dkv-spojujeme

Stát platí údržbu trati, na které jezdí osobní vlaky jen o víkendech sedm měsíců v roce

Zastávka Lítkovice na trati Bakov nad Jizerou - Dolní Bousov. Foto: Jan Polák / Wikimedia CommonsZastávka Lítkovice na trati Bakov nad Jizerou - Dolní Bousov. Foto: Jan Polák / Wikimedia Commons

Stát má jiná pravidla pro rozdělování příspěvku na opravy tratí pro Správu železnic a soukromé provozovatele.

K další velké redukci provozu osobní dopravy došlo s novým jízdním řádem na trati mezi Bakovem nad Jizerou a Dolním Bousovem. Nově budou po trati jezdit jen tři páry vlaků o víkendech od konce března do konce října. Stát bude i nadále Správě železnic přispívat na údržbu této trati. Podle dříve schválených pravidel by přitom jiní provozovatelé drah neměli na příspěvek nárok.

Ještě do konce minulého jízdního řádu jezdily na trati tři páry vlaků každý pracovní den. Jejich provoz byl přerušený na prázdniny. Nově jezdí pouze tři páry o víkendech od konce března do konce října. Osmnáct kilometrů dlouhá trať na Mladoboleslavsku patří dlouhodobě mezi málo využívané, její část z Dolního Bousova do Kopidlna už dříve Správa železnic prodala jako nepotřebnou.

Stát přitom už v minulosti stanovil pravidlo, podle kterého by při takovém rozsahu dopravy už provozovatel dráhy příspěvek nedostal. Jeho podmínkou je objednávka nejméně dvou párů vlaků denně. To trať z Bakova do Dolního Bousova nesplňuje.

Přísnější pravidla příspěvků jen pro jiné provozovatele drah

Pravidla existují i nadále, jedná se o stanovení minimální výše požadované objednávky ze strany objednatele regionální dopravy a jeho vazba na výši přiznaného příspěvku ze Státního fondu dopravní infrastruktury na opravy. To pravidlo je zaměřeno na jiné vlastníky sítě než Správa železnic. U Správy železnic toto zatím neplatí, do budoucnosti to nelze vyloučit,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Trať mezi Bakovem a Dolním Bousovem je využívána i minimálně pro nákladní dopravu. Výjimkou může být občasný provoz do sila v Kněžmostě, výjimečně při odklonu při problémech na trati podél Jizery. „Se Správou železnic má SFDI uzavřenou smlouvu jako s příjemcem na údržbu a opravy na globální rozsah celé sítě, zde se jednotlivé tratě neklíčují, na této úrovni se jednotlivé tratě neřeší,“ dodal Jemelka.

Správě železnic podle mluvčí Nely Friebové nepřísluší zkoumat, zda se provoz dráhy vyplatí. „Pokud dráha existuje, je provozuschopná a nebyl na ní správním úřadem zastaven provoz, mají dopravci na přidělení kapacity, po splnění předepsaných podmínek, zákonný nárok,“ řekla Friebová.

Tagy Ministerstvo dopravy příspěvek na provoz regionálních tratí SFDI Správa železnic Státní fond dopravní infrastruktury Top trať 063 Bakov nad Jizerou - Dolní Bousov
255 komentářů