Stát chce v Mladé Boleslavi novou nádražní budovu, i když hlavní provoz povede jinudy
Regionova ve stanici Mladá Boleslav hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Správa železnic chce novostavbu později využít jako regionální dispečerské pracoviště.
Zbytečné, stejně tam má arriva jen automat, takhle to nádraží půjde do kopru.
Nějak nevím o tom, že by byla vyřešena kvalitní koncepce dopravy do Mladé Boleslavi a z ní. Ten prostor nádraží Město by se musel kompletně přebudovat, aby vůbec byla stanice kapacitní a v dosahu zástavby. Takže až toto bude, může se plánovat a rozhodovat.
Uklidit dispečera mimo frekventovanou stanici má velkou výhodu, že tam za ním nebudou běhat naštvaní fírové a vlakvedoucí, aby si to s ním vyřídili ručně.
Proč by měli běhat, si něco vyřizovat? To je autentický obraz z provozu? Nechápu váš komentář, můžete vysvětlit? 🙂
Pan Sůra si zaslouží pochvalu za pěkný článek, který dokazuje podivné chování DSŽ. Správný hospodář by v takovém případě těch pár let počkal (když už to vydrželo doposud), na budově udělal nejnutnější opravy, a zaměřil se na tu hlavní trasu a toto nádraží by řešil až pak, až by bylo jasnější, o kolik klesne význam nádraží v osobní i nákladní dopravě.
DSŽ raději postaví velkou budovu na pár let a pak bude hledat využití. Opravdu super přístup.
Na závěr ještě drobné upřesnění – ještě před rokem byly náklady na přestavbu výpravní budovy vyčísleny na 61 mil. Kč…
Bohužel správný hospodář taky moc dobře ví, že je tragický plánovač a připravovač projektů a že se těch „pár let“ taky může protáhnout na dekády. Čímž neříkám, že nesouhlasím, logičtější by bylo postavit novou trať a hlavák řešit až následně, když jeho význam opadne.
mimochodem, tuhle (nezávaznou) vizualizaci jste viděli?
(byla před časem na deníku.cz, zdrojem je město MB)
https://pbs.twimg.com/media/ElVp2CNXIAEJD-r?format=jpg&name=large
Na tuto vizualizaci Správa železnic odpověděla, že bude architektonická soutěž.
aha – pak je otázka, proč tahle vůbec vznikala… každopádně díky za odpověď
No to je ale krásný betonový bunkr. A co krytá nástupiště atd.?
Pro funkční dopravní spojení (než řešit původní nádraží) mi přijde lepší postavit spojku z plánovaného VRT nádraží Praha-východ na Čelákovice, přes Lysou, Milovice, Všejanskou spojku a před nádražím v Dobrovicích vést přímo na sever a tunelem pod Chlumem do MB-město. Vzniklo by lepší spojení Dobrovic a Vinařic s MB a Prahou a rychlé, přímé napojení celého regionu na VRT. Navrhovaná podoba tratě před Boleslaví bude klikatá, pomalejší a navíc o 2 km delší než přímá tunelem.
Přece SŽ nebude dělat stavby, které by mohly mít využití.
Smutná realita.
V souvislosti s železnicí v MB je taky zajímavé, že v loni zveřejněném návrhu nového územního plánu vůbec není tzv. Dalovická spojka (bezúvraťové napojení z MB město na trať směr Bakov)! Možná už od té doby přibyla, nevím, vedení města o novém ÚP nekomunikuje.
Podle nákresu v článku se s tou spojkou počítá, pod jménem Ptácká spojka.
V nákresu ano, v připravovaném územním plánu ne. Možná se to od loňska změnilo, ale městském webu je tato verze: https://www.mb-net.cz/assets/File.ashx?id_org=9629&id_dokumenty=66149
A pak se člověk NEdiví tomu, že se příprava staveb vleče. V Územním plánu se na ně zapomenene a pak se musí vyřizovat změna.
Dalovická/Ptácká spojka v územním plánu a Zásadách územního rozvoje skutečně není. DSŽ zaspalo a až teď se to dohání. Proti této spojce byl velký odpor ze strany občanů a města, hledá se technické řešení, které by nezabralo tolik místa v prostoru Krásné louky. Pozitivní je, že město si uvědomuje důležitost a význam této krátké spojky, bez které osobní železniční dopravu ve městě a okolí nevylepší a snaží se najít řešení. Snad se to povede.
Celou trať Praha – MB – Liberec udělat znova a na 160, jinak se to bude po kouskách řešit ještě 87 let a k ničemu to nebude. Jenže to asi neumíme a nechceme……..
Tak prvně zkuste v Mladé Boleslavi najít polohu nádraží tak, aby:
a) nebylo v tunelu
b) nebylo daleko za městem, nedejbože za dálnicí
c) dala se k němu přivést MHD
d) dalo se u něj postavit parkoviště pro nějakých 30 osobních aut.
Až se Vám to povede, tak k tomu nádraží zkuste natrasovat trať na 160 km/h. Bez vybourání půlky města. Dokonce vám nikdo nedovolí vybourat ani jednu ulici. Jenže tohle vy, jakožto laik, nesvedete, nechce se vám nad tím ani přemýšlet a mají to udělat jiní, trefil jsem se?
A pokud by byla osobní doprava mezi Nepřevázkou a Bakovem vedena v tunelu pod městem (cca od Podchlumí k Dalešicím se zastávkou pod MB město a případně i pod severní částí města), tak by pak stačila stávající trať do Škodovky (s trolejí) bez rozšiřování MB města či velkých úprav MB hl.n., nebo ne?
Mladá Boleslav má navíc specifikum, že podstatnou část města zabírá jedna továrna Škodovky, nová trať včetně stanice by mohla vést v místech, případně být zahloubená pod místy, kde má tato továrna převážně jen parkoviště. Pokud by se podařilo s vedením firmy domluvit, stavbu by to výrazně usnadnilo. Navíc i pro ně by to mělo přínos, kolik velkých firem má významnou železniční stanici hned vedle hlavní brány?
Jednoznačně jste se trefil, jsem laik a tomuhle fakt nerozumím. Jen vím že vzdálenost cca 100 km by bylo vhodné zvládnout vlakem pod hodinu, pak to bude zajímavé pro cestující a posuneme se do 21. století. Zatím je trať Praha – Liberec hodně pozadu a rozkouskovaná modernizace trvající desítky let to nikam neposune. A pak taky vím že najít důvody proč něco nejde je mnohem jednodušší než to protlačit.
Pochopil jsem Vás správně? Uznáváte, že tomu nerozumíte, což Vám nebrání v přesvědčení, že Vaše představa je reálná a že příčinou jejího neuskutečnění je něčí zlá vůle? To je fascinující.
Co je nereálného na představě překonání vzdálenosti 100 km mezi Prahou a Libercem za hodinu? To je jedna z věcí které by měl daňový poplatník po státu požadovat – aby pro to byly vytvořené podmínky. Ať si to pak jezdí soukromník nebo ČD, to je mi jedno.
A ano, nejsem odborníkem na stavebnictví, železnici apod. No a?
Hlavně ať mi nikdo nevysvětluje že „to nejde“.
V 21. století nemáme lék na rakovinu. Nejsem sice odborník na medicínu. No a? Hlavně ať mi nikdo nevysvětluje že „to nejde“.
Současná úroveň poznání a technologií určitě umožňuje postavit trať na 160 km/h mezi Libercem a Prahou, je to jen otázka priorit. Zatímco v případě chybějících léků se spíš dotýkáme hranic našeho poznání daného problému.
Takže sorry, tohle srovnání kulhá.
To srovnání nekulhá, samotný fakt, že máme 21. století, skutečně nevytváří nárok na cokoliv. Zkuste obdobné srovnání mezi koncem 19. a začátkem 20. století. Ovšem myslím, že Vaše přání Vám bude splněno. Bude-li používat i nadále kombinaci kladení požadavků a odmítání faktů, tak Vám opravdu nikdo nebude nic vysvětlovat. Trať s rychlostí 160 km/h z Prahy do Liberce by se jistě postavit dala, když už jinak ne, tak v podzemí. Znamenalo by to „pouze“, aby se stavba stala smyslem existence českého státu. 🙂
A je vůbec v Mladé Boleslavi vlakové nádraží potřeba? 😄
Nádraží nesmí být v tunelu???
O jakém klesání k Jizeře mluví skrz Bezděčínskou spojku? Z Bezděčína je to na hlavní v podstatě po rovině a že nějaký dobrák vymyslel realizaci města tak, jak to vymyslel je věc jiná. Taky že z hlavního k Česaně se při rekonstrukci nezboural zbytečný most a neudělala se tam falešná dvoukolejka se spojkami na konci je taky těžko pochopitelné. Ono je to hlavně celé průšvih, protože se řeší izolovaně jednotlivé úseky a ne komplexně celá trať. Pak se rojí tyto paskvily, takže místo toho, aby se Praha – Liberec rovnala a zrychlovala, tak se bude víc kroutit a natahovat. Že… Číst vice »
Tahle spojka se dělá hlavně pro zásovobání Škodovky. Pro nákladní dopravu, ta na téhle trati hraje prim. Jestli se toho má do automobilky vozit víc vlakem, tak po starých kolejích přes Město se to neprocpe.
Hlavní nádraží v Mladé Boleslavi bude nutné především z důvodu odstavování souprav. Ve stanici Mladá Boleslav město nikdy nebude dostačující kapacita, bude to podobný gordický uzel jako např. hlavní nádraží v Ústí nad Labem. Vzhledem k prostorovým podmínkám nebude možné stanici výrazně rozšířit. Sice se plánují dvě nová nástupiště navíc, ale stačit to nebude. Vzhledem k tomu, že nádraží Mladá Boleslav město má být stále pod úrovní okolních silnic a budov, nabízí se myšlenka, že by v obvodu nádraží byl hloubený tunel a plocha nad kolejemi by se dala využít pro budovu pro cestující. Podobně, jako je to např. na… Číst vice »
A ještě křižovatka u Aufferu, jak to tam chtějí udělat, to nevím. Chtělo by to tammimoúrovňové krizeni.
Trat v těchto místech by měla být nějakých 5 metru nad silnicí.Prejezdy budou zrušeny.
Vzhledem k tomu jako dlouho se to řeší mě zahájení stavby spojky UŽ v roce 2025 značně irituje…
No na trati Praha-Všetaty-Boleslavrekonstrukci potřebuje více stanic.
Úsek Všetaty – Mladá Boleslav bude po dostavbě Všejanské spojky degradován na lokálku.
Neznám to tam, zeptám se: Zastavovaly v tom úseku za poslední roky rychlíky z jiných důvodů, než kvůli křižování?
Mezi Všetaty a Ml.B. hl.n. rychlíky běžně nezastavují nikde.
Vybrané rychlíky v minulosti zastavovaly v Byšicích, od roku 2018 bylo zastavování zrušeno.
Kdysi dávno zastavovaly některé rychlíky v Chotětově.Ale to jsou nějaká dvacátá,třicátá léta minulého století.
Vzhledem k tomu, že tehdy ještě nestála dálnice D10 a blízko jsou Benátky nad Jizerou, to dávalo jistou logiku.
To nebylo pouze o Benátkách.Z Chotětova vedla trať do Skalská a význam té oblasti byl o hodně a hodně větší než dnes.Od třicátých let se jezdilo z Benátek do Prahy výhradně autobusy.Silnice sice horší než dnes,ale provoz minimální.Jizdni doba autobusu nebyla o moc delší než by byla do centra Prahy dnes.
A podchod tam bude?
Dva. Jeden tam a druhý zpátky.
Snad každý den clanek o projektech za miliardy nebo aspoň stamiliony. Myslím, že s ohledem na covid a výpadek daní po zrušení superhrube mzdy bude úspěch, kdyz se v příštích letech opravdu začne stavět tak každý pátý.
Nemyslím si. Nový finanční rámec EU podle všeho bude hodně tlačit na to, aby se peníze používaly na „zelené“ projekty, což je v našem prostředí kromě nějaké revitalizace uhelných oblastí právě železnice.
No jo, jenomže příspěvky z EU naplňují SFDI jen z poměrně menší části. Většinu plní státní rozpočet. A tam budou velké výpadky…
Jaké zrušení sueprhrubé mzdy zase? To, že na výplatní pásce neuvidíte, kolik za vás odvádí zaměstnavatel neznamená, že to bude 0,00 Kč. Jenom to prostě neuvidíte.
Už chápu, proč máte tolik času… No každopádně teď je to tak, ze u hrube mzdy 100 Kč se platí dan ze zakladu zhruba 134, jestli to zruší podle AB, tak to bude ze základu 100. Takze stat vybere místo 20 Kč 15.
To ale není zrušení superhrubé mzdy. Jenom se změní základ DPFO – Soc+Zdrav placené zasměstnavatelem se do DPFO započítávat nebude. …. by mě zajímalo, zda státní odvod yjsou mým příjmem, že z nich mám platit daň z příjmu. No nechme tuhle nelogičnost stranou.
Pod pojmem zrušení hrubé mzdy se vždy uváděla změna, kdy Zdrav+Soc placené zaměstnavatelem nebude na výpaltní pásce uvedeno. Tak jak to bývalo kdysi.
PS: Ne, nejsem nezaměstnaný.
To je zrušení superhrube mzdy, ktera od sameho začátku, co nějaký genius vymyslel tohle slovo, byla nástrojem, jak zaměstnancům zvýšit dane. Argument s výplatní paskou byl směšný už tehdy, nic nebrání tomu, aby byla povinnost odvody zaměstnavatele na výplatní pásce uvádět bez ohledu na to, jestli se z nich platí daň nebo ne.
To by platilo, kdyby daň z hrubé mzdy byla 19 %, pokud bude daň z hrubé mzdy 15 %, stejně jako je teď ze superhrubé, znamená to výrazný propad daňových příjmů státu. O tom byl ten příspěvek.
Ted je idealni sance pro nejaky spolek vzacnych brouku. Urcite by se jich na nadrazi dalo najit dost k tomu, aby se stavba o tech 10 let odlozila.
Ve spolupráci s městským architektem? Tahle funkce v MB neexistuje, pane Illiaši…
Takže to bude ta stavebnice z unimobuněk !
Poněkud nepochopitelně? Re-konstrukce neznamená nic jiného než znova, nazpět-postavení, na rozdíl od opravy nebo stavebních úprav apod.
Popis ucházející, závěr absurdní. Znovupostavit něco úplně jinýho není rekonstrukce.
Rekonstrukce opravdu můze znamenat postavit od základů znova totéž. Rekonstrukce bitvy, rekonstrukce trestného činu … prostě znova totéž, možná maličko jinak, policejní figurant nebude zastřelen ostrýma, žejo.
No vždyť. Ale postavit znova to samý, ne úplně něco jinýho.
Nevím jaký je v Česku význam slova rekonstrukce ale v Polsku je návrat v původnímu stavu
Vcelku by mne zajímalo, kolik lidí jezdí z/do Mladé Boleslavi vlakem.
Dříve bylo zvykem umísťovat dispečerské stanoviště do uzlové stanice či do nějaké významnější stanice na trati.
No dle mě nikdo.
Kdo by jezdil do takové díry. V boleslavi má každý minimálně dvě auta, tak kdo by používal vlak.
Automobilka používá vlak. Ve velkém.
Ono je to i díky tomu,že současné železniční spojení do MB nic moc…
Já !
Stanislave, Goleslav patří k nejbohatším města v ČR. Prostě je to díra. S těmi auty jsi šlápl vedle ještě více….Koukni na Google a trochu se vzdělěj, nebo tu nešiř hlouposti….:D
Na počtu existujících až tak nezáleží, pokud SŽ výhledově plánuje okolní tratě zapojit do dálkového řízení (DOZ), pak je Boleslav ideálním místem. Může se třeba přidat i celá trať Bakov – Č.Lípa, původně byl plán vytvořit několik regionálních disp.pracovišť, na Balabenku se vše nevejde .
Bakov – Lípa je řízena z Lípy už hromadu let, tak proč to měnit, i když tam řekněme ne vždy je vše optimální. SŽ je od toho aby některé zakomplexované zaměstnace porovnala nebo se jich zbavila. V Boleslavi mají léta někteří taky co dělat sami se sebou. Balabenka byl nesmysl od začátku, řízení může být kdekoliv a tam jsou hodně drahé pozemky, zatímco v „Horní Dolní“ jsou za zlomek ceny v Praze. Navíc mají v hromadě stanic obrovské prostory k ničemu z doby, kdy tam sloužily mraky lidí, tak jich mohli pár opravit a udělat tam regionální řízení provozu. Teď… Číst vice »
Lípa – Bakov jsem myslel začlenit v případě, že jiná trať by už z Lípy řízena nebyla, ale osobně nevím, jaké má SŽ v tomto směru plány.
A proč to taky cpát do Boleslavi, kde je a bude nouze o pracovní sílu, když v Lípě byli až donedávna rádi za každé pracovní místo.
Ale v České Lípě už je dispečerské středisko které už má svůj zásah až po Bezděz
To myslíte opravdu vážně? Vám stanice kde se sbíhá 5 tratí nepřijde jako uzlová??? To tedy nevím co si pak pod tím pojmem představujete…
Všechno jsou tratě regionálního významu, není třeba význam železnice zde přeceňovat.
No právě. Už je to tam zamotané až moc. Vcelku chápu a souhlasím s nápadem vést nákladní vlaky do Škodovky mimo tohle nádraží. Duhak také, aby se nemuselo klesat k řece a pak se hrabat nahoru středem města. Ve dne i v noci. Jelikož přes den se to odvozit nestíhá, co jsem tak slyšel.
Nové centrální dispečerské pracoviště v Praze není v žádném nádraží.