Doprava ve městě Metro

DPP postaví další výtah do metra. Za čtvrt miliardy na Karlově náměstí

Výtahy do metra na Andělu. Foto: DPP
Výtahy do metra na Andělu. Foto: DPP

Stanici metra Karlovo náměstí čekají kromě výměny eskalátorů další velké stavební práce. Sdružení firem Hochtief a Energie – stavební a báňská začalo za 212 milionů korun bez DPH stavět výtah, který umožní bezbariérový přístup přímo k nástupišti. Vyjde dráž, než DPP očekával.

Jde o další stanici na trase pražského metra, kam by se měli nově dostat bez problémů i vozíčkáři. Podobný výtah byl zbudován například na Andělu. „Technické řešení bylo navrženo formou dvou navazujících dvojic osobních výtahů s přestupní chodbou,“ uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková. Výtah bude na základě požadavku Prahy 2 ústit do Václavské pasáže. Výtahy jsou na nástupišti situovány do jedné třetiny blíže Karlovu náměstí.

Plán umístění výtahu do stanice Karlovo náměstí. Foto: David Ocetník
Plán umístění výtahu do stanice Karlovo náměstí. Foto: David Ocetník

Hochtief a Energie mají celkem 424 dní, tedy 14 měsíců na končení celého díla. DPP slibuje, že samotné práce provoz ve stanici příliš neomezí. „Zábor na nástupišti pro stavbu výtahů ovlivní provoz jen částečně, přičemž stavba bude koordinována s probíhající výměnou eskalátorů,“ dodala Řehková. Podle webu DPP měla původně stavba probíhat už v loňském roce.

Vysoutěžená cena je nakonec o třetinu vyšší, než DPP odhadoval. Původní rozpočet byl na 159 milionů korun. Podle písemné zprávy zadavatele přišla do soutěže ještě nabídka od sdružení OHL ŽS a Vistoria CZ.

Důvodem navýšení ceny je podle Řehkové fakt, že při stanovení předpokládané hodnoty zakázky se vycházelo z projektové dokumentace zpracované v roce 2016. „Jelikož se nám z veřejné zakázky sešlo více nabídek s vyšší než předpokládanou hodnotou, nechal si DPP i z tohoto důvodu a také z faktu, že během poslední doby ceny stavebních prací raketově rostou a kapacita stavebního trhu je přesycena, zpracovat aktualizaci odhadu ceny. Tato odpovídá cenové úrovni třetího čtvrtletí letošního roku, která nebyla překročena,“ dodala Řehková.

Ve stanici Karlovo náměstí už od října probíhá jiná velká akce: výměna eskalátorů ve směru výstupu do Resslovy ulice. Kvůli ní je výstup tímto směrem uzavřen až do srpna příštího roku.

11
Diskuze

avatar
4 Komentáře
7 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
9 Autoři komentářů
PrngrPoolmanSmichovakDémonxyz Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Prngr
Host
Prngr

Čtvrt miliardy? Si dělají kozy?
By se vyplatilo živit spíš čtyři siláky na telefonu ….
Beru to jen pro vozíčkáře, kočárek eskalátor zvládne

Smichovak
Host
Smichovak

Mám poněkud obavy k designovému provedení výtahu ve stanici. Stačí se podívat do stanice Anděl. Tam nechápu věc, proč do stanice, která je celá z mramoru, byl postaven výtah, který je ze skla a oceli. A navíc přesně doprostřed hlavní lodě, kde svojí přítomností nejenom brutálně rozbíjí architektonické ladění celé stanice (je na první pohled znát, že tam opticky nepatří), ale ve špičce překáží davu lidí směřující k výstupu směr Anděl. U Karlova náměstí se, řekněme vzhledem ke skleněným obkladům design stanice dalším sklem a ocelí estetika o moc nezhorší, avšak otázkou zůstává dostatečná průchodnost směrem k přestupnímu uzlu. Jako… Číst vice »

Poolman
Host
Poolman

A lze to provést dodatečně aniž by se narušila statika stanice? Pokud ano,lze to provést za provozu? Treba by se musely tunely podchytit takovou konstrukcí,která by znemožnila průjezd vlaků a byl by vyloučen provoz v centru. Něco jiného to bylo budovat na Muzeu A pri stavbě stanice než to dělat dodatečně. Ze stanic tohoto typu už zbývá jen Náměstí Republiky kde se na výtah zpracovává studie. Můžete přijít s návrhem aby se tato možnost řešení prověřila. Myslím že je správný okamžik. Objednatel studie je Dopravní podnik.

0xDEADBEEF
Host
0xDEADBEEF

Proč se stále dělají výtahy dělené s přestupní chodbou? Šikmé výtahy jsou přece už technicky zvládnuté.

Poolman
Host
Poolman

Místo vyústění na povrchu nelze vetšinou realizovat v podélné ose stanice ale někde vedle. Průnik šikmé šachty do střední lodi pod jakýmkoli úhlem by byl znacně problematický z prostorového a statického hlediska. Samozřejmě závisí na konfiguraci konkrétní stanice a úhlu průniku. U jednovestibulovych stanic, které maji ve střední lodi přípravu na druhý vestibul, by to problém nebyl. Tam by to byl jako druhý eskalátorový tunel. Ale u stanic dvouvestibulových je problém kam s ním. Pokud je to možné udělá se výtah přímý jako na Muzeu A a pravděpodobně tak bude i Hradčanská pokud už někdo nezašmelil potřebné pozemky. V ostatních… Číst vice »

Démon
Host
Démon

Protože je to strašně drahé.

xyz
Host
xyz

Již samotný nadpis je tendenční. Nejde o „výtah pro vozíčkáře“, ale o „výtah mj. pro vozíčkáře“ (kromě nich též pro osoby s jiným pohybovým omezením – pro které je jízda na eskalátorech doprovázena možnou obavou z úrazu při nástupu na eskalátor či výstupu z něj; dále též pro osoby s kočárky).