dpp

Stát nedodrží slib Škodě Auto, lepší trať do automobilky bude později

Provoz v areálu Škody Auto v Mladé Boleslavi. Foto: Škoda AutoProvoz v areálu Škody Auto v Mladé Boleslavi. Foto: Škoda Auto

Před pěti lety daný slib největší tuzemské firmě o lepším železničním napojení jednoho z klíčových závodů stát nedodrží. Stát v

Před pěti lety daný slib největší tuzemské firmě o lepším železničním napojení jednoho z klíčových závodů stát nedodrží. Stát v roce 2014 slíbil Škodě Auto, že do konce roku 2020 výrazně modernizuje a elektrizuje trať z Týniště nad Orlicí do Solnice pro lepší obsluhu závodu v Kvasinách. Už teď je ale jasné, že termín stát nedodrží.

Původně plánovaný termín není možné dodržet z důvodu neschválené změny Zásad územního rozvoje a změny územního plánu v Rychnově nad Kněžnou a obcích Synkov-Slemeno a Tutleky,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

SŽDC teprve v září vypsala soutěž na projekt elektrizace trati z Týniště nad Orlicí do Solnice. Mají ji papírově předcházet další projekty, které počítají s modernizací a zkapacitněním.

Podle Illiaše je ale plánem SŽDC provést všechny akce na trati najednou, nikoliv na části. Postup, kdy by se na trati prováděla nejprve akce na modernizaci a zkapacitnění a teprvé poté elektrizace, se nelíbí hlavně nákladním dopravcům. „Trváme na tom, aby se trať upravila najednou. Čím více výluk by bylo, tím horší,“ řekl Jaroslav Tyle ze sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz.

SŽDC má na stránkách s přehledem projektů zatím uvedenou jen akci na zvýšení kapacity trati. Podle Illiaše ale počítají i s elektrizací. Vysvětluje to tím, že původní zadání elektrizaci neobsahovalo, dostalo se do přípravy až v roce 2017. „Aby nedošlo ke zmařeným investicím na již rozpracovaných dokumentací bylo rozhodnuto připravit elektrizaci jako samostatnou stavbu,“ vysvětlil Illiaš.

V současné době SŽDC  podle připravuje dvě části projektů na zvýšení kapacity tratí a současně začne s přípravou elektrizace ve fázi dokumentace pro stavební povolení.

Podle Illiaše bude příprav všech tří staveb vzájemně koordinována. „Realizace 3. a 4. části  bude vždy probíhat současně s elektrizací, tak aby nedošlo ke zmařeným investicím. Stavby jsou připravovány jako soubor staveb a také tak budou realizovány,“ uvedl Illiaš. Pro trať se už staví nová měnírna v Týništi nad Orlicí.

Elektrizace a zkapacitnění má zvýšit možnosti přepravy hotových aut ze závodu Škody Auto v Kvasinách, ten je aktuálně druhým největším v zemi po Mladé Boleslavi. I hlavní závod v Mladé Boleslavi má získat lepší napojení na železnici takzvanou Bezděčínskou spojkou, její příprava je ale na začátku a není ještě schválena.

Přehled současné přípravy modernizace tratě Týniště – Solnice

Zvýšení kapacity trati Týniště n. O. –Častolovice-Solnice, 3.část (zpracovaná DUR, zahájeno zpracování DSP)
Zvýšení kapacity trati Týniště n. O. –Častolovice-Solnice, 4.část (zpracovaná DUR, bude aktualizována z důvodu nezahájeného ÚŘ)
Elektrizace trati Týniště n. O. –Častolovice-Solnice (bude zahájeno DUSP)

Tagy elektrizace Týniště nad Orlicí - Solnice Kvasiny Škoda Auto Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top
77 komentářů