Letecké společnosti Letectví

Stát odhalil, kolik stál letecký most s Čínou. Jeden let vyšel v průměru přes 10 milionů korun

Členové vlády s nejkvalitnějšími respirátory v době, kdy zdravotníci byli bez ochranných pomůcek, děkují čínskému velvyslanci při prvním příletu zdravotnického materiálu. Kvůli liknavému přístupu Číny se koronavir rozšířil po celém světě. Foto: vlada.cz
Členové vlády s nejkvalitnějšími respirátory v době, kdy zdravotníci byli bez ochranných pomůcek, děkují čínskému velvyslanci při prvním příletu zdravotnického materiálu. Kvůli liknavému přístupu Číny se koronavir rozšířil po celém světě. Foto: vlada.cz

Stát zaplatil dceřiné firmě China Eastern 708 milionů korun za přepravu zdravotnického materiálu v březnu a dubnu z Číny do Česka. Vyplývá to z informací, které poskytlo ministerstvo vnitra na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

V této částce za letecký most nejsou zahrnuty ještě další lety: přílety nákladního Ruslanu nebo přeprava materiálu z Číny letouny Smartwings a ČSA.

Ministerstvo vnitra zaplatilo peníze čínské společnosti Eastern Air Logistics za celkem 708 milionů korun. Celkem šlo o 49 letů v rámci leteckého mostu, další dva byly fakturovány mimo. Jde o dceřinou společnost čínského dopravce China Eastern Airlines. Do Prahy firma létala s Airbusy A330 a nákladním 777F. Podstatně výhodnější pro Česko byly lety s nákladním Boeingem, do kterého se vešlo 500 kubíků nákladu, jeden let vyšel na 11,257 milionu korun. Do Airbusu se vešlo 200 kubíků, jeden let vyšel na 9,626 milionu korun.

Z peněz ministerstva vnitra šla i úhrady faktury na poslední let nákladního letounu Antonov An-124 Ruslan z Šen-čenu do Pardubic. Společnosti Volga Dnepr za let stát zaplatil 18,9 milionu korun. To je výrazně méně, než kolik měly stát lety se společností Antonov Airlines, která obstarala ostatní lety s Ruslanem do Pardubic. Ministr obrany Lubomír Metnar při prvním letu uvedl, že stojí 35 milionů korun.

Stát za nákup materiálu v Číně dal více než čtyři miliardy korun, peníze z velké části skončily u firem s pochybnými vlastníky. Nákupy bude zkoumat Nejvyšší kontrolní úřad.

23
Diskuze

avatar
9 Komentáře
14 Reakce na komentáře
1 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
19 Autoři komentářů
PANMartin HanzalDádanikdoMartin Novak Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Podle všech proklamací letecký most s Čínou skončil na konci dubna. Tuší někdo, co jsou zač ty večerní lety China Eastern a Sichuan Airlines z Prahy do Xi-an a Cheng-du? Pravidelně kolem 21:30 z Ruzyně. Opakují se prakticky denně…

Dáda
Host
Dáda

No jak říkqal soudruh prezident Klaus. Nezná špinavé peníze a šedou ekonomiku A o peníze jde vždy až v první řadě. Jak patrno, správní lidi zareagovali a vydělali baťoh. Ti co jim dali vydělat určitě získají svůj podíl. Volby jsou za dveřmi, sponzorů kampaní je potřeba!

Laik
Host
Laik

Tady končí slušná slova.

PAN
Host
PAN

A možná i neslušná. Shit tohle to!

Xaver
Host
Xaver

Ano, dotujme Čínskou totalitní hydru, která netouží po ničem jiném, než po světové hegemonii a vývozu svého společensko-harmonizačního režimu do celého světa. Vždyť my na to máme!

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

Pro nase hezky oci to nikdo delat nebude. Ze nas vzala na hul cina, to se dalo tusit (dela to vzdy a za vsech okolnosti). Otazkou je, zda by nas nevzal na hul kdokoli jiny. Kdyz teklo do bot lidem v jinych zemich, tak se take jejich politici menili v bezcharakterni individua a zadrzovali zdrav.material na hranicich, skladech apod. – mnohdy neopravnene (dle toho, co probehlo medii). Klicem je mensi zavislost a samostatnost. Ze bychom to umeli naznacila flexibilita nasich lidi a firem. Rousky z ciny dorazily v dobe, kdy uz snad vsichni meli sve rousky usite a stity s… Číst vice »

Nekdo
Host
Nekdo

Jenze tady vubec neslo o rousky, ale o to jak co nejvic pumpnout statni penize…

súdružka Kolesárová
Host
súdružka Kolesárová

Kdybychom byli pripraveni a byl dostatek ochrannych pomucek tady u nas, tak by nebyla poptavka po kramech z ciny. Minimalne by to neslo tak jednoduse a neprobihala by takova bezbreha adorace cinanu Zemanem, Tvrdikem a kdovikym jste…

Dáda
Host
Dáda

český výrobci byli systémem bržděni, mnozí 100% své produkce dali na export (Itálie) aby se mohloi za státní nakupovat u „Hradních“ přátel a mocných sponzorů Hradu. Dopravu a překup zase zastřešovali přátelé státostranohnutí, kde se vytváří ekonomický prosor pro sponzorování volební kampaně.

Martin Novak
Host
Martin Novak

Já roušku nemám ušitou dodnes…nebudu podporovat systémovou boudu ani minutou svého času. Takže z důvodu nějakého pseudonařízení vlády nosím přes ústa šátek. A to pouze do doby ukončení platnosti šaškárny. Až toto skončí, šátek bude opět šátkem. No a co bych dělal se zásoubou ušitých roušek? Plýtvání časem i materiálem.

Nicky
Host
Nicky

Nepočítal jsem to, ale někde jsem četl, že přeprava 1 kg nákladu vyšla na 8-9 USD.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Bylo to 12 USD, běžně se jedná o 4 USD. Cena letenek ale také v kritickou dobu byla často několikanásobně vyšší. Stejně to logicky zkoušeli v krizové chvíli i kamiónoví dopravci. Ve výjimečné chvíli jsou prostě výjimečné ceny. Pokud by cena za zpáteční let byla kolem 10 miliónů Kč, nebylo by to nic nestandardního přepočteme li to odhadovanou tržbou na sedačku. Za jednosměrný let by to bylo více, ale s ohledem na situaci asi přijatelné. Až se to vše srovná, doporučuji se podívat na ceny našich dopravců v průběhu týdne a v pátek odpoledne na trase Praha – Ostrava. Říká… Číst vice »

vlakový nadšenec
Host
vlakový nadšenec

Opravdu úplně zbytečné prachy. Toto je už extrém bo se nabízeli domácí výrobci a co od nás koupila čína tak to nám bohužel prodala o hodně dráž :(.

JIndra
Host
JIndra

Vláda zaspala, ve skladem Hmotných rezerv byla prakticky nula ochranných prostředků. Domácí výrobci byli odstaveni na vedlejší kolej. Ale do Číny se lítalo o sto šest. Moc se těším na data, kolik stála cesta osobních letadel čínsko-česká letecké firmy.

PatriK
Host
PatriK

Na kolik vyšla přeprava „kubíku“ nákladu letadlem spol. Smartwings?

Rosťa
Host
Rosťa

To raději už neuvadeji, byla to nejdražší doprava na světě. ANO bude LIP. Je potreba podporovat kamarády.

kanafasik
Host
kanafasik

bohužel, je to tak.

nikdo
Host
nikdo

Dohledat se to da. Je pravda ze v pomeru k objemu co privezla China Eastern to o tolik levnejsi nebylo