egoe-plus
Doprava ve městě Infrastruktura Metro

Stanice metra Karlovo náměstí je bezbariérová, DPP zprovoznil nové výtahy

Nové výtahy ve stanici Karlovo náměstí. Pramen: ROPID
Nové výtahy ve stanici Karlovo náměstí. Pramen: ROPID
Výtahy zbývá dodělat v 15 stanicích pražského metra. Na začátku léta začne modernizace stanice Jiřího z Poděbrad.

Stanice Karlovo náměstí se stala 46. stanicí metra, která je přístupná pro handicapované či rodiče s kočárky bez bariér. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zde dnes zprovoznil nové výtahy. Oznámil to na twitteru pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

„Dnes skončila stavba dvojice výtahů – dokonce těch nejhlubších v celém metru! Vznikl tu nový, již desátý výstup ze stanice,“ uvedl náměstek. Jde o kaskádu výtahů (dvě dvojice výtahů s propojovací přestupní chodbou), která ústí do uliční úrovně u vstupu do Václavské pasáže ve Václavské ulici. DPP zde také vybudoval bezbariérovou autobusovou zastávku Václavská, kde nově zastavuje pravidelná linka číslo 148. Celkové náklady na stavbu bezbariérového zpřístupnění stanice činí zhruba 270 milionů.

V pražském metru je celkem 61 stanic, výtahy tak zbývá dodělat v 15 z nich. Už na přelomu června a července chce DPP začít s jednou z nejnáročnějších modernizačních akcí. Týká se stanice metra Jiřího z Poděbrad, kde podnik rovněž vybuduje kaskádu výtahů z nástupiště až do uliční úrovně a vymění stávající eskalátory za nové. Odhadované náklady činí 1,3 miliardy, stanice se na rok uzavře.

Ve stanici Karlovo náměstí proběhla celková rekonstrukce už v letech 2018 a 2019. Obnova stanice vyšla na 250 milionů, k nejnáročnějším pracím patřila výměna starých sovětských eskalátorů za nové a lehčí. Výtahy se následně dodělávaly v samostatné akci.

Stanice metra Karlovo náměstí a nové výtahy

Karlovo náměstí je podzemní trojlodní ražená stanice, která byla otevřena v roce 1985. Je založena 40 metrů hluboko, dlouhá je 165 metrů, a to včetně technologického zázemí. V pracovních dnech (před pandemií) prochází stanicí průměrně 66 tisíc cestujících, z toho vestibulem Resslova 48 tisíc cestujících.

První dvojice výtahů se zdvihem 7,42 metru začíná uprostřed nástupiště. Cestující se jimi dostanou do přestupní chodby dlouhé zhruba 80 metrů, která je dovede k dolní stanici druhé dvojice výtahů, kde končí placený prostor. Druhou dvojicí výtahů se zdvihem 33,81 metru se cestující dostanou do uliční úrovně. Vyústění výtahů i samotnou výtahovou šachtu DPP vybudoval v domě č. p. 14, který je v majetku Městské části Praha 2.

Odebírat
Upozornit na
guest
36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonym03

Jsem vůči tomu skeptický. Sranda za stovky milionů, která je kousek za Karlákem na Lazarské taky.

Tomáš Gottschalk

KN je jednou z nejfrekventovanějších stanic, přesun z Lazarské znamená cca 5 min. navíc (zdaleka ne každý spoj na Lazarské je NP). K tomu přistupuje blízkost velkého počtu zdravotnických zařízení a bezprostřední návaznost na midibusovou linku A148, Spíš by se dalo diskutovat o časových prioritách .- na MB jsou nyní bezbariérové v centru všechny stanice kromě NR, na MC všechny, na MA akorát Můstek a Muzeum. Staroměstská čeká nejen na výtah, ale i na druhý vestibul směr náměstí, Malostranská nic, Hradčanská se snad bude řešit při přestavbě nádraží.

Kamui

Proč všude cpou ty přestupní chodby? Šikmé výtahy už se dávno umí.

Jelen

Ne vždy to jde, pod Prahou se skrývá ledacos a mnohdy prostě jiné řešení, než dvě svislé šachty s přestupní chodbou, není.

ldx

Tomu nevěřím… spíš se jim nechce přejít na novou technologii a všechno co s tím souvisí (jiný styl geo průzkumu atd.) !

V. K.

Dokonce se i konečně povedlo tam ty výtahy poměrně vkusně zasadit.

jva

Staré jezdily tuším 0,9m/s, nové 0,5m/s. Takže jízdní doba delší o 80%.

ldx

Myslím, že ta rychlost se dá podstatně zvýšit na řídícím panelu… ideální by myslím bylo, kdyby ve špičce jezdil jeden pruh rychlý pro mladší lidi a pro důchodce a maminky s kočárky druhý pomalý…

Milan

To je nějaký vlastní výzkum nebo jak jste na to přišel?

ldx

Netvrdím že to tak přesně je, ale na několika místech tu rychlost zvýšili. Technicky vzato to nemůže být žádný problém.

Juraj

Nové jezdí 0,7 m/s u hloubkových a 0,5 nebo 0,55 m/s u krátkých povrchových.
Mimochodem, těch 0,9 bylo i v době zavádění na výjimku z platné normy.

mirek

Tušíte špatně, jako obvykle.

Nové jezdí 0,75 m/s, což je maximum podle české normy a bylo vždy. Jen to tak Sověti neuměli vyrobit, tak museli mít výjimku. U většiny se dá rychlost regulovat, tedy mohou jezdit i pomaleji, což se využívá kvůli úspoře energie a menšímu opotřebení.

Leinad

Kolik energie se ušetří? Když se spíná vstupem, není lepší jet rychleji aby se mohlo dřív vypnout?

ldx

Ta rychlost je omezená kvůli bezpečnosti, Bruselští úřednící jsou vesměs předdůchodového věku… bez legrace.
Asi by to šlo nějak udělat,kdyby měl u sebe člověk třeba NFC čip, kde by byla zdravotní způsobilost… ale zase by řvali různé menšiny že co si to trénovaní dovolují jezdit rychle… a jak zabezpečíte, že vám tam nebude chtít po vás nastoupit důchodce s hůlkou ???

Leinad

Proč štěnice, tak snad by stačilo tlačítko „zpomalit“ kdyby se taková věc realizovala.
Nezabezpečím, nastoupim a on si to zmáčkne (stejně jako u výtahu není zabezpečeno vmax, jestli zastavím v mezistanicích).

Jan

Maximum normy ale nebylo dlouho využíváno, teď čtu že se většinou dávaly 0,65m/s místo rychlejších. Proto byl tak znát rozdíl rychlosti po výměně eskalátorů.

Gawain84

Nijak nezpochybňuji tu potřebu udělat celé metro bezbariérové, ale za ty šlupky by se dostavěl Pražský okruh.

MaT

Myslíte? Ty výtahy, to jsou sice částky řádově v desítkách a někdy až stovkách milionů, ale kolik tak si představujete, že bude stát ten okruh?

Tohle je hlavně historický dluh. U nových stanic se s tím už počítá a tam bezbariérové řešení už tu celkovou cenu za stanici, která stojí třeba 1-1,5 miliardy nějak významně neovlivní. Ale dřív se na lidi na vozíčku kašlalo… Ono ale za toto jsou rádi i lidé s kočárky, starší lidé, etc.

Jakub P

Ani omylem, proti okruhu jsou to furt o několik řádů nižší částky.

Greta

Hlavně problém DO není nedostatek peněz, ale chybějící povolení a odpor městských částí.

jkjk

Ani ne.
1) pražské okruh nestaví DPP ani Praha
2) problém není v penězích
3) aktuální úsek 511 (12,6 km) má stát 9,4 mld. Kč (bez DPH) jen stavba, pozemky další 3 mld.

mirek

Okruh nestojí kvůli penězům.
Za 270 milionů by se postavilo asi 100 metrů okruhu.

jura

Je, jadernaci maji vytahy z metra az ke vchodu do skoly. :-)).
Co ja jsem se na Karlove namesti nabehal po eskalatorech, aby pri presunu mezi budovami stihl cvika ci prednasku. A dnes, panecku, vytah. To je videt ten pokrok.

ldx

A taky tam je elektrofakulta resp. laboratoře ve dvoře 🙂

IBM

Na Karláku je jaderka? Já vím o strojárně…

Jan

Jaderka tam je, tam jsem zabloudil při první návštěvě elektrofakulty na Karláku 🙂 Pokud je tam i strojárna tak jsou tam nejméně tři fakulty.

Jakub P

Jaderka je v Trojanově, přímo u tý Václavský pasáže, kde ústěj ty výtahy. Elektro a Strojárna jsou na jednom místě na rohu Karláku a Resslovy.

watslaw

A alespoň za mě měla Elektro některá cvičení i v té budově Jaderky

ldx

Strojárně to pokud vím odedávna patří. Ale prostory tam mají i jiné fakulty…

Radiátor

Vím že nové eskalátory budou spolehlivější a bezpečnější a vůbec. Ale stejně mi budou docela chybět na Jiřího z Poděbrad ty staré rychlé 😀
Ten rozdíl v tom jak rychle se člověk dostane nahoru ( minimálně pocitově) je opravdu velký.

Jakub P

Pocitově jo, reálně to nebudou ani dvě minuty (možná na těch nejhlubších stanicích ty dvě minuty).

A A

Jestli se dobře pamatuji, při rekonstrukci eskalátorů na Náměstí Míru (cca 1998) se prodloužila jízdní doba asi o 30 s.

Juraj

Eskalátorový tunel na JzP je dlouhý 73 m.
Při rychlosti 0,9 m/s je tedy doba jízdy 81 sekund.
Při nové rychlosti 0,7 m/s je doba jízdy 104 sekund.

Není to úplně to samé, ale není to ani drastické zpomalení – takže rozdíl je opravdu spíš pocitový.

ldx

Když to vemete aktivně po dvou schodech, tak budete vždy rychlejší 😀

Jan

To už DPP zrychlil nové eskalátory? Ještě donedávna osazoval zbytečně pomalé, snad nějakých 0,55m/s což je méně než normy dovolují.

jkjk

Celé to stálo 210 mil. Kč (bez DPH).