Stát hledá projektanta úseku VRT u Jihlavy, rychlovlaky budou zajíždět do města
Jsou navrhovány přímé spoje z centra Jihlavy do Prahy s jízdní dobou okolo 50 minut a do Brna s jízdní dobou přibližně 40 minut.
Správa železnic (SŽ) vypsala tendr na zhotovitele dokumentace pro povolení záměru vysokorychlostní tratě Vysočina II. Úsek páteřní VRT o délce přes 90 kilometrů povede ze Světlé nad Sázavou do Velké Bíteše, nacházet se na něm bude i sjezd do centra Jihlavy.
Projekt zahrne nejen novostavbu trati Světlá nad Sázavou – Velká Bíteš, ale i přestavbu železničního uzlu Jihlava a modernizaci stávající trati z Velkého Meziříčí do Kozlova, respektive stanice Křižanov.
Návrh VRT je v souladu se záměrem Jihlavy vytvořit centrální místo dopravní obsluhy v současné stanici Jihlava město. Radnice zde připravuje dopravní terminál pro městskou a regionální dopravu, zatímco Správa železnic plánuje celkovou přestavbu železniční stanice i s bezbariérovými nástupišti.
Návrh přivedení VRT do Jihlavy předpokládá rozšíření stanice Jihlava město o další nástupiště a výstavbu nových spojovacích kolejí tak, aby sem všechny vlaky mohly přijíždět přímo, bez změny směru jízdy. Jsou navrhovány přímé spoje z centra Jihlavy do Prahy s jízdní dobou okolo 50 minut a do Brna s jízdní dobou přibližně 40 minut.
Správa železnic už dříve označovala Jihlavu jako jednoho z hlavních vítězů budování VRT, metropole Vysočiny se s nadsázkou řečeno stane předměstím Prahy i Brna. Podle prezentace SŽ z roku 2021 to Jihlavě a okolí přinese přes 18 tisíc nových pracovních míst.
Druhým místem, kde bude možné nastoupit na vysokorychlostní vlak, bude terminál Jihlava VRT přímo na vysokorychlostní trati. Ten je navrhován u dálničního exitu 112 Jihlava a má sloužit cestujícím z regionu, kteří přijedou autem.
Aktuálně byly odevzdány soutěžní návrhy na architektonickou podobu terminálu, hodnoticí komise zasedne tento měsíc. Terminál Jihlava VRT je samostatnou zakázkou, jeho příprava je nicméně koordinována s úsekem VRT Vysočina II.
Správa železnic vyhlásila zadávací řízení podle metody Best Value. Nejde tak pouze o cenu, cílem je „nalezení kvalitního, samostatného a invenčního dodavatele, který dokáže trať citlivě začlenit do krajiny a zároveň si poradí se složitostí městské zástavby v Jihlavě“.
VRT Vysočina II je součástí rychlého spojení Praha – Brno – Ostrava, naváže na úseky VRT Střední Čechy a VRT Vysočina I. Všechny tři části budou posuzovány z hlediska vlivů na okolí (EIA) samostatně. Pro VRT Polabí, VRT Střední Čechy a VRT Vysočina I už se dokumentace zpracovávají.