Stát mění plány na kolejové napojení pražského letiště, vlaky mají jezdit i z hlavního nádraží
Jednotka CityElefant na Negrelliho viaduktu. Foto: České dráhy
Nové propojení má zlepšit přestupy mezi dálkovými vlaky a spoji na letiště.
Tohle všechno je jen proto, že pražská „smetánka“ trať na letiště nechce a když už nejde tu trať definitivně odpískat, tak ji budou alespoň co nejvíc zdržovat a komplikovat. Nic jiného v tom nemá smysl hledat.
A zase je v tom bordel. Opera má být pro linky S (s-bahn) tedy regionální dopravu a Hlavní nádraží má být pro TGV/ICE, vsacan ostravan, jánošík……. Takže kvůli pendlu na letiště se bude řešit krátký rychlý přestup Opera-Hlavní. A není jednodušší vyřešit krátký rychlý přestup Masaryčka-Hlavní….
Konečně zabedněncům došlo, že z Masny na letiště (skoro) nikdo jezdit nebude.
Tak ještě zjistit, že místo miliard daňových poplatníků za katakombu Opera můžeme jet přes Smíchov.
„Katakomba“ Opera je plánována zdaleka nejen kvůli letišti.
Jinak, našel jsem nyní přímo na webu Správy Železnic informaci, že stanice pod letištěm má být opravdu „konečnou“ obsahující 2 kusé koleje. A teď mluvte. xD
Jak jsem psal níže… Z těch všech propagačních materiálů vlastně úplně nejde pochopit, jak tedy vlastně chtějí propojit Kladno s letištěm a s Prahou. Dávalo by smysl, kdyby byla stanice na letišti průjezdná, ale z toho všeho, co jsem našel, tomu tak údajně být nemá.
https://mapy.spravazeleznic.cz/stavba/A-48
K propojení Kladna s letištěm slouží stavba A-33 a letiště s Prahou stavba A-47. Vždyť je to na té mapě co odkazujete namalovaný. Řekl bych, že popis stavby o dvou kusých kolejích A-48 už neodpovídá aktuálním plánům.
A stavbu A-33 Zaokruhování železničního spojení letiště Václava Havla do trati Praha – Letiště VH – Kladno jsi vynechal úmyslně?
Pěkný článek i plány, ale já osobně si připočtu roční rezervu. Kompletní stavba bude uvedena do provozu od 01.01.2031. Nic se nesmí uspěchat.
jsem si kvůli vám trochu přivstal – psáno pro ty, kdož včera radostí poskočili nad další „novou“ trasou spojení PRG a Hl.n. – a v souhrnu je to asi tak: 1) trasování PRG AERO – Veleslavín – Dejvice – MasNa slušný čas jízdy, nesmyslné ukončení na MasNa (a jezdící chodníčky v tom nic nezmění, komplikací jsou NIMBYsti na Praze 6 , kterým vadí tunel 80 m pod povrchem…) 2) PRG – Vele – Dejvice – Holešovice a dále tunelem pod bílou skálou přes nové spojení na hlavák – delší jízdní doba (+17″), vícenáklady oproti var1) na novostvabu přes Stromovku +… Číst vice »
Pokud tomu rozumim dobře, tak se návrh týká varianty 3 a to dává velký smysl. Bude možné rovnou přestupovat na rychlíky bez zdržování a přebíhání z MN na HN.
Jestli jsme tak chudí, aby se nemohl vyrazit tunel, tak pak to tady bude furt jak v Zimbabwe. Za mně by se měla zrušit i ta magistrála.
magistrálu jako takovou zrušit nelze , je technicky možné zahloubit a vést za cenu astronomických nákladů + komplikací s křížením už existujících podpovrchových staveb (metro, kolektory, vedení inženýrských sítí atd…..)
…předem zde uvádím – zejména pro příznivce „třicítkových teroristů“ – že po komunikaci v trase stávající magistrály budou auta jezdit VŽDY…ať už se režim samotného provozu zkoriguje … zcela vymístit (ohavné to slovo, napíšu radši VYHNAT) IAD je a naštěstí bude i nadále jen snem ukřičené minority
Aneb chvilku tak a chvilku zase onak. A mezitím léta běží, vážení.
… mimochodem, bude na letiště přímá spojka i od Rudné, nebo se zase bude hledat, jak to „nejde“?
Myslím, že by bylo mnohem produktivnější nejprve řešit úsek Kladno-Hostivice (ideálně až do Veleslavína), což je mnohem akutnější než z Veleslavína do centra, kde už tolik lidí nejezdí (zvláště od Dejvic). A kdyby Praha začala zase zdržovat, tak klidně udělat dřív i všechny odbočky na letiště (z Hostivic, Ruzyně i zavedení osobní dopravy od severu).
Tak samozřejmě hlavní úsek je Kladno – Veleslavín, tohlencto jsou v podstatě jen takové pražské tanečky, které ale zdržují modernizaci celého zbytku té starodávné muzeální trati do Rakovníka.
Snad se to tak i řeší, ne?
Tunel není podmínkou, Už v roce 2015 o tom uvažovali: V případě prodlení s tunelem pod Ořechovkou bude možné na dlouhou řadu let část vlaků ukončit na Veleslavíně s přestupem na metro a část vlaků s hybridním pohonem (např. naftovým) by v úseku Veleslavín-Dejvice jezdila kyvadlově. Dle vyjádření projektantů však toto řešení nebylo preferované z důvodů nutnosti pořízení nových, hybridních vozidel. Chtějí celý úsek elektrifikovat. …“ http://www.cibulky.info/realnejsi-plk/
Připravuje se i varianta, kdy elektrické jednotky bude z Dejvic do Veleslavína přetahovat beztlumičová bardotka. Ve výhledu se pak i tento úsek opatří trakčním vedením.
Byla by to dobrá pomsta celé Ořechovce.
takže nebude travelátor?
Doufám že nebude… V podstatě nic neřeší. Když budete chtít být rychlý bude to vždycky rychlejší po silnici třeba na koloběžce.
Smysl by to mělo jen pro cestující s těžkými kufry myslím.
Stejná situace jako s jezdícími schody do metra, stejně to musíte brát po dvou, jinak by tam člověk snad zapustil kořeny.
Vždyť právě o ty cestující s kufry jde hlavně, tudíž travelátor by byl řešením.
typicka Praha, bez tunelu se nepostavi nic. Kazdopadne by penize danovych poplatiku mohly byt rozhazovany setrneji. V tomto pripade stavbou spojky do Holesovic, odkud se na Wilsonak dojet da.
Kudy by vedla ta spojka?
Myslíte si, že si Praha nechá rozpůlit Stromovku?
Sorry, ale tady se hodí fráze „Co to meleš?“ 😅
Proč by měla chtít Praha rozpůlit Stromovku? Vždyť Holešovice (myšleno stanicí Praha-Bubny, která nyní bude procházet komplet rekonstrukcí) je přímo u Negreliho viaduktu. Na to, abys dojel na hlavní nádraží nepotřebuješ jet skrz Stromovku, ta je na úplně opačně straně. 🙈 😅
Ta fraze se hodi na vas prispevek. Prectete si puvodni prispevek (na ktery reaguje Alibaba). Autor v nem mel zjevne na mysli stanici Praha-Holesovice, nikoliv Praha-Bubny (tam trat od Kladna vede uz ted).
Praha-Bubny s hl.n. nijak primo propojena neni.
Mno, taky mne to napadlo… A uznávám, že můj koment je napsán až zbytečně „na sílu“.
Ale to, jakým způsobem původní příspěvek qwertz napsal mi hned evokovalo Prahu-Bubny. Uvidíme, zda-li komentář zde neupřesní.
A jak se proboha chcete z bubnů dostat na Hlavák? Jakou spojku byste na Bubny stavěl? Co to sakra meleš???
Jak asi? Zkus zapojit mozek, a dojde ti to… Nápověda je i zde v komentářích. A to hned několikrát. Dokonce si zde někdo dal i tu práci, aby napojení nakreslil do map.
To mě baví, mluví úplně zcestně, a říká ostatním jak melou a mají používat mozky.
Jak zcestně? Kdyby sis alepsoň četl tu diskuzi, když už něco takového prohlásíš. Doslova je tady snad 30 komentářů, v čele diskuzi, kde se řeší, zda je moudré, adekvátní, a zda je vůbec možné napojit jistou třetí větev na Negrelliho Viadukt a svézt trať k Hlavnímu nádraží. Dokonce si tady někdo dal doslova i práci s tím, aby to namaloval do map. Nevím, kde máš Mata, ale tohle ti si myslím nevyšlo.
Protože dotyčný navrhuje postavit spojku do Holešovic (předpokládám stanici, ze které se dá jet na Prahlavák).
A jediné vhodné směrování je přes Stromovku, ostatně to bylo navržené i za socialismu.
Přesně tak. Na zeleném náspu s průchody to tam ani nemusí působit nepatřičně. Když můžou koleje vést CHKO nebo přírodní rezervací, můžou klidně vést parkem.
Jo, ok. Ale pořád jsme v době, kdy už tohle opravdu možné není… A Stromovka by se za mne měla zachovat tak jak je. Zase tolik těch parků podobného rázu v té Praze (konkrétně v těchto místech) fakt není.
Samozřejmě, že přes stromovku. V každém jiném městě by se o nějakých nesmyslných tunelech za miliardy kvůli zachování nějakého parčíku vůbec nediskutovalo.
Praha je urbanistický středověk, zcela nevyhovující soudobým potřebám. Dá se ještě pochopit, že místo vybourání staveb se všechno řeší tunely. Ale tady se fakt nic bourat nemusí, jen postavit trat přes park směr nádraží Holešovice.
Jde vidět, že do Stromovky nechodíš, a možná si tam ani nikdy nebyl. Těžko říct, zda někdy vůbec do nějakého parku zajdeš…
To je uplne licha argumentace. Proste nemuzete mit vsechno, tj zachovat nevyhovujici urbanisticke usporadani (tzn. nebourat) a soucasne mit spojeni na Wilsonak, kam se trat neda bez zaboru nejake casti postavit. To si vzajemne odporuje.
Jaká pak lichá argumentace? Chápu, že někdy prostě musí něco uhnout, ale… Na něco se prostě nesahá a hotovo. Neříkám, že parky v Praze, krom výjimek, jsou obecně nějaké kulturní či chráněné kdo ví co, ale… když už se Stromovka vybudovala, rekonstruovala, a lidé si ji neskutečně oblíbili, tak to těm lidem nemůžeš prostě jen tak vzít. Jo… Musel bys hoodně argumentovat, a dokázat, že důvodem, proč park defakto likviduješ, je něco smysluplného. Vést tam jakoukoli spojku je nyní úplná zbytečnost, kterou si zase tak moc nepomůžeš. Stromovka jako taková by se měla zkrátka zachovat v co nejlepší možné podobě,… Číst vice »
K pochopení to je. Ale pak si na letiště jezděte z Masarykova nádraží.
Víte kolik obcí nemá ani na opravu základní infrastruktury, zatím co vy chcete rozežraně stavět drahý tunel jen proto, že nechcete koleje v parku a nechcete ani jezdit do existující lokace o 500m vedle?
Nakolik obce bez prostředků na opravu základní infrastruktury spoluvytvářejí HDP? Současný turismus díky historické Praze tvoří nezanedbatelné příjmy. Ovšem stresuje obyvatelstvo, kterému pomáhá nerušený odpočinek. Stromovka coby skutečný park neblíže centru má zásadní vliv. Dala by se dále rozpůlit, ale neplnila by už tolik svůj účel. Obyvatelstvo centra by už v tak dost přetížené pražské dopravě muselo do vzdálenějšího okolí.
No, to všechno je ovšem „kolečko“ – kde jinde se mají třeba zastupitelství (států i firem) usadit když ne v hlavním městě? A jasně, pak samozřejmě v tom městě zaměstnávají lidi a daní zisky…
Když se ovšem takové kolečko nechá úplně bez omezení, vylidní to široké daleké okolí (kromě ubytovacích satelitů) a vyvolá všemožné dopravní potíže. Ostatně, ne nadarmo mají některé státy přímo oficiální politiku umísťení hlavního města do nějakého menšího městečka (Bonn, Canberra, Pretorie, Washington – i když ten už za dobu existence dost vyrostl) aby nevytvářeli takovou „všekolonii“
Jistěže. I proto bylo sídlo Ústavního soudu umístěno do Brna, aby byl na „půli cesty“ mezi Prahou a Bratislavou. Ovšem federace se jaksi rozpadla a nám zbyl ministáteček ohraničený horstvem s jedním centrem.
Každopádně nic to nemění na faktu, že pro dopravu je vhodnější, když jí Pražané z centra nebudou muset cestami do vzdálenějšího okolí zatěžovat násobně víc než cestující z letiště VH, kvůli kterým by se měla půlit Stromovka.
A na Holešovice to jde postavit bez záboru? Muselo by se to vykřížit se spojkou Bubny-Podbaba a pak udělat piruetu nebo protahnout estakádu až k mostu přes Vltavu a Holešovice minout. Zkuste se někdy podívat do mapy.
Navíc jízdní doba přes Balabenku bude +10 a kapacita tam taky neni neomezená.
Přesně. Kapacita z Holešovic na Hlavák není rozhodně neomezená, vede-li tam jediná kolej.
Takto vypadá vedení dálnice A23 spojující Stadlau a St.Marx přes park Prater ve Vídni.
https://www.google.it/maps/@48.1978522,16.4221284,3a,75y,144.25h,91.69t/data=!3m6!1e1!3m4!1sl6WqHb1bnHi3b910j5-X4A!2e0!7i16384!8i8192
Mno, to je sice hezké, ale… Furt to nemění nic na tom, že vést skrz Stromovku nějaké koleje je prozatím úplný nesmysl.
A23 by dnes možná také neprošla. Oproti 70. letům se značně zvýšily nároky.
Ano, postavili to někdy v šedesátkách.
Ač nejsem pražák, tak Stromovku za „nějaký parčík“ nepovažuji. Obávám se, že je průchod Stromovkou politicky neprůchodný, a pokud by to jen někdo navrhl, tak bude odepsanej i ve vlastní straně.
Tunely (Nové spojení 2) naopak přináší další možnosti pro železniční dopravu bez nutnosti vybourat (velký) kus Prahy. Proč se metro staví pod zemí?
Dejme tomu že máte pravdu. Jaký tedy vv tom případě má smysl nákladná rekonstrukce Masarykova nádraží?
Když už se někdo rozhodl postavit Nove Spojení 2, tak se to nádraží mělo přesunout s ním pod zem a náklady sanovat prodejem lukrativních pozemků.
Smysl je takový, že je potřeba to nádraží zrekonstruovat bez ohledu na NS2. NS2 bude přidání další kapacity pro průjezd Prahou a i po vybudouvání se na Masaryčku bude stále jezdit ze všech směrů.
Smysl to má minimálně ve 20 letech provozu. Ty tunely vám nikdo přes noc nevyrube, ani neprojedná.
Tak ještě by mohli presunout letiště, třeba do Nehvizd aby to bylo u stanice VRT.
Budou jezdit vlaky z VRT až na letiště.
No, to právě ne. Nebudou… A nějak nechápu, odkud se v lidech vzal pojem „rychlodráhy“ na letiště, když se jedná o klasickou konvenční trať.. 🤦
pojem „rychlodráhy“ je už zažité označení z počátku 90. let
Jaj. To pak bychom mohli říkat „rychlodráha“ každé trati, kde se dnes těch 160km/h jezdí. Bože, to je blbost. Chápu tedy, že jde už o zastaralý výraz, který by se fakt neměl používat tak, jak se používá.
Jde o to, že dnešní lidé, kteří nemají o stavbě trati moc povědomí, si pak mohou myslet, že až to bude dokončené, tak budou vlaky na trase jezdit 300km/h. Takovou rychlost si pod pojmem „rychlodráha“ představuji v dnešní době já, no.
Protože tehdy „normální“ železniční trať (ne-rychlodráha) byla tak maximálně 70-80kmh, takže „něco“ kde se počítalo s rychlostí 100-120kmh byla fakt docela rychlodráha…
„Normální“ železniční trať má pomalu dodnes maximálně 70-80kmh. 100-120kmh se tehdy jezdilo na dvoukolejných tratích. Označení rychlodráha bylo voleno spíše pro místní specifika této kdysi koněspřežné Buštěhradky.
pojem rychlodraha se vzal z nemeckeho s-bahn, ktere je zkratkou pro schnellbahn.
Ok. I přesto. Tenhle termín je v tomto případě už opravdu dávno tabu a mimo. Ofiko se taky přestal používat. Takže v momentě, kdy člověk dnes použije termín „rychlodráha“, asi mu to vysvětlím. Pojem „soudruh“ se dnes už taky nepoužívá. Nevidím důvod používat ani pojem rychlodráha u klasické konvenční železniční trati, kde se bude jezdit 120-160km/h.
tak je hezke, ze ten duvod nevidite, dulezitejsi ovsem je, co ten pojem znamena a jak homvnima zbytek sveta.
tamze dekujeme, a … posilame klicenku
Tobě by se měla posílat klíčenka ty mudrlante.
A ano, důležité je, co ten pojem znamená, a jak ho vnímá zbytek světa… Přesně. Zbytek světa vnímá rychlodráhu jako něco, co je rychlé – doopravdy rychlé. Ad 1.
A ad 2, tento již dávno nesmyslný pojem již pro trať nepoužívá ani stát, ani město, ani Správa Železnic, ani jiné subjekty s tím spojené… Rychlodráha to zkrátka není a hotovo.
To se nebude, je to ve městě čili tak osmdesátkou.
A proč by neměly respektive nemohly? Na plánku linek (návrh od SŽ) po výstavbě VRT tam jedna linka zajíždí.
Název „rychlodráha“ s VRT vůbec nesouvisí, já jsem ho nepoužil. Jestli má ten název souvislost s tím, že se trať zrychlí a lidi se dostanou na Havliště/Kladno rychleji než MHD, nevím.
Je fakt, ze presunout LKPR treba do Krkonos jeste nikdo verejne nenavrhl. Ale temer vsechna jen trochu mene absurdni reseni uz byla diskutovana vice nez dostatecne.
O stavbě tří nových nástupišť pod úrovní hlaváku se diskutovalo již před stavbou nového spojení, vizte tehdejší ŽM. Už to dávno mohlo být hotové, nebýt těch pupkatých zaprdlých páprdů nejen z MD. Tady vidíme, jak dopadá politické trafikaření.
Takže než vlaky z Masaryčky, tak raději nic.
jak to chtějí napojit? z negrelláku třetí větví rovně? vybourat autobusák na florenci a do tunelu?
ano, ale to už je přece dobře známé minimálně od r. 2007
To mi hlava upřímně taky nebere. Dívám se na mapy, čtu, a dívám se na mapy. Furt moc nechápu. Taky nechápu, ani z článku, jestli tedy chtějí mít více variant konečných stanic, kdy jednou to bude končit na Masarykovém nádraží, a jednou na Hlavním nádraží, a chtějí vyloženě doslova trasu Masarykovo nádraží – Hlavní nádraží – Letiště Václava Havla… Protože, pokud chtějí druhou variantu, tak napojit se dle toho, co je napsáno v článku, tj. z Masarykového nádraží skrz Negrelliho viadukt na Hlavní nádraží se zkrátka a jednoduše nedá. Pokud je mi známo, Negrelliho viadukt začíná až u nynějšího autobusového… Číst vice »
To zakončení je v článku napsané – vlaky z Kladna na Masaryčku (je to regionální doprava, jako Lysá nebo Český Brod). Vlaky z letiště na Hlavák (respektive Operu) kvůli napojení na dálkovou dopravu. O propojení Masarykova nádraží s Hlavním nádražím tam není vůbec nic.
V podstatě ale bude propojené přes Bubny tímto řešením. Pokud bude obousměrná souprava, tak by to mohlo normálně přejet v Bubnech, i když to nedává z regionální dopravy smysl.
Ovšem fakt, že chtějí napojit Hlavní nádraží na Negrelliho most zůstává taky. Takže asi ano. Tak jak popisuješ prostě…
Ovšem, to se bavíme o trase Praha-Holešovice – Hlavní nádraží mimo Masarykovo nádraží.
Jak to bude vypadat na druhém konci, na letišti? Bude ta stanice tam mít dostatečnou kapacitu? S kolika kolejema se tam ve stanici počítá? Pokud jen se dvěma, bude tam vůbec možné zavést i jiné linky, než jen tu jednu do centra?
Pokud se to tam postaví špatně a s malou kapacitou, obával bych se, že další možnost to napravit už nebude.
Průjezdná dvojkolejná zastávka a možná spojky mezi traťovýma kolejema.
Toho se právě obávám. Už vidím, tedy spíš nevidím, jak na ty dvě koleje budou jezdit vlaky z Masaryčky, z Kladna, ze Smíchova, případně i dalších směrů, včetně dálkových vlaků, které by tam mohly končit. A to i kdyby to ostatní infrastruktura jinak umožňovala.
V tomhle navrženém uspořádání tam toho končit moc nebude, očekávám většinu vlaků projíždějících, klidně i nějaké polookružní typu Masaryčka – Havliště – Prahlavák.
Z toho co vím, a co jsem pochopil, tak se naopak má jednat o 2 kusé koleje. A jestli jsem to pochopil správně, tak v případě, že vlak pojede z Kladna, na letiště a pak dále od Prahy, tak prostě změní úvratí směr jízdy. Zatím jsem jinou možnost neviděl.
Nejde jen o počet nástupních hran ale také o jejich délku. A také jde o to, zda má být stanice vhodná pro vlaky s lokomotivou (objíždění) nebo jen pro jednotky/soupravy/push-pull.
Bude to průjezdná zastávka se spojkama. Objíždění nemožné.
A jak to víš, kde jsi to našel, že bude zastávka průjezdná? Já všude zatím viděl, za zastávka průjezdná nebude, a bude kusá. Viz propagační video na kanále Správy Železnic, které je nyní cca 11 měsíců staré.
Respektive, mají v propagačním videu trasu mezi kladnem skrz letiště a směrem do Prahy spojenou klasicky, jako kdyby stanice měla být průjezdná, a zároveň mají jednu z pracovních etap pojmenovanou „zaokruhování železniční spojení Praha-Letiště Václava Havla do trati Praha – Kladno“… Ale co si pod tím přesně představit, a zda to teda pak znamená průjezdnění stanice na letišti, to netuším. A oni to jako kdyby schválně graficky neukazují. 🤔
Třeba mapka u tohodle článku:
https://zdopravy.cz/modernizace-trati-praha-kladno-a-nove-drahy-na-letiste-nabira-zpozdeni-hotova-bude-nejdrive-v-roce-2030-140691/
Ano, ta v tom (již mnou zmiňovaném) videu je ukazována snad 5x, s tím, že vždy se ve videu ukazuje následný návrh realizace jednotlivých úseků… A zrovna z toho videa to zkrátka nejde poznat, jak je zastávka na letišti myšlena. Je klidně dost možné, ze bude průjezdná, což by dávalo smysl největší, ale pak nerozumím tomu, proč se vyhýbali jakékoliv vizualizaci, která by tohle znázorňovala. Stanice ve videu znázorněna je, ale nevidíš, že by někam pokračovala, že by měla 2 směry…
Tolik k těm tvým plusům a mým mínusům. Spravedlnost na správném místě…
https://mapy.spravazeleznic.cz/stavba/A-48
Reakce viz nahoře https://zdopravy.cz/stat-meni-plany-na-kolejove-napojeni-prazskeho-letiste-vlaky-maji-jezdit-i-z-hlavniho-nadrazi-156823/#comment-1001245
Asi se pojede na etapy, ne? Tak 2030 trať na Kladno, pak odbočka na letiště se šturcem, pak někdy podkopání dráhy a zaokruhování cca 2040 a někdy 2050 možná stanice Opera. Hrubej odhad 😀
Kapacita letiště je tak 1500 cestujících na špičkovou hodinu (cca 8-10 středních letadel), to se odveze dvouma vlakama i kdyby tim chtělo jet přes 50%.
Ministerstvo dopravy muselo spojení na letiště z Masaryčky schválit! Nyní když je to rozestavěné tak budeme měnit koncepci z Prahy hl. n.? Není to kocourkov?
Je to samozřejmě Kocourkov. Letiště musí být spojeno s Hlavním nádražím a nikoliv jen s Masaryčkou nebo dokonce Smíchovem. To je totiž podmínka pro čerpání dotace z EU. Dřív to asi nikdo nevěděl. 🤢
Žádná taková podmínka neexistuje, to je nepřesné vyjádření. Podmínkou dotace je kladné ekonomické hodnocení projektu, tj. že se celospolečensky vyplatí do něj v takovéto podobě vrazit peníze. Tunel pod Prahou neznamená pro „předělání“ PRAKu vůbec nic, bude to jiný projekt.
Nevím školy nemám, ale když dostanu vlak na Smíchov, tak na Hlavák taky, ne?
jenže to je na trati 171, takže jen málokdy průjezdné.
Tahle to měli v plánu původně, že z Hlavního nádraží to povedou na Smíchov a dále na letiště, viz propagační video na kanále Správy Železnic, které je 11 měsíců staré… Nechápu to.
No, zatím, dokud je možné jezdit přes vyšehradský most…
Většina přilétá pouze kvůli historické Praze. Proto se tak rychlodráha od 90. let plánovala. Blízko k hotelům v centru.
I v mnoha jinych mestech, kde vetsina prileta kvuli necemu konkretnimu, konci (nejaka) draha z letiste u jine kapacitni MHD a nevede primo k cili cestujicich. Nikomu to nijak nevadi a umoznuje to snazsi a levnejsi realizaci.
V tech mestech uz kapacitni a pohodlnou dopravu na letiste maji. V Praze ji nemame.
Prosím, nepoužívej ten termín „rychlodráhy“. Fakt ne. Chápu, že se to dejme tomu pro tuto trať používalo, ale… Dnes už to koncepčně fakt nedává smysl.
Chápu. Ovšem v 90. letech se „plánovala rychlodráha na letiště Praha-Ruzyně“. Tato „příměstská dráha“ neměla vést ani do Kladna. 🙁
Já bych spíš řekl, že většina přilétá proto, že z Prahy odletěli. A dál se vrací domů do různých míst ČR.
Kupní síla ČR roste, ovšem se „západní“ se nedá srovnat. Prognóza Valtera Komára, že DM bude za tři Kčs neplatí nejen kvůli konci těchto měn. Většinu leteckých pasažérů PRG tak tvoří západní turisté, obchodníci, podnikatelé a jejich zaměstnanci.
Součástí PLK je i Semmering. Ale přímé napojení na hl.n. z Negrelliho viaduktu bude samozřjemě mnohem lepší. Tunel není podmínkou, Už v roce 2015 o tom uvažovali: V případě prodlení s tunelem pod Ořechovkou bude možné na dlouhou řadu let část vlaků ukončit na Veleslavíně s přestupem na metro a část vlaků s hybridním pohonem (např. naftovým) by v úseku Veleslavín-Dejvice jezdila kyvadlově. Dle vyjádření projektantů však toto řešení nebylo preferované z důvodů nutnosti pořízení nových, hybridních vozidel. Chtějí celý úsek elektrifikovat. …“ http://www.cibulky.info/realnejsi-plk/
Technika se od té doby posunula. Kvůli pár km bez troleje v Dejvicích snad postačí táhnout/tlačit nízký bateriový tendr.
Jediný úsek, který by se musel vybudovat by byl ze stanice Dobrovíz. Do Dobrovice se dá vymyslet spoj z hlavního nádraží přes Smíchov, Zličín a Hostivice.
A napsdlo vas, ze velka cast je jednokolejna, a v zarezu, pres semering… takze byste stejne stavel druhou kolej jeste narovnejsim terenem a pak prrs vytizeny usek pod vysehradem. Doba jizdy mnohem delsi?
Na jeden až dva vlaky za hodinu proč proč dvě koleje
Proč né patnáctiminutový tak A aj and jeden až dva vlaky za hodinu? Protože to bude mít stejný efekt jako lázeňský express jménem Pendolino který jede direkt přes republiku a. Čím méně přestupu tím spolehlivější. Že to jede o 0,5 hod. dýl nikomu nevadí jestli mám čekat ve vlaku nebo na letišti nebo 0,5 hod. navíc přestupovat
A ten jeden až dva vlaky za hodinu se tam protáhnout takto daji. Ale paradoxně dám mezitím Spadne most na smíchov
Konečně někdo přemýšlí a doufám že to bude na hlavním o patro níž a ne až pod Operou aby se dalo jednoduše přestupovat na další vlaky v řádu minut. Na Masarykovo nádraží je nesmysl vlaky z letiště vést!
pod opeou to bude mozna i dal nez z masarykova… 😀
Jásáte zbytečně. Než se prvně kopne do země, tak se to desetkrát změní a nakonec se nekopne vůbec.
Na to na povrchu asi nebude dost nástupišť.
Konečně správa zeleznic pochopila, že v případě letiště Praha je železniční doprava jen pomocný druh dopravy a měla by se tudíž přizpůsobit ona zbytku světa a ne naopak…
Celá trať na letiště bude hotová přibližně ve stejnou dobu, jako tunel Praha- Beroun.
Myslíte nikdy? Tak pesimistický nejsem. Z Hostivice na letiště to jednou nějak dotáhnou.
Já teda sázím spíše na ten Beroun…
A jako lanovka z Podbaby do Bohnic.
A co tak před Bubenčí uhnout z 090 a vzít to na Dejvické nádraží? Tam se z hlavního už jezdí? 😜. Sorry, ale tato fantasmagorie snadno soupeří s rampou na Negreláku, nebo zaústěnim Opera…
jeste lepsi je uhnout z Vystaviste obloukem k Nadr, Holesovice na viaduktu, po byvale trati z Buben do pristavu, a napojit se na zel. most k Bile skale…
Slo by to… i kdyz uz tam stoji administracka, trat by ji tesne minula…
Když už se tu tak fantazíruje, tak optimální by byl tunel se stanicí pod Kulaťákem a následné napojení na 090 ve Stromovce. . . Je ale pravdou, že tunel by byl delší a strmější.
A k čemu kulaťák? Na A je přestup Veleslavín, na B nude ta Masna a C na Vltavské, tak je to optimální. Vedení na Hlavák by béčko vynechalo.
Jsou lidé, kteří nikam přestupovat nepotřebují. Z Kulaťáku dojdou pěšky…
V tomto desetiletí? Spíš tisíci letí, ne?
Tvl já nevím proč v tomhle státě musí jít všechno tak složitě 😡 ok, tak P6 do toho stále hází vidle tak se na ni vyprdnout a postavit povrchové metro/vlak/tramvaj ze Zličína podél okruhu na letiště, popř. Dal na Kladno. Funguje to takhle např. V NYC a dalších městech a nikdo s tím nemá zase takový problém. Místo toho aby se vyhazovaly peníze za různé studie, změny, budování nesmyslné trolejbusove infrastruktury apod. tak už to.mohlo být dávno hotové.
Nevim, za co mate minusy.. za me mate pravdu.
Ode mně za tu nesmyslnou trolejbusovou infrastrukturu… někdo si holt vytváří „úderná“ hesla která dráždí nejspíš schválně,,,
Povrchově tady už nikdy nic nikde nepostavíte. Fungovalo by to leda kdyby to někdo postavil před 40 lety .. před 30 už ne, protože takovou historii má i (tehdy povrchová) „rychlodráha na letiště“.
Taková trať může nahradit autobusy, ale ne Metro S. Tramvaj na letiště by mohla vést také, stejně jako Metro S.
Co vlastně Praha 6 chce? S čím mají tak velký problém? Proč jsou tunely tak špatně prosaditelné? Fakt nevím… Proto se ptám.
Tím chci říct, že už tak se jedná o tunely – tedy nejvíc shovívavá varianta vůči okolí…
Proto to nechápu a proto se ptám.
Líbí se mi, jak se najdou lidé, kteří dávají mínusy i za úplně klasické dotazy… Smutné, vás život bych mít nechtěl…
Tunel pod hlavák je hezká idea, ale ať nejprve udělají aspoň trať na letiště i za cenu, že by se dočasně v úseku jezdilo po staré trati.
Stará trať teď bude nejmíň šest let po kouskách ve výluce.
To všichni ví, a nikdo to nerozporuje. Spíše… Aby to trvalo těch 6 let, a ne třeba 15. Tady jde o to, ať to dodělají alespoň do nějaké podoby.
Pak můžou řešit zbytek – viz. napojení na Hlavní nádraží. Podle mne tohle mohou řešit až pak. Až poté, co budou mít většinu tratě ve sjízdné stavu…
Však tu větev na letiště dřív neudělají, takže v tomto žádný problém nevidím…
To už raději udělat Masnu průjezdnou směr Smíchoff.
sasci. a jen se chechta Sudop, ktery kesuje za studie…
Jak, když tu studii dělá Mott MacDonald?
Uz to skoro meli hotove a udelaji zmenu…
Jaké skoro hotové? Myslíte projekt neustále se opožďujících a špatně prosaditelných tunelů pod Prahou 6? V reálu nemá dodatečné vybudování napojení na podzemní hlavní nádraží na realizovatelnost trati do Kladna vůbec žádný vliv.
Co vlstdne Praha 6 chce? S čím mají tak velký problém? Proč je to tak špatně prosaditelné? Fakt nevím… Proto se ptám.
Je tohle vlastně něco nového? Vždyť napojení Opery na Negrelliho viadukt bylo v plánu Metra S už od začátku. Co mi uniká?
Taky přemýšlím, co je na tom nového a co mi uniká?
Taky myslím, asi se to teď hodí PR. Ale zůstal bych v klidu tunel pod P6 už je ve schvalování, ale metro S je teprve studie a u tak radikální a drahé stavby se do roku 2040 nekopne, leda by se tu našel fosilní vodík.
Co vím, tak rozvojový plán pražské železnice (2018!) uvádí zaústění metra S na Nagraliho jako možnou variantu, ovšem je taky možné, že to bude zaústěno jen do Karlína (a dál na NS)
rozseknout by to snad měla studie proveditelnosti, která by iirc měla být hotova letos
Nějaký plánek?
Ano, i toto téma řeší zpracovávaná SPŽUP. Ta je v cca 2/3 cesty. V předběžných variantách byly prověřeny různé koncepty zkapacitnění ŽUP (s VR, dálkovou nebo regionální dopravou v tunelech pod centrem města). V letošní roce se zpracují a zhodnotí 3 návrhové varianty. Prozradím, že všechny tyto 3 varianty přivedou letištní linku S5 do oblasti Hlavního nádraží. Ano, bude to drahé. Ano, bude trvat dlouho, než se to postaví. A ano, bez politické podpory se to neobejde. Více se o tomto projektu dozvíte na jeho oficiálních webových stránkách: https://www.spravazeleznic.cz/zup
Já Kubu chápu. Na letiště už dávno mělo vést metro, paralelní kolejí z Veleslavína. Polovina spojů by jela na Ruzyň, polovina spojů do Motola.
A bylo by hotovo.
Přesně
A letištní taxikáři by neměli co žrát. Proč vlastně metro ve Veleslavíně uhlo prudce doleva? Proč na Veleslavíně nebyly od počátku jezdící schody? Proč tam byla, nebo snad ještě je parta oficiálních vynášečů kufrů po schodišti? Proč, když tam vybudovaly jezdící schody jsou tak úzké, že cestující na letiště s dvěma kufry se tam zašprajcuje? Inu, protože ta stanice metra v původní variantě byla jen jednou z ne moc významných stanic na trase a byla určena jen pro lokální obsluhu. Můžeme přemýšlet kdo tu změnu prosadil. A šťouralům doporučuji prohlédnout si mapu, třeba i leteckou v okolí konečné metra Nemocnice… Číst vice »
Samozřejmě, na trati na letiště se moc vydělat nedá. A zdánlivě to je významné, ale v reálu tam neni taková dopravní zátěž jako na jiných směrech ve městě.V turistické sezoně možná 40-50 tisíc pasažérů za den, a to má ještě polovina na dopravu jinou variantu. Druhou polovinu by jedna linka metra odvozila za hodinu. A buhví jestli se za deset let ještě v EU bude vůbec lítat.
Máte sice pravdu, ale to metro by nemělo stanici AŽ na letišti. V současnosti se například staví tramvajová trať z Divoké Šárky někam doleva na Dolní Liboc, sídliště Na Dědině. Někde tam právě mělo metro mít stanici. No a pokud jde o to, kolik vlaků metra by bylo třeba na letišti, to doopravdy nevím. Ale kolik vlaků metra končí až v Letňanech? Mimo špičku dost vlaků končí už na Ládví. Takže ani na letiště by možná nemusely jet všechny spoje. Ale já si nehraju na dopravního experta, tím fakt nejsem.
Všechny vlaky metra končí v Letňanech, pásmový provoz skončil začátkem září 2018.
Co to je za nesmysl, i vloni jsem několikrát musel na Ládví čekat na další vlak. Já tam nikde okolo nebydlím, ale pracuji v Letňanech na výstavišti a jezdím z Florence. A přestupuji. Jestli to je ve všední dny, nebo jen v sobotu a neděli, to doopravdy nevím.
V momentě, kdy by ono metro nejelo až na letiště by ale projekt ztrácel úplně smysl.
Jakože… Metro (Ať už linka A, nebo i klidně B), které by jelo až na letiště zní taky hrozně dobře. A za mne, proč ne… A to, zda se to vyplatí, či nikoliv. Nikde není například nutně psané, že by metro muselo nutné jezdit v tunelech pod povrchem. Kdyby se vyvedlo cestou na povrch, ušetřily by se prachy. A obecně by mi to dávalo smysl. V případě nových sídlišť by metro směrem na letiště tím tuplem přišlo vhod, protože by spojení letiště s centrem možná bylo prioritou, ovšem nedělalo by se to jen kvůli tomu, a myšlenka s novými možnými… Číst vice »
1) Ačko bývá v centru docela plné, není špatné mu novou tratí odlehčit místo protěžování
2) Opravdu je nutné, aby mezi Letištěm a centrem bylo asi 8 zastávek?
3) metro má o něco nižší rychlost než nový vlak
4) metro ma hodně dveří a málo úložného prostoru
Kubka 2030 🤣
Co na to říkají diskutující, kteří sem před časem psali, že trolejbusová trať na letiště je zbytečné vyhazování peněz, když tam už za několik málo let povede železnice? 🙂
To dřív uvidíme Halleyovu kometu sice mi bude 75+ ale dopravy na letiště hodno 21 století Hmm těžko
Ok, nevěřím, že to píšu, a jenom den po té, co Olcit dostal ban, ale proboha, tento stát má asi opravdu peněz, že neví co s nimi. A čas je asi už vůbec netrápí.
To je úplně jedno. Můžou napsat, že má vést na měsíc. Té trati se stejně nedožiju..
Hmm…příbuzenství s Ahasverem nebo Nicholasem Flamelem není pravděpodobné… 😀
A naši ve světě slavní taxikáři v Praze nebudou mít co žrát i když je pravda že vlakem na letiště se pravděpodobně dožíje až jejich vnuk
Jednotka dočasnosti je jeden furt.
Dlouhá léta to tak vypadalo. Nakonec ale všichni víme , že dočasnost v Česku trvá 21 let.
23 let (1968–1991).
Mate recht. Sorry
Proto taky byla na Smíchově na tanku namalovaná číslovka 23!
To byl až druhý důvod. Ten první byl 1945-1968.
Ale tady to bude ještě víc…od 1996…
Tento stát fakt nemá vizi.
Pro každý problém sepíše padesát studií, třicetkrát je změní protože si nějaký politik postaví hlavu, něco začne a pak to změní, a výsledek.. pořád nic.
Občas si říkám, že stát se další spolkovou republikou Německa, Rakouska anebo dokonce i Polska, tak se tu věci hejbou mnohem rychleji dopředu..
To je pravda, při anexi německém bychom tento problém neřešili, protože bychom to letiště nebyli schopni otevřít 🙂
Po roce 1939 se připravovala stavba letiště v oblasti Kralup, na stanici dálkové trasy vlaků Drážďany- Vídeň přes Nymburk – Třebová – Brno. Do Prahy měl jezdit S-bahn
Výjimka potvrzující pravidlo 🙂 Ta se stává jednou za deset let. Pardon, opera(?) v Hamburku, takže dvakrát za deset let.
Nikdo není dokonalý, a ani ten německý přístup právě k železniční infrastruktuře. Ale i tak jsou o velký kus před námi. Stačí porovnat bývalou DDR a Česko, výchozí podmínky zhruba stejné, dnes velký rozdíl. JEN peníze ze západu to nejsou..
Rozhodně nechci naznačovat, že by to bylo v Německu horší nebo stejné jako u nás, ale výjimka potvrzující pravidlo to fakt není, problémy mají větší stavby u nich taky. Stuttgart 21, Humboldtforum,…
S ohledem na současný vývoj bych prosil to Polsko…
Tam můžeme vývoj jedné vize zrovna sledovat v přímym přenosu, že 😀 zvolili zdánlivě jednodušší postup, se stěhování letiště k VRT a dálnici mezi poli. Bohužel se asi nedožiju, abych jim to mohl stopnout do cíle.
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/2812013-polska-stavba-stoleti-budi-vasne-obri-letiste-bude-soucasti-noveho-dopravniho-uzlu
Naopak… Polsko je ta poslední země z jmenovaných. To prostupující omezení svobody a omezení samotné demokracie (potraty, LGBT)… NE, děkuji.
A nešlo by obnovit variantu spojení metrem?
https://mhd86.cz/2018/03/15/metro-a-na-letiste-dostalo-znovu-nadeji-bylo-by-v-centru-rychleji-nez-vlak/
Boze, OH sem netahehte, prosim 🤣
ČR je tak bohatá, že na letiště povedou hned tři dráhy: železnice, metro a trolejbus.
On brzo nekdo navrhne i lanovku. Jsou ted v nekterych politickych kruzich v mode.
Přesně ale z Veleslavína a ne z Motola!
Tak samozřejmě, že by to bylo nejlepší z Veleslavína, kdyby linka A kopírovala Evropskou ulici až na Letiště.
Bohužel v současné situaci, by to znamenalo minimálně na rok přerušit provoz v úseku Veleslavín – Motol.
JIZ BRZY VLAKEM NA LETISTE!
Vsimnete si, ze neni uvedeno na ktere konkretni letiste.
No, pro jistotu bych začal plánovat metro z Motola.
Ticho prosím, nebo to ještě někoho napadne a začne další přetahovaná, co proč jestli vlastně na letiště vést, a současný projekt železnice se zase zastaví.
Politici jsou na to hloupí dost.
Bohužel to nakonec BUDE daleko rychlejší (ohledně realizace) cesta, uvidíte. S náklady úplně jinde, to trasování Áčka via Bílá Hora a Dlouhá míle není chiméra, v plánech se to objevovalo. Velké fixní náklady při provozu jen vybraných spojů ututláme a všichni budou spokojeni, že aspoň nějaké koleje na letiště s velkou slávou přivedeny. Přes Ořechovku, ale i pod ní je to zabitý a cokoli okolo Nového spojení 2 je horizont, kterého se nedožijeme. Je zajímavé, že to někomu secvaklo až teď, že Masaryčka není z hlediska vazby na dálkovou dopravu tím pravým místem. Jedině, že by se hodně rychle (tj.… Číst vice »
Rychlejší, zato oklikou a bez vazby na vlaky, stejně jako zmíněné D nacpané mermomocí kamkoli do centra podél C. To už snad radši nechat vrchem přes Ořechovku i za cenu jednokolejného úseku s doplněním drátů. Potřebujeme účinné, nikoli nutně megalomanské řešení.
Samotné metro D nevést alespoň někde po Hlavní nádraží mi přijde úplně nesmysl. Vzdyť dělat samotnou linku metra D tak, jak se s ní počítá teď (po Pankrác) pak IMHO musí být úplně mimo… Už vidím to fiasko, jak s tím skoro nikdo nejezdí, respektive s tím jezdí polovina lidí, než plánovali. Proč asi… 🤦🤣
metro D po Pankrác nahradí busy jako sytič metra C z panelových sídlišť na jihu, ve špičce je to už dnes tristní, a to se tam připravují další velké novostavby…
Nebylo by jednodušší koupit jízdní kola s vozítkem vzadu a ty zdatnější pesi chůzí Když už adrenalin magistrátu hlavního města ..
I v zemich, kde doprava riksou byvala kdysi bezna, uz se na tyhle ucely davnou s uspechem pouzivaji taxiky. Stejne jako v Praze.
PS: Ale kdyby se treba automatcici chteli stridat ve sluzbe bliznim, aktivite se meze nekladou. Turisti by minimalne pres leto takovou atrakci jiste ocenili.
Dovolím si podotknout, že studio mmcité+ se stalo držitelem jedné z nejprestižnějších designových cen – reddot winner 2022. Na rozdíl od toho kreaci pseudoarchitekta a ničitele českých měst zvané Škoda 15T se v zahraničí dostalo přesně opačného ocenění. Pro vizuální odpornost německé město Roztoky zrušilo vítězství Škody ve výběrovém řízení na nové tramvaje a Škodovka tím na téměř deset let přišla o šance prodat tramvaje do Německa. Pan „„„architekt””” hovoří o krabici od bot. Přitom práce s jeho kreacemi se mnohem více podobá pokusu přebarvit exkrement do podoby, kdy se z ní esteticky vnímavým jedincům nebude chtít zvracet. Viz zrůdnost… Číst vice »
Ach jo. Já si spletl okna s diskuzemi. Tohle patří Kotasovi. 🤣
Tohle není nikde špatně. 😅
Hele, RedDot, to je taková cena, která se prodává na váhu v každým druhým hokynářství. Že je prestižní, to tvrděj akorát její majitelé (a docea se jim to daří).
„K dostání u všech dobrých oblbovačů.“ 🙂
To je něco jako Red Bull?
Bylo to videt i na vizualizaci nove Florence nedavno, a resi se to jiz mnoho let. Kdyby existovalo nejake smyslplne planovani a sledovani planu, mohlo se udelat uz davno s rekonstrukci Negraliho viaduktu a Masarycku misto ruznych rekonstrukci zrusit pro pravidelnou osobni dopravu.
Nespiše nevíte o čem mluvíte. Byl jste se někdy podívat na Masaryčce? Víte kolik spojů obsluhuje denně?
Tak by to jezdilo na hlavní/pod hlavní, to je celkem jedno. Akorát by to asi nebylo na vymýšlení krátkých „tramvají“ po 5 minutách, zato s patřičně dlouhými obraty na tom nádraží, nýbrž na delší (pospojované) vlaky průjezdných linek. Ovšem, bylo by nutné odstranit chronické zpožďování spojů, tj. dostatečně propojená síť s kapacitní rezervou (včetně objízdných tras) a přiměřené plánování spojů na ní.
Umím si to představit, ale v tomto století s v ČR nikoliv. Moc drahé, nemáme na to.
Nemáme na to peníze nebo schopné #mynic? Asi obojí, že jo. :o)
Peněz jsou všude hromady, ale plýtvá se jimi na nesmysly…
Peněz je všude hromady, ale taky všechno STOJÍ hromady. Takže to rozhodně není tak že by jich hromady zbývaly. Jinak peníze se utrácejí, jistě semtam i na vyložené blbosti ale většinou jsou to věci které aspoň část z nás považuje za užitečné až vysloveně nezbytné. Akorát se málokdy všichni shodneme, takže chápu že každý vídí nějaké zbytečnosti, akorát skoro každý jinde. Kdybysme vynechali všechno co aspoň někdo považuje za zbytečné, zůstala by sice hromada peněz ale nic by nefungovalo 🙁
Řešení se nabízí: konkurenci pro #mynic
Něco se chystá 😉
Jojo…a přesunout tam železniční muzeum. Nebo v případě zájmu dopravní fakultu ČVUT…
Poměrně zajímavé je, že probíhá příprava stavby „Modernizace a dostavba ŽST Praha Masarykovo nádraží“ v letech 2024-26, tj. asi již celkem vysoký stupeň přípravy, která v sobě zahrnuje mimojiné zvýšení počtu kolejí – i kvůli vlakům na letiště.
Jak si to spojit s touto zprávou – tato akce bude zrušena? Či normálně proběhne, jen pak všechny koleje nebudou využívány? Nebo se vše přeplánuje znovu od začátku – s pochopitelným zdržením a zdražením?
Já bych si to dnešní prohlášení nebral tak k srdci. Masaryčka se zrekonstruuje tak, jak má. I pokud by tam končili jen vlaky od Kladna, tak se to využije. Úplně nevěřím, že trať na hlavní nádraží, protože by to vyžadovalo řešení, které jen na přípravě zabere minimálně 10 let. Opravdu si někdo myslí, že dnes si někdo představí v Praze nový tunel a bude to za 7 let? Není na tom odvedeno nic, vůbec nic. Ani projekt, natož předběžné razítko.
Masaryčka přece neobsluhuje pouze spoje od Kladna, co spoje od Č.Brodu, Lysé n.L., Všetat a Kralup? Ty tam přece zajíždějí také.
Ano, a pro ty by nejspíše sloužila nadále; akorát bude potřeba vyřešit křížení obou tratí (od viaduktu mírně vzhůru, od Libně mírně dolů?).
Neumím si tu estakátu představit – je tam kolize s novým národním tech. muzeem. Spíš by možná bylo lepší jít pod zem. Jsem zvědavý co projektanti vymyslí.
Od viaduktu prudce dolů.
Nebo už od Buben. Jenže tam to už má developer, takže na rampu taky nebude místo.
Vzhledem k současné železniční stavbě na Vltavské je to taky nemožné.
Ano, já měl na mysli ty nové dvě koleje.
A do Českého Brodu, Lysé n. L., Všetat a Kralup nevedou koleje i z hlavního?
To že z Fleisch-Krawallu jezdí osobáky do Kolína je jen přechodný jev…
Spíš že je tam jen šest funkčních peronů.
No, nevím nevím. Negrelliho viadukt, kromě toho, že je čerstvě rekonstruovaný, je i památkově chráněný, takže jsem opravdu zvědavý, jak se to provede. X let všichni tvrdili, že to prostě není možné kvůli prostorovým a výškovým poměrům a to ani v případě podzemní varianty. Simmering prosím nikdo opravdu nemyslí vážně, že? Tohle má být moderní spojení, ne okružní vyhlídka.
Možné to je, naráží to hlavně na průchod bývalým depem = budoucím muzeem. Přes spodní část autobusového nácestí a pod Husitskou už se to snad nějak citlivě dostane, otázkou je řešení kříže s tratí od Libně. Úplně nemožné to není; nakonec, průchod dosud plánovaného NS2 pod městem je v mnohém komplikovanější.
Možnost
https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=1475669.jpg&httpref=28/331121
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.4418211&y=50.089%202865&z=17&rm=9h2IvxXyQnNGNRN0ISM9I1L94UL8JQLGJ449FRDn0wO0KQWg-NRQ%20UL6bPq6oQh6GSJ&base=ophoto
Ta s těmi zelenými křížky je vlastně jediná technicky možná, která dokáže zachovat kolejiště Masny a její napojení na Libeň.
Nešlo by kolejiště Masny a její napojení na Libeň zachovat při umístění zastávky Florenc pod kolejištěm? Z Negrelliho viadukt by byl i menší sklon. Přechodně by se kolejiště muselo omezit, ale to i při řešení se zelenými křížky, kde je navíc sklonová nesnáz.
Dobrá poznámka. Napojit se na Negreláč nebude jednoduché, ale není to nereálné. Ne, o Simmeringu řeč není.
Nemá někdo informace o tom, zda existují plány na dálková spojení na letiště? Vlaky od Moravy by mohly uhnout v Libni a pokračovat směr LKPR…
Jako obyvatel trávící většinu času na Moravě bych o to ani nestál. Zhoršilo by se spojení do Prahy, kde v Libni je přestup na metro mizerný, a na letiště se dá jet i do Katovic, Krakova a Vídně, takže by to ani zas taková výhoda nebyla.
Souhlasím Vídeň Katowice vlakem 🙂
Bývalou okupační mocnost nepodporuji. Jsem vlastenec a budu létat z naší Prahy.
to je blbost. ale muzou vyjet po semmeringu
Místo nějakých fantazií o přímých vlacích na letiště by se mnohem lépe využily přestup hrana-hrana Libeň-Masarykovo-letiště, kde by to bralo cestující ode všeho, včetně osobáků od Kolína, kde podél trati bydlí právě ti majetnější pražáci v nově postavených domech, co budou to letiště využívat častěji, než lidé z Moravy, Slezska a Slovenska, kteří už teď mají mnohem lepší spojení na mnohem lepší letiště v Rakousku a Polsku.
Za mě super! Kvalitní železniční spojení s letištěm si zaslouží i obyvatelé jiných měst než Kladno a Praha…. jen jsem myslel, že se s tím propojením hlavák-Neg.Via už dávno počítá. Vlastně i vítězná studie Florenc21 s tímto propojením počítá.
Vítězný návrh urbanistického řešení zde: https://florenc21.eu/cs/navrhy/
Vzhledem k umístění podzemního nádraží, kde, to vlastně ještě nikdo neví, tak to zas taková výhra být nemusí. Vzhledem k tomu, že bude nádraží minimálně 30 metrů pod úrovní hlavního nádraží bude přestup z „Opery“ trvat přibližně stejně dlouho, jako pěšky z Masaryčky.
Opera není jediná varianta umístění podzemní stanice, jsou tři viz článek.
To je pravda, nicméně labyrint chodeb, bo metro, bunkry a inženýrské sítě bude určitě to pravé ořechové při přestupu z dálkovky na regionálku.
Ve variantě Opera, nebo ve variantě pod hlavním nádražím? Ve druhém případě je metro C pořád na stejnou stranu jako od viaduktu, v prvním je potřeba křížení.
Sice velmi pozdní reakce, ale přece. Stanice pod hlavním nádražím bude muset být velmi hluboko ve všech případech. Má-li dráha pokračovat směr Vršovice a směr Smíchov. Nevyberete si.
Ani při změně modelu nevést dálkové vlaky, v budoucnu VRT, v Praze povrchově. Regionální „rychlodráha“ na letiště by se pak na úroveň hlavního nádraží z Negrelliho viaduktu už vůbec nedostala.
Tak ono si nevyberete. Buď budete mít podzemní stanici mělce a potom bude daleko od vlaků (bo kolize s C), nebo bude geograficky blízko na přestupní vazby s volnější orientací, ale potom musí být hlouběji…
Těch 30 metrů pod zemí jste vzal kde? Může být snad jen patro pod úrovní dnešních podchodů, z nichž by mohly vést přístupy střídavě s těmi nahoru. Záleží na tom, kam by to pokračovalo potom – a pozor, zespoda to „tlačí“ nahoru zase metro A. Určitě pro přestup mezi vlaky pohodlnější než stanice též pod zemí, ale až v parku před Operou, akorát s horším přístupem ze sebe samé na to A.
Předpokládám, že ta hloubka je odhad, kam se dá nějak normálně vystoupat, když trať z Negrelláku zanoříte pod kolínskou trať na Hrabovce a spojit to z tratí od Kolína (asi zajede někde na Sluncové). Dál je taky dobré počítat s nějakým přiměřeným nadložím, aby se stavby nad novým tunelem nehejbaly. Za operou to zase je nějak potřeba rozplést na Smíchov/Vršovice.
Na to, že se o tomhle projektu mluví desítky let, je až k nevíře, že se tenhle plán objevil až teď. Tak aspoň si máme na dalších pár desítek let víc o čem povídat 🙂
Praha se projektem vlaku na letiště stejně jen snaží dotáhnout na plánovače přesunu brněnského nádraží.. 🙂
Bingo. A přitom je nejpravděpodobnější, že tato soutěž skončí remízou 0:0 !
A to ty lístky zaplacené daňovými poplatníky stály a budou stát takový majlant..
Jak je to s objektem bývalého depa Praha-Střed?
Nestojí tyto objekty (ve správě Národního technického muzea) trochu v cestě žádanému zahloubení z Negrelliho viaduktu pod kolejiště hlavního nádraží?
Tohle rozhodnutí je jedině dobře, ale to už mohlo být dávno třeba se s tím mohlo počítat při rekonstrukci Negrelliho viaduktu…
Jak konkrétně by se s tím mělo počítat?
Udělat u stavědla přípravu na odbočku. Ale uznávám, že by to bylo hodně brzo.
Z hlavaku na letiště…… je nejlepší jet po Semmeringu. Jo počkat, na Smíchově se zasekla „Sekyrka“. Takže tohle padá.
Jooo mohli jsme Vám dát rychle proveditelnou a levnou trasu, ale voni řekli NE!
Co s tím má co Sekyra?
Tahle možnost samozřejmě existuje, sekyrka nesekyrka.
Dokonce ani není vyloučeno, že první elektrické vlak z centra ve výsledku skutečně přijede ze Semmeringu.
Mno má to z kopce, takže nafoukat vzduchojem a jedenem. Kromě toho, jestli bude Škoda vyrábět BEMU, tak se tam bude chtít ukázat.
Takové horory v brzkém odpoledni.
Že jo…bude-li shůry přáno, tak Scheißewerke naopak stihne za ty její neustálé vylomeniny přísný trest…
Kvůli pár km bez troleje v Dejvicích snad postačí táhnout/tlačit nízký bateriový tendr.
Nic nezasekla, trať má být přepojena do Smíchova přímo a nějaké poslední nástupiště.
Spíš hrozí, že nebude kapacita na Výtoni, protože některé brzdy nedovolí nový tříkolejný most.
Nějaký čas se budou zkoumat možnosti a pak se v rámci úsporného řešení vybere nejlevnější řešení: úvrať přes Libeň.
Úplně nejlevnější je poznámka na jízdence: Platí v Metro C mezi stanicemi Vltavská a Hlavní nádraží.
Ovšem řešení to není.
To už by mohli udělat, že „Vindobony“ a „Hungarie“ pojedou z Libně rovnou do Holešovic bez úvrati na hlavním 😀
Nestalo by za prověření vedení dálkových vlaků přes Smíchov a „Semmering“, který by se elektrifikoval (a zkapacitnil) případně i s přeložkami, myslím že by taky nemusela být špatná varianta ale kdyžtak mě určitě opravíte případně 🙂
Stálo. Proto to také Kladno v roce 2003 navrhlo. Kdyby se to vyplatilo, nikdo by se masochisticky necrcal s tratí přes Dejvice, kde ji pořád někdo blokuje.
Chcete říct, kdyby se to vyplatilo těm správným zájmovým skupinám?
To ale předpokládá vyřešení mostu na Výtoni.
No…když by ho zdvoukolejnili, tak rozhodně…
To se samozřejmě už zkoumalo, ale naráží to na dva zásadní problémy: je to hodně pomalé a je to zoufale málo kapacitní. I kdyby se Semmering zdvoukolejnil (což si v celé délce lze těžko představit), tak narazí na kapacitní hrdlo: Výtoňské zhlaví Smíchova, kde úrovňově kříží vše od Berouna.
Tak to jo. Už jsem se lek, že by někoho mohlo napadnout napojit to na (zdvojkolejněnej) Semmering, ale to by se dalo při troše dobrý vůle postavit zbytečně brzo, tak holt nic.
To snad stále platí. I proto má být i zaokruhování u Havliště.
Ta trať na letiště bude 2130
Tak brzy?
jenom kdo na to letiště bude jezdit, až se zdaní letecké palivo a zavedou emisní povolenky na létání 🙂
Emisní povolenky jsoubv letecké dopravě dávno zavedené… A zdanění je záležitost, která musí projít přes ICAO
„Letecké společnosti přitom dosud dostávaly tyto povolenky částečně bezplatně“
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/evropsky-parlament-emisni-povolenky.A230417_164930_zahranicni_vlc
No spíš až bude cena těch povolenek dostatečně vysoká na to, aby se létání vyplatilo jen na velké vzdálenosti (nad 800 km)…
to jo, o víkendu tu byly 2 velmi názorné články na téma výhodnosti železniční dopravy na trasy po Evropě místo letadla
To ale znamená, že se zruší Masaryčka. Tedy pokud nechceme na Hrabovce mít pravoúhlé křížení dvou tratí, jako mívají Americe.
Takže je zbytečná i připravovaná rekonstrukce Masaryčky.
Za mě – vznik jednoho centrálního nádraží bych uvítal.
Tak, vzhledem ke stavu Masaryčky a horizontu NS2 je reko zcela žádoucí. Je potřeba uvažovat i v čase.
A tuhle myšlenku jste získal od kud? Myslíte, že stát a Praha bude mít v dohledné době prostředky na vybudování podzemního nádraží?
Tam nebude křížení ale sešup (pod trať do Kolína) do tunelu.
To se jim to zjednokolejnění východního mostu přes Křižíkovu ulici vyplatilo. 😀
#mynic
Tudy se do stanice Opera jezdit nebude. Podle proběhlých vizualizacích to odnese asi strážní domek a přibude „prostřední“ větev k Negrelliho viaduktu.
Jak vychází nákladově stavba železničního tunelu proti
tunelu metra? Předpokládám, že metro vzhledem k menšímu profilu vychází o dost levněji
A Kladno přepravíte jak, taky metrem? Proto ve výsledku nevychází.
Vlakem, bez nutnosti stavět tunel z Dejvic do Veleslavína. Z Motola na Dlouhou míli je to stejná vzdálenost a kdyby se nestavěla stanice na Bílé hoře a z Dlouhé míle na letiště vedlo metro povrchově tak by to vyšlo levněji než vlak. Lepším řešením by bylo větvit metro ve Veleslavíně ale to by asi vycházelo dráž
Vetveni pripadalo v uvahu v dobe vystavby. Dnes Vam diky bohu usek Dejvice – Nemocnice Motol na 5 let nezavre, abyste mohl kompletne prekopat 10 let starou stanici. Nicmene zeleznice se stejne musi postavit kvuli Kladnu.
A přínosy na tu stavbu naleznete kde, když největší zkrácení cestovních dob, tj. úsek po Praze, se budou cestující kodrcat pomalým metrem? Z Berouna taky přestupují na Smíchově, od Kolína v Běchovicích?
Off-topic, ale z Berouna po S6 se skutečně bohužel na Smíchově přestupuje. Zvlášť smutné je to o víkendu, kdy kvůli posunu rychlíků je tam letos těsný nepřípoj na hlavák a totéž v opačném směru. Ani osobák v dohledné době nejede, přitom ta regína by se tam otočit v pohodě stihla, o víkendu má na Smíchově 35 minut pobyt.
Jasně, ale komu to reálně vadí? Majoritě cestujících z Berouna ne, ti jedou jinudy. A mimochodem i napojení této tratě do centra a průjezd bude NS2 řešit.
Majorita lidí z Berouna by třeba S6 i jezdila, ale když ona jede déle než S7 a vyjíždí skoro ve stejný čas. Posunout do půlky intervalu nejde, změnit R26 aby se to vykřižovalo prý také ne, na hl.n. plná kapacita takže tam ještě také jezdit dlouho nebude, přínos nových vozidel pro jízdní dobu také nikdo nezmiňuje, prostá elektrifikace tak nějak u ledu. #mynic ve spolupráci s idsk…
Já to napsal jen na okraj, ale vadí to samozřejmě všem těm na S6 mimo Berouna. Bude to řešit NS2 ale dalo by se to snadno řešit i dnes, protáhnout S6 o víkendu na hl.n. Já rád pojedu na výlet vlakem z Prahy, ale když S6 přijede na Smíchov do prázdna a pak bych musel stejně na metro, to už spíš nechám auto na Lužinách.
Tak si stěžujte na ROPID, zjevně to nechtějí, přestože mohou, a raději tam protrasovávají S65 nově s dvojitou úvratí…
Tunel železniční stojí cca 2x tolik co tunel metra (čistý ražený jednokolejný tunel)
A tak to už se můžeme skoro vrátit k návrhu VUŽ z 80. let , kdy plánovali VRT s tím, že bude tunel Praha Hlavní – Strahov – Letiště a pak trat na Kladno a VRT trat na Ustí.
A co ten návrh tunelu VRT Hospodářské komory?
https://denikn.cz/1112465/trate-pro-vysokorychlostni-vlaky-budou-stat-k-bilionu-setrit-a-flikovat-uz-ale-nemuzeme-rika-dopravni-expert-sip/?ref=tit
Jak vychází nákladově stavba železničního tunelu proti
tunelu metra? Předpokládám, že metro vzhledem k menšímu profilu
Zatímco trať na pražské letiště je reálně stále v nedohlednu, na letiště v Barceloně je ve výstavbě již druhá trať.
Barcelona není Hlavní město. V Ostravě mají koleje na letiště taky. (což je poněkud tristní, z pohledu Prahy)
V Praze máme také metro na mezinárodní letiště. Jen o něj aerolinky nějak nemají zájem. Možná proto, že tam na ranveji roste tráva 😀
No a u toho metra pro změnu roste kukuřice a řepka.
Ale to nikde jinde ve světě u metra nemají!!!!
Barcelona je hlavním městem Katalánska.
Na spoustu (bývalých) vojenských letišť vedou koleje, kdyby se v Praze vrátilo civilní letiště do Kbel, bude to s kolejovým napojením taky podstatně snazší.
Kdyby velkým civilním letadlům stačila dráha dlouhá 2000 m (Kbely) místo 3800 m (Ruzyně) a kdyby s tím souhlasili lidé ze Kbel, Satalic, Vinoře, Vysočan atd., tak by se o tom dalo uvažovat!
Druha? Uz pred lety jsme si tam vybirali jestli jet metrem nebo vlakem, coz jsou teoraticky dve trate.
Metro tam jezdí taky. Ale konvenční železnice bude mít dvě tratě.
Tak Barcelona žije z turismu mnohem více, než Praha.
To ještě jde?
2019 Praha 8 milionů, Barcelona 30 milionů, letiště Praha 17,8 mil cestujících, Barcelona 52,7. Tedy 3,7x tolik turistů a 3x cestujících na letištích. Část HDP Španělska z turismu je tam taky mnohem vyšší..
Ok, ale říct, že Praha žije z turismu mnohem méně, než Barcelona je poněkud přeci jen mimo. Prostě zde máš jen jiné poměry vůči počtu turistů, s čímž se nese jejich itrata a podobně. Ale takhle srovnávat se to podle mne fakt nedá.
To jsem si právě říkal – vždyť v Praze (v centru) jsou nesmysly pro turisty snad úplně všude…
Ve většině civilizovaných zemí staví na letišti i dálkové vlaky. Třeba Ženevě tam začínají a končí linky IC1, IC5, IR90, a IR15 (5 spojů do hodiny) a naopak osobáky tam nejezdí vůbec. To letiště by mělo sloužit celému regionu a tak dává smysl tam spíš vést dálkovou dopravu než osobní. Přijde mi, že jsme to v česku chytili za špatný konec a nechceme se toho vzdát. Ten tunel neměl vést pod Ořechovkou, ale měl vést pod Strahovem na Smíchov.
Na dvoukolejku se vejdou klidně i dálkové vlaky + po 15 minutách osobáky. Stejně tam bude jezdit všecko stejně rychle (předpokládám „až“ 100km/h), takže když se osobák nacpe 3 minuty za něco rychlého tak v pohodě. Akorát se tam pak už asi nevejdou náklady…
Na tu dvojkolejku (Negreliho viadukt) se bohužel nevejdou ani ty osobáky (Kladno / Letiště / Kralupy), proto jich bude spousta končit na Veleslavíně.
A jo vlastně na to jsem zapomněl…
Kdyby se zdvojkolejnil (krom mostů v Hlubo, pochopitelně) Semmering, posloužilo by to (dočasně na 50 let) taky. Protože jak říkáte, letiště slouží mnohem většímu regionu, než je Praha, a proto má mnohem větší smysl na / z něj vést rychlíky než cokoli jiného. Nicméně my jsme se za 30 let dopracovali ktomu, že tam snad za 10 let bude jezdit courák, co nás bez přestupu doveze nejdál na Masaryčku, kde se dá přestoupit v nejlepším případě na courák do Ústí nad Labem. A pak teda máme aktuálně nějakou novou vizi, jak napojit Hlavák, která možná dojde naplnění za dalších 40… Číst vice »
Kdepak, za 40 let jsme se dopracovali k tomu, že ten rychlý vlak do Frankfurtu nebudeme zdržovat zastavováním na provinčním letišti, které nabízí spojení jen tam, kam jede i ten rychlý vlak.
Tak nemusíme se hned srovnávat se státy, které mají VRT, máme přeci *specifické geologické (a všelijaké jiné) podmínky*. Ale i v tom Švýcarsku, kde vlaky jezdí výrazně pomaleji je to z letiště v Ženevě na letiště v Zurichu 3h. A to mají ta letiště celkem 3. My máme jedno a tak je jeho regionální význam o to větší přesto se tam dá dostat pouze autobusem a snad teda výhledově osobákem. Mnohem atraktivnější by bylo se tam dostat z východu republiky přímým vlakem, jen by musel být integrován do MHD, aby se trochu víc naplnil. Nicméně v tomto případě by opravdu… Číst vice »
Na Semmeringu jsou místa, kde stavitelé železnice v 19. století odstříleli skálu, a ta skála je dnes chráněná. Ani tam nedáte 2 koleje.
Na ty viadukty se 2 koleje nevejdou?
Na Žvahově jsou dvě koleje a dál ke Zličínu už nic chráněného není. A výhybny tam nejsou od sebe tak daleko, aby se tam nevešlo křižování v taktu 15 minut, takže by to šlo dokonce bez zdvojkolejnění. Samozřejmě ideálně, bez mimořádností… .
Jistě, letiště slouží mnohem většímu regionu, než je Praha. Přestože drtivá většina přilétá pouze kvůli historické Praze. Ovšem s tím se jaksi neplánovalo. Očekávání se úplně nenaplnila.
a jak víte, že tam budou jezdit sloni? Až to postaví, tak jistě budou výkony soutěžit. Záleží tedy na tom, kdo by to vyhrál.
A kde si vyčet, že někdo tvrdí, že tam budou jezdit ešusy?
podle propagační fotky, namisto vhodnější tam dát náhled z vizualizace stavilete.
Přemýšlejte trochu nad napětím a zjistíte, že 471 tam jezdit nebudou.
Nanejvýš nepravděpodobné. Pokud připustíme, že na letiště bude něco jezdit, tak to v žádném případě nebudou 471, protože ty už tou dobou budou dílem ve šrotu, dílem v muzeu…
To nám může být jedno, toho se tu nikdo z nás, jak tu jsme, nedožije 😀
To je skoro na sázku co bude dřív hotovo: Nové spojeni 2 vs VRT spojujici prqhu a Brno.
Jen nevim jaký sázkový kurz použít. 🙂
Zapomněli jste na brněnský odsun, ten už má sto let náskok 🙂
Tady bych spíš dal tip, jestli bude dřív přesunuto brněnské hlavní nádraží anebo dostavěna dálniční síť, obojí má skoro stejnej kick-off 😀
Tak to se teda spojení s letištěm nedočkáme ani v 2040 s takovými vtipnými nápady
A já žil v domnění, že stanice Opera byla zrušena pro obrovské náklady. Snad až 115 miliard jestli si pamatuji správně. Očividně jsem se mýlil.
Spojení Hlaváku a Masaryčky prosím udělat jakýmkoliv způsobem. I třeba tunelem s travelátory.
Bylo to 200 GKč. Ale to bylo jen součástí výmluv, proč to nejde.
Že by to stalo vic nez celé déčko s méně stanicemi, to je hezký nesmysl…
8km decka se stanicemi by melo byt cca 53 mld stavebne.
Celé Nove spojeni 2 jejíž součásti je Opera by mělo byt cca 12 km tunelů….
Nesmysl to není, původní varianta s Operou měla spustu stanic, aby to bylo pomalejší a dalo se lépe kopírovat metro, takže prachy létaly vzduchem a užitek klesal.
Hmm…a kolik jsou vlastně nyní u metra roční provozní náklady?
Já jsem zase žil v domnění že Opera a celé NS2 je ve hvězdách, ale že to mělo být napojeno na Negrelák v každém případě. Od severu to nemělo vést jen jednou trasou směr Balabenka, ne?
Tak NS2 bylo v základní podobě primárně propojení S7 a S9 z jihu s S1 a S2 ze severu. Napojení trati z letiště do Opery by bylo logické rozšíření, aby nebylo třeba dělat nějaké polovičaté řešení propojení Masaryčky a hlaváku jako travelátory.
OK, já jsem měl někde v hlavě takovou malůvku, kde se to hned severně od Opery nějak větvilo.
Nelze zrušit něco, co není. Aktuálně na to běží studie proveditelnosti (Mott MacDonald a spol.), hotová by měla být někdo koncem roku 2023.
Ano, tohle je z pondělní porady ŽUP , kde jsme se zúčastnili i my za ŽESNAD.CZ a schváleným výsledkem jsou tyto tři postupující varianty. Na všech variantách bude Mott MacDonald makat dál.
Stejně dlouhá a levnější už je cesta Opletalovou, možno postavit stříšku. Jo, není tam ten občasný pojízdný pás. Ale časem bude tramvaj aspoň z Havlíčkovy do Opletalovy, když už kvůli dálnici nelze z Hybernské do Wilsonovy. 🙂
Nádraží jsou spojena chodníkem. Chůzí 10minut…
Ještě, že když prší, sněží a je k tomu 5 pod nulou, tak je chodník opravdu komfortní záležitost, musím uznat…
Tunel nebo spojovací chodba s travelátory je IMHO rozumná volba – z hl.n.+Mas.n. by se stalo komfortní dvojnádraží. Vzdálenost mezi nádražími (po vybudování nadchodu na východní straně nad Masarykovým nádražím) bude cca 500 metrů, pro srovnání přestup z nástupiště 7S na 1J v rámci hlavního nádraží je 400 metrů…
Je to nesmysl, bude to trvat stejně dlouho jako po ulici, akorát vás nebudou ohrožovat auta a nebud asi na vás pršet. Jinou výhodu nevidím. Asi to ani nebudu průjezdné pro koloběžky. Takže samé nevýhody, potřeba údržby (pár týdnů to budou v roce vždycky opravovat), je to pomalé a drahé řešení.