Stát mění plány na kolejové napojení pražského letiště, vlaky mají jezdit i z hlavního nádraží
Nové propojení má zlepšit přestupy mezi dálkovými vlaky a spoji na letiště.
Ministerstvo dopravy chce, aby byla nová trať z Masarykova nádraží na Letiště Václava Havla napojena i na pražské hlavní nádraží. K napojení by mělo dojít z Negrelliho viaduktu do budoucí podzemní stanice Opera.
Uvedl to dnes ministr dopravy Martin Kupka. „Je to klíčová změna, jejímž cílem je lepší propojení dálkových vlaků s budoucím provozem na letiště,“ řekl Kupka. Masarykovo a hlavní nádraží dělí několik set metrů. Podle Kupky jde o srovnání podmínek s podobnými letišti jinde v Evropě, aby byl přestup komfortní. Regionální vlaky z Kladna budou končit a začínat na Masarykově nádraží.
Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody jsou aktuálně tři různé varianty, jak tento úsek na hlavní nádraží napojit. Řeší je připravovaná studie proveditelnosti Železničního uzlu Praha. Rozhodnout by se mělo do konce roku. „Ukazuje se, že zaústit trať tunelem pod Husitskou ulicí a dál do nové podzemní stanice hlavního nádraží je možné,“ dodal Svoboda. Uvedl, že by k zahájení stavby mohlo dojít ještě v této dekádě.
Budoucí stanice Opera je jedním z hlavních výstupů studie proveditelnosti na budoucnost pražského železničního uzlu. Její přesné umístění není ještě jasné. Jednou z variant je vybudování přímo pod hlavním nádražím nebo u budovy opery. Využívaná bude hlavně pro regionální vlaky.
Otázkou přitom zůstává, kdy bude celá trať až na letiště. Problémová z hlediska povolení je především část Dejvice – Veleslavín, která povede novým tunelem. Správa železnic proto zvažuje i dočasnou variantu, že dočasně zůstane stávající trasa. Podle Svobody není ale pravděpodobné, že by se úsek elektrizoval. Na trati by pak musely dočasně jezdit hybridní jednotky, které by většinu úseku jely na trakční elektřinu a část na baterie. Podle Kupky by vlaky z Prahy na letiště měly začít jezdit v roce 2030.