Infrastruktura Železnice

Stát nedodrží slib Škodě Auto, lepší trať do automobilky bude později

Provoz v areálu Škody Auto v Mladé Boleslavi. Foto: Škoda Auto
Provoz v areálu Škody Auto v Mladé Boleslavi. Foto: Škoda Auto

Před pěti lety daný slib největší tuzemské firmě o lepším železničním napojení jednoho z klíčových závodů stát nedodrží. Stát v roce 2014 slíbil Škodě Auto, že do konce roku 2020 výrazně modernizuje a elektrizuje trať z Týniště nad Orlicí do Solnice pro lepší obsluhu závodu v Kvasinách. Už teď je ale jasné, že termín stát nedodrží.

Původně plánovaný termín není možné dodržet z důvodu neschválené změny Zásad územního rozvoje a změny územního plánu v Rychnově nad Kněžnou a obcích Synkov-Slemeno a Tutleky,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

SŽDC teprve v září vypsala soutěž na projekt elektrizace trati z Týniště nad Orlicí do Solnice. Mají ji papírově předcházet další projekty, které počítají s modernizací a zkapacitněním.

Podle Illiaše je ale plánem SŽDC provést všechny akce na trati najednou, nikoliv na části. Postup, kdy by se na trati prováděla nejprve akce na modernizaci a zkapacitnění a teprvé poté elektrizace, se nelíbí hlavně nákladním dopravcům. „Trváme na tom, aby se trať upravila najednou. Čím více výluk by bylo, tím horší,“ řekl Jaroslav Tyle ze sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz.

SŽDC má na stránkách s přehledem projektů zatím uvedenou jen akci na zvýšení kapacity trati. Podle Illiaše ale počítají i s elektrizací. Vysvětluje to tím, že původní zadání elektrizaci neobsahovalo, dostalo se do přípravy až v roce 2017. „Aby nedošlo ke zmařeným investicím na již rozpracovaných dokumentací bylo rozhodnuto připravit elektrizaci jako samostatnou stavbu,“ vysvětlil Illiaš.

V současné době SŽDC  podle připravuje dvě části projektů na zvýšení kapacity tratí a současně začne s přípravou elektrizace ve fázi dokumentace pro stavební povolení.

Podle Illiaše bude příprav všech tří staveb vzájemně koordinována. „Realizace 3. a 4. části  bude vždy probíhat současně s elektrizací, tak aby nedošlo ke zmařeným investicím. Stavby jsou připravovány jako soubor staveb a také tak budou realizovány,“ uvedl Illiaš. Pro trať se už staví nová měnírna v Týništi nad Orlicí.

Elektrizace a zkapacitnění má zvýšit možnosti přepravy hotových aut ze závodu Škody Auto v Kvasinách, ten je aktuálně druhým největším v zemi po Mladé Boleslavi. I hlavní závod v Mladé Boleslavi má získat lepší napojení na železnici takzvanou Bezděčínskou spojkou, její příprava je ale na začátku a není ještě schválena.

Přehled současné přípravy modernizace tratě Týniště – Solnice

Zvýšení kapacity trati Týniště n. O. –Častolovice-Solnice, 3.část (zpracovaná DUR, zahájeno zpracování DSP)
Zvýšení kapacity trati Týniště n. O. –Častolovice-Solnice, 4.část (zpracovaná DUR, bude aktualizována z důvodu nezahájeného ÚŘ)
Elektrizace trati Týniště n. O. –Častolovice-Solnice (bude zahájeno DUSP)

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A technický dotaz: Na okruhu ve Velimi mají polokompenzovanou řetězovku, úspěšně pod ní jezdí až 120 km/h. Neuvažuje se použití tohoto typu vedení na takovýchto odbočných tratích, kde traťová rychlost nedostahuje ani 100 km/h? Má to být levnější oproti klasice.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nechcete tu trať prodat automobilce? Bylo by to rychlejší.

Dalibor
Host
Dalibor

No pokud to visí na změnách územního rozhodnutí, tak to ani helmuti nezrychlí…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak pokud si úředník řekne, že na vyjádření má 30 dní a tudíž začne až 25. den, tak s tím nehnou ani sověti.

Eduard
Host
Eduard

Ale hnou. Stačí když vedoucímu odboru něco slíbí, či rovnou pro něj něco udělají. To je hned jiné pracovní nasazení.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Jak se to vezme. Státní uředník třeba na SŽDC který je blokován takovou změnou jen pokrčí rameny, že se čeká na jiného ouředníka. Soukromá firma, třeba ta Skoda, vidí jak je její majetek nevyužíván efektivně a že jí kvůli tomu každý týden visí dodávky, tak bude na obce tlačit víc. Tu dopisem kdy se vyjádří, tu dohodou že jim jánevím přispěje na kanalizaci apod.

Eduard
Host
Eduard

Ale zrychlí. Ví jak s lidmi jednat a hlavně je správně motivovat.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Z Rychnova to je defacto vlečka , takže tento konečný úsek možná. Z Častolovic do Rychnova to je klasická regionální trať.

Ušatá
Host
Ušatá

Ono už by bylo na čase to zrekonstruovat celé a konečně to protáhnout do Orlických hor do Deštného a dále na Dobrušku. To už tu mělo být nejpozději před 50 lety. Holt ta ekologie se tu nějak nebere vážně a o dopadech dopravy se jen mluví a skutek utek.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Do Dobrušky koleje jsou. Dokonce tam jednou týdně(?) přijede osobní vlak.
Do Deštného a dal do hor, to nevím zda by železnice na tak krátkém území dala a potom výstavba zcela nové tratě do téhle lokality není ekonomicky obhajitelná

Míša
Host
Míša

Pak se tu nadává na nákladní dopravu na silnicích, podobně je na tom TPCA, která žádala o zvýšení kapacity Kolínského nádraží a jak jinak, než marně. Ale to stejné se týká i osobní dopravy, která je taky šílená a VRT je v nedohlednu, nebo modernizace lokálních tratí je též minimální. Rád bych se choval víc proekologicky, jenže copak zde to jde? Lidi slyší na uprchlíky a jiná hloupá hesla a vytváření lepšího spojení a čistšího prostředí se potom nikdy nedočkáme. Hlavně potom tady rád čtu, jak každýmu vadí zlý kamion, co mu veze zboží.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Zkapacitnění napojení Škoda auto je zřejmě pro Česko stejná priorita jako napojení automobilky Hyudai. Tam se urychleně projektovaly rekonstrukce a zkapacitnění s elektrizací v úsecích Ostrava Kunčice – Frýdek-Místek – Český Těšín včetně spojky Ropice před rokem 2010 s tím, že státu od automobilky hrozí velké sankce, pokud se vše urychleně stavebně nezrealizuje. Jaká je předpokládaná skutečnost, je možno zjistit na interaktivní mapě SŽDC.

PetrD
Host
PetrD

+ silniční napojení na Slovensko, které už dávno mělo být.

Dushan
Host
Dushan

Viníkem zdržení patrně bude ten, kdo způsobil „neschválení změny Zásad územního rozvoje a změny územního plánu v Rychnově nad Kněžnou a obcích Synkov-Slemeno a Tutleky“. O koho se konkrétně jedná a byl již náležitě postižen za nečinnost?

Lektor
Host
Lektor

K ZÚR i územním planumm se může vyjadřovat a mít připomínky kdokoliv. Napriklad k územnímu plánu Rychnova přišlo připomínek na 174 stránek. Ale obecně zavádění dopravních staveb do územních plánů obci je velmi pomalé. Obce s tím zpravidla nesouhlasí a nic je nenutí ani nemotivuje takovou změnu udělat co nejrychleji.

Dushan
Host
Dushan

ok, viníkem je tedy obecní samospráva a ne „stát“, premiér, prezident či sždc.

Herold
Host
Herold

Nedá se mluvit o viníkovi, protože stát nemůže samosprávě nařizovat, jak má v rámci samostatné působnosti rozhodovat.

Dushan
Host
Dushan

Lze jedině odebrat právo obcím v rozhodování ve věcech, které jsou v celospolečenském, tj. nadřazenému zájmu.

Dalibor
Host
Dalibor

no de facto „privátní vlečka“ opravdu není v celospolečenským zájmu.

Dushan
Host
Dushan

Jedná se o firmu, na kterou je navázaná značná část ekonomiky a která je hlavním motorem prosperity státu, takže trať nepochybně v celospolečenským zájmu je, narozdíl od pár domkářů z obcí v okolí trati, kterých by se modernizace tratě mohla týkat.

bohyn
Host
bohyn

Proč má mít lepší podmínky než jiní? Je to vytváření nerovného trhu, je to vlastně forma dotace. Spíš se ať se konečně rozhodnou obce, jestli chtějí kamiony, diesl nebo elektrické lokomotivy. Nechtějí ano jedno! Přesunout výrobu jinam, a to by bylo pláče.

Dáda
Host
Dáda

To už tady bylo…v rámci motorů ekonomiky se vystěhovali celý vesnice, města, „ukradly“ teda vyvlastnily se pole, lesy… Jmenovalo se to tehdy hnědý uhlí, černý uhlí, uran… Taky to bylo důležitý pro ekonomiku, říkali soudruzi z centrální plánovací komise.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Ty pole a lesy byly v té době již dávno státní, takže se těžko mohli ukradnout..
A ano uhlí bylo tenkrát strategická surovina ( jaderna energetika byla v začátcích a něčím nejen v elektrárnách topit musíte.)a nic lepšího než uhlí k dispozici nebylo. Takže byl celospolečenský zájem na těžbě uhlí.
Vesnice a obce vznikali a zanikali celou lidskou historii

A A
Host
A A

V tom případě neměl stát slibovat něco, co nemohl splnit a co si nepředjednal.

eLKá
Host
eLKá

No, dokud bude platit, že nereálné sliby jsou nejrychlejší cesta k politickému korytu, tak slibů budou tuny každý den.
Jen poznámka – neslibuje stát, ale konkrétní volení politici a dokud je budou lidé volit, nemají důvod měnit svou strategii.

Dalibor
Host
Dalibor

Voda z Tetčic, děti země, společnost pro krtčí díry, motýle, atp… každý co má do řiti díru může vysírat a brzdit.

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Stát slíbil dráty v roce 2014, ale do přípravy se dostaly teprve v roce 2017, protože původní zadání, nepíše se, jak staré, je neobsahovalo. Ty 3 roky tedy dělali v SŽDC co?

Démon
Host
Démon

Řešili čerpání z eurofondů let 2007-2013 🙂

Romanero
Host
Romanero

Typický obrázek pružnosti české železnice, která umí uspokojit potřeby trhu se zpožděním 20 let..

Frantisek
Host
Frantisek

Tohle je ale věc státní správy a samosprávy, nikoli železnice jako takové. Že se obecně státu do zlepšování kolejí posledních pár desítek let příliš nechce, je zřejmá věc.

Kamui
Host
Kamui

Já měl za to, že tahle akce už je odklepnutá a 2020 se bude zcela jistě stavět.

Rossec
Host
Rossec

Prezident lhář, premiér lhář …

Pišta
Host
Pišta

Ufff, už jsem se lekl, že by snad chtěli modernizovat spojení do Mladé Boleslavi 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tam už „něco“ proběhlo, přesun jedné zastávky blíže zástavbě a výstavba dvou nových výhyben. Na těch 30 kilometrech fakt netřeba honit nákladní vlaky jak na koridoru.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Jde o nové zaústění tratě od Nymburka. A v tom směru je ticho.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jo tohle. Krátká spojka k Řepovu a příjezd do fabriky z druhé strany, aby se nákladní vlak nemusel protahovat městěm. Tak to už asi až rovnou s elektrifikací a v době, které se dnešní děti doufejme dožijí.

Roman
Host
Roman

Můžete klidně spát, nic takového jen tak nebude. 🙁

S-41 Bezděčínská spojka a ŽST Mladá Boleslav východ (realizace 2025–2028)
S-42 Rekonstrukce ŽST Mladá Boleslav hlavní nádraží (termín není stanoven)
S-43 Rekonstrukce ŽST Mladá Boleslav město včetně spojky Ptácká (termín není stanoven)

Pišta
Host
Pišta

Jelikož je Bezděčínská spojka plánovaná na pozemcích, které vlastní naše rodina a nikdo nikoho zatím nekontaktoval s odkupem pozemků, tak ten termín vidím bledě.

Milan
Host
Milan

„SŽDC má na stránkách s přehledem projektů zatím uvedenou jen akci na zvýšení kapacity trati.“ V interaktivní mapě investiční výstavby je uvedena i elektrizace, avšak není zobrazena na mapě, musí se kliknout na Seznam investičních akcí. Ono by se to asi v mapě překrývalo. Jelikož v článku nejsou termíny, pokládám za vhodné je doplnit, aby měl čtenář úplnou informaci. Aktuální termíny dle mapy SŽDC: Týniště-Solnice 3. část (žst. Týniště + Rašovice) = 2023-2024 Týniště-Solnice 4. část (trať Týniště-Solnice) = 2020-2024 elektrizace = 2022-2023 A malé opakování, jaké termíny byly komunikovány ze strany SŽDC ještě před necelým rokem: Týniště-Solnice 3. část… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

Nestíháme, museli jsme opravit msenku, ta je přece důležitější.

Štěpán
Host
Štěpán

Mšenka už je dávno opravena, na modernizaci této trati to nemá žádný vliv.

Kubrt
Host
Kubrt

Msenka se opravovala 2015. Kvasiny byly prislibeny 2014, ale na sklonku roku 2019 ještě nejsou připraveny ani nejsou vypsány všechny soutěže. Pokud chcete další příklad z ranku priorit SZDC, aktuálně se vypisuje soutěž na studii Brno -Znojmo, o které si nikdo nemyslí, že by její výsledky došly realizace, ale soutěži se a ke Kvasinám se hledají výmluvy.

Frantisek
Host
Frantisek

Oprava tratě ve stávajících či horších parametrech asi nepotřebuje shánět tolik souhlasu jako jakékoli rozšíření.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Mšenka je jako na Mšeno, nebo na Mšené Lázně?

Kubrt
Host
Kubrt

Mělník-Mšeno.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Jestli se ta trať má -jak se tu v kraji proslýchá- začít stavět po roce 2025, tak to už možná nebude potřeba ji stavět vůbec .
Protože se současnou hysterií EU proti automobilům a sebedestruktivním rozhodnutím VW zaměřit se čistě na elektromobily nemusí za sedm let žádná automobilka v Kvasinách existovat

Jiří Voseček
Host
Jiří Voseček

Nesmysl. Jednak nebenzínové a nenaftové pohony jsou ve velkém měřítku stále v horizontu desítek let a zadruhé i kdyby nastala zmiňovaná „elektroapokalypsa“, tak jak víte, že tam závod zruší? Přeci nebudou rušit draze vybudovanou fabriku jen proto, že je třeba trochu změnit technologii výroby.

Marian Kechlibar
Host
Marian Kechlibar

Stačí se projet po Itálii, aby člověk viděl zavřených fabrik stovky. Některé země opravdu deindustrializovaly. Může nás to potkat taky, ostatně třeba v Ostravě to do jisté míry proběhlo.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

I u nás: kolik cukrovarů z kolika zůstalo, kolik textilek z kolika … a to se v obou případech vyráběly tak trochu na rozdíl od automobilek smysluplné komodity. Co až se přestane dařit vývozu, a u nás lidé přijdou na to, že není potřeba několik aut v rodině, že může také fungovat veřejná doprava s násobně menším počtem vozidel, že lepší jsou auta třeba z Rumunska …

Kubrt
Host
Kubrt

Cukru se u nás vyrábí plus minus stejně jako v 80. letech, „jen“ se ta výroba koncetrovala do několika závodů, což je samozřejmě efektivnější – delší kampaň, vyšší využití investic i personálu.

Frantisek
Host
Frantisek

A někde odpojení od vleček k tomu. 😉

X 1
Host
X 1

Je rozdíl zavřít fabriku, která je zde 50 nebo 100 let, bez větší modernizace anebo továrnu do které se teď nasypali miliardy.

Marian Kechlibar
Host
Marian Kechlibar

Máte pravdu, že ekonomicky by to smysl nedávalo.
Ale dekarbonizace je politické téma. Hodně sleduji německou politiku, pro Čecha je těžké si představit, jak moc jsou tam posedlí vlastní uhlíkovou stopou. Zelení politici vyzývají ve jménu záchrany klimatu k finančním obětem objemově 1000x větším, než je pár zavřených zánovních fabrik, a bohatá střední třída, která má v německé politice rozhodující vliv, na to slyší.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Škodovka sama přiznává,že s masivnějším přechodem na elektrovozy ji výrazně klesne zisk. Neříká to, pochopitelně veřejně, ale na uzavřených internernich jednáních je kalkulováno s -70%. Mám v Bolce kamaráda na úrovni vyššího managementu. Ze zřejmých důvodů neexistuje otevřený veřejně přístupný zdroj te informace je to interní důvěrný materiál z porad vedení, měl jsem v u něho doma v ruce fotokopii mizerné kvality. (prefotil si část na mobil). Ono do elektromobilů je koncern tlačen politickým tlakem na snižování emisí, reálně jsou elektromobily za realnou cenu neprodejné, tudíž automobilka je bude muset dotovat – prodávat se ztrátou aby je na trhu udala… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

VW končí se spalovacími motory… kolem roku 2040. Takže to bych vážně nebral.

Dalibor
Host
Dalibor

no ono to už delší dobu probíhá. koukněte na seznam „zrušených“ firem a fabrik… ČKD, Vítkovice, Doly – útlum hnědý i černý ( to v Polsku rozšiřujou….) ČR se vypíná…

Kubrt
Host
Kubrt

Jo, ČR se vypíná a následkem toho má celosvětové prvenství v podílu průmyslové výroby na HDP…

Dáda
Host
Dáda

vzhledem k tomu, že veké % toho podílu jsou „montovny“ vlastněný cizím kapitálem, tak bych tak nejuchal. Jakmile majitel zavelí je po podílu.

Lukas
Host
Lukas

Že se omezí výroba v Kvasinách možné je, ale nebude to kvůli elektromobilům, ale spíš protože bude výhodnější přesunout výrobu jinam, do jiné země, kde budování infrastruktury není otázkou desetiletí, kde jsou pružnější, je tam levnější pracovní síla a je jí více.

czhunter
Host
czhunter

No, třeba do Turecka, jak VW chce, akorát o tom teď radši nemluví.
Problém je, že takovou zemí se může občas prohnat válka.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Výsledek je ovšem v praxi totožný.
Kvasiny raketově vyrostli z maleho pobočného závodu, nikde není psáno, že současný boom bude trvat věčně.
Kde je dneska Detroit….

bohyn
Host
bohyn

Za to ale do značné míry můžou sami. Americké automobilky se dlouho nedokázali přizpůsobit trendu aut s nižší spotřebou. Auto co žere i trávu u silnice už dneska skoro nikdo nechce.

Pavel
Host
Pavel

No přesně, žádná auta se v Kvasinách, v Boleslavi, ani ve Vrchlabí vyrábět nebudou …

Zlínka
Host
Zlínka

A oni se snad ve Vrchlabi ještě vyrábějí auta?

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Hysterii tu předvádíte akorát vy. VW na elektromobilitu tlači proto, ze dohání zpoždění.

Dalibor
Host
Dalibor

ano, zatímco jinde automobilový průmysl založený na klasickém spalovacím motoru balancuje na okraji propasti, VW se odvážně rozhodli udělat krok vpřed.

Jerry
Host
Jerry

Mneli na to jen 5 let .. no tak zaserem cesty kamióny je jich málo

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Převážná část už se vlaky vozí.

V.N.
Host
V.N.

Vlaky se vozí pouze auta. Vstupní materiál žádný.

HonzaX
Host
HonzaX

Ale to není kvůli železnici, ale dodávkách „in-time“, kdy dodavatel plní de facto i funkci skladu subdodávek.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

A to by ve vagonech nešlo?

Kubrt
Host
Kubrt

Šlo, ale by to logisticky náročnější a hlavně by na musela být od začátku postavená jak ta fabrika (zaústění vlečky na patřičná místa výrobní linky), tak desítky jejích dodavatelů (tam by stačila obyč vlečka). Pro ty firmy by to bylo organizačně a investičně náročnější a zároveň je do toho nic netlačí. Možná tak nedostatek šoférů, ale ty se daj sehnat po celém světě, získat a udržovat lidi na obsluhu vlečky by taky nebylo snadné, třeba právě to rychnovsko a okolí je Škodovkou, co se týká pracovní síly, dost intenzivně vysáváno.

Paja
Host
Paja

Jestli donutíte dráhu aby vám přivezla do chcete a kdy chcete tak by to asi šlo 🙂 Ale z vážnější jamky … pak by taky ty subdodavatelné musely mít vlečky, což už moc reálné není.

Frantisek
Host
Frantisek

Zvlášť, když se nechce. V principu je to stejné jako na silnici. Ba dokonce i to řízení provozu by mohlo žádat méně lidí než vozba po jednotlivých autech. Jenže to jaksi momentálně není zájmem vlád.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To jo, způsob přepravy startérů do autmobilky má řešit vláda… Stejně tak návoz pneumatik.

Dalibor
Host
Dalibor

nejlépe její centrální plánovací komise!!

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

No jenže to by pak byly třeba dodávky velikosti půl vagónu každou hodinu, to už železnice nemá moc smysl.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce