Automobilový průmysl Automobily

Stát chce vlastní polygon na testování aut bez řidiče, vypsal soutěž na studii

Vizualizace nového zkušebního centra BMW u Sokolova. Foto: BMW
Vizualizace nového zkušebního centra BMW u Sokolova. Foto: BMW

Ministerstvo dopravy nepatrně pokročilo s před dvěma lety oznámeným plánem na vybudování polygonu pro testování autonomních aut. Jen pár měsíců poté, co vláda schválila investiční pobídku automobilce BMW na vybudování testovacího okruhu pro samořiditelná auta u Sokolova, vypsalo ministerstvo dopravy soutěž na studii příležitostí.

Studie má ukázat, zda se polygon pro testování vozidel s automatizovaným řízením v Česku vyplatí postavit. Odpověď na tuto otázku už dali v podstatě dva soukromí investoři: kromě BMW u Sokolova podobný okruh chce postavit společnost Accolade u Stříbra. Odhadovaná hodnota zakázky na studii je 6,5 milionu korun.

Smyslem polygonu je nahrazení anebo rozšíření možností testování v reálném provozu tak, aby zejména bylo možné simulovat a testovat všechny standardní, nestandardní, kritické a potenciálně rizikové situace a výsledkem byla spolehlivá a statisticky významná data či závěry z prostředí funkčně neodlišitelného od reality,“ napsalo ministerstvo dopravy do zadávací dokumentace.

Na polygonu má dojít k testování různých dopravních situací a režimů za různých povětrnostních podmínek. V areálu by měly současně vyrůst laboratoře na simulace s fyzickou infrastrukturou, přičemž povaha vybavení, budov, techniky a další infrastruktury musí odpovídat reálným potřebám uživatelů z řad státní správy, podnikatelského sektoru i akademické sféry.

Nejde o  žádnou konkurencí ani komerční alternativou pro polygony, které plánuje vystavit například automobilka BMW. Tento polygon má být přístupný všem, budou se tam testovat nejen vozidla, ale i telekomunikační prostředí (výměna dat, určování polohy, bezpečnost systémů) a vybavení dopravní infrastruktury. Studie přinese odpovědi nejen na velikost a potenciální umístění celého polygonu, ale také na to, jakým způsobem má být polygon postaven a provozován,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Ministr dopravy Dan Ťok oznámil plán na státní polygon už před dvěma lety, za projektem stojí vedoucí Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství Fakulty dopravní ČVUT Václav Jirovský a jeho syn. Plánem bylo využít pozemky u Cerhenic a Velimi v areálu železničního zkušebního okruhu. Od oznámení plánu se ale projekt příliš neposunul, jen vláda schválila materiál o rozvoji autonomní mobility. Už v listopadu 2017 vláda uložila ministerstvu dopravy připravit studii proveditelnosti na téma výstavby testovacího polygonu, po roce a čtyřech měsících na ni ministerstvo vypsalo soutěž.

Firma, která studii zpracuje, má připravit analýzu současného vývoje na trhu a vytipovat možné lokality, kde by se polygon mohl postavit. Doporučit má dvě lokality. Jisté je, že polygon se jen tak nezačne stavět: teprve po studii, kterou má vítěz odevzdat do osmi měsíců po podpisu smlouvy, vznikne záměr projektu a studie proveditelnosti.

4
Diskuze

avatar
3 Komentáře
1 Reakce na komentáře
4 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
4 Autoři komentářů
Alibabaželezničář v důchoduCarlosGejza Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Alibaba
Host
Alibaba

Tady si zase někdo přihrává malou domů… 🙂

Carlos
Host
Carlos

kdyby radši stavěli dálnice

Gejza
Host
Gejza

Neměl by se stát raději soustředit na výstavbu silnic a železnic a vývoj autonomního řízení přenechat soukromému sektoru? Nebo se Ťok rovnou pustí i do vývoje elektromobilů?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Za vytváření podmínek pro bezpečný provoz odpovídá „stát“, takže nevidím důvod, proč by nemohl mít vlastní zařízení (vybavení), na němž by minimálně mohl kontrolovat to, co pustí do provozu.
Navíc si myslím, že vybudovat takový polygon v prostoru ŽZO je dobrým nápadem – a dokonce by se tam mohly testovat i vzájemné interakce řízení kolejových a nekolejových vozidel včetně třeba i přejezdových zařízení, apod., což třeba ten polygon u Sokolova asi dělat nebude.

Partneři