnost zakoupit obdobu švýcarské Halbtax Abo nebo celoroční jízdenky pro jednotlivé skupiny cestujících – ve Švýcarsku mají děti možnost zakoupit GA se slevou zhruba 68%, junioři 31%, senioři 25% a dokonce psi se slevou přibližně 79%. Ale je pravda, že v tomto případě by nesměla být Babiška, aby se to těmto skupinám cestujících vyplatilo 🙂
Suverénně nejčastější komentář tady i všude, kde se ukážeme 🙂 Víme o tom, zabýváme se tím, nebude to hned, ale není to vyloučeno. Zbytek viz odpověď výše 🙂
K tomu můj dotaz. Je sice sleva 75% pro vybrané skupiny cestujících pro jednotlivé jízdenky. Ale spíš by a ještě víc, to mělo platit u těch předplatních jízdenek. To není pro stát tak nákladně a dostane to více lidí do veřejné dopravy. Od těch 60 let (jako nápad) na síťovou celostátní jízdenku by mělo být třeba 40% slevy nad 65 let třeba 60 %. Vyplatí se to i proto, že v uvedených věkových relacích už přeci jen je lepší dát na veřejnou dopravu než řídit auto, než ničit pohybový aparát stísněným autem apod. Čili spíš takové trochu logické uvažování. Ono… Číst vice »
„Snažíme se těsně kopírovat tržní cenu takovým způsobem, abychom nenarušovali trh. Dopravce nesmí vnímat státní tarif tak, že mu kanibalizuje tržby,“ dodal Henzl. Mě je uplně jedno jak to vnímá dopravce.. To je prostě úplně špatný přístup. To jízdné by právě mělo regulovat trh. Ano. Přistoupil bych na nějaké koeficient Off peak, peak.. 1,2 jako motivace zaplňovat prázdné časy.. Ale toto je úplně špatně. A jízdné poletí díky soutěžím na nejnižší dotaci brutálně nahoru.. Vezmou si to na cestujících. Pokazili to a bude to průšvih. Je to konec levné, ekologické, české železnice. Na dotovaných linkách kde nebude více dopravců.. Tedy… Číst vice »
Jak chcete dosáhnout off peak / peak koeficientu, když ta jízdenka nebude vázaná? A já si dovolím říct „zaplaťbůh, že nebude vázaná“. Stejně jako by se špatně počítal spičkový tarif pro síťovkáře. Prostě asi neexistuje ideální řešení 🙁
Napr. v Britanii maju neviazane listky ktore platia len mimo spicky. Spravit by to slo, ale je to zly napad 🙂
jan: „PIDem“ se raději příliš neohánějte – poslední úprava cen jízdného v PID byla údajně někdy v roce 2011 a v současnosti už je to jízdné považováno za příliš nízké, takže nejpozději v příštím roce, kdy snad bude konečně dokončena integrace i v celém Stč. kraji s přesahy do krajů sousedních má dojít i k úpravě cen jízdného: jakým způsobem to bude provedeno, nevím, a zatím to určitě nevědí ani kompetentní zaměstnanci ROPIDu a IDSK, ale už teď se netají tím, že ke zdražení bude už muset dojít.
2020 k úpravě (zdražení) 100% nedojde. Důvod je myslím zřejmý. Pokud ne, koukněte do kalendáře, kdy jsou krajské volby. ANO to už bude mít dost nahnuté…
Tak to možná bude dokonce už od letošního prosince – rozšiřování působnosti PIDu se už bude stejně téměř blížit ke konci (aspoň podle současných představ IDSK): všechno sice letos ještě zaintegrováno nebude, ale jen v průběhu letních prázdnin mají proběhnout další asi 4 dílčí postupné kroky …
Klidně „mínusujte“ – ale na podstatě toho, co jsem napsal, tím (bohužel) stejně nic nezměníte …
Zrovna britský model jsme sledovali velmi pečlivě a vylezlo z něho šíleně moc výjimek. Nikdo si tu neuměl úplně představit, jak budeme vysvětlovat, že tato cena platí pro spoje, které dorazí do Prahy po 10.00 a do Ostravy po 8.00 a ještě o víkendu.
Takže se stane přesně to, co jsme předpokládali. Že se zdraží..
Prostě taková tichá cenová revoluce pro blbce..
Chcete jednu jízdenku na všechno? Brečíte za to? Ano, tak to něco ale bude stát.
Asi tak. Kolik % tržeb se asi bude realizovat ve vantikitu? 4%?
Alternativní dopravci jsou ale propagováni coby levnější cestování pro všechny. Nebo se snad pletu? Zatím je vidět jen a pouze opak…
Tak si vyberete, jestli si koupíte tarif dopravde, IDS, nebo vantikit, podle toho, co vám bude více vyhovovat. Je to tak těžké?
Proto vzniká van tiket, protože cestující nejsou schopni rozlišovat, kterým vlakem pojedou a je pro ně problém si v následujícím spoji zakoupit jízdenku pro daný úsek.
On to není ani tak problém vlastního nákupu jízdenky, ale spíše finanční = zbytečně dražší cesta, protože při nákupu několika navazujících jízdenek u různých dopravců platíte vždy znovu i jejich „nástupní sazbu“ – takže cena jízdenky podle „jednotného tarifu“ ve skutečnosti vůbec nemusí být o mnoho dražší, zejména v případě několikeré změny dopravců při jedné cestě.
Asi tak, divím se, že si někteří diskutující jsou schopni bez jednotných cen nakoupit potraviny.
Tronda:
Pokud bych měl ve svém obchodě zboží z Lidlu i s Tesca a až po tom co si vyberu zboží si musel vybrat pokladní, tak bych jednotnou cenu asi chtěl.
Naopak když vstupuji do obchodu a ještě před tím, než cokoliv koupím, tak vím, do jakého obchodu jdu, tak mne rozdílné ceny nevadí.
Čtěte to tak, že je něco jiného chtít zboží v obchodě a chtít se dopravit.
Každý normální člověk to čte tak, že si napřed vybere obchod do kterého půjde, nebo si napřed vybere dopravce s kterým bude chtít jet.
A pokud nemáte problém rozpoznat do kterého obchodu vstupujete, tak jistě nemáte problém rozpoznat k pokladně jakého dopravce přicházíte, ev. na jakém e-shopu se zrovna nacházíte.
Jak si mohu vybrat dopravce? Ono mně ve stejnou minutu, ve stejné trase pojede deset dopravců? To budou muset být pak všude desetikolejky! Uvažujte trochu prkaticky a logicky!
Upřímně řečeno, kdyby byly jednotné ceny ve všech obchodech, opět, mně by to nevadilo. Ta honba za slevami mne skutečně nebaví, ale přeci jen peněz není nazbyt. Takže z toho není cesta ven.
Ale to je jen teorie. V praxi to takto neexistuje -nelze, když pojedete více dopravci, přes více IDS!!!! Jinak neskutečně vše složité, i to přerozdělování peněz mezi dopravci. Vše spíš v zájmu jakési ideologie pseudotrhu, psudokonkurence. Nelze skutečně počítat s tím, že jako cestující budu čekat na vlak dopravce, který by byl levnější, když potřebuji jet zrovna v danou chvíli, studovat ceny jednotlivých IDS, přes které pojedu. Nehledě na to, že součet takových jízdenek by byl vždy dražší než jedna jízdenka. Takže mně ta konkurence i tarify jsou nanic – přesněji řečenojsou ukradené. Lepší jeden jednotný státní tarif pro všechny,… Číst vice »
Jiní dopravci než ČD samozřejmě levnější jsou, ten tarif musí být na takové úrovni právě kvůli drahému jízdnému ČD, aby jak bylo popsáno v článku nekanibalozoval jejich úžasné kilometrické jízdné.
Mimochodem TR10 je tarif dle ministerského věstníku. Takže žádný tarif ČD.
Nene, TR10 je ve věstníku vyhlášený, nikoliv věstníkem nařízený.
Existuje cenový výměr MF, ale ten opět ceny nenařizuje, pouze určuje maximální výši.
Nikdo nezakazuje být dopravci levnější.
Na kolik procent přepravených osobokilometrů je asi u ČD aplikováno kilometrické jízdné?
Myslím že to bude tak maximálně 30 %.
Tak už po několikáté znovu: jakou máte jistotu, že po zavedení jednotného tarifu mu nepřiblíží své sazby i ostatní dopravci? Proč by to neměli (= neměli důvod) udělat, když „strop“ se navýší až do polohy jednotného tarifu?
Strop už v současnosti je ještě výš – cenový výměr MF.
A neprodává se za něj proto, že tržní realita je někde jinde.
Jistě – ale pro tu „tržní realitu“ se stane faktickým „stropem“ právě ten jednotný tarif, a nevidím důvod, proč by jednotliví dopravci své tarify k tomu stropu nepřiblížili, protože ten je ohrožovat nebude.
A proč tarif už dnes někteří dopravci neženou k tomuto stropu? Když mohou? To je všechno co by, kdyby.
Zatím je při volbě dopravce asi nejdůležitějším prvkem cena, a proto se dopravci cestujícím podbízejí slevami, aby je přetáhli na svoji stranu. To ale „jednotná jízdenka“ poněkud omezí, protože bude jedno, kde si ji koupím a kdo mě přepraví – takže dopravci se budou muset daleko víc věnovat poskytování jiných „benefitů“ cestujícím a cena jejich vlastního jízdného na důležitosti mírně ztratí, takže jízdné bude moci být i vyšší než dnes, aniž by tím dopravci o významnější množství zákazníků přišli. Ale záleží samozřejmě především na tom, jak se jednotný tarif „chytí“ a kolik lidí jej bude využívat.
Přesně tak, však to jsme viděli v Anglii, o letecké dopravě nemluvě. Jednotná nemůže být levnější
Jednotná ani nemá být levnější. Její výhoda ale bude v tom, že na jednu jízdenku dojedete kamkoli vlakem. Bez ohledu na dopravce.
A Vy si snad myslíte, že do té doby, než ten „sjednocený“ tarif bude zaveden, nebo těsně potom i jednotliví dopravci své tarify nezdraží?
Proč by zdražovali? Stále tu existuje konkurenční prostředí na komerčních vlacích a co se týče objednávaných vlaků, tak tam mají dané nějaké meze.
Honzo, ty už prestaň chlastat! Vždyť jejich vlastní tarify existovat nepřestanou.
Proč to má proboha na prvním místě anglický název? :-/
On ten český název „Jedna jízdenka“ nezní úplně ideálně, je to takové dost generické, nezní to moc jako název produktu. OneTicket je pochopitelně taky generické, ovšem tím, že je to anglicky, to v českém prostředí působí jako relativně unikátní název pro konkrétní věc.
A u pokladny na nádraží se to bude říkat jak? Van tiket Praha? Ne, zde se opravdu nepřemýšlelo.
No mě nepřijde dobrý ani OneTicket, jen jsem řekl svůj názor, proč si myslím, že je anglická varianta upřednostněná. Zkrátka „Jedna jízdenka“ je při komunikaci v češtině opravdu více matoucí název, než OneTicket.
„Jedna jízdenka“ možná ani nejde registrovat jako ochranná známka (to je stejné jako že třeba nejde registrovat „Čerstvé mléko“ nebo „Studená zmrzlina“) – a pokud to nejde, tak je to k ničemu.
OneTicket pravděpodobně jde snadno.
Samozřejmě byla jistě i varianta tam český ekvivalent názvu nedávat vůbec.
Snadná pomoc: nikoli „jedna jízdenka“, ale JEDNOTNÁ JÍZDENKA – ale to by asi někdo musel myslet hlavou, a ne jen sedací částí těla …
Anglicky neumím, takže do angličtiny si to přeložte sami.
Do Prahy na Jednu jízdenku?
to jste to moc nevymyslel 😀 4 osoby do Prahy na jednu jízdenku .. a dostanete skupinovku 😀
U pokladny řeknete: Praha. Jako dnes.
A třeba státní jízdné, státní tarif, základní jízdné, jednotné jízdné…. a dá se vymyslet více jednoduchých a jasných názvů.
Just protože to sounds mnohem better!
Cože?? 😀 😀 😀