LOT 3a leaderboard

Stát plánuje stavbu servisních a zásobovacích lodí za 205 milionů, budou sloužit i jako čerpací stanice

Výletní loď v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVýletní loď v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jediná státní servisní loď slouží od roku 1998 v Praze, zmodernizovat ji ale podle ŘVC nelze.

Ředitelství vodních cest (ŘVC) začalo naplňovat plán na zbudování flotily zásobovacích lodí pro Vltavu v Praze a nádrže Orlík a Slapy. Celkem půjde o tři lodě, které budou plnit řadu funkcí, mimo jiné budou sloužit jako plovoucí čerpací stanice. ŘVC nyní vypsalo zakázku na dokumentaci, na základě které následně vypíše tendr na stavbu lodí (formou Design & Build). Ty by měly vzniknout v letech 2022 a 2023, náklady jsou předběžně kalkulovány na 205 milionů korun.

Vedle doplňování paliva budou nové lodě sloužit například pro zásobování lodí všeho druhu pitnou vodou, odběr odpadních vod (z toalet, kuchyní apod.), nádních zaolejovaných vod a dalších odpadů. „Jde tak o veřejnou službu uživatelům vodních cest, aby bylo dostupné bezpečné zásobování lodí zcela v souladu s nejmodernějšími požadavky na ekologické nakládání s látkami, které mohou znečistit vodu,“ uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

ŘVC již od roku 1998 provozuje servisní loď v Praze, která tímto způsobem zásobuje zejména osobní lodě v Praze. Podle Bukovského je ale stávající loď (soulodí remorkéru a člunu) po 23 letech na konci životnosti a její modernizace není kvůli zastaralé konstrukci a předpisům Evropské unie možná.

Jediným řešením pro pražskou plavbu tak je podle ŘVC stavba zcela nové lodě, která mimo jiné umožní i zásobování malých plavidlem benzínem (což nynější loď neposkytuje). Nové plavidlo bude tankové, s dvojitým dnem a dalším zabezpečením pro přepravu nebezpečných věcí.

S totožnou konstrukcí se počítá i u lodí pro nádrže Orlík a Slapy, jen budou o trochu menší. Lodě budou pendlovat po nádržích podle jízdního řádu a poskytovat své služby. Například čerpací stanice na obou přehradách chybějí a vůdci plavidel si většinou nosí palivo v kanystrech. „Dnes je možné servisní služby poskytovat výhradně na jediné soukromé čerpací stanici Stará Živohošť na Slapech, která je ale pro řadu lodí plujících po nádržích zbytečně daleko. Na přehradách je plavba rozšířena plošně, a proto je oproti husté síti pobřežních stabilních stanic nejlepším řešením právě putující servisní plavidlo,“ doplnil Bukovský.

Plány na nádražích Orlík a Slapy se tak liší od postupu, který ŘVC zvolilo na horní Vltavě mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou. V přístavu Hluboká nad Vltavou ŘVC v červnu zprovoznilo stabilní čerpací stanici. Jde o první pumpu pro lodě jižně od Slap. „Přístav Hluboká je přirozené centrum a tam má svůj smysl stabilní čerpací stanice,“ řekl Bukovský.

Pokud jde o lodě, má ŘVC aktuálně tři. Remorkér Beskydy, který slouží pro přetah lodí přes krizové místo u hranic, a právě sestavu remorkéru a člunu v Praze.

Nové lodě budou poskytovat následující služby (Pramen ŘVC):

– tankování pohonných hmot v podobě motorové nafty (se spotřební daní a bez spotřební daně) a benzínu do plavidel pomocí pistole s hadicí
– odběr odpadních (fekálních) vod z plavidel odčerpáváním a výlevkou
– odběr zaolejovaných vod z plavidel (odčerpáváním a výlevkou)
– odběr použitých olejů (výlevkou nebo v sudech)
– odběr použitých olejů z lodních kuchyní (výlevkou)
– odběr pevných komunálních odpadů a malých množství tuhých nebezpečných odpadů
– tankování pitné vody
– prodej propan-butanu a olejů v lahvích
– možnost zásobování, resp. odběru i jiných tekutých látek nebo alternativních paliv

Tagy Orlík plavba praha Ředitelství vodních cest seznam Slapy zásobovací lodě
11 komentářů