Stanice Praha-Zahradní Město začne veřejnosti sloužit v pátek
Terminál Zahradní Město je těsně před dokončením (17. 9. 2021). Pramen: Správa železnic
Terminál je součástí nového čtyřkolejného koridoru, který správci železnic významem pro město přirovnávají k metru.
Jaká je na té nové stanici cykloinfrastruktura? Na západě je pod každým nádražím kryté stání většinou na několik stovek kol, jak je na tom Zahradní město?
Nevypadá to špatně.
Tak to JE sakra ROZDÍL
Tak jsem se těšil, jelikož to mám za rohem, že už v pátek pojedu do ČB rovnou ze ZM a nebudu muset do Nuslí ani na hlavák. A ejhle, podle spojení ČD, nezastavují tam nejen expresy, ale ani rychlíky. Ešusy mi to našlo už od pátku ráno, ale nic rychlejšího.. To se čeká na nový GVD???
Ano.
Ty schody na te fotce co vedou dolů. Proc pořád stavite vse obehnane betonem? Akorat to bude dobré místo pro kriminálníky kdyz tam budou chtít někoho přepadnout. Odtut nemá dotyčný nárok nikam utéct. Po tý zdi nevyleze. Praha je plna kriminálních živlů.
„Přestupní terminál vlak/MHD je součástí nově budovaného čtyřkolejného koridoru mezi Vršovicemi a Hostivaří.“
Marně ty čtyři koleje ze Zahradního Města do Hostivaře hledám.
Tak tak. Čtyřkolejka je jen Vršovice – ZM, tam se větví na dvě koleje do Hostivaře a dvě do Malešic.
Stanice zdaleka nebude zcela dokončena. Ale Bureš už má v kalendáři že v pátek má stříhat pásku. Takže se uklízí stavební materiál aby se tam v sobotu zase natahal zpět a další dva měsíce se bude makat než bude skutečně hotovo. Prostě před volbami je zapotřebí trošku exhibice…
Bureš je kdo ?
Jeden takový, kterého baví se soudit s Ústavem Paměti Národa o to, jestli UPN může zveřejňovat spisy StB o nějakém agentu Burešovi.
Ing Andrej Babiš.
Vy jste viděl vázací akt ? Znáte pozadí vzniku spisů „spolupracovníků z titulu zaměstnání“ povinně odevzdávajících raporty o své pracovní činnosti „zahraničního“ delegáta PZO nebo i zástupce ČSD ve Varšavě / Moskvě ? Natož v „kapitalistické“ cizině …
Ano, Babiš byl spolupracovníkem STB z titulu zaměstnání. Pracoval na pozici, pro kterou byl STB prověřen a proškolen, posílat na STB raporty a chodil při návratu z ciziny na STB na pohovory. Kdyby STB s ním nebyla spokojena, tak by přišel o práci. Ale k tomu se rozhodl dobrovolně, kdyby nechtěl s STB spolupracovat, mohl dělat jinou práci.
Umožní dostavba tohoto úseku:
1. Plnohodnotný 15timinutový interval alespoň do Říčan bez předjíždění rychlíkem jinde než ve čtyřkolejném úseku (tj. ne jako dnes, kdy je tu 10-20 apod.)
2. Volnější sestavu jízdního řádu tak, aby nebylo podmínkou nutnou odjíždět s rychlíky a expresy přesně 30 minut po sobě?
3. Nové rychlíkové trasy, tj. možnost do současné teoretické rychlíkové půlhodiny vměstnat ještě nějaký další rychlý spoj?
1. Směrem z Prahy by to neměl být problém, jelikož se jízda Os na čtyřkolejném úseku prodlužuje o 8 minut (dosud Hlavák-Vršovice, nově Hlavák-ZM), takže Os 25xx může vyjet z Hlaváku o těch 5 minut dřív a R17/Ex7 ho předjede ještě před ZM. V opačném směru by to mělo jít poskládat také, jen tam je větší šance, že bude R/Ex před Třešňovkou poskakovat za zpožděným Os od Benešova, než ho bude moci předjet.
2. a 3. Takt R17/Ex7 určují hlavně jednokolejné úseky na jihu, zečtyřkolejnění úseku Vršovice-ZM v tom za současného stavu nepomůže.
jednokolejné úseky na jihu, bude napřesrok až na jeden poslední už minulostí
Já vím. Doufejme. Jen si předtím ještě užijeme autobusů kvůli těm křížením nové trati se starou.
tak myslím že ty 3? měsíce budou zkousnutelný vzhleddem k tomu, o kolik se kvalita posune už „napořád“.
Nejedná se o čtyřkolejný úsek. Jsou to prakticky dvě dvoukolejné tratě vedle sebe. Chybí totiž výhybky na Zahradním městě aby bylo možné přejíždět z trati od Malešic na trať od Hostivaře a opačně… Asi se šetřilo na nesprávném místě..
Jak jste na to přišel ?.
Na plánku stanice ZM vidím propojení z kolejí 201/202 (trať do Malešic) na koleje 101/102 (trať do Hostivaře) . Čili vlaky do/z Hostivaře mohou jezdit ke všem nástupištním hranám ZM …
Praze by pomohlo kdyby se metro propojilo s vlaky a soupravy metra jezdili i po kolejich za Prahu ! A tramvaje nahradit trolejbusy, to by byl klid panečku a hnusne problemové koleje by se nemusely porad opravovat !
+ za prodloužení metra po povrchu za Prahu. Za ten zbytek samozřejmě mínus.
Drahý. Kde máte takovou populaci, aby se tam vyplatila pětivozovka třeba ve čtvrthodinovém intervalu? Nikde. Pražské satelity jsou moc roztahané.
a nezlepší se to, protože v době, kdy by se měly satelity zbourat a postavit místo nich čtvrti s bytovýmy domy už budou ty výtvory devadesátkovýho podnikatelskýho baroka památkově chráněný 😀
A to bourání soukromých domů máte s majiteli předjednáno?
Ale vy nepotrebujete 5-vozovku kazde 2min., ale treba jen 1x za 30min. a jen v mistech, kde je zije dost lidi
No ale v tom případě na co tam má jezdit metro, když na takovéhle parametry víc než dostatečně postačí vlak?
To místo skvěle prokouklo – stav před a po je opravdu velký rozdíl. Dobrá práce! 👍
Hm, zrychlení vlaků o 2-3 minuty, resp. osobních vlaků spíše o 0 minut (2 zastávky místo jedné), tak to je pro Prahu opravdu počin, srovnatelný s metrem.
A kdo jsou vlastně ti „Správci železnic“?
Tady šlo spíše o kapacitu tratí než o rychlost, která je už tak vyšší než v metru. 🙂 Ovšem, novinkou je hlavně možnost přejezdu z jedné dvoukolejky na druhou (Vršovice – Malešice/Hostivař), obě tam – spolu s množstvím dalších, dnes již zrušených manipulačních kolejí – byly již předtím.
Na tak krátkém úseku (asi 5 km) se toho moc zrychlit nedá. Při průměru 120 km/h je to 2,5 minuty, při poloviční rychlosti 5 minut. Při 180 km/h se uštří jen půlminuta oproti 120 km/h.
Vtipné jsou ty popisky fotek „terminál těsně před dokončením“, zatímco kolem hromady neupravené zeminy nebo chybějící podlaha v podchodu 😀 Samozřejmě chápu, že se popisek týká primárně té žst, ale celkově ten terminál a hlavně jeho okolí tedy zdaleka ještě těsně před dokončením nevypadá.
No nevypadá. Jel jsem tamtudy v pátek S9kou a neměl jsem z toho rozhodně dojem, že by se to mělo za týden otevřít pro lidi. Na druhou stranu když na rekonstruovaných Vršovicích může být otevřený nový perón, kde se chodí po hrubém štěrku…
Nesmíte být tak útlocitný – mnohde by byli vděční za široký peron s hrubým štěrkem …. např. t.č. Vysočany ….
At zije nova stanice „Praha – NejdeTo“ nebo „Praha – PromarněnáŠance“!
To jen odkaz na nektere diskuze pod drivejsimi clanky, ktere obhajovaly nepovedeny prisup na MHD a ponekud „tezkotonazni“ charakter stavby.
Ze to jde jinak, a to pomerne blizko, pred skoro 20 lety, a z podobnych vychozich podminek, viz Dresden-Dobritz
http://www.larsbrueggemann.de/dd-seiten/046-haltestelle-haltepunkt-dobritz.html
https://www.bahnhof.de/bahnhof-de/bahnhof/Dresden-Dobritz-1020022
Naprosto přesně – mluvíš mi z duše – minimálně takhle by to mělo vypadat i tam – ale je to strašně poddimenzovaná promarněná šance!
njn, kde jsou výtahy…
Jsou, u zastávky tramvaje.
Myslím na ZM, ne v Dráždanech.
Přístup mohl být povedenější, kdyby EIA a místní obyvatelstvo nezazdilo přeložení podjezdu mezi Průběžnou a Švehlovou o něco východněji (do míst, kde je dnes smyčka).
Asi mají v Dobřicích u Drážďan víc přející obyvatelstvo…
Schvalne jsem si dal fotky Dobritzu a ZM vedel sebe a nevidim prakticky zadny rozdil.
Co se Vam na ZM nezda?
Počty přestupujících.
Vam ZM nepripadne jak vlez do Vlciho doupete (pro vlastence do tvrze Hanicka) ? To Dobritz pusobi mnohem vzusneji, a i kdyz dole cekate, tak pocit depky jsem nemel – v ZM jsem to zatim nevyzkousel 🙂 Jinak reseny pristup na VHD, mobiliar, dopravni usporadani v nizsim patre,… Ja tech rozdilu vidim naopak dost.
Jako bunkr mi to neprijde, ostatni jsem z fotek moc nepoznal, vlastne to tak podrobne nestudoval.
Znáte stanici „Sankt Anton am Beton“ – úředně se jmenuje Sankt Anton am Arlberg ….
Původní stopa trati byla opuštěna, včetně původního nádraží …. to zbouráno nebylo, ale je využíváno jinak …
Se na to dívám, vpravo je taky jenom jeden pruh + metrový pro cyklisty.
Je to určitě o něco málo lepší než to bylo – jezdil jsem tam tudy MHD… Ale i přes to všechno je to promarněná silně poddimenzovaná příležitost pro tranzit pod tou železniční tratí! Stačí se podívat jak je kapacitně dimenzovaný sousední/protější silniční most vzdálený pouze několik desítek metrů. Co konkrétně? Ten podjezd měl mít minimálně 2 pruhy v každém směru (jako má silnice před podjezdem i za podjezdem) a odbočovací pruh na- a ze- silničního mostu (a případně ještě zastávkové zálivy) Takhle je to na dalších minimálně 50 let zas totálně „zazděný“ když už do toho konečně kopli…..!
Naprosto souhlasim a tvrdim to same od pocatku stavby.. ale pokazdy sem silne uminusovan, tak se uz nevyjadruji.. vam hodne stesti, aktualne to mate 4/4 🤣😇
Tak je to zatim 14 ku 9 – uvidíme jestli to vyhrajou ti s mozkem nebo ti hloupí… Vypadá to nadějně.
Lepší mi přijde ten Hajného nápad s podjezdem jinde. Oddělit šalinu, pardon tramvaj úplně. Bohužel to neprošlo.
No nevím, jsou tam zastávky a přechody a Průběžná je i tak 1+tram+1 tak na co dvoupruh? Jen by dramatizoval situaci na křižovatce Na padesátém a bez dalšího semaforu by to nešlo.
Asi tam nechtějí tolik tranzitu. Mají lidi vlak, tramvaj i spoustu autobusů, tak na co další kapacita pro auta? Mimochodem, předělání zastávky Zahradní Město také naráží na stávající kapacitní uspořádání silnice.
Je to město, ne dálnice. Do budoucna není žádoucí, aby se cesta zkapacitňovala jen pro jeden druh dopravy. Nemůže se přece pořád stavět všechno pro auta. Navíc tam, kde jsou dva pruhy, volají řidiči po třetím, kde jsou tři, tam by chtěli 4… Je to nekonečný příběh, kterému někdo bude muset učinit přítrž. Praha má jednu z nejlepších MHD v Evropě, navíc je velmi levná, opravdu nevidím důvod, proč investovat místo do zlepšení MHD zrovna do asfaltu pro jednotlivce v plechovkách. A argumenty o stěhování skříní, babičkách převážených do nemocnice a dětech, které nemůžete pustit do nebezpečné pražské džungle, neberu.… Číst vice »
Rychlíky zastavovat nebudou?
Až od prosince.
Napřed možná, ale pak budou z hlavního nádraží stavět až v Benešově… 😀
Osobně bych nechal na Zahradním Městě zastavovat i expresy. Je vhodné, když expres kromě hlavního nádraží zastaví i na okraji města, kromě Jižních expresů (a EC/IC/rj/RJ z Brna, kde je tlak na zkrácení jízdní doby) to tak funguje u všech expresních vlaků na příjezdu do Prahy. A konkurenční Vršovice jsou již příliž blízko centru.
No, jelikož to k ZM mám tramvají 5 zastavek, tak by mi to nevadilo a bylo by to slušná motivace nejezdit do Tabora autem. Ale nečekám, že to nekomu dojde. A jelikož expresy staví jen Hlavak a já žiju ve východní casti Prahy, tak zůstanu v autě. Honit se až na hlavak, pak to jet zpátky a v podstatě tím ztratit 40 minut posouvá vlak k nepouzitelnosti. Aspoň pro nás z východní a jižní Prahy, samozřejmě že pro lidi ze severu a severozápadu je to jinak.
Buď budete chtít vlakem jet a tak použijete některý ze spojů linky R17 a nebo vlakem jet nechcete a pak pojedete autem. Ale to vydírání, že „bez zastavování expresu vlakem nejedu“ je směšné.
To není vydírání, to je fakt. Když se člověk z okraje města, kde bohužel expres nezastavuje, chce dostat dejme tomu do Tábora, ztratí při oklice na hlavní nádraží tolik času, že raději pojede autem. A přesně proto by tam expres zastavovat měl.
Rychlík jede každou hodinu a oproti expresu staví cestou do Tábora jen dvakrát, takže prodloužení jízdní doby okolo 5 minut. Ty jsou rozhodující pro to, jestli pojedete autem nebo ne? To už víc času ztratíte tím, že se jdete cestou vyčůrat, nemluvě o nepředvídatelnosti kolon u Benešova.
Mám jet ve starých rychlíkových vozech co několikrát po cestě staví? Hele, já nejsem žádnej zelenej ani modrej mozek, co musí jet vlakem za kazdou cenu. Mně se líbí myslenka jet v moderním expresu, rychle a bez zastavování po cestě. Dojet k tomu 5 zastavek sockou mi nevadí, ale honit se za tím až na hlavak mi smysl nedává. To co mi navrhujete je vylepšená socka, ale ne moderní cestování.
Faktem je, že ČD provozováním B249 dost lidí odrazují. Ten vagon je už od výroby nižší kvality.
„Mně se líbí myslenka jet v moderním expresu, rychle a bez zastavování po cestě.“
No vidíte, sám chcete jet „bez zastavování po cestě“, a jiným totéž odepíráte tím, že chcete zastavovat právě u vás. Tak si to v hlavě trochu srovnejte.
No vidíte. A já bych je nechal zastavit z hlavního nádraží až v Benešově, a pak jen ve Veselí n. L., a v Č.Budějovicích.
Tak od toho jsou Ex, které ale místo v Benešově staví v Táboře, což dává smysl, když je to daleko větší uzel. Pro Veselí stačí R.
Uzel Benešov? Jakože kvůli lokalce do Vlašimi? 😀
Určitým způsobem. Ale v Benešově budou hlavně končit příměstské spoje.
Nikoli – rozvoz návaznou silniční dopravou …
Trolite?
Otázka času. Až si na nový dopravní uzel místní zvyknou, začnou tlačit na radnice MČ, aby se zastavovalo … Takže přes velkou radnici a konglomeráty politických stran se bude řešit odmítavý – ničím smysluplně nezdůvodněný postoj objednavatele – úředníků MD odmítajících další zastavení (došlo by ke zvýšení spotřeby EE, prodloužila by se jízdní doba – ale zkrátila cestovní doba občanům o desítky minut) …. na úrovni vlády, který ministru uloží, aby vzpurné úředníky umravnil …. Kdysi bylo zastavení R/EC v Libni taky FUJTAJBL, rovněž tak Vysočany. Smíchov byl tak trochu mimo – tam projížděl jen Pařížák a Mnichovák směrem ven,… Číst vice »
Bude na S9 ve špičce interval 10 minut
Bude na S9 ve špičce interval 10 minut?
Proč? Aby se na trať už nic nevešlo?
Ne více aspoň po Praze, aby se stala plnohodnotnou využívanou součástí MHD. Ne méně právě proto, aby se vešly i nákladní vlaky a rychlíky.
Když je tam čtyřkolejka tak by Ex/R mohl z hlaváku odjíždět pár minut po Os do Benešova a mezi Vršovicemi a Hostivaří jej předjet. 10 minut po Os do Benešova Os do Stránčic a za dalších 10 minut do Říčan.
Čtyřkolejka sama o sobě nezvýší počet CityElefantů, které má dopravce k dispozici.
Počet CityElefantů, které má k dispozici jeden z dopravců, sám o sobě nijak nelimituje možnosti sestavy jízdního řádu.
Žádný další dopravce CityElefanty jaksi nemá.
Což neznamená, že by to nemohl odvozit jiným vlakem, který si k tomu nechá vyrobit. Jen to musí vědět dostatečně předem a ne měsíc před začátkem GVD.
Jenomže se tam na ty 4 koleje musí vejít taky soupravy na a z odstavného nádraží.
Co společného má ZM se soupravami z/na ONJ ?
Pokud chce Praha a Stř. Kraj 10 minut interval ve stylu S-Bahn, tak ať si na to postaví separátní/ oddělené tratě.
proc, 10min. neni nic extra, jde to i za mene…
Bych spise uvital interval 15min. S9 a 15min. S49 v prokladu do Rican…
mozna treti kolej v useku Pha-Uhrineves/Pha-Hostivar… + druhou kolej Pha-Hostivar/Pha-Malesice/Pha-Liben, klidne i obe koleje v tunelu pod Taborem s omezenim rychlosti na 60km/h jako v tunelech pod Vinohrady…
Při provozním intervalu 3 minuty lze provézt 20 vlaků za hodinu …
Ono to do okolí Prahy nestačí v kapacitní soupravě po 15 minutách? Leckdy by stačilo – při ztrojeném ‚Elefantu‘, kdyby se chtělo – i 30, ale zato reálných (ne, že se jezdí většinu času ‚podle plotu‘) a s přípoji. Počítejte, že po městě na tu trať chtějí nacpat ještě další směry, velký dluh je na nákladní dopravě.
Na trojitý elefant nejsou dostatečně dlouhá nástupiště.
Tak ona chybi nova trat Praha-Benesov, ktera se planovala v souvislosti s VRT a snad je jeste v UP kraje, aby se dala postavit alespon pro smer C.Budejovice…
Nakladni doprava by potrebovala jeste druhou kolej do Malesic, a nemusi vest zrovna pres Hostivar, ale treba pres prum. zonu po stare trati ke kovosrotu a po byvale spojce na Malesice… Tim by vznikla reg. nakladni spojka byt jednokolejna + jedna kolej v Hostivari..
Otazkou je chybejici propojeni I.koridoru (plan za I. Republiky) Bechovice-Kbely, cimz by obesli i obe nadrazi ve Vysocanech…
na trati muzete mit vlaky i po 5min., mozna i mene, podle zabezpecovacky… asi u nas ETCS a zas podle toho jaky lvl…
Na 3 AB s prostoroým oddílem 1000 m provozní interval 3 minuty, na 4 AB s polovičním oddílem méně.
V Metru „C“ umožňuje ZZ provozní interval 90 vteřin – už od 80. let minulého století (bez ETCS) ..
„V Metru „C“ umožňuje ZZ provozní interval 90 vteřin – už od 80. let minulého století (bez ETCS) “
Tak buďto mluvíte o ARSce a ta tam byla už v létech 70., anebo o Matře a ta je tam od roku 1996.
Až bude mít vlak stejné dynamické parametry jako metro, tak interval 90 s zvládne taky.
Aneb vítejte u srovnávače jablek a hrušek.
To je rýpnutí do tvrzení, že na dráze celostátní a regionální nelze protlačit 20 vlaků za hodinu … např. tvrzení, že kapacita trati Smíchov – HLN je vyčerpaná …
Za jak dlouho projede vlak jedoucí rychlostí 60 km/h (traťová rychlost HLN – Smíchov) dlouhý 500 metrů ? Za jak dlouho projede ten úsek při rychlosti „jen 120“ …
V principu ano, ale až od TJŘ 2043 😀
Škoda ostudného pěšího přístupu od Zahradního města. Snad se to tam brzy zlepší.
V čem je ostudný?
3 přechody a dost ekl okolí?
Jenže to tam bude do doby, než mezi Jižní spojkou a nádražím vznikne nějaká rozumná zástavba.
Zároveň si nedovedu moc představit, jak mimoúrovňové překrýt sjezd z Jižní spojky. Leda víc zahrabat celou křižovatku a hodit nad ní zelený pás ve stylu Barcelony.
To se jen tak nestane. Celá ta lokalita je v háji díky Jižní spojce, bohužel. Bojím se, že pro dost lidí to bude bariéra i při rozumném taktu.
Barierou je to, že hlavní nádraží je z pohledu Pražáků v území nikoho, když jim na Václavák jezdí ze Skalky metro A a ze Zahradního města musí busej a ten také jede i k metru A. Případně k němu jede 26. Ale směrem ven z Prahy je to velmi praktická zastavka.
A Slatinský potok pod tou zahrabanou křižovatkou poteče shybkou…?
To je myslím v rámci celého toho plánu nejmenší problém.
Zahloubené křižovatky mejí jednu nectnost: https://www.centrumnews.cz/sites/default/files/clanky/2016/12/koliste_2.jpg
No a jak byste to řešil?
A kolik lidí tam bude chodit pěšky? Naopak to místo je velmi praktické. Leží na přirozeném uzlu pro mnoho MHD linek do všech směrů. A v jeho bezprostředním okolí nejsou žádné Tesca, Lidly ani jiné zdroje bezdomovců.
Myslíte, že z Malinové budou lidi jezdit busem? Neznám místní poměry, ale přijde mi, že si spíš popojdou, ne?
Bohuzel take nejsou jine moznosti obcerstveni pri prestupu a cekani, jak rikam dlouho, stacily by automaty na jidlo, nealko a kafe…
To bude za chvíli totálně počmárané od sprejerů..
Podle fotek si tam už dokonce kreslí obrysy.
Takže rychlíky až od nového GVD? Původně se psalo, že budou na Zahraďáku stavět
Od GVD.
By mě zajímalo jak dlouho budou fungovat výtahy a eskalátory.
Předpokládám, že když se v roce 1974 otevíralo metro, psal jste vy nebo nějaký z vašich předků stejný dotaz do čtenářské rubriky Rudého práva.
Podle mě je to dotaz docela na místě. V metru je funkce eskalátorů/výtahů celkem esenciální nutností a proto se většinou s jejich opravou neotálí. Na železnici je mnohem obtížnější takový majetek uhlídat a zároveň těch pár schodů se při zdravých nohách dá snadno vyjít. Opravy jsou drahé a je jednodušší dát cedulku >mimo provoz< a nazdar..
V Brně je u Tesca také eskalátor. Funguje mnoho let. Eskalátor je i při vstupu z nádraží do podchodu. Dotaz je mimo mísu.
To je ale centrum Brna téměř, tady se bavíme o docela už okrajové stanici. Nefungující výtahy ve Strančicích jsou dlouhodobě vyhlášené. Proč by to tu mělo být jinak? Chtělo by to změřit, ale od oka mi přijde, že Zahradní mesto je nejvzdálenější stanice od centra Prahy s eskalatory. Libeň je myslim nemá a Vysočany nevím zda budou mít.
Vždy bude nějaká stanice nejvzdálenější. Za okraj Prahy považuji Černé Počernice či Hostivař, ne Zahradní Město. Je to o tom jak budou udržované ne kde jsou. V podchodu v Brně na druhou stranu od nádraží do jsou do jednoho obchoďáku vedoucí eskalátory co nefungují. To je, ale jejich majitelem, co je nechce nechat opravit, ne jejich umístěním.
Jen na okraji mísy. I na některých čelných stanicích občas nefungují, nebo tam vůbec nejsou (Lachau).
A zarezlý eskalátor v Ostravě-Vítkovicích se nepohnul celá desetiletí… potíže byly před rekonstrukcí i na Ostravě hl.n.
Dotaz není mimo mísu. Jistěže mohou být eskalátory dobře udržovány a provozuschopné, nic tomu technicky nebrání. Kromě firemní kultury provozovatele.
To je sice asi také příčinou, ale hlavní příčinou je, kdo ty eskalátory a výtahy servisuje a v případě, že to není majitel, tak smluvní podmínky.
SprŽel nemá důvod se starat. Dopravce zaplatí ošlapné stejně.
Na mnoho nádražích nejdou výtahy měsíce a eskalátory v Praze na hlavním taky nejsou vždy v provozu na 100%.