Stát chystá dotace na nákup nových vlaků, zaměří se na náhradu dieselů

Hybridní lokomotiva (baterie/diesel) HybridShunter 400. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHybridní lokomotiva (baterie/diesel) HybridShunter 400. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na dotaci mají dosáhnout osobní i nákladní dopravci, program se zaměří na alternativní pohony.

Ministerstvo dopravy a ministerstvo životního prostředí chystají po několika letech opět možnost dotací nákupu nových železničních vozidel. Půjde o dotace z takzvaného Modernizačního fondu, který plní příjmy z prodeje emisních povolenek.

O zavedení programu informoval na konferenci ŽESNAD.cz náměstek ministra dopravy Ladislav Němec. „Smyslem fondu je v letech 2021 až 2030 podpořit investice do modernizace energetických soustav a také zlepšení energetické účinnosti. Z toho plyne, že i podpora železničních vozidel se hlavně zaměří na hnací vozidla a efektivitu jejich pohonu,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.

Celý železniční sektor doufal, že dotace na nákup nových vozidel půjdou už loni z nástroje RRF. Minulá vláda ale podporu železnice z tohoto programu nakonec zcela vyškrtla. Zatím poslední nákupy vlaků s dotací byly z Operačního programu Doprava.

Na dotace z Modernizačního fondu mají dosáhnout osobní i nákladní dopravci. Půjde o dva programy. Z programu TRANSGov půjde na vozidla určená pro osobní dopravu, kde bude podmínkou výhradní provoz v závazku veřejné služby. V programu TRANSCom se podpory dočkají vozidla komerčních dopravců. „Zde se předpokládá podpora hlavně pro dopravce působící v nákladní dopravě,“ dodal Brychta.

Přednost dostanou vozidla s alternativními pohony, případně s elektrickým pohonem, pokud bezprostředně nahrazují starší stroje s dieselovým pohonem. „O možnosti náhrady starších vozidel elektrické trakce novými elektrickými vozidly se bude dál jednat,“ doplnil Brychta. Mohlo by tak jít zejména o využití na nákup vlaků pro motorové rychlíky ze souboru nazývaným pracovně jako Big Diesel.

Kraje chtějí 30 miliard korun

Ministerstvo dopravy zatím neuvedlo, jak velký objem peněz zamíří do dotací na nové vlaky. Dotace bude vypočítána jako rozdíl mezi cenou nového vozidla s dieselovým pohonem a skutečnou pořizovací cenou podpořeného vozidla. Způsob výpočtu výše dotace v případě náhrady staršího elektrického vozidla za nové ještě není přesně určen.

Celkový objem Modernizačního fondu byl původně nastaven na 150 miliard korun, cenou emisních povolenek se však celkový rozsah mění, rozdělení peněz do jednotlivých programů pak není ještě finálně určeno. „Podle předběžných informací je nicméně zájem zejména krajů enormní, požadavky na obnovu vozidel v regionální železniční dopravě jsou v hodnotě skoro třicet miliard korun,“ doplnil Brychta.

Vyhlášení výzev je v plánu hned po schválení notifikace veřejné podpory Evropskou komisí, která je nutná hlavně u podpor pro komerční dopravce.

Tagy dotace na pořízení nových vozidel Ministerstvo dopravy
95 komentářů