Stát nasazuje na strojvedoucí hlídacího psa. Není ale jisté, že bude kousat

Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStrojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Strojvedoucí a jejich pracovní doba budou od neděle pod drobnohledem státu podobně jako řidiči kamionů. Drážní úřad ve spolupráci se

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alex

Opět zákon šikanuje oběti (tj. strojvedoucí) a ne dopravce, který ho k takové činnosti nutí.

K.S.

A nebylo by lepší udělat dva kroky a to: 1) Maximální zrychlení tratí až na hranici co stopa dovoluje, čímž se jednak vytvoří případné objízdné trasy, ale hlavně se podaří snížit doba potřebná k průjezdu, tedy klesne počet hodin potřebných na danou trasu. 2) Začít zavádět autonomní systémy, které by zajistily zcela automatickou jízdu vlaku bez potřeby zásahu člověka, tedy eliminuje přítomnost strojvedoucího, případně ji nahradit přítomností vzdálenou pro případ že vlak musí jet po odklonové trase bez potřebného vybavení pro automatickou jízdu vlaku. Vzhledem k velmi nedávnému pokroku ohledně obraz rozpoznávající AI to nebude tak daleko a tak nemožné… Číst vice »

Graylag

Osobně se divím, že sami strojvedoucí se více nestaví proti tomu natahování pracovní doby. Zaprvé z osobního hlediska, protože při takové pracovní době snad ani člověk nemá možnost si ty extra vydělané peníze užít. Zadruhé, protože se pouštějí na šikmou plochu. Čím více bude jezdit unavených strojvedoucích, tím více bude nehod a tím větší bude tlak na „zabezpečení“ řízení. A čím lepší bude „zabezpečení“, tím více lidí se začne ptát, k čemu tam ten strojvedoucí vůbec je. Ano, při zatu(c)hlosti technického (a legislativního) vývoje železniční techniky (v Evropě) taková změna bude trvat léta, ale stejně jednou přijde). O to víc… Číst vice »

Petr

U osobních dopravců jsou směny max do 13 hodin (nepočítám dělené směny s odpočinkem). Většina takových směn je napsaná se začátkem grafikonu a s jeho průběhem se mění málo. Horší je to u nákladních dopravců. Státní CD Cargo je v pohodě, ale u soukromníků se to opravdu neřeší. Ony ty směny jsou naplánované všude na 13 hodin, ale realita je pak jiná. U CDC je to jednoduché. Jednotlivá „péjéčka“ mají své obvody, takže se nestane že jeden fíra veze vlak přes celou republiku. Prostě si vlak předávají nebo vymění i HV. U soukromých je to tak, že v noci se… Číst vice »

Jiří

Pochopím, když strojvedoucí přetáhne hodiny kvůli mimořádnosti – třeba kalamitě. Ale plánované by to být rozhodně nemělo. Ale jako všechno se to obrátí proti plánovanému účelu, zde i kdyby byl strojvedoucí ochoten ty dvě-tři stanice do cíle vlak dotáhnout, pod hrozbou sankce se na to vykašle.

Graylag

Tohle je spíš o organizaci. Pokud je směna plánovaná na 12h 55min, pak je jasné, že při jakékoliv mimořádnosti je fíra na hraně a pokud se to bude tvrdě hlídat, tak opravdu budou vznikat situace, kdy strojvedoucí zamkne lokomotivu 2 stanice před cílem. Ale přesně proto by ta směna měla být plánovaná na méně, tak, aby se i při mimořádnosti strojvedoucí vlezl, respektive aby dopravce byl schopen kdykoliv povolat rozumnou zálohu. Ano, to bude dražší, ano, bude se to muset promítnout do cen. Ale to je o nastavení priorit. Chceme mít vyšší bezpečnost na úkor ceny? Pak tvrdě požadujme plnění… Číst vice »

Petr

Při plánováni směn nelze počítat s mimořádnostmi. A krátké směny jsou na nic. Představte si, že chodíte na směny typu 5,09 h nebo 6,2h atd. Abyste v takovém provozu udělali normu, musíte být téměř obden v práci. A to nikdo nechce. Lépe je jít míňkrát za více hodin.

Graylag

Chápu, alespoň tak moc, jak běžný kancelářský zaměstnanec může (neboli uznávám, že nemám praktickou zkušenost a nechci se nikoho dotknout). Ale byť směny nelze plánovat s mimořádnostmi, je to o tom, co se nastaví jako norma. V kancelářské práci bývá standardem práce 8 hodin denně s tím, že v případě mimořádností to lze protáhnout přesčasem v průměru na 9,6h, respektive maximálně 16h (a zase, vím, že zákonná teorie a skutečná praxe jsou často dvě různé věci). Podobně by tak dávalo smysl plánovat směny na cca 8-11h s tím, že ty dvě hodiny jsou pro vykrývání mimořádností. Čili ano, nechávat přílišnou… Číst vice »

Jiří

Pokud udělají 8hod směny strojvedoucím, bude to horší než lepší. Protože to ráno přijde z noční a večer jde na druhou. A když to zrovna vyjde, tak další den na třetí… Pak pár denních, zase noční a ve výsledku bude mít ze 14 dnů 1 den volna. A nemluvě o tom, že nějaký čas také stráví cestou z/do práce.

Graylag

No ale počkej, podle zákoníku práce přece i pro strojvedoucí platí maximální počet hodin týdně, nepřetržitý odpočinek mezi směnami a nepřetržitý odpočinek v týdnu – tedy pokud zaměstnavatel dodržuje zákoník práce a pokud ne, tak je to na jinou diskuzi. To znamená, že i pokud dělám noční a hned potom odpolední, tak dříve nebo později přece musím mít o to delší volno. Asi to může hodně „pokazit“ x hodinové dojíždění do nebo z práce pokud směna začíná či končí daleko od bydliště nebo pokud trávím odpočinek někde na ubytovně daleko od domova, ale to by se podle mě mělo vztahovat… Číst vice »

K.S.

Graylag:
Možná tam může být někde nějaká klička že se na ně vztahují nějaké jiné ujednání jiného zákona, nebo že je to stanovené ministerstvem… což klidně může být ještě pozůstatek z minulosti. Samozřejmě by bylo nejlepší předpisy sjednotit, ale zase v nich dát co největší volnost smluvním stranám. Současný stav regulací je hodně neuspokojivý a nedobrý.

Jiří

Graylag: dobu odpočinku stanovuje § 14, je zmíněn ve výtahu z nařízení vlády na konci článku – musí být 11 hodin. Když člověk skončí v 6 ráno noční, může bez problémů nastoupit v 17 hodin další. 11hod pauza může být zkrácena na 6 za předpokladu, že bude další pauza o dobu zkrácení prodloužena. Takže klidně v 6 ráno skončí a nastoupí v poledne, po šichtě pak nebude mít minimálně 11, ale minimálně 16 hodin volna. Smlouvy jsou většinou u zaměstnanců v provozu na 36 hodin/týden průměr, při 8hod směnách by to bylo 4 – 5 směn. Počítejte se mnou: po/út… Číst vice »

Jan

Liberalizace, EU říká ano.. Ale za podmínky zabezpečení tratí. + tenhle bordel, kdy spoustu věcí si určuje, nastavuje dopravce. Prostě v kamionu je tachograf. Tady pokud nebude chip, karta nebo otisk prstu, návaznost na rychlost vlaku jako u tachografu..
Otázka jaká bude sankce za zadání špatných údajů.

Jan

13 hodin je stejně docela brutál. Kamion a autobus má 8 a nazdar..

Petr

To není jen jízda, mimochodem na silnici je , viz 561/2006 , která se vztahuje na nákladní vozy a autobusy na linkách nad 50 km, 15 hodin výkonu a v tom výkonu může být maximálně 9 hodin řízení, dvakrát do týdne povoleno 10 hodin…

Roman Srp

Dříve se tomu říkalo „údernictví“, po revoluci „loajalita k zaměstnavateli“ a teď je moderní „zneužívání ze strany zaměstnavatele“. Když je to takové utrpení ta fírařina, tak proč to drážní odbory neřeší a místo toho se perou za debility typu „režijka vždy, všude a pro všechny“. Všechno má dvě strany. Když se rušili sváteční otevíračky velkých obchodů, tak se všude producírovali „zneužívané“ prodavačky, které byly proti svojí vůli údajně nuceny ve svátek do práce. Naproti tomu mám kamaráda u DPP, který rval víkendy a svátky, protože si na příplatcích přinesl domů zajímavé peníze. A tvrdil mi, že u nich jdou tyhle… Číst vice »

Petr

„Zároveň ale přiznává, že se mohou vyskytnou dopravci, kteří nedodržování předpisů neřeší nebo dokonce podporují.“ Troufám si říci, že pokud to má kontrolovat dopravce, je to prosím pěkně úplně k ničemu. Proč asi strojvedoucí jezdí přes 13 h? Z vlastní vůle?? Ne!!! Je to proto, že dopravci, zvláště soukromí, nemají prostě dosti strojvůdců. V některých případech je i strojvedoucí nucen jet „přes čáru“. Sám mám zkušenosti od jednoho nejmenovaného dopravce a jedné „agentury“, kde když jsem odmítl jet déle, byl jsem okamžitě označen za problémového fíru a byli mi od té doby dávány ty nejhorší směny. Ve skutečnosti se to… Číst vice »

Jan Sova

Pro Petra: … na silnici slízne flastr jak řidič (+ někdy body) tak i dopravce.

jinak Roman Srp naprostý souhlas….