Stanice metra Palmovka má jako první nový jednotný a informační navigační systém Čitelná Praha
Nový informační systém na Palmovce. Foto: Ropid
Výměna stávajícího informačního systému za nový by něj měla probíhat pouze v případě modernizace či rekonstrukce stanic metra.
Uz jsem to zmimoval, ale nektere piktogramy jsou mi necitelne a jine vznikly dost divne, napr. bus na letiste je piktogram letadla + piktogram busu. Logicky bych cekal, ze vlak na letiste bude slozen take, ale ne, kdepak, je tam letadlo a za nim koleje… takovych minel je tam vice… jako treba obchod je anglicky slozen obdobne jako prima zoom jen s tom rozdilem, ze je misto ‚o‘ slunicko, to nechapu. Vizualne se mi to libi, trochu mi vadi, ze zmizela smerovka od vychozi st. metra, kde je jednoduche ze seznamu st. poznat ze ktereho nastupiste to kam jede. A… Číst vice »
No z doted jsem naopak i stanic nepochopil to, ze jsou nektere s pomlckou nebo minusem, vubec nechapu, co to znamena.
tak si ten teploměr prohlédněte pořádně. Mě to trvalo jen pár sekund, než jsme našel výklad, který tam přímo je.
Jestli myslite vozickare, tak to nechapu… pac bezbarierovost to rozhodne neni…
jo, vlastne asi je, ale na to je jiny piktogram…
To me prijde ucinejsi a lepsi jak je to znazorneno ve vozech nebo by stacilo pod kolecko stanice umistit ten preskrtnuty piktogram…
Ještě by se měly vyměnit ty červené označníky na zastávkách, červená barva je agresivní barvou a měly by spíše mít tmavě šedou barvu.
Červená je z dálky dobře vidět. Černá zapadne, zvlášť v noci. Nechápu to současnou módu černých přístřešků, laviček a hlavně zábradlí. Dřív se schválně natíraly na červeno bílé, aby byly dobře vidět a všichni si na ně dali pozor už z dálky.
ty cervenobily zabradli jsou imho zcela prikladne nevkusny..
Nevím, školy nemám, ale nemělo by to být v první řadě hlavně čitelné? Ne každý má oči jak ostříž a bílé písmo na černém podkladu není nejšťastnější řešení. Mimo to – té černé začíná být víc, než je zdrávo.
Žlutá na bílé vám fakt přišla čitelnější?
Navíc bílá na černé má podle mě úplně stejný kontrast jako černá na bílé, tedy je to jedno, jen je to opačně (kromě toho že to může být nezvyk). Velikost a řez písma + kontrast je to co slabozraké zajímá.
Stejný kontrast ano, ale z nějakého důvodu je černá na bílé čitelnější, prý méně namáhá oči. Třeba tady to píšou: https://www.uxmatters.com/mt/archives/2007/01/applying-color-theory-to-digital-displays.php
„While white text on a black background provides very high value contrast, it is less readable and causes greater eye fatigue than black text on a white background.“
Ano, ale jelikož v tom informačním systému nebudou na cedulích psány 500-stránkové romány, tak únava očí při čtení těch +-10 slov rozhodně nehrozí.
Dříve se to obecně hodně tvrdilo (nevím jestli na to kdy někdo dělal seriózní vědeckou studii), že rozhodně černá na bílé, dnes nám počítače a smartfouny obsazuje „dark mode“ a obecně jej nakonec mám raději a přijde mi naopak méně unavujíc, i když uznávám, že to je svítící zdroj, ne odrazný. Prosadil se asi proto, že to je na displejích „zadarmo“ (dříve masově tisknout vše inverzně by byla pochopitelně ptákovina), navíc vypalování OLED, že. 🙂
Každopádně asi to žádné velké
Co jsem někde četl tak přímo organizace slabozrakých (nebo jak se jmenují) byla přizvána a schválila to.
😀
Líbí. Zrovna béčko bude benefitovat z čeného podkladu hodně, protože žlutá je na černé dobře vidět. Teploměr trasy je solidně informativní.
Líbí se mi to. Jak myšlenkou, tak jednotností po celé Praze. Bohužel největší nevýhoda ve stanici metra zůstala. Nepražák nemá velkou šanci z celkového „teploměru“ zjistit, která stanice je kterým směrem. Pouhá bílá barva jména stanice a puntíku je málo výrazná a hlavně není vůbec srozumitelné, co by to jako mělo znamenat. Přitom řešení existuje několik.
Sice jsem Pražák ale už jsem metrem i leckde jinde a kombinace cílové stanice na přijíždějícím vlaku a „teploměru“ mi přijde dostatečně přehledná. Navíc ani nejsme v situaci kdy se metro větví, resp. jezdí více linek v jedné stanici, maximálně může být večer matoucí když některé soupravy končí třeba na Kačerově.
Ovšem, že pro Pražáky je to mnohem samozřejmější. Ale i tak bych ocenil, kdyby byla „polovina“ toho „teploměru“ mírně jiným odstínem černé nebo kdyby byla linka u „bílé“ stanice přetržená na délku stanice a místo kroužku byly dva polokroužky. Ideálně obojí.
Dnes ráno jsem „zkontroloval“ nový informační systém na Palmovce na vlastní oči a i když už jsem s ním byl spokojen na fotkách, tak naživo je to ještě lepší, čitelnější a přehlednější. Vůbec bych ani nebyl proti, kdyby se „natvrdo“ začal zavádět napříč stanicemi. Jediné, co bych možná změnil, je současný piktogram „eSko“ za vlak, je to přeci jen pro všechny jasnější. Ale od toho tu máme tu testovací fázi 🙂
Zrovna na Palmovce je na teploměru z každé strany jiný znak pro vlak… Na jedné vlak a na druhé „eSko“… Otázka, jestli je to zkouška, co je lepší, nebo finále 🙂
Mrzí mě, že orientační systém nepracuje s čísly linek. Podle takto obecných směrů tram se snad nikdo dnes neorientuje. PID se brání, že linkové vedení se při výlukách příliš často mění a nemají finance na to to měnit společně s výlukami. Přijde mi to ale dost alibistické. Ženeva má směrovky k zastávkám jednotlivých linek i v rámci městského orientačního systému a je to rozhodně přehlednější.
Uf, kdyže se naposledy soutěžil informační systém DPP? Před 4 lety? Každý politik potřebuje za naše peníze zanechat „otisk“, který se mu pak další věrchuška zase za naše peníze snaží přemazat?
Výsledkem je zcela roztříštěný a matoucí mišmaš systémů, který je ještě podpořen tou šetřílkovskou myšlenkou, že stačí, až se počká, až stávající části „dožijí“. Fakt bída a ostuda.
Nebyl bych tak přísný: v případě aktuální magistrátní koalice to vcelku zapadá do snahy pohnout se vzhledem Prahy jako celkem – od ostraňování „vizuálního smogu“ až po toto. A ačkoliv se přiznám, že nemám přehled přes všechny pokusy tohoto typu, z faktu, že žádný z nich mi neuvízl v paměti, soudím, že nijak zdařilé nebyly.
S čím souhlasím, je myšlenka, že by se prvky měly oměňovat rychleji, než umožní dožívání těch starých. Nemusí jít o žádný bledk – horizont 5 – 7 let na kompletní obměnu by stačil.
Pred ctyrmi lety se nic nesoutezilo. V poslednich letech se prave v ramci pripravy na jednotny informacni system pouze testovaly ruzne varianty. Za dukladnou pripravu a historicke vyhlaseni mezinarodni design souteze bych naopak soucasnemu vedeni pod Scheinherrem podekoval.
Pred 4 lety to nebylo, ale zhruba pred 10 lety se o neco podobneho uz pokouseli – tehdy na Karlaku a tak ted vlastne budeme mit tri ruzne informacni znaceni v metru. Snad to tentokrat dotahnout a sjednoti:
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/nove-znaceni-zustane-v-jedine-stanici-metra-na-zmeny-nejsou-penize.A120301_1741644_praha-zpravy_ab
Nechápu ten okruh „5 minut pěšky“. Pokud je to pravidelná kružnice, tak je to nějaká vzdálenost vzdušnou čarou, tzn. raději by mělo být uvedeno „400 metrů“
Říkávalo se tomu izochrona dostupnosti a používalo se to při plánování stanic a zastávek veřejné dopravy. Odhaduji, že právě do těch pěti minut by se tam měl běžný člověk dostat. Metry by nebyly vzhledem k rozvržení ulic přesnější.
No, izochrona ale není pravidelná kružnice, ledaže jste na rovné volné pláni.
Dříve se kružnice používala pro zjednodušení, protože ručně počítat každou přístupovou cestu bylo příliš pracné.
Dnes to vyžaduje nejprve vytvořit ohodnocený graf cest, a tone každý zvládá, ale takové modely existují ke stažení a proto by se měly používat – liniové překážky (včetně blbé ulice s velkým provozem, kterou nelze bez přechodu přejít) dokážou s dostupností dost zamávat.
Bože vy jste rejpalové. 😀 To není přesný výpočet pro kalkulaci dostupnosti stanice, ale prachsprosté názorné měřítko pro ty co to v místě neznají a zde mohou baj voko posoudit, jak je to reálně daleko. Je to jednoduché na realizaci grafiky, nepotřebujete analýzu za desetitisíce a účel to splní.
Proto mi přijde lepší ukázat 400 metrů vzdušnou carou“ což vlastně slouží i jako měřítko.
A to si predstav, ze kazdy chodi jinak rychle…
Jenže co by byl reálný grafický výstup izochrony?
Taková zakroucená chobotnice s několika dlouhými chapadly, několika krátkými, dovnitř do bloků by se nedostala vůbec a celkově by udělala jen chaotickou klikatou čáru na mapě – to už to tam radši nedat vůbec.
Reálně je izochrona dobrá jen tam, kde si ji můžu na mapě skrýt (eg. jako vrtsva elektronické mapy) nebo tam, kde na mapě nepotřebuju žádné další informace.
Jinak je k ničemu – což je právě tento případ.
Kdepak se nám asi inspirovali? U designéra Radka Vaňka a jeho informačním systému z roku 1984.
https://www.czechdesign.cz/temata-a-rubriky/po-stopach-orientacniho-systemu-prazskeho-metra-s-rostislavem-vankem
Pardon, Rostislava Vaňka
A když u, tak informačního, ne informačním…
Je to tak. Navázáním na původní kvality se autoři netají, naopak je často vyzdvihováno jako pozitivum celého návrhu.
A četl jste k tomu podklady? Jasně řekli, že kvalitu chtějí nechat a nahradit jen nefunkční prvky. Proto to je evoluce a ne revoluce. A za mne je to tak zcela ok.
To považuji za naprosto v pořádku. Inspirovali se otevřeně tím co tam bylo dobré, tedy hlavně styl šipek atp a ponechali to a dali řád tomu co bylo zmršené lety amatérkých zásahů do originálního návrhu (zejména to loňské fakt bolí).
pekna historie, diky za odkaz!
Vypadá to dobře. Dojem jen kazí staré nosiče, tak se ty nové snad někde objeví.
Vypada to super, byli jsme se na to podivat v CAMPu, ale myslim, ze oznaceni stanice, kde se clovek nachazi by melo v tom podlouhlem ‚banneru‘ byt lepe viditelne. Jako dite mi vždycky chvili trvalo, nez jsme tam tu ‚svou‘ stanici nasel. Na cernem podkladu, kdy aktualni stanice je bile a zbytek modre neni problem, ale treba nahled te Palmovky, kde jsou ostatni stanice zlute a aktualni bíle… Nvm, přijde mi, ze to proste nebude z dalky dobre videt pro ty, co nemaji perfektní zrak a nebo nejsou mistni. Barevne oznacene prestupy podle mne hodne odvadi ocim pozornost a pak… Číst vice »
Korektnější pro mezinárodní označení koleje v AJ je namísto „track“, který se používá spíše pro kolej z technologického hlediska použití slova VIA.
V Anglii jsem tedy nikdy nebyl, ale slyším poprvé, že slovo kolej se v zahraničí značí slovem „VIA“, které se dá volně přeložit jako „přes“ nebo „prostřednictvím něčeho“.
A doslovně to je nejspíše „cestou“. 🙂
A mluvíte anglicky a byl jste někdy v nějaké anglicky mluvící zemi?
Via znamená směr jízdy. S kolejí / nástupištěm to má společného asi tolik, kolik vy s angličtinou
Tož to nevím, na St. Pancras všude na fotkách vidím „Platform X“ ve významu nástupiště. A když se přenesu na chvíli přes Atlantik, tak najdu tohle: https://media.amtrak.com/wp-content/uploads/2017/07/AMTRAK_GCT_EM3.jpg
„Via“ zmanená latinsky cesta. Na železnici to může být užito ve významu „(cestou) přes“: Praha-Brno via Havl.Brod
Jen u nás vlak přijede „na nástupiště“ a naopak ani při odlišení nástupních hran nejsme schopni hlásit, že odjede „od nástupiště“, nýbrž do toho nadále nesmyslně pleteme nesprávné číslování kolejí (v Praze na benešovské trati).
Já si teda „na nástupiště“ nepamatuju, vždycky „k“
1:05 „Přijíždí k nástupišti druhému“
1:45 „Přijel k nástupišti“
3:05 „Přijede k nástupišti čtvrtému“
https://www.youtube.com/watch?v=HhkV7xJsAeU
Koleje mají služební číslování a číslování pro veřejnost. V hlášení pro veřejnost „kolej třistaprvní á“ fakt nechci.
Kdyby vlak přijel na nástupiště, asi by z toho byla dopravní nehoda.
ehm ….prosim?
Via je určení kudy cesta vede, ne kolej. Kolej ve stanici je rozhodně track.
https://www.dictionary.com/browse/via
Za mě je černá barva jako poklad asi nejlepší. Jsou na ní totiž čitelné všechny barvy a to vnímám jako velkou výhodu.
Narozdíl od bílého podkladu, ze kterého mám dost problém přečíst text díky menší čitelnosti.
Také se mi moc líbí různé barevné prvky, piktogramy a tak podobně, které celkově ten IS dělají přehlednější, než když tam plácnou na všechno stejnou barvu.
Souhlasím. Jsem silně krátkozraký a když potřebuji přečíst tabuli někde ve výšce, se světlým písmem na tmavém podkladu ji vnímám mnohem čitelnější než klasický tmavý text na světlém podkladu.
Ostatně signaltrony na nádražích taky skoro vždy měly bílé číslice a bílé písmo na černých tabulích, jen výjimečně obráceně. Bylo to lépe rozeznatelné za různých světelných podmínek a hlavně už zdálky bylo vidět, kde ty signaltrony hledat.
A dali konečně cedule se stanicema i nad eskalátory nebo po cestě dolů? Tohle je největší vada značení v metru, že to člověku ujede protože neví na jakou stranu jít a než k tomu doběhne aby to šlo přečíst, tak je metro pryč, přitom cestou dolů máte spoustu času si to přečíct a jít rovnou na správnou stranu.
Na schodech nemáte přemýšlet kam jedete, ale čumět na ty bájhečné reklamy, které to tam lemují. Business je business.
🙂
Vypadá to skvěle 👍 Už jsem jel i busem, kde to běželo na infopanelech a graficky i informačně moc pěkný.
Muzu se zeptat jakym busem? O tomto jsem neslysel zatim
Bylo to v lince 203. Jezdí to takový mrňavý bus (krom dveří u řidiče to pak má už jen jednu) – tuším, že to je Solaris.
Viděl jsem i na 166.
Dnes ráno jsem to viděl na vlastní oči. Mě akorát hned do očí praštila ta změna, syn tvrdil, že to je jednoznačně čitelnější. Nevím, asi to bude individuální. Každopádně je to graficky povedené.
Jsem zrakově hendikepovaný a půjdu se tam zítra podívat a jsem zvědav, jaké to bude v praxi. Kdyžtak mě opravte, ale na vizualizacích nevidím žádné „Kolej 1 s velikou číslicí. To byl můj hlavní orientační prvek, když jsem byl v neznámém prostředí. Naučit se číslo a směr nebyl problém. Ale nechci hanit, třeba i my slepouni to oceníme.
Jsem zvědav na vaše postřehy – mne pro začátek překvapilo, že piktogramy označující výtah zůstaly beze změny. Rovněž vyčíst, že čárka v puntíku stanice na směrové ceduli znamená, že tato neumožňuje bezbariérový pohyb u mě vyžadovalo vybavit si detailně jednu z těchto stanic abych si byl jistý, že jsem význam tohoto piktogramu pochopil správně
V dolních rozích jsou vysvětlivky (pod názvem konečné stanice), ale trvalo mi to najít. Nicméně rozumím, proč je to uděláno obráceně.
podle me by to bylo lepsi, jednodussi a srozumitelnejsi kdyby u tech stanic byl piktogram voziku jako u stareho systemu
Pravděpodobně to je psychologická příprava na to, že skoro všechny stanice budou časem bezbariérové – takže je záhodno naopak upozornit na ty, kde je pohyb na vozíku, s chodítkem nebo s kočárkem obtížnější až nemožný.
Na číslo koleje právě žádnej Pražák nekouká protože to nic neznamená a nemůžete si pamatovat pro každou stanici směr a z jaký koleje to jede, pokud nejste autista nebo tak něco.
Nejde o autismus, ale např kolej 1 na Béčku je na Zličín a to platí ve všech stanicích. Je tam veliká jednička, kterou i já vidím. Tady mám pocit, že toho opravdu moc neuvidím bez použití kompenzační pomůcky.
Já bych právě radši viděl „Kolej směr Zličín „
Ani ta „kolej“ by tam být nemusela. Ale takové tabule tam přece také byly…
Možná jde o to, že „kolej směr Zličín“ bude muset být napsáno menším písmem, než velká 1. Takže pan Jarda bude mít problém to přečíst, zatímco jednu velkou číslici přečte.
Jenže k tomu si musíte pamatovat, která kolej směřuje kam, a to nikdo v hlavě nenosí. Zličín/Černý most je úplně jasná informace.
Nevidím žádný zásadní rozdíl.
Od černého pozadí se pro horší čitelnost v 90.letech upustilo.
Tady bych souhlasil s argumentem, že je velký rozdíl v použitém řezu i rozložení prvků. V 90. letech to prasecky patlali na koleni.
To sice byl argument, jenže to, čím to nahradili, bylo reálně čitelné méně. 😀
Ne všechno co zní racionálně někde v kanclu, ateliéru a na schůzi je tak i v reálu.
Nic moc, z pohledu hůře vidiciho na hranici invalidity je to jednoznačné zhoršení – mohlo to klidně zůstat jak bylo. Hipstrum mohli udělat frí, kůl in grafiku v mobilní apce 🤭
„z pohledu hůře vidiciho na hranici invalidity“ – je to váš případ? Šel jste se na Florenc podívat?
Otázkou je jestli zaváděná černá do veřejného prostoru dobrý nápad ? Černý Most , prosím, to má alespoň vtip, ale bohužel černý design nových zastávkových přístřešků je vhodný tak pro zastávky typu Krematorium Motol , Olšanské hřbitovy nebo Spalovna Malešice a nepotřebujeme další do míst, kde už je černá ve všech odstínech dávno dominantní ( asfalt, dlažba) .
Žijeme v době šedého moru. Viděl jste tu hrůzu vedle restaurace Trilobit? Interiér Křižíkových pavilonů na výstavišti?
Černá je silná díky tomu, že je neutrální. Univerzální.
Mně se třeba přístřešky líbí výrazně víc – jak jich přibývá, jejich kouzlo začíná vynikat
neurtální je šedá nebo bílá, černá je hipsterská
Sám jste hipster. Černá tady byla dávno před nějakými hipstery a bude tu i po nich…
Takže soudce v černém taláru s fialovým lemem je hipster?
Jen jsem nepochopil, proč je cpou i tam, kde byly dosud zdravé starší přístřešky, leda že by smlouva s JCD.
Černá na přístřešku tramvaje – proč ne, dodává mu to na jisté subtilnosti. Černá na označníku tramvajové zastávky? To už je trochu hloupější, vzhledem k tomu, že jednou z hlavních úloh označníku je, aby byl jasně vidět. Odstíny šedé ve vlacích railjet působí mnohem příjemněj, a vytvářejí útulnější atmosféru než mnohem světlejší a snadněj se špinící dostíny ve vlacíh Panter. Příšerností zasluhjící si speciální zmínku jsou zářivě oranžová madla u opěradel sedadel rekonstruovaných vlaků českých a sloveských drah a obligátní „nažloutlé“ obložení. O barevnost se ve všech těchto případech bohatě postará pestrost zákazníků, jejich oblečení a doplňků.
Na označníku je bílá, v noci svítící tabulka s obrázkem dopravního prostředku v modrém rámečku. A nejsem si jist, zda mít všechno šedé je zrovna ideální. Jo, černá přitahuje teplo, to je na ní trochu nepraktické. Jinak je to asi jedno. A zase jsou na ní dobře vidět světlé nápisy.
Oranžová madla a žluté obložení? Devadesátky se vracejí? 🙂
V poslední době jsem totiž většinou vnímal kombinaci šerá-červená-krémová…
Ty oranžová madla už se nějkaou dobu (+- 5 let) nepoužívají.
Respektive už asi 7 let nejsou v design manuálu ČD.
Aktuální by měl vypadat zhruba takto:
https://www.railpage.net/ceske-drahy-zmodernizuji-az-52-vozu-pro-regionalni-dopravu-obdrzi-novy-interier-i-wi-fi/
Sám jsem se tehdy taky trochu zasadil o jejich odstranění, tak doufám, že je tam někdo nevrátil.
Z černé ve veřejném prostoru se mne zmocňuje deprese a po delším pobytu na zastávce mám chuť pod tu tramvaj skočit. Navíc černá barva opticky zmenšuje a zastávky vypadají, jako kdyby došly peníze, tak koupili dětskou velikost.
Tak snad bude ve finále černá černá, tohle tomu hrozně ubírá
Jen bych poprosil všechny, kteří to začnou hned prvoplánovitě kritizovat, aby si uvědomili, že to nedělal žádný „strejda co umí v Corelu“. Je v tom zaneseno mnoho věcí, které si vizuálně ani nevšimneme, podprahové vjemy, díky kterým si danou informací uvědomíme o chvilku dřív a podobně. Navíc je to tvořeno pro tu masu, co není dopravně ani graficky cinknutá.
Nejviditelnější je černé písmo na bílém podkladu.
Obzvláště to zelené písmo na černém podkladu na jedné fotce musel vymýšlet opravdový „nestrejda co neumí ani v Corelu“.
Přesně tak, kontrast je to první, co si musí grafik IS hlídat, a tady jim to zjevně několikrát dost ujelo. Přitom jsou na to metodiky…
„Nejviditelnější je černé písmo na bílém podkladu.“ – A jste si jistý, nebo opakujete to co (špatně) opakují jiní? Je to pravda pro neprůhledný papír, s podsvícenými nápisy to už není stejné.