Stát ČSA nepomůže, věřitelé schválili jejich reorganizaci. Do výboru zasedli i zástupci Korean Air

Airbus A320 registrace OK-HEU Českých aerolinií. Foto: Petr JurišAirbus A320 registrace OK-HEU Českých aerolinií. Foto: Petr Juriš

Soud zatím přezkoumal a uznal jen část přihlášených pohledávek. Věřitelský výbor prošel velkou proměnou.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alfy01

Vzhledem k tomu jak smartwimgs čsa likvidují nelze očekávat že to bude jinak i po restruktuarizaci. Ještě v roce 2017 to byla celkem fungující aerolinka, s letadly, personálem, briefingem plánováním, a to v jakém stavu je to teď na tom se nepodepsal jen covid ale především Vik a Šimáně!!! Je jen ostudou že si zákazník koupí letenku s ČSA a musí zažívat tu hrůzu na palubě když let Českých aerolinií dnes z 99% operuje SWG.

Y.K.

Nerozumím. Smartwings nemají letadla, posádky, briefingy, plánování?
Ta celkem fungující aerolinka, jak píšete, byla v roce 2017 totálně vytunelovaná a podíl po Koreanu na prodej za směšnou částku. Ať jsou Smartwings jakékoliv, za mizérii ČSA fakt nemůžou, to se táhne o 15 let déle.

Jirka

Zase jeden troll co ví prd.
Už vám to tady někdo psal. Csa v zisku a TVS vysál úcty a ted bude jako zachraňovat. Je to tady dobrej bananystan.
Už prosím netrolte!!!

Y.K.

Já opravdu netrolím, jen vy máte problém uvažovat chladně. Vysál účty. https://zdopravy.cz/smartwings-si-pujcily-v-roce-2019-od-csa-pres-miliardu-odhalila-vyrocni-zprava-70906/ K tomu vytunelování co jsem popisoval, asi takto (viz Wiki CZ): V roce 2005 se hospodaření společnosti prudce zhoršilo. I přes zisk 198 milionů korun za prodej dvou letounů ATR skončilo hospodaření ČSA za rok 2005 provozní ztrátou téměř půl miliardy korun a Paroubkova vláda rozhodla o nahrazení Jaroslava Tvrdíka Radomírem Lašákem. Společnost nadále generovala provozní ztráty, nepomohl ani zisk 2,1 miliardy korun z prodeje téměř veškerého nemovitého majetku a zisk 1,2 miliardy korun z prodeje letadel. Celkem vykázaly ČSA za období 2005–2010 provozní ztrátu 3,4 miliardy korun,… Číst vice »

Roman

Ještě bych dodal, že v onom roce 2015 už SW měli v CSA podíl a aktivně se zapojovali do operačně hospodářského procesu.

Alfy01

Ano píšete správně. V roce 2015 bylo ČSA v zisku, a protože měl

Alfy01

omlouvám se za nedopsanou odpověď. Protože TVS měl podíl pokud se nemýlím nějakých 33% a tudíž do chodu aerolinií nezasahoval, vše se výrazně změnilo až v roce 2018. Majoritní podíl vlastníků SWG znamenal to že ihned letadla ČSA šli litat do německa pro Eurowings a už v roce 2018 TVS začal přebírat většinu linek a značku jako takovou chtěl nechat pouze jako prodej letenek s jedním zapsaným letadlem kvůli AOC tenkrát Ok-TST. Posádky z ČSA měli přejít pod SW group a airbusy postupně zmizet z flotily a značka v podstatě zaniknout. Koupili zbytek podílu čsa za směšné peníze vysály z… Číst vice »

Y.K.

Proč tedy mají objednaná letadla, když to měla být jen virtuální značka?

Nechápu proč do toho vkládáte nějaké osobní antipatie (slovo drzost), když oni jako majitel by měli mít aktivní roli na cestě z insolvence. Proč by si měli na něco hrát? Někdo s tím hnout musí, navrhnout řešení v patové situaci je jaksi nutnost.

G700

Velká letecká loupež… a ještě za bílého dne…

Ted

V čem? Video z jednání není, ale nepředpokládám že věřitele k tomuto rozhodnutí někdo nutil násilím.

G700

Malých věřitelů, kteří mají prachy v letenkách a teď by je potřebovali, se třeba NIKDO neptá…

SaulGoodman

Jak jako neptá? Věřitel jako věřitel. Nikdo prý proti nebyl.

Navíc nevím, co si jako představujete, že by se stalo, kdyby šly ČSA do likvidace. To uspokojení pohledávek by bylo bezpochyby nižší, reorganizace se dělá proto, aby byla vyšší.

RHood

A reorganizaci navrhne společnost, která sama osobě má vskutku „prozákaznícký“ orientovaný přístup.

Y.K.

Co to má společného s finančnictvím a účetnictvím? Tam se řeší zaseklá ekonomika firmy, ne zákazníci.

RHood

Kolik je závazek ČSA za právě těmi zákazníky ? Tak proto „prozákaznícký“ přístup.

G700

Reorganizci po vzoru SmartWings.. To radši ať zkrachujou…

SaulGoodman

Podívejte, já vám neberu váš názor. Ale o tom, jestli k té reorganizaci dojde, rozhodují věřitelé. Ti rozhodli, že bude. Nikdo nebyl dle článku proti. Tak jim to asi přijde jako lepší způsob, jak získat své peníze zpátky. Nechápu tyhle nářky – kdo jiný než ti, kdo v tom mají peníze, by měli posoudit, jak je dostat zpět?

RHood

Myslíte ten „loutkový“ VV, který také odhlasoval, že přednostní právo navrhnout způsob reorganizace má QS před samotným managementem dlužníka, tedy ČSA. Ale máte pravdu, Kudela, Muller stejně QS a Štolba, ten je jenom tolerován díky papírům.

RHood

Když se podíváte na jednotlivé zápisy ze zasedání VV, tak úroveň dotazování zástupců ŘLP a ČSAT na dlužníka, tedy ČSA jsou žádné nebo absolutně nicotné. Tyto dva subjekty tam jsou naprosto zcela zbytečně. Dotaz ŘLP typu, proč nelétáte do Stockholmu a Madridu to jenom potvrzuje.

Tomas

na co by se jich meli ptat?

sve zadtupce, mimochodem, ve vyboru take meli

Y.K.

Tak hlavně že firmy co tam mají prachy je určitě nepotřebují. Ke všem se přistupuje stejně, i zástupce cestujících je ve výboru. Nevím co si představujete, že měli chtít? Když řešíte rapidně mínusový účet, tak toho moc na výběr není, než že se „někdo nabídne“. Samo se to neopraví. Co by cestující jako měli chtít jiného než ostatní věřitelé? Banktot a dostat houby s octem (resp zlomek pohledávky)?

G700

Problém je ten, že tihle zmetci přes ROK A ČTVRT zadržují peníze za zrušený lety, vesele dál prodávali letenky, na lety co věděli, že se nepoletí a teď hrajou chudinky…

Y.K.

Zadržují peníze není moc dobré slovo, když žádné nemají. Vy se na to díváte spotřebitelsky, „chci svoje prachy co jsem jim dal“, ale oni ty prachy už dávno nemají. Peníze nejdou vyčarovat. Někdo je musí vydělat. Ze spotřebitele jste se stal věřitelem, i tak lze okusit rizika podnikání. Oni zase rok a čtvrt nemůžou dělat byznys, který by jim umožnil plnit závazky, není to že by se jim nechtělo létat, nebo je to nebavilo.

Tak prostě krize fungují, spousta lidí přijde o peníze, kdo vydrží do lepších časů, možná se dočká.

G700

Jenomže mezitím brali další peníze, měli maratorium a nasmlouvávali zakázky, které věděli, že nesplní/nezaplatí. Jsem ve statutárním orgánu a mejitelsky v několika společnostech a je jasně definováno, že pokud uzavíráte smlouvy/berete zakázky, které nejste schopni plnit/platit a děláte to vědomě, jako statutární orgán se dopouštíte trestního jednání. Tímhle by se měl někdo zaobírat.. Jenomže od toho, PROČ se ČSA do tohoto srabu dostalo (a přišel by i bez COVIDu), se nějak podezřele dávají ruce pryč.. Zvlášt když vidíme pohledávky za desítky miliard od společností, kteří nejsou cestujícími…

Y.K.

No vědomě… Hlavně že všichni v průběhu covidu věděli co bude za týden. Před rokem se slavil konec epidemie a kde jsme dnes, že.

Tohle je fakt těžký, když firmy s neskutečnými toky peněz šlapou mlhou, potřebují cashflow, neví co bude za měsíc a ke všemu jí nikdo nepomohl výpadek překonat na rozdíl od jiných. Když prodává tak riskuje, když neprodává tak taky.

Desítky miliard? To snad zatím nebylo uznáno, pokud jde o Airbus, i tak je to čistě „virtuální“ sankční částka za něco co nebyli schopni odebrat, kvůli finanční situaci. Flotila letadel co ještě nemají.

G700

Sundat brýle prosím, a začít uvažovat jako “řádný hospodář”… To, co ČSA předvádí posledních několik let, a to i během COVIDu a v neposlední řadě i během maratoria (kdy už prkazatelně byli v kelu) je kombinace podnikatelský demence a čistokrevný lidský de*ility… “Manažeři”, co se snaží “zachránit” ČSA jsou přeplacení budižkničemové, o nichž se obecně od začátku vědělo, že svojí nekompetenčností a neschopností dovedou ČSA tam, kam je dovedli… Insolvence ČSA by se s největší pravděpodobností, dostavila i bez COVIDu.. Pohledávka Airbusu navíc není z posledního covidového roku.. Pokud mě paměť nešálí, pohledávky, za které se hlásí jsou nedodaná letadla,… Číst vice »

Petr

Doufám, že byť opět opožděně se k těm A220 a i A321XLR dostanou 😀

Jeníček

Tak to opravdu chceš, koupíš si letenku od ČSA a poletí letadlo i s posádkou od Smartwings… to bude teda radost letát… brrr…

Honza

Jaký je v tom rozdíl?

Y.K.

Fakt vám to přijde horší než propadnutí letenky kvůli bankrotu?
Jinak vás nikdo nenutí si je kupovat. Informovaný jste. Nějak se z toho dostat musí než budou mít zase peníze na svá letadla a posádky.

Jeníček

No jednak mám se Smartwings špatné zkušenosti, ale dobře, to nechme stranou. Dost se mi nelíbí to, že SW teď budou de facto létat linky ČSA ale na tržní riziko ČSA. To znamená že ČSA bude muset platit bez ohledu na obsazenost a tudíž si SW zajistily garantované tržby na letech, na kterých nemůžou prodělat, ať se děje co se děje.

watslaw

To se zhusta dělo už před insolvencí.

Y.K.

Tak to je leasing. Když si půjčí jakékoliv jiné letadlo bude to to samé. A vlastní letadla a posádky už nemají až na jedno. Výhoda je, že Smartwings je určitě pronajme i (koncernové) firmě v insolvenci, což se nemusí jiným chtít riskovat. Co jsem viděl zápisy, tak nebylo že si musí najmout 737 SW, ale mohou a když někde seženou lepší, jedině dobře, ale není to moc pravděpodobné, si myslím, dokud nebude ukončena insolvence.

Lukáš

Ty letadla budou lítat, mimochodem jako doteď, přes ACMI, prachy jsou pořád v jednom holdingu. Když letadlo nenaplní, lety zruší, nebude v tom vůbec žádná změna

Pavel

Tak to se dost pleteš

Tomas

coz je ten samy rezim, ktery aplikovali posledni dva roky

Tomas

mimochodem, kdyby si letadlo koupili a litalo poloprazdny, tak dostanou slevu?

stale je to trzni riziko csa

Jan

Ale to už se dělo od té doby co ČSA přešly plně do majetku Smartwings…

Honza

Věřil jsem tomu. Doufám, že to bude začátek skvělé budoucnosti!!

Martin Csabo

Snad se dožijí alespoň tech jubilejních 100 let

Petr

Skvělá zpráva, hodně štěstí do snad již lepší budoucnosti. 😀