Stanice metra Jiřího z Poděbrad se na deset měsíců uzavře, rekonstrukce dospěla k výměně eskalátorů
Stanice metra Jiřího z Poděbrad (prosinec 2022). Autor: DPP/Daniel Šabík
Stanice Jiřího z Poděbrad je druhou nejhlubší stanicí pražského metra.
Dobrý den,
chtěl bych hluboce v diskusi (přispěl jsem poměrně pozdě) upozornit na nápad schodů pomalejších i rychlejších (druhá část příspěvku):
https://zdopravy.cz/stanice-metra-jiriho-z-podebrad-se-na-deset-mesicu-uzavre-rekonstrukce-dospela-k-vymene-eskalatoru-139954/#comment-929656
Děkuji.
Nojo, no, celá společnost je nucena přizpůsobovat se pomalejším; a bohužel, týká se to i pomalejšího myšlení.
Neví někdo, jestli v rámci rekonstrukce bude obnoveno původní designové osvětlení, nebo tam zůstane stávající devadesátkový bastl?
Ano, v článku je to napsáno.
Bude škoda těch super rychlých eskalátorů. Na těch nových „bezpečných“ člověk při jízdě zedtárne o půl roku. 😅😁
Ono zase na těch pomalejších bude víc lidí běhat a ti co nepoběží, usnou a spadnou pod nohy těch běžících. 🙂
Mně také vyhovovaly ty rychlejší, ale zase mám spoustu starších kolegů, kteří raději popojedou tramvají na nám. Míru, či Muzeum na ty pomalejší, neb už nejsou tak mrštní
Rozdíl bude 16 sekund, tak snad to trauma z toho nebude smrtelné.
Já se naopak na výměnu těším, protože velmi často se na eskalátoru ocitnu za někým, kdo má objektivně problém na konci vystoupit. Už v době svého vzniku byly na výjimku, a asi to má svůj důvod.
Stejně je škoda, že to není jeden výtah se šikmou šachtou, ale série výtahů s přestupními chodbami a jedna ze šachet tak musí být rozšířena o nouzové schodiště.
Hlavně je škoda, že soudruzi nepočítali s tím, že by vozíčkaři někdy mohli používat metro a umístili by nástupiště nebo návazné chodby trochu lépe, aby se to mohlo postavit přímo na povrch.
Nevíte, jestli bude při rekonstrukci už instalován nový informační systém ?
Další otázka je co bude postaveno místo stávajících vstupů do metra. Nikde jsem žádný návrh nových neviděl.
Chápu to tak, že jen zůstanou bez ‚krabic‘, něco jako na náměstí Míru.
No, architektonicky to asi bude hezčí, ale na druhou funkčně asi spíš horší… Ta schodiště do vestibulů, kde to zastřešené není jsou často nic moc, ani tam nemusí být břečka, někdy stačí i jen déšť…
Ale tak to je ten častý střet mezi architekturou a praktičností, vždyť treba doc. Patrik Kotas je taky architekt… 🙂
škoda jen že jízda na nových eskalátorech je nekonečná, jelikož jejich rychlost je cca 2/3 oproti těm starým (sovětským?)
To záleží na nastavení. Schody umí jezdit rychleji, ale DPP nevyužívá plnou legislativní rychlost. Ty jejich argumenty, že to spotřebuje méně energie jsou dost prapodivné. Vyvézt člověka o několik desítek metrů nahoru je přece stejná práce i když to jede pomaleji. A nějaká úspora se nedá srovnat s tím, kolik energie spotřebovává souprava samotného metra. Tam by snížením rychlossti o pár km/h ušetřili mnohem víc. https://www.idnes.cz/praha/zpravy/metro-praha-rychlost-eskalatoru-madlo-jezdi-jinak-schvalne.A190828_093011_praha-zpravy_rsr
pro mě nová informace, ikdyž jsem se potom nikdy nepídil.. Já si jen pamatuju že jsem si za dob mých studií v Praze tehdy změřil na více stanicích průměrnou rychlost eskalátoru (délka dle dat z metrowebu) a vycházelo to +/- všude stejně že staré jedou 3,3km/h a ty nové dlouhé 2,2km/h (např. Náměstí Míru, kde strávíte na eskalátorech téměř 2,5 minuty pokud stojíte).. Takže otázka, u těch starých se nedá regulovat rychlost a proto jezdí o dost rychleji než ty nově u kterých se rychlost regulovat dá a tím pádem se šetří?
až potom jsem si rozklikl ten odkazovaný článek, který jen potvrzuje tehdejší výpočty 😀
Eskalátory ovšem jedou po celou dobu provozu metra. Vyšší rychlost motoru vyžaduje vyšší výkon a příkon motoru, což se na spotřebě projeví.
Váše připomínka by byla relevantní u výtahu. Sice motor potřebuje vyšší příkon, ale jede kratší dobu. V ideálním prostředí (bez ztrát) by pak vykonaná práce (a tudíž spotřebovaná energie) byla konstantní.
Dobrý den, v některých stanicích jedou, jen když jsou lidé. Ušetří se ektřina a sníží opotřebení. Myslel jsem, že teď už se tyto samosevypínající dávají při každé rekonstrukci (ale nevím). K rychlosti: Uvítal bych rychlejší, chápu, že pro někoho může být těžké na ně nastoupit, takže by se mi líbil kompromis, že jedou-li daným směrem více než jedny schody, tak by ty umístěné více vlevo jely rychleji (a svítila nad nimi cedule/značka/nápis TURBO nebo něco) a ty umístěné napravo jeli pomaleji pro lidi, kteří ještě nepotřebují výtah, ale na rychle jedoucích schodech se necítí jistě. Pokud by v daném východu… Číst vice »
Ještě doplnění, které mě nenapadlo):
Je možné, že by pak na schodech pomalejších ve špičce mohlo jet více lidí, protože by tamtudy Ti, kdo spěchají, vlevo nechodili.
I když neumím posoudit, stalo-li by se tak skutečně, protože jednak hodně lidí něco drží v ruce, čímž zasahují do druhé poloviny, za druhé pak pro značné množství lidí není komfortní mačkat se vedle někoho jiného.
Přeji hezký den!
Chápu, že třeba pro starší lidi může být naskakování na rychlé schody nepříjemné.
Ale kdo nechce na lochnesku, může jet výtahem.
Ne všude je výtah a výtahy jsou hlavně pro kočárky, to není pro skupinku důchodců na výletě.
Tady si můžete prohlédnout částečně rozebranou stanici před uzavřením https://www.youtube.com/watch?v=rvAy-9PkLNE
Podle mě je hlavní instalace výtahu, která je nejvíc nákladnou a náročnou položkou při rekonstrukci. V srpnu se má též začít opravovat náměstí kolem výstupů, takže by se to mělo otevírat společně před koncem roku.
Nejdelší eskalátory celého metra v nejhlubší stanici…
To je vedlejší Náměstí Míru, nástupiště 52 metrů pod terénem https://metroweb.cz/metro/stanice/linka_a/NM/NM.htm. Jířiho z Poděbrad má 45 m.
Sorry, jak tím nejezdím denně, tak jsem to popletl, ale je to blízko sebe…
Stačilo by nečíst jen nadpisy. 😀
a proč jste to psal?