Stát nevzdává plány na pokuty pro strojvedoucí. Sankce jim snížil na 10 tisíc korun
Stanoviště strojvedoucího v novém Regiopanteru. Foto: České dráhy.
Návrh zákona nadále neřeší sankce pro jiné profese na dráze.
Návrh zákona nadále neřeší sankce pro jiné profese na dráze.
Víc by strojvedoucí ocenili, kdyby nemuseli trávit směny ve šrotech jako je RegioMouse
Na 810 mi jen vadilo že je to v létě skleník. Což platí pro všechny mašiny, bez kliamtizace. 123, 150, 742, 750,…
Souhlas, i když taková 731, i když má klimatizaci, tak to taky není žádný zázrak.
To sankcionování NESMÍ NIKDY PROJÍT! ANI V PODOBĚ ROZŠÍŘENÍ NA JINÉ PROFESE. Proč? protože kvůli státu stojí vlakový zabezpečovač za hovno. Tak budem buzerovat zaměstnance, kteří ani jeden nejsou amatéři, jak většina řidičů na silnici a na vodě? Taky si uvědomte, že dneska se každé projetí na dráze zachytí buď v SZZ a tzz, nebo na kameru. Na silnici a na vodě nikoliv, těch záznamových zařízení je tam minimum. Srovnání s řidiči silně kulhá, bo jen někteří a to jen někdy řídí pro svou obživu. Tudíž ty ostatní je třeba trestat pokutami, ale profesionální řidiči by trestáni pokutami být nemuseli… Číst vice »
Takže protiargumetací jsou urážky železničářů, kteří po směně sedli do auta…
Cože?
Naprosto souhlasím, ještě bych dodal, že na rozdíl od železnice, je na silnici naprostá většina přestupků páchána vědomě. Telefonování, překračování rychlosti, přejíždění plné čáry atd atd. A odhalenost je skoro nulová, na rozdíl od železnice, kde se nic neututlá. Sankce pro strojvedoucí jsou kus masa hozeného médiím a médii rozvášněnému davu, aby se nasytil, než se stane jinde nějaký prů…… a pozornost se obrátí jinam. S bezpečností na kolejích to nemá vůbec, ale vůbec nic společného.
Stejně tak na vodě a nově ve vzduchu s drony. A opět se to týká zejména amatérů, nikoliv profesionálů. Nad amatéry žádná kontrola vyjma policie není.
Technická připomínka. Dovoluji si ctěné publikum upozornit na fakt, že novela ZoD je už na programu současné schůze Sněmovny ve druhém čtení. Sice zatím na 28.místě, neustále se její projednání posouvá, ale je. Současně budou ještě načteny pozměňovací návrhy některým z vládních poslanců, jejichž přepracování dal 3.2.za úkol Hospodářský výbor Ministerstvu dopravy. Píšu to proto, abyste věděli, v jakém stádiu se současná novela nachází.
Oldo nerozčiluj mě! Víš stejně dobře jako já, že ten další návrh je stejně nesmyslný jako ten původní, jen se změnila částka sankce. I s ohledem na výstupy a závěry bezpečnostní komise při MD považuji za jediné možné řešení této situace úplné vyškrtnutí těchto pozměňovacích návrhů a jejich případné řádné zapracování např. do dnes naprosto prázdné schránky s názvem MLS. Čeho bych se dále nechtěl dožít je vytváření těchto pravidel přímo v PS formou lidové tvořivosti poslanců, k čemuž bohužel, svým způsobem už dochází, protože bezpečnostní komise říká, že je to špatně, ale poslanci předkládají své pozměňovací návrhy, které nemají… Číst vice »
Já jsem pro ideu, ale dělat to pořádně.
1) Inspirovat se tím, co dneska funguje u jednotlivých dopravců. U ČD se občas přeřazuje na jinou pozici, takže v zákoně by mohl být zákaz výkonu na X týdnů. Zákaz výkonu toho na co mám vzdělání je v podstatě finanční trest, zamyslet se jestli opravdu přidávat i přímou pokutu. Po zákazu výkonu vždycky přezkoušení.
2) Bodový systém. Víc trestat toho, kdo dělá víc/větších průšvihů.
Víc větších průšvihů? Definujte mi větší průšvih. Např. alkohol je okamžitá výpověď. Projeté návěstidlo- neznám ve svém okolí člověka, který by projel návěstidlo 2x v životě, neřkuli 2x za rok. Vždy se výše trestu odvíjela od toho, zda bylo lidí dost, nebo málo. Teď je jich málo, když bylo dost, klidně dostal člověk za projetou zastávku třeba půl roku distanc.
Já teda znám člověka co to za život zvládl 3x, nejsem si jistý jestli 2x za rok, ale 2x za dva roky určitě. Pak znám firu co za život zrušil dvě mašiny…
Velký průšvih je hromada (ať už ji udělá strojvedoucí nebo výpravčí).
Malý průšvih strojvedoucího je třeba překročení rychlosti o 1 km/h.
Překročení o 1 km/h bych ani jako průšvih, vzhledem k možné odchylce rychloměru, nebral.
Na silnici se odečítají tolerance.
Když radar ukáže 140km/h, tak po odečtení všech odchylek vyjde méně než 130 na tachometru. Pokutuje se, když po odečtení odchylek vyjde 131.
1 km/h nahoru snad nikdo neřeší. Nevím o takovém případu.
Fírove, nechame si nasrat na hlavu nebo to odstavime na par dni at si s timjezdi treba poslanci? Je to na nas…..
Odstavte, klidně na furt.
Blbe!
Napadá mě, když chcou fíry trestat jako profi řidiče, tak by jim měli vymyslet přestávky, jako pro profi řidiče. Hlavně tu kontrolovatelnost a vymahatelnost, jako u profi řidiče.
Zastavím na zhlaví a nikdo semnou nehne, tak jak s kamionem na dálnici …
S tím souhlasím. Já bych byl pro zobecnění AETR, aby platil i pro strojvedoucí.
Ale nezapomenout na jazykové mutace, aby to bylo srozumitelné i pro ty Bulhary…
Nemusí se nic vymýšlet. Stačí tvrdě vyžadovat nařízení vlády NV361/2007 sb. kde jsou stanovena v HLAVĚ V Podmínky ochrany zdraví při práci s psychickou zátěží pravidla, týkající se práce spojené s psychickou zátěží. § 31 Vymezení psychické zátěže (1) Prací s psychickou zátěži se rozumí práce a) spojená s monotonií, (strojvedoucí při řízení vlaku vykonává minimum jednoduchých opakujících se pohybů) b) ve vnuceném pracovním tempu (strojvedoucí jezdí podle jízdního řádu a musí zdůvodňovat prodloužení jízdní doby, příp. pobytu ve stanici) c) v třísměnném nebo nepřetržitém pracovním režimu, (strojvedoucí pracuje v nepřetržitém pracovním režimu) d) vykonávaná pouze v noční době. (strojvedoucí… Číst vice »
I to už tady bylo.
Mezi trestané chyby bude patřit i neohlášení dojetí s drážním vozidlem do dopravny na tratích se zjednodušenou organizací drážní dopravy (většinou předpis D3).
Může mi někdo vysvětlit, proč v dopravnách kde se vlaky křižují, nejsou alespoň jednoduché návěstidla (stůj a volno)
Protože by je tam neměl kdo obsluhovat. Jedině liška Bystrouška na vedlejšák. A to je chybující zvířecí činitel.
Třeba dispečer který má danou trať na starost ?
Jenže to byly ty snahy ušetřit, takto by museli dělat nějaké dálkové ovládání těch návěstidel, což je dražší, jak jen telefon. A případně krycí návěstidlo k přejezdu, které má závislost na přejezdu a když si fíra spustí přejezd, tak se přestaví do polohy dovolující jízdu.
Jako kdyby to dneska bylo nějak komplikované a drahé. To jen mnohdy nadbytečná certifikace to prodražuje.
Nějaký počítač, nějaký mozek ZZ, natažení kabelu, návěstidla (na dopravnu minimálně 8 kusů), počítače náprav, případná vazba na přejezdy,…. Prostě to pár korun nestojí.
Nic z toho není nutné.
– Přejezdy jsou tam teď nezávislé. Mohou dál nezávislými zůstat. Dodatečná investice 0.
– Počítače náprav tam nyní taktéž nejsou. Celistvost vlaku nehlídá nikdo. Z jakého důvodu je nutné, aby se najednou hlídat začala? Dodatečné náklady opět 0.
– Návěstidla nemusí vypadat jako semafor v 19. století, když průjezd stanicí bez zastavení není dovolen. Stačí zaručený signál do mobilního zařízení.
Jak už bylo řečeno jinde: Silniční doprava je stále stejně nebezpečná, ale tady ve jménu absolutní bezpečnosti had požírá svůj ocas.
Mohou zůstat nezávislé, ale pokud to bude přejezd za dopravnou a nebude závislý se ZZ, tak tam budou vlaky houkat a rychlost se sníží, protože bude chybět předzváněcí doba, pokud teda na přejezdu jsou aspoň blikače. Pokud chcete mít nějak funkční dopravnu, tak jsou počítače náprav nebo kolejové obvody nutné, jinak nevíte zda vlak dojel celý, případně ho lze podhodit. Solo motor by možná šel hlídat vhodně umístěnou kamerou, ale u nákladního vlaku už může být problém, ty jsou občas na D3 při odklonech dlouhé. Radioblok se nově nezřizuje a bez návěstidel je ETCS L2?, která sebou nese další náklady… Číst vice »
Některým lidem nevysvětlíte, že zabezpečení provozu není počítačová hra.
Železnice je považována za bezpečný dopravní prostředek, tudíž má být minimálně na frekventovaných tratích zabezpečena tak, aby strojvedoucí chybu nemohl udělat a pokud, tak aby a to zabezpečení upozornilo nějakým signálem. Pokud toto chybí, je žádoucí strojvedoucím přizpůsobit směny tak, aby je měli co nejméně náročné na koncentraci při řízení a samozřejmě zkrátit normu pracovní doby, a vrátit výpravčí minimálně do doby zavedení ETCS, pokud to je drahé a musí si strojvedoucí dělat výpravčího sám, tudíž je potřeba vyšší zodpovědnost, je potřeba jej připlatit. A pokud nic z toho ,, není možné,, , není vhodné , moudré a ani efektivní,… Číst vice »
Tak třeba u Carga příplatek za D3 je
Kolik? 10 korun za směnu ? To ať si strčí někam
Musel bych se podívat, z hlavy přesnou částku nevím, ale rozhodně to je v řádu stovek, za jednu směnu
Příúlatek je 350 bruto na měsíc, pokud maš dovolenou apod., tak se krátí stejně jako dvojče, E2 a pod.
Je to 850,ale jen jednou v mesici
Omlouvám se máte pravdu s 850, jinak krácení platí, motivační příplatek, jak se to jmenuje ,je silně nemotivacni.
To můžu podepsat. Zabezpečení na hovno tak budem buzerovat zaměstnance. Taky si uvědomte, že dneska se každé projetí na dráze zachytí buď v SZZ a tzz, nebo na kameru. Na silnici nikoliv, těch záznamových zařízení je tam minimum. Srovnání s řidiči silně kulhá, bo jen někteří a to jen někdy řídí pro svou obživu. Tudíž ty ostatní je třeba trestat pokutami, ale profesionální řidiči by trestáni pokutami být nemuseli přímo. Pak také někdo říkal, že ostatní profese, zejména obsluha dráhy, nemá kam prchnout ke konkurenci. No nemá. Za mě je celý ten návrh na trestáni profesionálních fírů odporným alibismem, neschopností… Číst vice »
Nevíte prosím někdo jak je to ze sankcemi pro strojvedoucí v dalších zemích?
Na druhou stranu proč ne ? Švihnu klacek na stůj, zacaluju desítku a druhý den jezdím dál. Podle našeho práva nemohu být za jednu a tutéž věc trestán dvakrát. Takže za mě ano, ušetřené nervy z přezkoušek, žádná nucená dovolená na učení…..
Přezkoušení není trest, řidič také zaplatí pokutu a zároveň přijde o řidičák, když udělal dva bodované přestupky.
No nikdo nechce chodit zbytečně ke zkouškám častěji, než musí, takže svým způsobem to trest je.
Není to populistické uspokojení touhy po pomstě. Je to akorát prevence, aby nejezdil ten kdo to neumí.
Já nemám nic proti přezkouškám. Na druhou stranu, to že někdo odříká nazpaměť celou D1 ještě nezaručuje, že bude dobrým strojvedoucím.
Přesně tak
Takže je zkouška jenom z předpisů? A mělo by smysl rozšířit zkoušku, třeba svést instruktora, aby hlídal jak zkoušený jede?
Tak „svést instruktora“, to trochu zavání harašením na pracovišti 🤭
10 flastr, dolů z mašiny, psychotest, propad platu. To skutečně není tres.
V současné době trestá za projetí dopravce. Může to být odebrání odměn, ale také „sesazení z mašiny“ tzn. převedení na jinou práci. Což může být i více jako 10 tisíc. Je to stejná situace jako by ČSAD samo pokutovalo řidiče. Navíc z toho má šrám na srdci. Takže je již potrestán dvakrát.
U ČD, kde je ta represe největší, berou strojvedoucí tak nízké platy, že nějaké převedení na ,, horší,, pozici už je nijak nezruinuje.
Jak jste přišel na to, že strojvedoucí berou u ČD nízké platy? Kolik by podle Vás měl mít strojvedoucí plat?
Za to co musí umět a za to že má vyšší zodpovědnost než lékař, tak aspoň 300 Kč/hod čistého + příplatky + stravné při přerušení + příplatky za pohotovosti
Odkdy strojvedoucí slouží pohotovost?
nevím, ale pokud náhle někdo vypadne, musí někdo držet pohotovost či zálohu nebo jak se tomu na dráze říká
Buďto je někdo v depu, ale je to klasická šichta, žádná pohotovost, nebo obvolají fíry, co jsou doma, zda jim někdo nepůjde do práce, samozřejmě, že za to je příplatek za nástup, ale není to o tom, že by někdo držel cíleně pohotovost, co kdyby náhodou někdo vypadnul.
Dominiku a říká ti něco slovo “ dispečerka “ ? To jsou strojvedoucí , kteří v depu drží pohotovost.
A kde se dneska dispečerka drží? Když se něco pokazí, tak se použije někdo z topíráku nebo zálohy. Nebo se někomu udělá přečas, pokud se lze vejít do 13h.
Jenže pokud vím, tak dispečerka je, ale klasická šichta, ne pohotovost, za kterou je extra příplatek. Pohotovosti se totiž slouží po pracovní době (a je jedno jestli doma nebo na pracovišti).
Já vím je to asi slovíčkaření, ale ano je to klasická šichta, ale její náplní je držet pohotovost. Strojvedoucí ani nepodléhá strojmistrovi, ale přímo dispečerovi. Když ho strojmistr na něco potřebuje, třeba na posun v depu musí požádat o svolení dispečera. Alespoň tak to je u nás v depu. Prostě u ČD jsou strojvedouci, kteří drží pohotovost.
Asi to je opravdu jen slovíčkaření a nemá se kvůli tomu cenu hádat, já jsem zvyklý na pohotovost ve smyslu, že za to mám extra příplatek a je to po pracovní době.
Důležitější je, aby se něco ještě stalo s návrhem tohoto sankčního systému, protože v této podobě jde jen o výkřiky do tmy, který nic neřeší.
Dobrá. Kolik by měl mít Váš nadřízený, jímž je strojmistr a nad ním vedoucí provozu a úředníci na provoze co dělají turnusy? Děkuji za odpověď.
Muže mít vyšší základ,ale když nemá příplatek za noce,neděle,svátky,nevhodné nástupy a konce,stravné za směny bez možnosti oběda,dělené či přerušené směny,spaní mimo domov,příplatek za zodpovědnost není,pouze sankce,tak jako za přivazování ,zajištování ,kontrolu všeho možného a nemožnéhu,tak klidně nižší.
Nemám představu, kolik berou a nevím úplně, jak náročnou mají práci, ale rozhodně více, než neprovozní arogantní krysy z kanclu, které umí akorát buzerovat,ponižovat,šikanovat strojvedoucí, kteří mají mnohonásobně těžší práci, ale mnohem nižší plat se všemi přesčasy,příplatky apod.
S příplatky a přesčasy čistého klidně 50k.
krysy mají nějaké přesčasy ?
Upřímně, někteří jsou tadarmo drazi.
A pročpak od asi ČD utíkají strojvedoucí?
A nezlobte se 30.000 hrubého je výsměch, to mám za 30hodin přesčasu i v mizerně placeném skladu a za 0 hodin přerušení (vyjma přestávky na oběd)
Až na to že 30 hrubého má u cd tak strojvedoucí v zácviku co je tam první měsíc a to bez jediné hodiny přesčasu …
a jak to víte ?
Stačilo se podívat do kolektivky. Tihle kluci mají 9 třídu což je 28 hrubého. A jelikož první měsíc mají už nějaké pasivní zácviky tak jim to hodí i něco na priplatcich tak těch 30 je normální realita a k tomu ještě samozřejmě cestovní náhrady…
Ehmm,dovolím si…kamarád a bývalý kolega v cargu NEMÁ v 10.platové třidě za normu (praxe 13 let M,E trakce)ani těch 30 000,- čistého!!!! Tak tu prosím ty kecy o zácviku trošku uberem ju?
To co píšete je sice možné, ale:
1. není tu řeč o Cargu
2. 30tis v zácviku HRUBÉHO je realita viz můj odkaz na kolektivku (v Cargu je to jinak tam mají o dost méně v zácviku)
3. u ČD mají strojvedoucí třídu 11 (případně 12 a 13)
A nemá nějaké srážky ze mzdy? Já sem u carga bral v roce 2019, když sem odcházel 35-40 čistého a sem neměl žádné úlevy. A přesčasů bylo tak nějak 10-20 hodin za měsíc.
A vážně jezdí v 10. Třídě? Já, že jsem půl roku od zkoušek, mám jen M a jezdím v 11. třídě a to mám převážně staniční zálohu. A vím, že se jezdí převážně 11. a 12. třídě.
10. třída by měla být na posunu v SOKV. Ale zas, pokud někdo má M+E a 13.let praxi, tak asi nebude sedět jen na topíráku.
No právě, leda by mu to v tom SOKV vyhovovalo.
Pak ale nejsou na místě řeči, že má málo peněz.
Myslíte si, že se pro trestaného strojvedoucího nenajde v depu méně náročná, rozuměj méně placená práce? To jste na omylu. Taková sranda, jako je projeté návěstidlo, vyjde už dnes na desetitisíce a to bez pokuty.
To by musely zaměstnanci v depu brát minimální mzdu
Máte pravdu, že nemáte představu. Opravdu nemáte. A zaměstnanci museli. Ti zaměstnanci.
To nemám, ale to že ČD platí své provozní zaměstnance hůře, než Babiš ve svých drůbežárnách, je ovšem známá pravda.
S převedením snad musíte souhlasit, pokud to nemáte v pracovní smlouvě?
Zkus se realizovat a končíš, nebo to dostaneš tak, že se na trať nepodíváš.
Paragraf vypadá právě tak, jak se chová…
Např. nějaký radikální ekolog by tak mohl být odsouzen k odnětí svobody v trvání 15 let jen a pouze díky změně formulace u trestného činu rozvracení republiky…
Nějaká pracovní smlouva, to je banalita…vetknout do ní nějakou zákeřnou klauzuli…
Já v tom pořád vidím nějakou úředně umanutou snahu zabránit selháním pomocí pokut. Věci typu „neohlášení dojetí s drážním vozidlem do dopravny na tratích se zjednodušenou organizací drážní dopravy“ to přeci absolutně neřeší, protože to není něco co by někdo dělal z rozmaru. Stejně jako projetí návěstidla. A pokuta nijak nezabrání tomu, že někdo bude mít zkrat, bez ohledu na možnost pokuty. Větší stres a zábrana je vidina rozdrcení protijedoucím vlakem a jak víme, ani to nedokáže zkratům zabránit. Těm totiž zabránit nejde jinak než technickými prostředky. Lidi chybují, to je prostě princip tohoto nedokonalého tvora. Pravidly se dají chyby… Číst vice »
To těm dřevákům nikdy nevysvětlíte. Netuši jak funguje věda, ale myslí si, že jsou inteligentnější než kdokoli okolo.
Kdyby šlo o bezpečnost,tak by se musela alespon zabezpečit nemožnost odjet vlaku od peronu ,když není postavený odjezd.To už bylo případu a nic.Zde je ovšem duležitější označit viníka.
Myslíte nějakým vysouvacím zarážedlem?
Třeba znovu zapojit do odpovědnosti za odjezd vlakovou četu, pokud tam je. Stejně, jako je tomu v Německu.
Za blbost se platí, to už tak je . Kdo na tu práci nemá, nemůže jí dělat.
Vy tuhle práci děláte?
Ne on je jen psychopat.
Luboši, sorry, jsi vážně idiot!
Kde to mám podepsat? 😂
Svatá pravda, za chyby se platí ale max.pokuta 10k je k smíchu, chápu, že strojvedoucí je koneckonců dělnická profese a není moc placená, ale to platí i o profiridicich a ti jsou ohrožení mnohem vyššími pokutami.
Třeba v případě strojvedoucích ČD by to v případě schválení pokut nebylo jen těch 10k, ale i přezkoušení a (to si nejsem jistý zda stále platí) chodilo se na čas do dílen, takže další peníze dolů.
Ano, máte pravdu, za blbost se platí, ale teď se zkuste nad svým výrokem trochu zamyslet….ukažte mi případ, kdy strojvedoucí úmyslně projel návěst zakazující jízdu (případ z 11. září 1951 je mi znám). Víte ono sankce má především ten význam, že má odradit od jednání, které může způsobit smrt, zranění, škodu apod., např. od nebezpečného předjíždění, nedávání přednosti, nerespektování pravidel vedoucích k bezpečnosti, nekalých soutěží, zneužívání dotací apod., tzn. vesměs jednání, kdy někdo něco porušuje vědomě – v takovém případě je potřeba od tohoto jednání nějakým způsobem odradit, a to zpravidla finančním postihem, a to proto, abychom se takovému jednání… Číst vice »
Myslím si, že Luboš nedokáže váš příspěvek ani celý přečíst, natož něco vysvětlit.
Už konečně pochopte, že se trestá i nedbalost, nejen úmysl. Když řidič nedá přednost, protože přehlédl značku, tak dostane pokutu a nikdo s ním nediskutuje.
Ale to je zase nějaká nepozornost, ale že by fíra projel stůj, protože přehlédl výstrahu, to se taky nestává.
Ale hlavně tu jde o to, že to je nesystémový výkřik do tmy, jen aby veřejnost viděla, že se „něco“ děje, ale bez jakékoliv návaznosti. Pokud by to byl komplexnější systém, řešící vše a všechny, tak i ty pokuty za určité skutky by měly smysl.
Naprosto souhlasím, že by to mělo být komplexnější. Tedy včetně bodového systému a pravidla dvakrát a dost jako na silnici.
Porovnávat to se silnicí?
Mají snad auta registrační tachometry? Zaznamená se projetí každé červené, byť o jediný metr?
Většina služebních vozidel online monitoring polohy, rychlosti a další parametrů.
Ano, nákladní vozidla mají tafograf.
Ve velmi blízké budoucnosti lze očekávat využití systému e-call pro černou skříňku.
Ale jedná se jen o služební vozidla a nákladní vozidla, a ze zkušenosti z jedné firmy vím, že kolikrát se to taky neřeší, když řidiči překračovali rychlost (u služebních vozidel). Ale fajn beru, že jsem to moc zobecnil, ale máme tu pak další x milionů osobních aut, které nic z toho nemají. Nehledě nato, že každé projetí návěsti zakazujícího jízdu je na dráze zaznamenáno, na silnici ne. Upřímně bych se černé skříňce, tak jak to mají letadla (tedy, že by se záznamy vytáhly jen v případě MU), u kolejových vozidel nebránil, alespoň by bylo vidět, jak se chovala mašina, slyšelo… Číst vice »
Stejně na železnici to už záleží na kultuře bezpečnosti v konkrétní firmě, jestli tato data využívá. Proto je tu globální systé sankcí a i proto se logicky plánuje na železnici po otevření trh.
Celkově mi to připomíná stejné nadávání jako na bodový systém, když se zaváděl na silnici. Ten funguje velmi dobře, ale v žezničním prostředí platí – §1 Nikdy se to tak nedělalo
Tak fajn, ale když už srovnávat, tak úplně stejný systém do všech aut (nejen služebních a nákladních – zaznamenávání rychlosti, atd …), do toho žádná rádia, každý přejetí červené byť o metr zaznamenávat, pravidelné přezkušováni co x let,…
Černá skříňka bude do pár let do vozidel prosazena, zavedení něco jako „školy smyku“ do výuky by jistě pomohlo. Otázka je vlastní kvalita této služby v ČR.
Nedbalost (tedy že strojvůdce nevěděl, ale mohl a měl vědět a podle toho konat) musíte taky dokázat.
Strojvedoucí musí mít poznání trati, tudíž může a má vědět, kde jsou návěstidla a je povinen je sledovat, aby neprojel návěstidlo v poloze stůj.
A to jsou všechny proměnné, které do cílového brždění vlaku vstupují? Asi ne, že?
Pochopitelně může dojít k projetí návěstidla i nezaviněně, např. důsledkem technické závady, o které fíra nevěděl, nebo neočekávaného prudkého snížení adheze, to pak ovšem nejde o přestupek. Pokutovat lze pouze zaviněné porušení předpisu, nejde o odpovědnost tzv. objektivní.
Milý jmenovce, mám úplnou pravdu…. Ale v kontextu trestání kolegů za neúmyslný pracovní zmetek jsi úplně mimo! Prostě nikdo to nedělá naschvál a i mistr tesař se někdy utne. Na to pamatuj, jsme jenom lidi.
Pan Sůra v článku (buď záměrně nebo z nedostatku informací) neuvádí, že nejostřejším kritikem navrhovaných opatření je po všech možných liniích zejména odborová organizace hájící zájmy strojvedoucích tedy FSČR. Bohužel, jak zde píší někteří, jedná se zřejmě pouze o jakési PR, poněvadž prakticky nejen že se jedná svým způsobem o diskriminační prvek v trestání pouze jedné skupiny zaměstnanců v dopravě, ale jeho výsledný efekt je velmi velmi diskutabilní..
Díky za upozornění, doplnil jsem do textu.
Děkuji
V tomto případě 100 % souhlas. Jestliže pan Jindřich Kušnír a spol. nepochopí, že sankční systém musí být univerzální na všechny zaměstnance, kteří se na „dopravní práci“ podílejí, tak to vždy bylo špatně. A může 1000x argumtovat tím, že Správa železnic si svého chybujícího zaměstance potrestá srovnatelným a hlavně všude stejným způsobem potrestá – víme dobře, že nepotrestá, případně si ho nepotrestá všude stejně. Jestliže jedna část rozhodujících zaměstnanců, kteří spolupracuj na „dopravní práci“ bude „vysmátá a happy“, protože je nepotrestatelná, další část rozhodujících zaměstnanců bude cítit výrazný diskomfort a třetí část zaměstnanců bude stát vlastně tak někde bezprizorně bokem,… Číst vice »
Pokud se pokuty týkají pouze skupiny obyvatel,je toto velmi rasistické a autor by se měl této skupině obyvatel omluvit a pokud ne měl by být odvolán,tak jako v jiných podobných případech.
A přitom FSČR ze začátku se záměrem souhlasila. Než to tedy začli politici různě upravovat k obrazu svému. Třeba Feranec z Ano.
Tak pokud se zvednou sankce, tak se tim pádem zvedne náročnost tohoto povolání a tím pádem by se měly zvednout platy.
Už vidím nováčka, který má 5 let závazek, na krku projetý klacek, jak má nervy v kýbku, aby neprojel další.
můžou jít řídit autobus. tam uvidí co jsou sankce za projetí klacku….
Ještě jsem neviděl fíru který by si řekl že tu červenou projede, stejně nikde okolo nikdo není a nikoho neohrozí. Ale u aut, je to časté. A dokonce jsem viděl i autobus který nečekal na zelenou u semaforu v místě práce na silnici. Tohle prostě srovnávat nejde.
Červená se dá projet asi tak ze tří důvodů:
1) Úmysl. (Na dráze vyjímečně, ale střelec projíždějící autobloková stůj podle rozhledu, aniž by na tachografu udělal 0, už byl. O projetí „absolutního“ stůj úmyslně zatím nevím)
2a) Nepozornost kvůli dělání něčeho jiného na místě (paření na mobilu/koukání na film, dítě v kabině,…)
2b) Nedodržení postupu při sestavování/převzetí/před rozjetím vlaku (zkouška brzdy, špatné svěšení).
2c) Nepozornost kvůli špatné prioritizaci úkolů (nefunguje informační systém pro cestující, volá dispečer…. tak fíra zapomene že vlastně řídí).
3) Bez viny díry (Kdyně. Občas špatné svěšení,…)
2a) nechci to bagatelizovat, ale kolik se kvůli tomu stalo nehod?
2c) ano, ale toto je už problém od samotného výcviku, že adepti nejsou kolikrát vedeni k tomu, aby si uměli určit priority:
– nevzít vysílačku, když jedu proti stůj (zde by třeba pomohlo, aby se na displeji zobrazovalo třeba dispečer CDP Kolín – Pardubice, než jen výpravčí a nějaké číslo), bohužel dokonce i když se chtěl fíra v zácviku zachovat správně, a vysílačku řešit až po zastavení, tak ho zacvičující kolega přinutil hovor vzít a pak došlo k projetí návěstidla.
– informační systém, atd….
2a) Čísla nevím. Šakvice určitě kvůli chlastu. Pochybuju že se někdo přizná, když stačí říct „nevšiml sem si“, vyčarovat z toho 2c.
2c) v reálu nebo na simulátoru? Doufám že učitel dostal pořádný flastr.
2a) jsem měl na mysli konkrétně dítě v kabině. Hry, či filmy rozhodně nepatří za páky a jestli je někdo takový magor, že to i přesto dělá, tak rozhodně nepatří na mašinu.
Stejně jako chlast, a to mám pivo rád, ale prostě to do práce nepatří.
Takže se omlouvám, jestli to vyznělo, že chci zlehčovat hraní si s mobilem, apod…
2c) bohužel v reálu, byl to fíra nákladního dopravce. Postih nevím. I když celý systém výcviku by chtěl překopat, kurz je 3 týdenní, ale rozsah je jak před 30 lety, kdy ten výcvik trval déle.
To áčko jsem nebral jako zlehčení, není za co se omlouvat.
Jen bych dodal,že nikdy nějaké zpřísnění v jakékoliv podobě nevedlo k zlepšení stavu./moje zkušenost-44let služby/
Mám obojí zkušenost, bus je náročnější.
Jaké? Když ho nikdo neuvidí, nic se nestane a kolikrát jsem jel autobusem, který „stíhal“ oranžovou takovým způsobem, že jel na červenou…
Na dráze je každé projetí klacku v současnosti evidováno, byť by to bylo o pár metrů…
No vidíte, a myslíte že měl v úmyslu tu oranžovou ještě stihnout nebo měl v úmyslu zabít sebe, cestující nebo někoho okolo?
To si určuje každý dopravce sám. Stát nemá pravomoc zasahovat do pracovních podmínek dopravců
Představa ideálního trestání za přestupky na železnici
https://media1.tenor.co/images/9e7f359c4b03a20c36e4a840e1a4b778/tenor.gif?itemid=7517608&fbclid=IwAR1bU27U7C8NiH23QSlafvZx5gcuQFWwdOHjNSIJcsXawdUknS7r77DOt2M
Je to nedomyšlené ,úředník něco zmrví ,stojí to peníze navíc a řekne sorry ,zmačká papír a napíše jiný a opravdu co jiné profese na dráze.Posunovač při sunutí mě špatně navede a nic,výpravčí mě jednou s osobákem(motorákem)poslal ve stanici na kolej bez peronu,asi jsem měl vypustit lidi do štěrku a nic se neděje,já projedu o metr klacek,protože to klouže a mám to za desítku?Jinak srovnávat řidiče auta a strojvedoucího asi není na místě ono projet prázdnou křižovatku v noci na červenou je úplně něco jiného než projet klacek na dráze ,kde není kam uhnout.A jinak není pravda ,že nejsou sankce ,na… Číst vice »
takže řidiče by měl za přestupky taky trestat výhradně jejich zaměstnavatel?
Ty budeš asi zhrzený autobusák co chtěl být fíra že?
Ono se o tom moc veřejně nemluví ale když fira něco zdupe (a dneska se to moc ututlat nedá) tak má zaprvé po osobním ohodnocení což je podle firmy klidně i 10 tisíc minus a za druhé padá z mašiny a jde do dílen nebo na posun a to je o dalších pár tisíc taky minus.
Když profi řidič pojede jak dobytek tak mu na to zaprvé nikdo přijít nemusí (když ho nechytnou) a za druhé ty pokuty co může dostat jsou minimum v porovnání s firou.
To že fírer příjde o osobní ohodnocení není pokuta. To může řidič příjít taky a ještě zaplatí tu pokutu. A když příjde o papíry, tak obvykle neskončí na dílně ale na dlažbě. A jejich znovuzískání to je dneska otázka dalších vyšších desetitisíců. Tak to je asi to „minimum“.
A na silnici jsou fakt všude detektory. Projede semafor o 2 m a je to na záznamech? Někdo zkoumá tachograf, jestli dodržoval VŠECHNA omezení rychlosti na kilometr přesně?
To je furt dokola. Asi nezbývá, než zjistit konkrétní jména konkrétních „odborníků“, kteří tohle furt prosazují.
Tihle lidé prostě nemohou být odborníky na bezpečnost v dopravě. Nemají na svých postech tudíž co dělat.
Je známo, který odbor na MD má tohle věcně na starosti?
V naší firmě jak jsi projel hlavní návěstidlo tak tě poslali na farmu na 2-3 měsíce za 2 tarifní třídu což tě tak přišlo min. na cca 40 tis Kč potom že fira za projetí není finančně trestaný?
Ono vas to prekvapuje? Podivejte se kdo sedi v parlamentu. Volny a desitky jemu podobnych. Pres tuto sestavu projde vse. Zvedaji ruce aniz vubec vi o cem ten zakon je. Krouzici letadlo nad Brnem rozsevajici covid je jasnym dukazem o inteligenci vladnouciho aparatu.
Lubomír Volný není členem vlády, ale je naopak v opozici.
Ale je clen parlamentu a zakony schvaluje kdo? No parlament ze jo 🙂
Typická železniční kobliha . Nadávám na opoziční koně ale volím a podporuji vládní , co do zákonů nasypou přesně to co nechci a pro co s největší pravděpodobností hlasují . Příště to hoď třeba na Kalouska , ten je zvyklý . A to letadlo rozsévající Covid je bomba , smutné je , že kdo tomu věří má volební právo .
To máte skoro jedno, prašť jak uhoď…
Tak dlouho se posmívalo drážní prostředí řidičům na silnici, až jim zavedou to samé…
Ten metr pak není pro všechny stejný.
…..zakázané jízdě trest až st0 tisíc korun, teď 10 tisíc korun……opravte to někdo prosím, čeština trpí…..
Ten překlep zabolí, ale obsah článku víc. Jako by nestačil škodič kolomajzlík. Znáte někdo aspoň
jednoho strojvedoucího, který se neohlásí naschvál? Nebo vjede do vlakové cesty jinému vlaku dobrovolně? Já ne. Totéž platí o stavění vlakové cesty. Kdo nastupuje do práce s cílem vyrobit hromadu? Osobně neznám nikoho.
Státní kasa je prázdná a stát jen zoufale hledá, kde získat peníze, aniž by musel zvyšovat daně/zrušit slevy důchodcům a studentům. Na mě to tak působí.
Hodně naivní představa, že pár desítek tisíc (max.) by jakkoli ovlivnilo státní rozpočet.
oni si holt rádi hrajou na ublížený
Mě by spíše zajímala složitější situace. Když si strojvedoucí sedne do auta a udělá přestupek, jestli to jako všichni řidiči, kteří to jsou nezodpovědní a dělají to schválně nebo je stále strojvedoucí a nedělá to schválně:-)
to je takový překladatelský oříšek….
Mícháte hrušky s jablky.
Klidně to může udělat schválně.
Víte, k projetí červené na silnici můžete mít silnou motivaci. Tu je pak nutné regulovat postihem.
K projetí stůj na železnici žádnou motivaci mít nemůžete (pokud nejste rozšířený sebevrah), akorát vám všechno hodně zkomplikuje. Tam je postih k ničemu, protože chování strojvedoucího nemá jak regulovat.
Falešné dilema.
Falešné dilema? Jako, že si fíra řekne, mě se nechce čekat, tak jedu? Asi nikoho nebaví, když čeká, než mu postaví odjezd, ale neznám jediného fíru, který by se nato vykašlal a úmyslně jel.
víte vůbec o čem je řeč?
Jaké falešné dilema? Tam žádné dilema není. 😀
Falešné dilema (anglicky false dilemma) je jeden z argumentačních klamů, který vyvolává dojem, že existují pouze dvě (tři, čtyři, …) možnosti tam, kde je jich ve skutečnosti více. Tím složitý problém s mnoha stavy zjednodušuje a poskytuje pouze krajní řešení, a proto je označován též jako černobílý klam (anglicky white-black fallacy). Falešné dilema, které je velmi časté, obvykle slouží k oklamání a manipulaci posluchače (v politice, diskuzi, víře apod.).
https://cs.wikipedia.org/wiki/Fale%C5%A1n%C3%A9_dilema
Já vim, co je to falešné dilema.
Tady žádné falešné dilema prostě není.
Laskavě začněte respektovat fakt, že pokutami neúmyslné chování prostě regulovat nebudete.
Špatně položená otázka, správná má znít udělal to úmyslně nebo neúmyslně? A je jedno, co to je za profesi.
Kdyby fíra jel proti Stůj! úmyslně, tam už by šlo o podezření ze zločinu obecného ohrožení, a ne jen o pokutu za přestupek.
Já tedy nevím. Ale mám pocit, že pokud se někdo zabývá za jízdy svým telefonem (pouští si třeba film, což se opravdu děje), tak takový strojvedoucí tyto vážné chyby dělá naprosto dobrovolně a z vlastního svobodného rozhodnutí. Nikdo jej přeci nenutí, aby místo sledování návěstidel a trati čučel do telefonu. Tito lidé prostě zmíněná vážná pochybení schválně opravdu páchají.
Takových je naštěstí opravdu jen málo, ale bohužel jsou.
V oblasti systémově řízené železniční dopravy musí být sankční systém pouze DOPLŇKEM konceptu řízení rizik.
Tady je to jenom předvolební pokus, který rizika naopak zvyšuje. Bude snaha vše akorát mnohem více tutlat a dramaticky se zvyšuje riziko korupce. Naopak se snižuje pravděpodobnost, že se skutečné příčiny projetí podaří objasnit.
Kdo má tohle na svědomí, zaslouží pár přes hubu a vykopnout ze všech veřejných či odborných funkcí.
Ani na silnici neni rada prestupku schvalne a nehody uz vubec ne (az na minimum vyjimek). To, ze vyslednej zjistenej prestupek nebo nehoda nejsou schvalne, neznamena, ze tam neni pricina, ktera uz schvalne byla (pozornost venovana mobilu nebo jine zabave misto jizdy, predpoklad,ze vse je jako vzdycky a nedostatecna kontrola, ze se neco nezmenilo, rychlejsi jizda, nez je v danem miste povoleno, atd. ). To bych tomu navrhu fakt nevytykal. Horsi je podle me to vytrzeni strojvudcu, kdyz bezpecnost na draze v rade pripadu podobnou merou ovlivnujou i dalsi profese, na kterych je strojvedouci casto zavislej.
A myslíte si, že je to srovnatelné? Na 99,9 % přestupků s ohrožením bezpečnosti silniční dopravy nikdo nikdy nepřijde. Škoda se nestane, policie nevidí. Přesto je to značně rizikové chování, protože zabíjí. Asi 70 % těchto přestupků je úmyslných, protože riziko postihu je velmi malé. Jaká je motivace u chybného vedení vlaku? Čas nenaženete, rychlejší nebo méně pracný výkon zaměstnání mít nebudete. Na téměř každou chybu s ohrožením bezpečnosti provozu se přijde. Jakou máte motivaci chovat se proti pravidlům? Ano, znám případy strojvedoucích, kteří jedou na AVV a u toho koukají na televizi. Určitě ne všichni strojvedoucí nepoužívají mobil při… Číst vice »
To nerozporuju, reagoval jsem na komentář od Paja, kterej psal, že to na železnici nikdy není schválně. Což, jak sám potvrzujete, není pravda – i strojvůdci dělají věci, které nemají, a které odvádí jejich pozornost, záměrně, s pocitem, že jim to projde… Ono to srovnávání s projetím červené na silnici kulhá i z druhé strany – na silnici, kde se jezdí podle rozhledu, to reálně nemusí být vždy nebezpečné. A když strojvůdci argumentují přejetím o metr kvůli klouzajícím kolejím, na silnici není ekvivalent projetí červené bez zastavení, ale zastavení metr za čárou… Taky by to, jestli to dobře chápu, neměla… Číst vice »
Víte, spíš by to chtělo zavést preventivní prvky sledování jako v letecké dopravě. Například černé skříňky s audionahráváním dění v kabině. Tím se dá ledasčemu předcházet. V ostřejší verzi sledování fíry kamerou. Tím můžete klidně odstranit živák, protože analýza obrazu sledováním očí a obličeje v reálném čase spolehlivě pozná i bdělost. Fírům se to sice asi líbit nebude (dostanu milion mínusů), ale cesta vede tudy. Ne hloupými pokutami něčeho, co z 90 % nikdo úmyslně nezaviní. Sice bych se už v kabině nesvezl, ale železniční doprava prostě není hračka pro malé děti. Ostatně autobusáci a kamioňáci by měli mít podobný… Číst vice »
Kdo bude trestat výpravčí / dispečery za špatně postavenou jižní cestu nebo rozsvícení návěstí dovolující jízdu bez předchozího sjednání a postavení posunové cesty??? Viz MU Kolín, MU Lovosice, MU Česká Lípa, …
Ten metr není pro všechny stejný?
A kdo uklízečku, že špatně vytřela zem?
Ona ta špatně vytřená podlaha někdy vedla ke vzniku MU? Osvěžte mi paměť…
cestující uklouzne po louži v čekárně a zlomí si nohu
Mě jde o princip. Strojvedoucí mají být nějak sankcionováni a první co, tak hned oni chtějí sankcionovat další profese. Napsal jsem to jako takovou nadsázku, která nebyla pochopena.
To, že si na mokré podlaze někdo rozbil hubu je zcela zjevně MU….( A6c)
Pokud se zasekne mezi podlahou vagonu a nástupištěm, vlak se přesto rozjede, tak to už je MU.
Můžete prosím rozvést tu rozvést např. Kolín nebo Českou Lípu kdo konkrétně nutil pána strojvedoucího k posunu když chudák nevěděl kam má posunovat,nesdělil technologii, nesjednal posun,nenahlásil trakci ani dopravce? Ano je třeba trestat na obouch stranách jen aby se pak nezjistilo překvapivé score 80:20 % s jednoznačnou výhrou na straně strojvedoucích.
Ono by se třeba chtělo podívat i na D1 a položit si otázku, zda by předpis pro řízení neměl být psán nezávislým orgánem, protože takto se dokáže Správa železnic docela často částečně, či zcela vyvinit. Jeden příklad, strojvedoucí sdělil výpravčí, že nevidí na seřaďovací návěstidlo (stál blízko návěstidla, a neviděl ani na výkolejku), tak ať mu řekne, až bude svítit bílá. Jenže paní výpravčí se spletla a omylem postavila posunovou cestu z vedlejší koleje a strojvedoucímu řekla, že může jezdit. No tak se rozjel a vypadl na výkolejce. A výsledek? Strojvedoucí a vedoucí posunové čety po 40% a výpravčí 20%.… Číst vice »
Proto je nutné řádně komunikovat.
To si jako výpravčí v Kolíně zkusmo rozsvítí posun dovolen bez jakékoli žádosti?Ale proto se musí jet tak,jak vidím.Stačí chyba v komunikaci a je malér.
Výpravčí / dispečer nesmi bez předchozího požadavků nebo pokynů obsluhovat zabezpečovací zařízení
, Takže ani návěstidlo dle předpisu SŽDC Z1. Toto je časté pochybení a není adekvátně trestáno, což je systémově špatně.
To, že strojvedoucí se rozjede bez sjednání posunu je však také špatně.
Není to systémové a k ničemu to nepovede.. Jen PR akce, pro veřejnost. Přitom není třeba nějakých kouzel ale realizovat několik kroků. Zlepšení nebude hned a to bohužel ten problém. Dnes je doba, kdy se musí něco udělat hned – ať to je cokoli.
Nesuďte, abyste nebyli souzeni, neboť jakým soudem soudíte, takovým vám bude vyměřeno.
Tak to by se někteří naši představitelé nedoplatili…
Na podzim jsou konecne volby…
které stejně nic nezmění,i kdyby babiš nevyhrál a nevytvořil koalici ..
Takže se nic nezměnilo, nekoncepční řešení, kdy bude pokutováno 5 skutků.
místo aby se za ně ještě dávala pochvala
Nikdo neříká, že má být pochválen. Ale pokuta, jako represivní složka pomůže spíš u úmyslného zanedbání, jak neúmyslného upomenutí.
Od této vlády a ani od ministra Lahváčka opravdu nelze očekávat nic koncepčního. Ale třeba se časem najde někdo, kdo to dokáže dořešit. Nečekejme žádná řešení od zaměstnanců ANOfertu.
Třeba ho Babiš pošle po volbách k čertu…
Třeba voliči pošlou volbami k čertu Babiše.
Ale ti lidi na ministerstvu budou sedět dál.
Doufám, že Bureš po volbách už nebude mít sebemenší možnost posílat někoho k čertu. Tak nanejvýš nějakého bachaře ve vládní čtvrti na Borech.