Infrastruktura Silnice Železnice

Stát nyní staví či připravuje až 230 velkých dopravních staveb za více než půl bilionu korun

Stavba D35 v úseku Opatovice - Časy. Foto: ŘSD
Stavba D35 v úseku Opatovice - Časy. Foto: ŘSD
Seznam projektů je téměř rovnoměrně rozložen na stavby na železnici a na silnice.

Stát nyní buduje nebo připravuje zhruba 230 velkých dopravních staveb za celkem 538,5 miliardy korun. Asi třetina projektů je rozestavěna, další chce stát zahájit v následujících třech letech. Seznam projektů je téměř rovnoměrně rozložen na stavby na železnici a na silnice, jednotky staveb připadají na vodní dopravu. Vyplývá to z přehledu staveb s náklady nad 300 milion korun, se kterým se v pondělí seznámí vláda.

Na rozestavěné a připravované železniční stavby stát počítá s 273 miliardami korun. Asi čtyři desítky staveb už Správa železnic zahájila, mezi největší patří modernizace trati Sudoměřice-Votice za 6,7 miliardy korun a železničního uzlu Pardubice za 6,3 miliardy korun. Na více než pět miliard korun vyjdou rekonstrukce pražské železnice mezi hlavním nádražím a Hostivaří a trati ze Mstětic do pražských Vysočan.

Dalších až 80 staveb Správa železnic nyní připravuje, pro některé zpracovává územní či stavební dokumentaci, u dalších vybírá stavitele. Nejnákladnější stavbou z celého seznamu je modernizace trati mezi Nemanicemi a Ševětínem za 15,6 miliardy korun. Správa pro stavbu v současnosti připravuje dokumentaci pro stavební povolení. Mezi další velké připravované stavby patří modernizace stávající trati a stavba nové mezi Plzní a státními hranicemi s Německem.

V plánech jsou i akce marně čekající na povolení

Přes 257,7 miliardy korun je vyčleněno na stavby a rekonstrukce dálnic a silnic. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už v minulých měsících zahájilo kolem tří desítek staveb, největší z nich jsou na dálnici D3, kde pokračuje stavba dvou nových úseků mezi Třebonínem, Hodějovicemi a Úsilným. Úseky vyjdou dohromady na skoro 16 miliard korun. Další velké stavby začaly také na D35, konkrétně na nových úsecích Časy-Ostrov a Opatovice nad Labem-Časy.

V seznamu jsou zahrnuty i rekonstrukce úseků dálnice D1, které by měly skončit letos na podzim. K největším připravovaným projektům patří stavba dálnice D11 mezi Trutnovem a hranicemi s Polskem, která by podle odhadů měla stát až 15,8 miliardy korun. Přes 15 miliard by mohla stát i stavba úseku Opatovec-Staré Město na dálnici D35. Pro oba projekty nyní ŘSD řeší výkup pozemků. Další připravované miliardové akce jsou například další část pražského okruhu u Běchovic, dostavba dálnice D1 u Říkovic, nový úsek D49 mezi Hulínem a Fryštákem a také do několika částí rozdělená stavba dálnice D4 formou PPP projektu.

Nejužší část seznamu velkých dopravních staveb směřuje pro vodní dopravu, celkem jde o šest projektů. Největší plánovanou stavbou je vybudování plavebního stupně u Přelouče za více než tři miliardy korun. Stát pro něj nyní zpracovává podklady pro vyhodnocení dopadů stavby na okolní životní prostředí.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého jsou financovány dopravní stavby, by měl letos hospodařit se 127,5 miliardy korun. Největší část peněz bude směřovat na silniční projekty. V dalších dvou letech by se měl rozpočet zvýšit o další desítky miliard.

Kompletní seznam přípravy jednotlivých staveb je ke stažení zde.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

No, máme toho co dodělat, nějak pomalu doháníme vyspělou civilizaci ! Tím, že do toho rejou papaláši a firmy (nemaj sjezd u baráku) a spolky (aby se někomu zaplatila nová technologie) se jen prodražujeme a málo stavíme.

Václav

Není tam elektrizace Veselí n.L. – Č. Velenice. Už se o tom mluví dost dlouho, jako o hotové věci.

a8n

„a jejichž předpoklad zahájení je v následujících 3 letech“

Jarda

pojede přes Č.B

Broge

tunel do Berouna nic? 🙁

a8n

„a jejichž předpoklad zahájení je v následujících 3 letech“

ABCD

S ohledem na stavby, které jsou sice plánované, ale v rámci úředního schvalování (EIA, územní, stavební řízení) neprůchodné, to vypadá jako, když státu chybí nejen jasná priorizace, ale také strategie jak vybrat, z ideálně několika variant „nejmenší zlo“ z hlediska ekologie atd. Domnívám se, že tam by měl být nasazen tým výborných odborníků a právníků, tak, aby tyto klíčové záměry „procházely“. Zkrátka vědět co chci a taky toho dosáhnout, ale legálními prostředky samozřejmě myšleno. Určitý tlak by měl být na justici, aby nerozhodovala formálně, ale věcně – neboli unést svůj díl zodpovědnosti. Bohužel je to dlouhodobý proces a sklízíme problémy… Číst vice »

Ondřej

Možná by úplně stačilo ty ekology přizvat už na začátku a řešit kritická místa společně. Shoda se nakonec vždycky najde.

watslaw

Ekology (vědce) bych klidně přizval, ekoteroristické spolky ať taky klidně vyjádří věcné připomínky, ale rozhodně se s nimi nesnažit dohodnout za každou cenu. Jednak by znamenalo vychýlení ve prospěch jedněch zájmů (které ve skutečnosti nemusí mít s přírodou nic společného), a jednak se dohodnete s jednou skupinou, a soudit se s váma bude jiná skupina nebo jednotlivec.

Kodl

Kez by se po techto nekolik let pripravovanych projektech dalo jezdit. D1 u Rikovic a napriklad D49 jsou naprostou katastrofou a rozhodne se je nepovede tento rok zahajit. Jak rikam, kez by se po smelych planech dalo jezdit, to bychom byli jednoznacne velmoc.
Realita je bohuzel typicky ceska, zadrena, zastavena.

Jarda

ať postaví tratě kolem Prahy D0, D3 a D52 a neplýtvá penězi na vesnice

IBM

D52 je taky mezivesniční dálnice 🙂

Asd

Bravo. Tleskám. Na papíře to už všechno máme. Tak doufám, že do toho někdo po volbách nehodí vidle.

Feedhunter

Hlavně nehodit ty papíry po volbách do koše.

ViliamS

Hlavne blázni zo spolkjov alá Voda z Tetčic a Deti zeme

RARA

Těch bych se tak nebál jako možné příští vlády. Bohužel některé strany co mají naději na služný volební výsledek IAD zrovna nemilují. Po pravdě řečeno z toho co se děje v naší matičce stověžaté mě jímá děs a hrůza.

Jaaa

Myslíte katastrofálni ekonomická situace tohoto státu? Babiš nasliboval, narozdával a napůjčoval si, a kdo to má teď platit?

Jarda

a kdy započne dostavba d4? neměla už běžet ted v dubnu?

SaulGoodman

Čeká se na dokončení finančního uzavření. Podle smlouvy na to je čas do 15. května, stále se očekává, že by to mělo být dřív. Aktivně se na tom pracovalo i přes víkend. Mezitím už také proběhlo kácení mimolesní zeleně.

Doporučuji sledovat toto fórum, uživatel martini poskytuje insider info z ministerstva 😉 http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=80&t=4837&start=700

kbk

tak teď jsi uživateli martinimu hodně pomohl 😉

Jakub

První co mě napadlo, když jsem to tu viděl 🙂

SaulGoodman

Je to veřejné fórum, obsah je viditelný i bez registrace. Web je indexovaný vyhledávači, není problém ho vygooglit. Tak jsem ho ostatně našel já. Nedává tam žádné důvěrné informace, prostě jen má info z první ruky a objeví se tam trochu dřív než v médiích.

Nemyslím si, že by můj odkaz vedl k nějakému zpřístupnění tajných informací, či nějak měnil jeho postavení. Kdyby šlo o nějaké skryté informace, samozřejmě je nebudu zveřejňovat, ale jsem přesvědčen, že jsem nic špatně neudělal.

Petr

Už běží, kácí se stromy.

2084

Když už jsme u těch nezapočatých staveb, proč se zatím nebylo vypsáno VŘ na obchvat Nové Paky, i když je už měsíc pravomocné SP?