Stát nedodrží slib Škodě Auto, lepší trať do automobilky bude později

Provoz v areálu Škody Auto v Mladé Boleslavi. Foto: Škoda AutoProvoz v areálu Škody Auto v Mladé Boleslavi. Foto: Škoda Auto

Před pěti lety daný slib největší tuzemské firmě o lepším železničním napojení jednoho z klíčových závodů stát nedodrží. Stát v

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

A technický dotaz: Na okruhu ve Velimi mají polokompenzovanou řetězovku, úspěšně pod ní jezdí až 120 km/h. Neuvažuje se použití tohoto typu vedení na takovýchto odbočných tratích, kde traťová rychlost nedostahuje ani 100 km/h? Má to být levnější oproti klasice.

Jiří Kocurek

Nechcete tu trať prodat automobilce? Bylo by to rychlejší.

Dalibor

No pokud to visí na změnách územního rozhodnutí, tak to ani helmuti nezrychlí…

Jiří Kocurek

Tak pokud si úředník řekne, že na vyjádření má 30 dní a tudíž začne až 25. den, tak s tím nehnou ani sověti.

Eduard

Ale hnou. Stačí když vedoucímu odboru něco slíbí, či rovnou pro něj něco udělají. To je hned jiné pracovní nasazení.

mgr.pavel

Jak se to vezme. Státní uředník třeba na SŽDC který je blokován takovou změnou jen pokrčí rameny, že se čeká na jiného ouředníka. Soukromá firma, třeba ta Skoda, vidí jak je její majetek nevyužíván efektivně a že jí kvůli tomu každý týden visí dodávky, tak bude na obce tlačit víc. Tu dopisem kdy se vyjádří, tu dohodou že jim jánevím přispěje na kanalizaci apod.

Eduard

Ale zrychlí. Ví jak s lidmi jednat a hlavně je správně motivovat.

Železničář z venkova

Z Rychnova to je defacto vlečka , takže tento konečný úsek možná. Z Častolovic do Rychnova to je klasická regionální trať.

Ušatá

Ono už by bylo na čase to zrekonstruovat celé a konečně to protáhnout do Orlických hor do Deštného a dále na Dobrušku. To už tu mělo být nejpozději před 50 lety. Holt ta ekologie se tu nějak nebere vážně a o dopadech dopravy se jen mluví a skutek utek.

Železničář z venkova

Do Dobrušky koleje jsou. Dokonce tam jednou týdně(?) přijede osobní vlak.
Do Deštného a dal do hor, to nevím zda by železnice na tak krátkém území dala a potom výstavba zcela nové tratě do téhle lokality není ekonomicky obhajitelná

Míša

Pak se tu nadává na nákladní dopravu na silnicích, podobně je na tom TPCA, která žádala o zvýšení kapacity Kolínského nádraží a jak jinak, než marně. Ale to stejné se týká i osobní dopravy, která je taky šílená a VRT je v nedohlednu, nebo modernizace lokálních tratí je též minimální. Rád bych se choval víc proekologicky, jenže copak zde to jde? Lidi slyší na uprchlíky a jiná hloupá hesla a vytváření lepšího spojení a čistšího prostředí se potom nikdy nedočkáme. Hlavně potom tady rád čtu, jak každýmu vadí zlý kamion, co mu veze zboží.

Radovan Komínek

Zkapacitnění napojení Škoda auto je zřejmě pro Česko stejná priorita jako napojení automobilky Hyudai. Tam se urychleně projektovaly rekonstrukce a zkapacitnění s elektrizací v úsecích Ostrava Kunčice – Frýdek-Místek – Český Těšín včetně spojky Ropice před rokem 2010 s tím, že státu od automobilky hrozí velké sankce, pokud se vše urychleně stavebně nezrealizuje. Jaká je předpokládaná skutečnost, je možno zjistit na interaktivní mapě SŽDC.

PetrD

+ silniční napojení na Slovensko, které už dávno mělo být.

Dushan

Viníkem zdržení patrně bude ten, kdo způsobil „neschválení změny Zásad územního rozvoje a změny územního plánu v Rychnově nad Kněžnou a obcích Synkov-Slemeno a Tutleky“. O koho se konkrétně jedná a byl již náležitě postižen za nečinnost?

Lektor

K ZÚR i územním planumm se může vyjadřovat a mít připomínky kdokoliv. Napriklad k územnímu plánu Rychnova přišlo připomínek na 174 stránek. Ale obecně zavádění dopravních staveb do územních plánů obci je velmi pomalé. Obce s tím zpravidla nesouhlasí a nic je nenutí ani nemotivuje takovou změnu udělat co nejrychleji.

Dushan

ok, viníkem je tedy obecní samospráva a ne „stát“, premiér, prezident či sždc.

Herold

Nedá se mluvit o viníkovi, protože stát nemůže samosprávě nařizovat, jak má v rámci samostatné působnosti rozhodovat.

Dushan

Lze jedině odebrat právo obcím v rozhodování ve věcech, které jsou v celospolečenském, tj. nadřazenému zájmu.

Dalibor

no de facto „privátní vlečka“ opravdu není v celospolečenským zájmu.

Dushan

Jedná se o firmu, na kterou je navázaná značná část ekonomiky a která je hlavním motorem prosperity státu, takže trať nepochybně v celospolečenským zájmu je, narozdíl od pár domkářů z obcí v okolí trati, kterých by se modernizace tratě mohla týkat.

bohyn

Proč má mít lepší podmínky než jiní? Je to vytváření nerovného trhu, je to vlastně forma dotace. Spíš se ať se konečně rozhodnou obce, jestli chtějí kamiony, diesl nebo elektrické lokomotivy. Nechtějí ano jedno! Přesunout výrobu jinam, a to by bylo pláče.

Dáda

To už tady bylo…v rámci motorů ekonomiky se vystěhovali celý vesnice, města, „ukradly“ teda vyvlastnily se pole, lesy… Jmenovalo se to tehdy hnědý uhlí, černý uhlí, uran… Taky to bylo důležitý pro ekonomiku, říkali soudruzi z centrální plánovací komise.

Železničář z venkova

Ty pole a lesy byly v té době již dávno státní, takže se těžko mohli ukradnout..
A ano uhlí bylo tenkrát strategická surovina ( jaderna energetika byla v začátcích a něčím nejen v elektrárnách topit musíte.)a nic lepšího než uhlí k dispozici nebylo. Takže byl celospolečenský zájem na těžbě uhlí.
Vesnice a obce vznikali a zanikali celou lidskou historii

A A

V tom případě neměl stát slibovat něco, co nemohl splnit a co si nepředjednal.

eLKá

No, dokud bude platit, že nereálné sliby jsou nejrychlejší cesta k politickému korytu, tak slibů budou tuny každý den.
Jen poznámka – neslibuje stát, ale konkrétní volení politici a dokud je budou lidé volit, nemají důvod měnit svou strategii.

Dalibor

Voda z Tetčic, děti země, společnost pro krtčí díry, motýle, atp… každý co má do řiti díru může vysírat a brzdit.

Původní Pražák

Stát slíbil dráty v roce 2014, ale do přípravy se dostaly teprve v roce 2017, protože původní zadání, nepíše se, jak staré, je neobsahovalo. Ty 3 roky tedy dělali v SŽDC co?

Démon

Řešili čerpání z eurofondů let 2007-2013 🙂

Romanero

Typický obrázek pružnosti české železnice, která umí uspokojit potřeby trhu se zpožděním 20 let..

Frantisek

Tohle je ale věc státní správy a samosprávy, nikoli železnice jako takové. Že se obecně státu do zlepšování kolejí posledních pár desítek let příliš nechce, je zřejmá věc.

Kamui

Já měl za to, že tahle akce už je odklepnutá a 2020 se bude zcela jistě stavět.

Rossec

Prezident lhář, premiér lhář …

Pišta

Ufff, už jsem se lekl, že by snad chtěli modernizovat spojení do Mladé Boleslavi 🙂

Jiří Kocurek

Tam už „něco“ proběhlo, přesun jedné zastávky blíže zástavbě a výstavba dvou nových výhyben. Na těch 30 kilometrech fakt netřeba honit nákladní vlaky jak na koridoru.

Jiří Šrámek

Jde o nové zaústění tratě od Nymburka. A v tom směru je ticho.

Jiří Kocurek

Jo tohle. Krátká spojka k Řepovu a příjezd do fabriky z druhé strany, aby se nákladní vlak nemusel protahovat městěm. Tak to už asi až rovnou s elektrifikací a v době, které se dnešní děti doufejme dožijí.

Roman

Můžete klidně spát, nic takového jen tak nebude. 🙁

S-41 Bezděčínská spojka a ŽST Mladá Boleslav východ (realizace 2025–2028)
S-42 Rekonstrukce ŽST Mladá Boleslav hlavní nádraží (termín není stanoven)
S-43 Rekonstrukce ŽST Mladá Boleslav město včetně spojky Ptácká (termín není stanoven)

Pišta

Jelikož je Bezděčínská spojka plánovaná na pozemcích, které vlastní naše rodina a nikdo nikoho zatím nekontaktoval s odkupem pozemků, tak ten termín vidím bledě.

Milan

„SŽDC má na stránkách s přehledem projektů zatím uvedenou jen akci na zvýšení kapacity trati.“ V interaktivní mapě investiční výstavby je uvedena i elektrizace, avšak není zobrazena na mapě, musí se kliknout na Seznam investičních akcí. Ono by se to asi v mapě překrývalo. Jelikož v článku nejsou termíny, pokládám za vhodné je doplnit, aby měl čtenář úplnou informaci. Aktuální termíny dle mapy SŽDC: Týniště-Solnice 3. část (žst. Týniště + Rašovice) = 2023-2024 Týniště-Solnice 4. část (trať Týniště-Solnice) = 2020-2024 elektrizace = 2022-2023 A malé opakování, jaké termíny byly komunikovány ze strany SŽDC ještě před necelým rokem: Týniště-Solnice 3. část… Číst vice »

Kubrt

Nestíháme, museli jsme opravit msenku, ta je přece důležitější.

Štěpán

Mšenka už je dávno opravena, na modernizaci této trati to nemá žádný vliv.

Kubrt

Msenka se opravovala 2015. Kvasiny byly prislibeny 2014, ale na sklonku roku 2019 ještě nejsou připraveny ani nejsou vypsány všechny soutěže. Pokud chcete další příklad z ranku priorit SZDC, aktuálně se vypisuje soutěž na studii Brno -Znojmo, o které si nikdo nemyslí, že by její výsledky došly realizace, ale soutěži se a ke Kvasinám se hledají výmluvy.

Frantisek

Oprava tratě ve stávajících či horších parametrech asi nepotřebuje shánět tolik souhlasu jako jakékoli rozšíření.

Vít Jůza

Mšenka je jako na Mšeno, nebo na Mšené Lázně?

Kubrt

Mělník-Mšeno.

Železničář z venkova

Jestli se ta trať má -jak se tu v kraji proslýchá- začít stavět po roce 2025, tak to už možná nebude potřeba ji stavět vůbec .
Protože se současnou hysterií EU proti automobilům a sebedestruktivním rozhodnutím VW zaměřit se čistě na elektromobily nemusí za sedm let žádná automobilka v Kvasinách existovat

Jiří Voseček

Nesmysl. Jednak nebenzínové a nenaftové pohony jsou ve velkém měřítku stále v horizontu desítek let a zadruhé i kdyby nastala zmiňovaná „elektroapokalypsa“, tak jak víte, že tam závod zruší? Přeci nebudou rušit draze vybudovanou fabriku jen proto, že je třeba trochu změnit technologii výroby.

Marian Kechlibar

Stačí se projet po Itálii, aby člověk viděl zavřených fabrik stovky. Některé země opravdu deindustrializovaly. Může nás to potkat taky, ostatně třeba v Ostravě to do jisté míry proběhlo.

Vít Jůza

I u nás: kolik cukrovarů z kolika zůstalo, kolik textilek z kolika … a to se v obou případech vyráběly tak trochu na rozdíl od automobilek smysluplné komodity. Co až se přestane dařit vývozu, a u nás lidé přijdou na to, že není potřeba několik aut v rodině, že může také fungovat veřejná doprava s násobně menším počtem vozidel, že lepší jsou auta třeba z Rumunska …

Kubrt

Cukru se u nás vyrábí plus minus stejně jako v 80. letech, „jen“ se ta výroba koncetrovala do několika závodů, což je samozřejmě efektivnější – delší kampaň, vyšší využití investic i personálu.

Frantisek

A někde odpojení od vleček k tomu. 😉

X 1

Je rozdíl zavřít fabriku, která je zde 50 nebo 100 let, bez větší modernizace anebo továrnu do které se teď nasypali miliardy.

Marian Kechlibar

Máte pravdu, že ekonomicky by to smysl nedávalo.
Ale dekarbonizace je politické téma. Hodně sleduji německou politiku, pro Čecha je těžké si představit, jak moc jsou tam posedlí vlastní uhlíkovou stopou. Zelení politici vyzývají ve jménu záchrany klimatu k finančním obětem objemově 1000x větším, než je pár zavřených zánovních fabrik, a bohatá střední třída, která má v německé politice rozhodující vliv, na to slyší.

Železničář z venkova

Škodovka sama přiznává,že s masivnějším přechodem na elektrovozy ji výrazně klesne zisk. Neříká to, pochopitelně veřejně, ale na uzavřených internernich jednáních je kalkulováno s -70%. Mám v Bolce kamaráda na úrovni vyššího managementu. Ze zřejmých důvodů neexistuje otevřený veřejně přístupný zdroj te informace je to interní důvěrný materiál z porad vedení, měl jsem v u něho doma v ruce fotokopii mizerné kvality. (prefotil si část na mobil). Ono do elektromobilů je koncern tlačen politickým tlakem na snižování emisí, reálně jsou elektromobily za realnou cenu neprodejné, tudíž automobilka je bude muset dotovat – prodávat se ztrátou aby je na trhu udala… Číst vice »

Kubrt

VW končí se spalovacími motory… kolem roku 2040. Takže to bych vážně nebral.

Dalibor

no ono to už delší dobu probíhá. koukněte na seznam „zrušených“ firem a fabrik… ČKD, Vítkovice, Doly – útlum hnědý i černý ( to v Polsku rozšiřujou….) ČR se vypíná…

Kubrt

Jo, ČR se vypíná a následkem toho má celosvětové prvenství v podílu průmyslové výroby na HDP…

Dáda

vzhledem k tomu, že veké % toho podílu jsou „montovny“ vlastněný cizím kapitálem, tak bych tak nejuchal. Jakmile majitel zavelí je po podílu.

Lukas

Že se omezí výroba v Kvasinách možné je, ale nebude to kvůli elektromobilům, ale spíš protože bude výhodnější přesunout výrobu jinam, do jiné země, kde budování infrastruktury není otázkou desetiletí, kde jsou pružnější, je tam levnější pracovní síla a je jí více.

czhunter

No, třeba do Turecka, jak VW chce, akorát o tom teď radši nemluví.
Problém je, že takovou zemí se může občas prohnat válka.

Železničář z venkova

Výsledek je ovšem v praxi totožný.
Kvasiny raketově vyrostli z maleho pobočného závodu, nikde není psáno, že současný boom bude trvat věčně.
Kde je dneska Detroit….

bohyn

Za to ale do značné míry můžou sami. Americké automobilky se dlouho nedokázali přizpůsobit trendu aut s nižší spotřebou. Auto co žere i trávu u silnice už dneska skoro nikdo nechce.

Pavel

No přesně, žádná auta se v Kvasinách, v Boleslavi, ani ve Vrchlabí vyrábět nebudou …

Zlínka

A oni se snad ve Vrchlabi ještě vyrábějí auta?

Arimatejsky

Hysterii tu předvádíte akorát vy. VW na elektromobilitu tlači proto, ze dohání zpoždění.

Dalibor

ano, zatímco jinde automobilový průmysl založený na klasickém spalovacím motoru balancuje na okraji propasti, VW se odvážně rozhodli udělat krok vpřed.

Jerry

Mneli na to jen 5 let .. no tak zaserem cesty kamióny je jich málo

Železničář z venkova

Převážná část už se vlaky vozí.

V.N.

Vlaky se vozí pouze auta. Vstupní materiál žádný.

HonzaX

Ale to není kvůli železnici, ale dodávkách „in-time“, kdy dodavatel plní de facto i funkci skladu subdodávek.

Arimatejsky

A to by ve vagonech nešlo?

Kubrt

Šlo, ale by to logisticky náročnější a hlavně by na musela být od začátku postavená jak ta fabrika (zaústění vlečky na patřičná místa výrobní linky), tak desítky jejích dodavatelů (tam by stačila obyč vlečka). Pro ty firmy by to bylo organizačně a investičně náročnější a zároveň je do toho nic netlačí. Možná tak nedostatek šoférů, ale ty se daj sehnat po celém světě, získat a udržovat lidi na obsluhu vlečky by taky nebylo snadné, třeba právě to rychnovsko a okolí je Škodovkou, co se týká pracovní síly, dost intenzivně vysáváno.

Paja

Jestli donutíte dráhu aby vám přivezla do chcete a kdy chcete tak by to asi šlo 🙂 Ale z vážnější jamky … pak by taky ty subdodavatelné musely mít vlečky, což už moc reálné není.

Frantisek

Zvlášť, když se nechce. V principu je to stejné jako na silnici. Ba dokonce i to řízení provozu by mohlo žádat méně lidí než vozba po jednotlivých autech. Jenže to jaksi momentálně není zájmem vlád.

Jiří Kocurek

To jo, způsob přepravy startérů do autmobilky má řešit vláda… Stejně tak návoz pneumatik.

Dalibor

nejlépe její centrální plánovací komise!!

Lukáš F.

No jenže to by pak byly třeba dodávky velikosti půl vagónu každou hodinu, to už železnice nemá moc smysl.