Stanice metra Hradčanská se uzavře kvůli rekonstrukci. Chceme rovnou i výtahy, protestuje radní

Přejezd Hradčanská a motorový vůz 854. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPřejezd Hradčanská a motorový vůz 854. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle dopravního podniku je výstavba výtahů závislá hlavně na projektu železniční tratě na letiště.

Pražský dopravní podnik (DPP) plánuje na přelomu roku uzavřít stanici metra Hradčanská. Bude totiž nutné vyměnit dosluhující eskalátory, které se po 30 letech provozu dostaly na hranu životnosti. Dosluhují zejména převodovky, tamní pohyblivé schody patřily k prvním, které v 90. letech v Praze nahradily původní sovětské stroje.

Během výměny eskalátorů bude stanice po dobu přibližně 10 měsíců uzavřena a vlaky jí budou jen projíždět. Obdobně jako tomu bylo při výměně eskalátorů ve stanici Jiřího z Poděbrad v loňském roce. Eskalátorový tunel čeká také oprava průsaků a další modernizace. DPP chce ještě letos získat stavební povolení a vysoutěžit zhotovitele.

Hradčanská patří mezi posledních 15 stanic metra, které nejsou bezbariérové. Chybějí v ní výtahy pro cestující, jelikož jejich výstavba je technicky komplikovaná a musí se navíc koordinovat s projektem nové železniční trati Praha – letiště – Kladno. Na Hradčanské v rámci ní vznikne přestupní terminál.

SŽ hledá projektanty tratě Výstaviště – Dejvice. Stanice v Dejvicích bude pod zemí

Radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš tak nyní v souvislosti s chystanou rekonstrukcí stanice metra vyzval DPP, ať výtahy vybuduje už v rámci plánované výměny eskalátorů a uzavírky stanice.

Stanice metra Hradčanská už jednou kompletní rekonstrukcí procházela v letech 1995 až 1996. I tehdy byla chyba, že se nestala stanice po rekonstrukci bezbariérová. Proto je zcela neakceptovatelné, aby nyní proběhla další rekonstrukce bez výstavby druhého vestibulu s bezbariérovými výtahy do ulice Dejvická,“ uvedl radní Hrubeš.

Podle mluvčího DPP Daniela Šabíka je však výstavba výtahů závislá na stavu projekční přípravy modernizace železničního koridoru Praha–Kladno, který připravuje Správa železnic. A projektování úseku přes z Výstaviště do Dejvic zatím zdaleka není dokončeno.

Výtahu se dočká Strašnická i Pražského povstání. DPP hledá u čtyřech stanic metra projektanty bezbariérovosti

S vyústěním výtahů v uliční úrovni se totiž počítá v Dejvické ulici v blízkosti železniční stanice Praha–Dejvice. Definitivní umístění kiosků výtahů v uliční úrovni, v návaznosti na to umístění výtahových šachet a přístupové chodby v úrovni nástupiště může DPP dokončit a připravit projektovou dokumentaci pro stavební povolení teprve po dokončení projektové dokumentace modernizace železniční tratě Praha–Kladno v příslušném úseku,“ uvedl pro Zdopravy.cz Šabík.

Dodal, že pokud by se výtahy se Správou železnic nekoordinovaly, mohlo by se jejich finální umístění v uliční úrovni minout účinkem. Tím má být ideální přestupní vazba železnice – metro.

Rekonstrukce Hradčanské bude zahrnovat také opravy nástupišť, vestibulu i výstupů z metra. V plánu je podle Hrubeše rušení části obchodů, aby mohla být znovu odhalena stěna s původními uměleckými reliéfy, které budou restaurovány. V rámci projektu jsou řešena i ochranná opatření proti účinkům bludných proudů.

V ideálním případě by na tuto investiční akci navázala výstavba výtahů, kde bude nutné metodou NRTM vyrazit přístupovou chodbu a šachty pro výtahy,“ uvedl Šabík. Samotná ražba bude mít podle něj jen minimální dopad na cestující a bude probíhat za plného provozu stanice.

Tagy bezbariérový přístup do metra Dopravní podnik hl. m. Prahy Metro A Praha 6 výtahy
92 komentářů