Stát podpoří cyklostezky téměř třemi miliardami korun

Cyklostezka Bečva - Vlára - Váh. Foto: BevlavaCyklostezka Bečva - Vlára - Váh. Foto: Bevlava

O dotace půjde žádat průběžně, jde zatím o největší objem peněz do infrastruktury pro jízdu na kole.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mojmír

A pak, že nejsou prachy! Vždyť schodek rozpočtu je jenom 375 miliard a příští rok to nebude lepší. Vymýšlí se windfall tax…aby bylo na zbytečné cyklostezky.

Petr

Doufám, že to budou opravdu cyklostezky a ne cyklotrasy na stávajících silnicích nižších tříd. A že budou s asfaltovým povrchem, aby byly sjízdné na všech typech jízdních kol včetně silničních.

Adamgolias

No jen aby místní samosprávy nestavěly nesmyslné cesty ,, od okraje obce ke křížku na kopci,, ( jako v jedne obci u kolina ze které se do mesta na kole dojet neda , protože silnice 1.tř , a alternativa v blate u koleji je po rekonstrukci koridoru nepouzitelna ) . Snad se konečně bude stavět systémově , paprskovite do mest z venkova , a ne jen k ceduly zacatek obce a pak si cyklisto poraď , stavby ne pro zabavu , ale pro dopravu . Jo a cedule,,cyklisto slez z kola,, kdyz to je 6x na 300metrech , tak si… Číst vice »

Pavel

Tak bylo by fajn konečně pohnout s cyklostezkou Plzeň – Chrást po bývalé železniční trati. Ta má velký potenciál.

Y.K.

V pořádku. Hlavně aby měli kvalitní hodnotící kritéria a ouřadi opravdu žádosti studovali, ne jen odkývali oslavné plky na žádosti a padla, jinými slovy dotovali jen funkční projekty. Protože je jasné, že se najde spousta vykuků, kteří vymyslí cyklostezku od nikud nikam jen kvůli dotaci.

Mojmír

Co je funkčním projektem na cyklostezce? Jak se počítá návratnost takové investice?

původní Jakub P

U jednotlivý stezky se počítá těžko. Když je pořádná síť, je to o něco snazší.

Např. v Nizozemí (který do cyklostezek investuje opravdu obří sumy, proti kterým je tenhle EU program velmi slabej odvar) jim vychází, že ty náklady se několikanásobně vrátěj jen na tom, kolik díky lepší kondici a zdraví obyvatel ušetří jejich zdravotnictví…

Gwann

kde jsou všichni ti rozpočtově odpovědní trhači kolejí, aby nám vysvětlili, jak se to vyplatí oproti kolejím?

vtvt

O místních záležitostech jako jsou cyklostezky, ať rozhodují místní. Lepší princip rozhodování dosud nebyl vynalezen.

Vzhledem k tomu, že SŽDC je celostátní, tak nezbývá než aby redukce málo využitých železničních tratí proběhla celostátně. Přičemž dojde k rozhodnutím, které se zčásti ukážou jako mylné, takže třebas do některé tratí bude obnoven přísun peněz daňových poplatníků.

A srovnání
– celostátní investiční dotace SŽDC v 2021 byly 37 miliard
– městské investice do nových kolejových tratí (Brno-Kampus, Metro D, Slivenec) nesleduji, neboť nejsem brňák nebo pražák. A ani investice do stávajících kolejí nesleduji, neboť nejsem místní. Ví někdo o jaké částky loni šlo?

Petr

A to je ta chyba, že jsou cyklostezky považovány za místní záležitost. Pak se objevují ty případy, že cyklostezka vede od nikud nikam. Měla by být celostátní (nebo alespoň regionální, ale ne krajská, aby zas nebyly neprůchodné hranice krajů) síť cyklostezek (klidně různých kategorií), které by na sebe navazovaly, tak jako existuje silniční síť. A klidně ať se o různé kategorie starají různé subjekty, ale ať existuje celková koncepce v rámci územních plánů a ať se koordinuje výstavba, aby se nestavěly úseky, které budou léta izolovány od úseků navazujících.

liposh

Tady jsem. Vlaky fuj, kolo fajn. Sláva cyklostezkám. 😀 Né, ale jako fakt, výhodou cyklostezky na opuštěné trati je to zakonzervování (navíc z jiného dotačního balíčku) a možnost velmi levně tu trať případně obnovit. Že to v našem Kocourkově nehrozí, to už je věc jiná.

Emanuel

Tady! … se vam nelibi ze by ty trati jezdilo vic nez 4 lidi za hodinu? (po odecteni draznich zamestnancu)

Trate, co byly postaveny do mistniho cukrovaru/pily uz tak nejak netahnou, zvlast, kdyz uz tam ten cukrovar/pila neni.

vtvt

Nízká vytíženost je jen jedna stránka mince. Tou horší jsou vysoké náklady železniční dopravy, kdy platí že čím nižší kapacita tím vyšší náklady na sedačku. Holt provozovat železniční dopravu se vyplatí, je-li poptávka pasažérů aspoň na 120ti sedačkový vlak. Viz příklad kalkulace průměrné jízdenky ČD v 2021: – jízdenka příkladmo za 100 Kč plus 10% DPH, tj. 110 celkem – peníze daňových poplatníků pro dopravce cca 350 Kč – peníze daňových poplatníků na infrastrukturu cca 500 až 1000 Kč, podle toho co a jak se započítá. Vs. příklad jízdenky v autobusech v Plzeňském kraji v 2019 I kdyby v autobusu… Číst vice »

původní Jakub P

Kolo fakt neni prirozenej nepritel zeleznice, naopak. V kombinaci, pokud jsou pro ni podminky, muzou konkurovat IAD daleko lip, nez kazdy zvlast.

Ale to samozrejme vyzaduje od priznivcu zeleznice uvedomit si, ze takova spoluprace je mozna, ze doby, kdy zeleznice kralovala doprave a vse ostatni se prizpusobovalo ji, jsou nenavratne nekolik statnich utvaru v minulosti a ze clovek, kterej prijede na nadrazi na kole, je cennej zakaznik a ne obtiznej hmyz. A vyjit mu vstric, aby ho tam mohl v klidu nechat nebo si ho vzit sebou (podle situace), se vyplati.

původní Jakub P

Vypadlo mi „a zamestnancu“ za tim priznivcu

vtvt

Vozit ve vlaku kolo je fajn. Akorát nezapomenout na to, že jedno místo pro kolo zabere třebas jako jedna či dvě sedačky. A pasažér asi tak úplně nechce platit tolik za jízdenku pro kolo, jako stojí jízdenka pro pasažéra.

Tak proto např. Regiojet ve vlacích RJ žádné kolo převážet nechce.

původní Jakub P

Proto pisu podle situace. Tam, kde jezdi vlaky narvany, je lepsi zaridit bezpecny parkovani na nadrazich a zastavkach. Tam, kde vlaky jezdej poloprazdny, je lepsi vzit na ty 3 mista cloveka s kolem za cenu jeho jizdenky a poplatku za kolo, nez na nich mit vzduch, kterej neplati nic.

původní Jakub P

Zeleznicni dopravci u nas si stezujou, ze nikdo nedela jednotky pro 80 lidi. O kolik by realne vysla v nakupu i provozne draz jednotka pro 120, ktery dela rada vyrobcu, kdyby v casti byly misto sedacek mista na kola? A kolik trzeb navic a spokojenejch zakazniku by prinesla?

vtvt

Alstom Lint 27 je pro zhruba 70 pasažérů

Pesa Link I zhruba obdobně.

Ale nikdo je v současnosti nekupuje.

Modré zábradlí

A tam kde vlaky jezdí narvané jen ve špičce to navrhujete dělat jak? (Já bych si třeba to kolo rád odvezl tam i zpět. )

původní Jakub P

Bezpecne stani na nadrazich, ktere vyresi situaci pro ty, kdo potrebujou jet ve spicce a nepotrebujou kolo nutne sebou. A povolena preprava kol jen mimo spicku.

původní Jakub P

Respektive to bezpecne stani kol na nadrazich povazuju za naprostej zaklad, kterej by mel byt vsude.

Moznost prepravy kol vlakem pak za vec, ktera je super a uzitecna, ale da se pochopit, kdyz nekdy a nekde (ve spickach v mistech, kde byva narvano a nejde pridat kapacitu) nebude.

vtvt

Pane vtvt, mohl byste prosím používat jiný nic, aby se to nepletlo? Díky.

Mojmír

Oni jsou to samozřejmě vyhozené prachy z okna, při schodku 375 miliard, ale po dnešku se už u této vlady nedivím ničemu.

David

Trochu doufám, že ten balík peněz snad nepůjde jen na přemalování značení, ale reálně se něco postaví. Nová trasa,mosty/tunely … úprava zbytečně širokých a nepoužívaných chodníků.

Kleist

Tunely ?

Frantík

Tak snad to budou plnohodnotné cyklostezky (zákaz všeho ostatního kromě bruslařů, jednokolkařů atd) a ne smíšené, jinak odpovídajícím způsobem krátit dotaci.

Martin

A rovnou bych zakázal cyklisty na silnicích ,když nechceš chodce na cyklosteskách ať je to fér.

původní Jakub P

Tohle je blbost urcovat pausalne, je to misto od mista jinak. Nekde, zejmena v hustsi zastavbe ve mestech, ty kombinovany prakticky nefungujou, a jinde, napr mezi nekterejma obcema, kde je provoz mensi a kdyz je to prehledny, muze ta spolecna fungovat uplne v pohode…