Stát podpoří železniční nákladní dopravce, zlevní jim elektřinu
Z Mostecké uhelné pánve jezdí vlaky ČD Cargo i s vozy typu Innofreight. Foto: ČD Cargo
Navrhované úlevy pro železniční dopravce jsou i reakcí na snížení spotřební daně na naftu.
Stát dá slevu a stát potichu zdraží ???? Proč stát (ERU) zas připravuje zdražení elektřiny pro podnikatele? To mi hlava nebere……..vyplácíme podporu z poplatků pro všechny ? Podporovat nestále zdroje! Nevěřím, že solární baroni jsou schopní ráno v 6 hodin utáhnout ranní špičku v průmyslu. https://www.kurzy.cz/zpravy/568598-eru-oznamuje-regulovane-ceny-elektriny-a-plynu-pro-rok-2021/ Nárůst regulované složky ceny se tak nevyhne odběratelům elektřiny na hladinách velmi vysokého a vysokého napětí, kde je předpokládáno průměrné navýšení o 11,5 %, resp. o 6,5 %. Důvodem je zde právě výrazný meziroční nárůst příspěvku na podporované zdroje energie. Dotace pro provozovatele podporovaných zdrojů totiž fungují na principu dorovnání tržní ceny silové elektřiny,… Číst vice »
Dá se orientačně odhadnout, o kolik procent tím klesnou celkové náklady na km v nákladní dopravě?
Úspora je cca 7 Kč na 1000 hrtkm. Vezmu – li to jako ekvivalent dvaceti kamiónů, tak tam je sleva na spotřební dani cca 8 Kč na km.
Takže když vezmu „lepší průměr vytížení“ tedy vlak s dvěma tisíci, je to dolů 14 Kč/km. To nějak zásadně pomůže konkurenceschopnosti?
Nikoliv. S ohledem na slevě na spotřební dani to nenaruší poměr silnice / železnice…
Na tenhle argument pozor, snadno by se mohl otočit proti železnici. 🙂
Ještě by mohl stát zavést daň za použití vozidel typu 809/810, aby se ČD nemohli donekonečna vymlouvat na jejich údajnou úspornost.
Tak stejnou daň zavést pro autobusy starší 10 let. Schválně…
Jaká je spojitost mezi stářím 10let a vozidly typu 809/810?
Spojitost je 10 + 40 let provozu ř.810 a + 50 let ještě očekávaného provozu. 😉
Tak ta tam je jak v silniční dani tak i mýtu . Bonus třeba u nákladních aut je mezi dvou a desetiletým vozem 50 %
A kdy stát zajistí, aby se nafta – používaná v dieselových lokomotivách a motorových vozech
nenakupovala za cenu, ve které je započítávaná silniční daň?
Silniční daň nemá s cenou nafty nic společného.
Železnice platí v ceně nafty plné všechny daně, tedy hlavně daň spotřební.
Silniční daň je něco úplně jiného, platí se časově a bez ohledu na proběh silničního vozidla.
Naprosto nesystémový krok, stejně jako snížení daně z minerálních olejů,stejně jako snížení daně z příjmu. Poslední nadějí je Evropská komise, že zamítne notifikaci tohoto nesmyslu.
A můžeme vědět proč? Nebo jsi se jen potřeboval vyzvracet?
Pro mne je vůbec překvapením, že bude klesat SpD z MO (zde nafty) a překopávat se daň z příjmu (předpokládám, že je myšleno u FO). V prvém případě dojde k propadu ve výběru, ale s cenou pro konečného spotřebitele to moc nehne, neb celý řetězec spojený s MO se zaraduje za dárek ze strany státu v podobě jedné Kč/l zisku navíc. Holt všem naskočí vícenáklady tak o 70-80 haléřů na litru. Možná ten dvacetník bude reálná úspora :–) … To málo co vím o DPFO mne děsí, jen si neumím představit, že by Alenka si nechala rozhodit „byznys“ plán v… Číst vice »
Máte „bohužel“ zcela pravdu, taktéž jsem toho názoru, že běžný spotřebitel tuto slevu nepozná…
Běžný spotřebitel pozná snížení daní a na silnici je tak ostrá konkurence (o tom si p. Šimral držený velkou logistickou firmou bez nutnosti vlastní snahy o open-access železniční zakázky může nechat jen zdát), že si špeditéři o tu korunu (OK, devadesát halířů) okamžitě řeknou.
Já jsem taky psal o běžných spotřebitelích, nikoliv o velikých a zásadních spotřebitelích, ty tu korunu od pumpařů dostanou.
A speditéři si neřeknou o korunu, ale o dvě, jak je u nich dobrým zvykem.
A my sice přímo nejezdíme open-acces, ale jak myslíte, že jezdí ty bedny, co je máme na vagónech? 🙂
Jelikož se příjemcům poplatků OZE platby krátit nebudou, výsledkem toho celého je jediné: za železniční dopravce poplatky odvede stát (=daňový poplatník), takže důvod k radosti je to jedině pro ty dopravce, nikdo jiný tím nezíská.
A kdo vlastně chtěl současný systém poplatků OZE ? Většina společnosti asi těžko …
Podpora OZE se z snad dobrého úmyslu zvrhla v nenažraný byznys několika solárních gaunerů, kteří měli úzký vztah na zkorumpované politiky.
S tím nejsem ve sporu, je to nicméně jiné téma, nežli o čem je článek.
https://frantisekmatejka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=157993 V zásadě ČSSD, US-DEU a lidovci (včetně Kalouska). Teď jsou samozřejmě přesně ti stejní proti snižovaní daní, protože oni ví mnohem líp jak je utratit, než ti co je museli vydělat.
Nevím, proto se ptám…
Je při rekuperaci lokomotivy uplatňován nějaký bonus za obnovitelnou energii? Vykupuje takovou elektřinu infrastruktura? Díky.
Jestli se nepletu, tak rekuperovaná elektřina může být využita pouze v trakční síti. Nicméně se tím sníží spotřeba celé trakční soustavy. Je otázka, jakým způsobem by se to pak „vypapírovávalo“.
nemají pro tyto účely lokomotivy zabudovány elektroměry? pokud by byly oboustranné uměly by rekuperovanou elektřinu odečítat
Aby se energie dostala i mimo trakční síť, to by musely trafacky umět a SŽ si to vypapirovat.
ad Měření a rekuperace: Ano, jde použít měření a umí měřit i rekuperaci. A rekuperace na střídavém systému umí projít i napájecími stanicemi tam, kde je povolená rekuperace, tedy:
Strakonice – ČB – ČV
Chotoviny – ČB – HD st.hr.
Veselí – JH
Svitavy – Brno – Břeclav
Tišnov – Brno
Nedakonice – Břeclav
Pro rok 2020 bylo přislíbeno upravit všechny napáječky s výjimkou Prunéřov – KV Bohatice, má to ale covidové zpoždění.
Za rekuperovanou energii dostávají dopravci přibližně polovinu nákupní částky.
Musím se opravit. Ono se to opravdu povedlo 🙂
Jsou dva způsoby, jak účtovat dopravcům energii.
1) Paušál = tabulky s bulharskou konstantou * hmotnost vlaku * rychlost. Tabulky nepočítají s rekuperací, vesměs vychází víc než moderní úsporná mašina sežere, míň než staré lokomotivy bez rekuperace.
2) Elektroměr na mašině. V tom případě se započítá skutečně spotřebována energie, odečítá se rekuperace, (nezapočítává se, když SŽ rekuperací nechce a energie se musí pálit).
A bohužel ani jeden z nich nezohledňuje rozdílnou cenu energie v průběhu dne atd. (hint: elektřina může být levnější, když svítí slunce, fouká vítr nebo když je výrazně nízká poptávka a naopak dražší v okamžicích s vysokou poptávkou a nízkou výrobou z OZE).
… ale jinak je energie z větru a slunce prakticky zadarmo. Za vítr a slunce se nemusí platit, za uhlí uran i ropu ano. A proto OZE potřebují všechny tyhle dotace, přednosti, regulace a podobné věci. Mělo by se více svítit v létě, protože FVE vyrobí víc elektřiny než v zimě.
Za vítr a slunce se platit nemusí, to je pravda. Nicméně za panely se platit musí, za střídače se platit musí, za regulátory se platit musí, za vrtule se taky platit musí, nic z toho na stromech neroste. A když to postavím na nějakém pozemku, tak z něj taky budu muset platit daň z nemovitosti.
A hlavně nejrozumnější instalaci, tedy domovní FVE máte omezené na 10 kWp i když máte střechy třeba na 25 kWp…
Bylo by zajímavé, kdyby si redakce dala tu práci a po konzultaci s Česmadem a Žesnadem napsala článek, kde by bylo popsáno co platí silniční a co železniční dopravci. To by se pak příznivci kamionů divili co vše musí platit železniční dopravci.
plus rozčlenit které popltaky jsou řízené státem a které dopravcem
Spotřební daň z paliva se do nákladů nepočítá… a pak to vyjde.
Jen dodám, že kdo spálí naftu v traktoru na poli apod. tak má nárok na vrácení spotřební daně: https://www.celnisprava.cz/cz/dane/tiskopisy/Stranky/tiskopisy-vraceni-SPD.aspx
To kdyby chtěl někdo zase tvrdit, že spotřební daň z paliva není příjem státu ze silniční dopravy. Logicky. Kdyby celá silniční doprava přestala najednou existovat, tak by tenhle příjem státu
zůstal zcela vypadl.Ups, špatně html tagy, oprava:
příjem státu
zůstalzcela vypadl.A zcela by byla narušena hospodářská soutěž mezi silnicí a ostatními druhy dopravy – železnice – 90% elektřina, lodě – výrazně méně zdaněná nafta.
Takže poplatky za obnovitelné zdroje rozpocitaji mezi ostatní odběratele elektrické energie, takže zase doma za elektřinu zaplatím více…
Ne. POZE platíme dál. Tohle bude časově ohraničená dotace.
Takže se o vítezství bavit nedá, když to bude jen na chvíli. Doufám, že s POZE budete tlačit dál, aby to konečně vyšlo na pořád. Budu držet palce
Vítěz je jasný od začátku – přezdívá se jim solární baroni. Teď už se jenom rozhoduje kdo z poražených to odsere víc a kdo míň.
Ale za pohonné hmoty v automobilu o korunu méně 🙂
Well done ŽESNAD!
„daňový poplatník“ hýká radostí, že bude dotovat něčí business, přitom s nulovým prospěchem pro sebe! Holt jiná doba:)
Lepsí tohle než křupavější toasr
Silniční nákladní doprava dle emisí platí silniční daň plus Mýto jako příplatek za luxus. Tzn ani metr není zadarmo , zvláště pokud vůz jezdí unii , tak i přes to stále platí . A platí i pokud stojí .
Když si vezmu silniční daň za těžký nákladní vůz (4 nápravy, 45 tun) a základní nájezd 200 000 km ročně, tak opravdu se o deseti halířích od kilometru bavíme jako o něčem, co silniční dopravce extrémně zatěžuje?
Co věta to hovadina .
Aspoň ta sebekrika vám jde, když už ne výpočty.
Běžný vůz a nad čtyři nápravy na 42 t je základ cca 44.100kč . Běžný je nájezd okolo 100 tis . 200 tis je těžce vyjímečných , tak unie nebo stabilka nějaká automobilka ve dvojku nebo jiný letecký zoufalec . A to jsou tak valníky nebo bedny . Představa o pernamentním plně naloženém vozidle je lichá . Minimálně polovina vozů jezdí s rukou ramenem , volným nebo mixem atd kde se vydělává hlavně prací , ne jízdou. Navíc platíš mýto víceméně na všech tazích a spotřební daň z nafty. A teď si vem cca 25kč/km . A zboží jede ve… Číst vice »
Já tedy nevím, ale protože nemíním studovat celý zákon, tak jsem si naklepl kalkulačku silniční daně. Protože nevím, jak se to udělá u kamiónu s návěsem, tak jsem zvolil samostatné vozidlo o čtyřech nápravách a hmotnosti 45 tun pro podnikající a vypadlo na mě číslo 19 860,- Kč.
Nicméně mě můžete poučit, kde to dělám blbě, odkaz je zde: https://www.kurzy.cz/kalkulacka/silnicni-dan/
Silniční daň je 44 100. U nového vozu 22 932 Kč.
Mýto 8.24 Kč/km (PáO 11.76 ) dálnice a rychlostní , jedničky 3.92 (PáO 5.60) Euro 5a6 platí polovinu .
Při průměrném nájezdu 100 tis/rok (
16 tahačů /85000km plachty a bedny) 0.441 Kč/km , nové 0, 229. Komínové 12t cca 30-35 tis km/rok .
Tebou definovaný „základní nájezd“ je top při absolutním využití a rozhodně ne pro balkán . Při dodržení AETRu bez dovolené a rychlé výměně nákladu by to obnášelo cca 650km denně a to dlouhodobě nevydrželi ani Hanzalíkovi koně.
Důležitější je mít zaplaceno při minimu přejezdů .
Když už tady debatujeme nad produktivitou silniční dopravy, zkuste mi vysvětlit, proč nestřídáte řidiče a nejedete se základním výrobním prostředkem nepřetržitě? On to je majetek řidiče?
Když už rádoby „odborně“ posuzujete produktivitu silniční dopravy, nenapadlo vás, že silniční doprava obsluhuje zákazníky? Takže i zákazníci by museli fungovat 24 hodin denně? Tušíte, že řidič může řídit maximálně 9 hodin denně, pak musí na 11 hodin zastavit? Dva řidiči to nevyřeší, protože odpočinek se nesmí čerpat za jízdy? Kromě toho významnou nákladovou položkou je mzda řidiče. Berete do úvahy, že stát zakazuje některé dny jízdu kamionů?
Protože ani drahy auto nemá hodnotu kvalitního a apolehlivHo řidiče . Žádný viz nevydrží střídání lidí a stylu jízdy . Pak stoupají náklady co vydrzi leda dopravní podniky . Jinak mi zde případnete jako zarytý příznivec železnice . Ta opravdu pro většinu komodit není konkurenční . Před cca 15 lety jsem zkoušel posílat nordvagóny a byla to opravdu zkušenost k nezaplacení . Školné za půl míče .Martinka na Moravu ale šla ale i to mělo svá specifika.
Ani ne zarytý. Spíše přemýšlím nad výhodami či nevýhodami jednotlivých druhů doprav. A právě mě zaráží, proč ty kamióny všude stojí, překážejí, řidiči jedou týden tam a týden zpátky.
A proč se nemohou řidiči střídat? To jako ukroutí kolegovi volant?
Ono je to na druhou stranu dobře, protože kdyby silnice řešila produktivitu opravdu poctivě, tak tu železnici již totálně zadupete do země, protože my už valnou část zvyšování produktivity vyčerpali a už nám zbývá prakticky jediné –> zvýšit cestovní rychlost, jenže tomu brání infrastruktura a rozsah osobní dopravy.
Já to spíš vidím tak, že každý dopravní obor má svoje místo na trhu a svého zákazníka, ale neměl by stát (EU) násilím nutit toho zákazníka, aby si „vybral“ železnici. Což je, bohužel, dnešní stav v Evropě. A myslím, že ve finále tenhle přístup škodí i železnici, hlavně v přepravě zboží. Představa, že když se zhorší podmínky pro silniční dopravce, že to automaticky přivede zákazníka na dráhu, je sice rozšířená, ale falešná, to u mnoha objednatelů nikdy nebude fungovat. A jen to odkládá potřebné změny na železnici. Tudy cesta rozhodně nevede.
Ideálně se vzájemně doplňovat . Je blbost posílat denně 100 kamionů do elektrárny s uhlím a stejně tak vlak na kusovku. Ikdyž si pamatuji ještě z čokoládoven chladící vozy. Problém je i s přepřahem návěsů a jejich rozkrádáním a poškozováním ,zvláště vybavení, nedej Bůh u DHL po Ukrajincích a Rumunech. U tahačů – když má řidič volno většinou stojí . Za roky praxe se nepochybně vyplatí odstavit než to zalepit na točku střídačem. Platí to i pro vnitro . Není třeba jezdit nonstop , stejně nevyložíš. Při točení lidí nikdo nedolije ani žárovku , vodu a olej , jedou a… Číst vice »
Tak toto pane Petře klidně s drobnými připomínkami podepíšu. Jenže to rozšiřování infrastruktury, to v reálném čase prostě nebude. Ale vezměte to takto. 10 000 cestujících z Prahy do Ostravy či zpět odveze 200 jízd autobusů. Náklad z těch samých 200 kamiónů odvezou pouhopouhé 4 vlaky. A koridory jsou ucpané osobní dopravou a nákladní doprava stojí. Přitom kdybychom zvedli tu průměrnou cestovní rychlost z 25 km/h na dvojnásobek, tak taky budeme 2x tak rychlo obíhat s lokomotivami a vozy, tedy potřebovali bychom jich výrazně méně, totéž u strojvedoucích, totéž u poklesu spotřeby trakční energie, což by mělo výrazný vliv na… Číst vice »
Za tahač s návěsem je to víc, tam by to při 200 000 km ročně dělalo spíše patnáct haléřů.
Jak již píši výše, nechtěl jsem s odpovědí strávit půlden studiem daňových Zákonů. Proto jsem do kalkulačky nahodil něco z těch větších vozidel, tedy 4 nápravy a 45 tun. A mezi námi, jestli 10 haléřů nebo 20 od kilometru je asi úplně jedno. Teď jste dostali korunu spotřební daně na litru nafty, tedy při spotřebě 40 l / 100 km/h to dělá 40 haléřů od km.
A je zcela logické, že něco museli dostat železniční dopravci, protože by jinak byla narušena rovnováha mezi silnicí a železnicí.
Nedostali jsme nic. Jednak mne se žádná sleva netýká (anžto žádná dieselová vozidla neprovozuji) a kromě toho stát nikomu nic nedal, stát bude u nafty její spotřebitele jen o něco méně okrádat.
A proč na tuto diskuzi diskuzi reagujete? Majitelé ZILů či parních Sentinelů se sice vyjádřit mohou, ale to asi vy nebudete???
Stát okrádá všechny různými způsoby, ale je důležité, aby to dělal pro všechny stejně. A proto sleva na spotřební dani a sleva na elektřině (a pro těch pár litrů na železnici i na spotřební dani).
Reaguji, protože mi vadí existence spotřební daně samotné. Reaguji, protože z každého litru benzínu platím teď už o 3 Kč spotřební daně více, než se nyní platí z dieselů.
A proto nemohu souhlasit ani s tím, že by stát měl svůj teror (a nic jiného to neni, zkuste tu daň neodvést) uplatňovat vůči všem stejně…
Nemáte dojem, že je přece jen rozdíl, že nafta se převážně využívá k podnikání, takže je případná nižší sazba spotřební daně výrazem podpory podnikání a ekonomiky? Když už se spotřební daň platí, tak z ekonomického pohledu by to bylo logické. Ostatně, ve stejné logice si zemědělci dokázali vylobovat dokonce poměrně vysokou vratku daně.
A on se benzín snad k podnikání nepoužívá?
Samozřejmě, že používá. Nicméně v samotné dopravě, o které je zde řeč se používá k podnikání zcela minimálně…
Pochopitelně že ano, ale přece jen ve vztahu k výkonům je podíl malý, v užitkových autech prakticky vůbec, a i obchoďáci, kteří hodně najezdí, bezpochyby používají auta na naftu. Ale hlavně, individuální přeprava osob, byť podnikatelsky, sice co do počtu aut zaplňuje silnice, ale výkonově k přepravenému objemu je nula nula nic, odhaduji.
Vlastností všech daní je, že jsou neadresné. Čili silniční daň se může použít na cokoliv mimo dopravu.
A proto to není poplatek za dopravní cestu. Podobně spotřební daň z alkoholu (280 kč/litr) není poplatek za alkohol, protože se může použít na cokoliv mimo léčbu alkoholiků. Jest tak?
Dieselové lokomotivy a motorové vozy jezdí na naftu, ve které je započítávaná silniční daň, to je v pořádku???????
O tom se všude již 30 let MLČÍ – dráhy to nikdy nebyly schopné prolobovat ve vládě..
Nebo se snad něco změnilo????
Opět. Silniční daň nemá s cenou PHM nic společného. To je totiž spotřební daň.
Vivat!