Stát má poslední tři vlastní veřejné STK. Podívali jsme se, jak poctivě tam měří emise
Kontrolní stanice STK a SME patřící pod ministerstvo dopravy. Foto: CSPSD
Stát stále provozuje vlastní stanice, které mu zůstaly z různých historických důvodů.
Mam jednu otazku: Kdyz budu vlastnit svou soukromou STK, ceka nekdo, ze svoje vlastni auta si budu od kontrol vyhazovat?
Stat ma STK spadajici pod ministerstco vnitra, cekame snad, ze takova STK bude vyhazovat policejni vozy?
A nez odpovite, ze vozidla jsou nova a tudiz bezvadna, tak se zepatam jeste na jednu vec: Muzu ja prijet na STK soukromym autem s takovym tim svarencem z lesenarskych trubek, ktery evidentne nema (ani z pochopitelnych duvodu nemuze mit) schvaleni pro provoz na pozemnich komunikacich? Vyhodi me obycejna STK pokud na ni prijedu s timto naraznikem na civilnim aute?
Proto taky musí mít část kapacity vyhrazenou pro veřejnost, aby bylo koho vyhazovat a statistika úspěšnosti nebyla dlouhodobě 100 %. To by smrdělo průšvihem.
Ale nedělejte si iluze. V soukromých STK to funguje podobně, akorát ne s ministerskými vozy, ale s vozy, jimž STK zařizují servisy. Ty přichází na STK zpravidla dobře připravené a tak kontrolou prochází na první dobrou. A proto i zde část kapacity musí být věnována pro „náhodné kolemjdoucí“, na kterých se nahoní body.
všechny stk jsou zlodějina určená vládou. v civilizovaných zemích je nemají a nemají ani povinné ručení. my jsme holt experti na všechno
Povinné ručení je i v USA, rozumbrado. Až ti nějaký vemeno v exekucích rozstřelí auto, budeš rád, že tu pojistku vůbec má.
No, k čemu STK? Já a spousta dalších dalších, máme homologovaná přídavná dálková světla, preci jde o „bezpečnost“ aby clovek líp viděl, kór teď, kdy je přesrnkováno. Jenže se musí sundavat na STK, což je otravné. Teď se bude někdo bouřit, dobře, ale je to to nejmenší. Sám jsem nejednou dával technikovi 500kc za to, že mě nechá projít a já si danou věc opravím (a opravil, do týdne). Opět, jsem z menšího města a tak to tady dělají. Kde se ale bere jistota, že si to všichni dají opravit? Že někomu zjistí špatně fungující brzdy, dá 500 a co?… Číst vice »
Byl jsem svědkem, kdy technik emisí vyšel z haly a říká staršímu pánovi, ani nejezděte dovnitř slyším, že máte děravý výfuk, to by jste přišel jenom o peníze, přijeďte až to budete mít opravené. Při druhé návštěvě jiný technik říká pánovi, motor vám jde jen na tři válce (čtyřválec), nechte to opravit a pak přijeďte. No teď takové případy skončí, budou potřebovat vyhozené vozy na procento těch co neprošly.
Procento neprocházejících získají klidně z běžný kontrol ne úplně rozbitých aut. Klidně by stačilo, aby neprocházelo míň % aut než v Německu s jejich mladším vozovým parkem a kvalitnější údržbou (protože majitelé nešetří každou korunu).
Stanic v Krásné Lípě a v Trutnově se však tyto podezřelé časy netýkají. „Mají jednotky kontrol, které trvaly 10 minut, ale drtivá většina trvá 20 minut a více,“ uzavírá Novák.
No jasně, když jsou to státní zaměstnanci, tak to můžou měřit klidně hodinu. Normální mechanik musí být dost rychlejší, protože má spoustu jiné práce. To pánové z ministerstva nikdy nepochopí a raději budou dál sledovat svoje tabulky.
Takže správné postupy nějak upravíme… To jste chtěl říct? Technik STK a měření emisí není normální mechanik.
Pardon, že jsem to nevysvětlil dost zřetelně. Tedy ještě jednou. Stanice měření emisí jsou běžně instalované i v autoservisech, kde je i jiná práce krom měření. Tam mechanik dost spěchá, ale ne proto že by chtěl šidit, prostě nemá čas. Nejprve chystá podklady, foto, a teprve potom měří, a může to změřit klidně za 5 min, na výsledek to nemá vliv. Spíš to trvá déle kvůli softwaru měření a přenosu dat a podobné problémy. Technik na STK ma prostě vždy víc času a méně práce. Srovnával jsem technika na státní STK s mechanikem v servisu. Pokud jde o podvody v… Číst vice »
Doby den pan ministr chce udělat na silnicích překážkovou dráhu pac mobilní technické stanice jsou nesmysl každá stanice má své parametry kde na silnici to chcou hledat je to čistá buzerace a likvidace starších vozů rád bych pana ministra potkal
S podobnými názory i s tím starým křápem patříš na vrakoviště.
Tažení proti čmoudilům započalo. Cílem je, dostat sterej vergl ze silnic. Je jich bohužel velmi značné procento autoparku. Nejvíc zapláčou tuzingáři a optimalizéři výkonu a ti, co u nich úpravy pořídili…. Hodně kšeftu budou mít recyklační provozy…
Pokud si myslíte, že „vytuněné“ auto jde na STK ve „vytuněném“ stavu, tak jste velmi, velmi naivní. Ty musíte odchytit jedině přímo v provozu.
Starý vozový park je následek, nikoliv příčina.
Další fáze boje proti nafťákům bude vytvoření stránek pro ohlašování čoudících vozidel občany. Pak se provozovatel vozidla pozve na SME, a vše jede dokola. Udavačství v této zemi za Heydrichyády a komančů fungovalo dobře. Až se podaří vytlačit z provozu většina spalováků, tak bude co? Čerstvý vzduch jako na horách? Lepší klima na planetě? Dobře víme,že ne. Všichni ostatní se greendealu smějí,a nezapojí se. Čína jako největší výrobce elektroaut a dalšího to nedělá pro lepší klima,aby mohli vyrábět staví jednu uhelnou elektrárnu za druhou, dělá to z důvodu ekonomického ovládnutí Evropy. Američani se jen tváří že chtějí chránit klima planety,… Číst vice »
V případě emisí z aut nejde zdaleka o to, jakým způsobem ovlivňují globální klima, ale co musíme dýchat v ulicích.
Budu ti chodit chcát na domovní dveře a běda jak mě za to udáš ty nácku!
Proč hned opačný extrém?
Copa, podproroval byste snad udavačství?
Ne, u nedávného článku na téma emise, se někdo pídil po tom jak takovou stanici udat, a když jsem ho nazval udavačem, tak se na mě místní sesypali, že podvod se musí hlásit. Byl jsem proti, protože udavačství je sviňá**a.
Kdyby vás okradl zloděj a někdo ho poznal a „udal“, také by to byla sviňárna? Kdyby vám někdo ukradl auto, na Policii byste krádež nehlásil, protože to by bylo udání a to je podle vás sviňárna?
Podle mne je teda sviňárna porušovat zákony nebo krýt ty, kteří je porušují.
Zatímco tolerance bezpráví je hrdinství asi. Máte trošku zmatek v hodnotách. 😉
Takový případ se snad řeší jinak, než udáváním…!
Byl jste třeba někdy v USA? Já jen, že když tady hovoříte o udavačství, že možná vůbec nevíte, jak to funguje v USA. Tak na vás soused zavolá policii za věci, které si jen těžko umíte představit. A neplatí to jen o USA. Ale celkově ve vyspělejších zemích jsou lidé méně ochotni tolerovat protiprávní jednání.
„dělá to z důvodu ekonomického ovládnutí Evropy“ – To nějak neštymuje s množstvím dotací na elektroauta pro místní. Stejně tak sice staví uhelky, ale také jaderky. Navíc pár let dozadu zavedla Čína systém emisních povolenek velmi nápadně podobný tomu Evropskému. Jediné v čem máte pravdu je, že to nedělají primárně pro ochranu klimatu. Dělají to, protože smogová situace ve velkých městech už začala být neudržitelná a hrozily protesty podstatné části obyvatel. Takže samotná ochrana ovzduší je tam jen prostředek k dosažení jiného cíle.
Vnitráckým emisím bych i poměrně věřil, mají dost peněz na mladý vozový park. Poslední vejtřasky mají občas jen dobrovolní hasiči, hodí se při povodních a platí na ně emisní normy z 50. let…
Pouze tlak na vyřazení spalovacích aut a koupě elektrických…Tudy však cesta nevede. Jediná cesta je formou šrotovného jako v Německu.Máš staré auto a pokud ho vyřadíš tady máš příspěvek 200 tis. kč na novější nebo elektro.Kupodivu pro firmy těch 200 tis. kč na auto stát peníze má. Občan jen musí platit daně a držet hubu.
Tak firmy ještě pořizují auta bez DPH, to je taková legální zlodějna, že to mlátí dveřmi…
Ze 101 prodaných Ferrari je 95 služebních.
https://zdopravy.cz/luxusni-auto-jako-pracovni-nastroj-cesko-odpocty-dph-na-vozy-omezilo-nyni-vsak-couva-201518/
Když je firma plátce DPH, tak nevím proč by si nemohla odečíst DPH z nákupu vozu…
Zlodějina by byla, kdyby si odečetl DPH neplátce daně…. Takže se jen zajíkáte neschopností podnikat a být plátce DPH se vším všudy, co k tomu patří.
Amen, většina lidí vůbec netuší, co to znamená být plátce, především pokud fakturujete fyzikům…
Pane fikus, já jsem dojížděl denně asi 20 let do práce 25km tam a 25 zpět. Jinak bych se tam nedostal. Na PHM mi nikdo nedal ani korunu. Z daní jsem si neodepsal ani ventilek. Takhle to máme my neschopní. Za to vy schopní si z daní odepíšete Ferrari, obytný auto a veškerý servis s ním spojený. Tak teď už tomu rozumím.
Ne, nerozumíte. Naštudujte si rozdíl mezi plátcem a neplátcem DPH, ať nejste s tím brekotem za vola.
Já si nestěžuju ani nebrečím, jen popisuju skutečnost pane chytrý. Nepsal jsem o DPH, ale to vy, ten schopný pilíř naší ekonomiky, asi nepochopite.
Ale brečíte, nejen, že nechápete princip “odepisování” DPH, ale hlavně Vám uniká fakt, že než si podnikající subjekt jde objednat nové Ferrari a obytný automobil, tak si na něj musí nejdřív vydělat. Tudíž je velká pravděpodobnost, že i přes odpis části hodnoty pořízeného automobilu ze základu daně, stále odvede značnou daň z příjmu a na ni navázané odvody. V současné době ještě platí strop ceny započitatelné pro odpočet DPH u pořizovaných vozů(2000000). A pokud jste dojížděl denně 50 km do práce a nevyplácelo se Vám to, tak jste si měl najít něco blíž Vašemu bydlišti.
Celkem by mě zajímalo, jak tenhle boom s podvody na STK dopadne. Aby si na sebe stát tímhle spíš neušil bič. Když bude kontrolovat a rušit STK tak, jak slibuje, tak STK budou poctivě měřit. Tím pádem značný množství vozidel neprojde a lidi tím reálně přijdou o auta, protože cena opravy by mnohde převýšila cenu vozidla. Tím pádem dojde k celkové zhoršení životní situace těch lidí. Ať už z toho důvodu, že nebudou mít čím jezdit (což mimo hustě obydlená území může být existenční problém) nebo se budou muset zadlužit koupí nového. Nechci aby to vyznělo tak, že podporuju kouřící… Číst vice »
nikdo přece nemusí kupovat nový auto!!!!! stačí když si bude trochu hledět svého auta s euro3….jo ten kdo si koupí vw touareg audi q7 a td….a nemá na údržbu ten zapláče
U dýzlu bude vždy po nějaké době problém s emisemi. Mám 16 let starý benzín atmosféru a emise oproti normě stále hluboko pod limity. Údržba (kromě svíček, filtrů a výměn oleje) veškerá žádná.
Zhoršení životní situace ztrátou auta nikoho z kompetetních nezajímá. Někteří se nedostanou do práce, někteří neodvezou staré rodiče, nebo děti tam, kde potřebuji. No a co. Jestli má dvě práce, má si najít další dvě, aby měl na novější auto. Zkuste někdo zpočítat kolik je denně v pohybu výletních a obchodních námořních lodí. Kolik asi vypustí sazi ty na naftu a kolik exhalací ty na plyn. A nikoho to nezajímá. Letecký průmysl expanduje nebývalou rychlostí. Že by se zdražovaly letenky jsem nezaznamenal. Jó, vlastně kerosin je zdravý, to se nepočítá. A ty lodě? No a ty lodě to se taky… Číst vice »
A to ještě po odplutí z přístavu na volné moře přepínají na mazut, který je na tom ještě hůř než nafta.
Německá loděnice Meyer Werft, která málem zkrachovala, dostala v 08/2024 dotaci 400 mil EUR od státu. Právě tam se tyto obrovské volnočasové výletní lodě staví. Spalování uhlovodíků podporujeme, ale jen pro některé.
Zas takové pálky to nejsou, koukám na AAA auto nejlevnější auto s Euro 5 je tam za 35 tis., s Euro 4 za 20 tis.
Tahle akcekerační zkouška nedělá starším vozům vůbec dobře. Ne že by nebylo potřeba je změřit, to v každém případě ano. Ale jak často takhle majitel trápí svůj vůz v reálném provozu? Chápu, je to simulace zatížení. Ale už jsem viděl víc vozú, co nedlouho po STK a emisích prostě odpadly v řádu dní. Mimochodem i 10 let stará udržovaná Setra, používaná od výroby na cesty na zápasy, tudíž nízký nájezd oproti linkovým. Škoda jí. Majitel koupil novou, ale troufám si říct, že to rozhodně nebylo vozidlo nadměrně zatěžující atmosféru. Viděl jsem to i u benzínů a nebo dodávek. 2 –… Číst vice »
….vozů….
Ono nejde o to, že by tak řidič trápil auto v běžném provozu, ale o to, že potřebujete nějak změřit, jaké emise ten motor vypouští. A to se daleko lépe dělá za extrémních podmínek, kdy jsou rozdíly mezi vyhovujícím a nevyhovujícím motorem daleko větší. Kdyby se to měřilo třeba jen při volnoběhu, budete potřebovat daleko citlivější měření a hlavně by to bylo daleko víc ovlivněné různými náhodnými jevy. Takže by pak měřením neprošlo ani auto, které má motor úplně v pořádku a z hlediska průměrných emisí by bylo bezproblémové, ale zrovna při měření by mělo „špatný den“. No a druhá… Číst vice »
Vytáčet motor do maximálních otáček je podle vás normální? Asi nemáte žádný cit k technice. To opravdu není normální provozní situace.
Pokud je motor zahřátý, tak se takhle i provádí údržba (italským stylem čištění motoru). Ale musí to být opravdu zahřáté a olej v pohodě.
Proč se tomu říká italská údržba? Italové obecně technice dávají zabrat, nemají k ní cit.
Podle mě je to proto, že pokud je motor provozován dlouhodobě v nízkém zatížení, zanáší se karbonovými usazeninami. Při vysokých otáčkách a vysokém zatížení ale usazeniny odhořívají, takže se motor čistí – proto italská údržba.
A navíc tato zkouška je nesmyslná. U starých dieselů, kde nebyla synchronizovaná převodovka, jste při prodražování musel dát mezi plyn. Tam otáčky vyletěli bleskurychle nahoru. U novějších dieselů to není třeba a výrobci to v řídících jednotkách omezují. Proč asi?
Jistě by bylo pro reálnější napodobení testovat to při konstantních otáčkách na brzdě (proměnné zatížení), jako při měření charakteristiky motoru. Jen to by zásadně prodražilo již tak drahé měření emisí (cca tisíc Kč za 20 minut).
Nevím Sněhuláku kolik jsi toho najel v LKW bez synchronní převodovky, pouze ten řidič který se zvládl vypořádat na LIAZu s převodovkou Praga P 140 bez synchronnů byl pan řidič, ale vím jistě že nebylo nutné vytáčet motor přidáním meziplynu do maximálních otáček. V naftovém motoru LKW by jenom idiot 5x za sebou držel motor v omezovači.
Dnes se auta používají v nejvyšším točivém momentu cca 1250-1500 ot/min tak ať meří v tomto režimu !
To je jasné, že ne do maximálních otáček, ale podle rychlosti. Nejde a otáčky, ale o způsob měření, kdy se v provozu takovýhle režim změny otáček při nulovém zatížení nevyskytuje nebo jen výjimečně.
Kde zhruba jsem psal, že je to normální?
V posledním odstavci.
Já tam vidím „vcelku normální“. Je poněkud podezřelé, když se ve vašem komentáři nenápadně posouvají významy, z „vcelku normální“ je „normální“, „předepsané otáčky“ se změní na „maximální otáčky“…
Při měření emisí se nevytáčí motor do maximálních otáček, ale na 3500 ot./min (snad mě paměť neklame), což je hodnota, kterou každé auto musí vydržet i dlouhodobě.
Rozhodně při 3500 RPM to nedělají. Ty motory trápí mnohem více. Jestli to dělají navzdory předpisům, to nevím.
Dělá se to do otáček, které jsou předepsané pro ten konkrétní typ motoru.
Ne do předepsaných otáček, ale jak to nazývají do „přeběhových“ otáček. Tím, že to „napíchne“, má možnost odblokovat řídící jednotku a tím pádem omezovač řj. Např Fabia 1 1,4 tdi – max povolené otáčky 4500, přeběhové 4790 podle protokolu měření. Jednoduše prasárna. Na dotaz co když to podá ruku, odpověď – jsme na to pojištění…
Ano, ty přeběhové otáčky jsou předepsané pro každý typ motoru.
Jasně, ale že něco „načnou“ je jim úplně jedno. Aby bylo jasno, nemám nic proti měření emisí, vadí mi metodika.
Nemyslím si, že něco načnou. Maximálně naopak dorazí dřív to, co už bylo načaté dávno. A já si nemyslím, že by se v provozu měla vyskytovat auta, kolem kterých se musí našlapovat po špičkách, aby se náhodou nerozbila. Princip „to se dá ještě dojet, ještě se to úplně nerozpadlo“ ať si lidi uplatňují doma třeba s televizí, ale ne s auty, která mají spoustu negativních dopadů už jen samotným provozem (a starší auta podstatně větší dopad, než mladší), a navíc ještě ohrožují ostatní. Auta holt nejsou úplně běžná spotřební věc, se kterou si každý může dělat, co chce – protože… Číst vice »
O měření při volnoběhu nic nepíšu. To je z extrému do extrému.
Pohadky (o odpadlych autech po stk) … vam docela jdou 🙂
jen mi neco rika, ze je to tezka lidiva tvorivost, asi jako o skodlivosti benzinu z tank ono 🙂
Kéž by to byly jenom pohádky.