Stanice metra Hradčanská se uzavře kvůli rekonstrukci. Chceme rovnou i výtahy, protestuje radní
Podle dopravního podniku je výstavba výtahů závislá hlavně na projektu železniční tratě na letiště.
Pražský dopravní podnik (DPP) plánuje na přelomu let 2025 a 2026 uzavřít stanici metra Hradčanská. Bude totiž nutné vyměnit dosluhující eskalátory, které se po 30 letech provozu dostaly na hranu životnosti. Dosluhují zejména převodovky, tamní pohyblivé schody patřily k prvním, které v 90. letech v Praze nahradily původní sovětské stroje.
Během výměny eskalátorů bude stanice po dobu přibližně 10 měsíců uzavřena a vlaky jí budou jen projíždět. Obdobně jako tomu bylo při výměně eskalátorů ve stanici Jiřího z Poděbrad v loňském roce. Eskalátorový tunel čeká také oprava průsaků a další modernizace. DPP chce ještě letos získat stavební povolení a vysoutěžit zhotovitele.
Hradčanská patří mezi posledních 15 stanic metra, které nejsou bezbariérové. Chybějí v ní výtahy pro cestující, jelikož jejich výstavba je technicky komplikovaná a musí se navíc koordinovat s projektem nové železniční trati Praha – letiště – Kladno. Na Hradčanské v rámci ní vznikne přestupní terminál.
SŽ hledá projektanty tratě Výstaviště – Dejvice. Stanice v Dejvicích bude pod zemí
Radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš tak nyní v souvislosti s chystanou rekonstrukcí stanice metra vyzval DPP, ať výtahy vybuduje už v rámci plánované výměny eskalátorů a uzavírky stanice.
„Stanice metra Hradčanská už jednou kompletní rekonstrukcí procházela v letech 1995 až 1996. I tehdy byla chyba, že se nestala stanice po rekonstrukci bezbariérová. Proto je zcela neakceptovatelné, aby nyní proběhla další rekonstrukce bez výstavby druhého vestibulu s bezbariérovými výtahy do ulice Dejvická,“ uvedl radní Hrubeš.
Podle mluvčího DPP Daniela Šabíka je však výstavba výtahů závislá na stavu projekční přípravy modernizace železničního koridoru Praha–Kladno, který připravuje Správa železnic. A projektování úseku přes z Výstaviště do Dejvic zatím zdaleka není dokončeno.
„S vyústěním výtahů v uliční úrovni se totiž počítá v Dejvické ulici v blízkosti železniční stanice Praha–Dejvice. Definitivní umístění kiosků výtahů v uliční úrovni, v návaznosti na to umístění výtahových šachet a přístupové chodby v úrovni nástupiště může DPP dokončit a připravit projektovou dokumentaci pro stavební povolení teprve po dokončení projektové dokumentace modernizace železniční tratě Praha–Kladno v příslušném úseku,“ uvedl pro Zdopravy.cz Šabík.
Dodal, že pokud by se výtahy se Správou železnic nekoordinovaly, mohlo by se jejich finální umístění v uliční úrovni minout účinkem. Tím má být ideální přestupní vazba železnice – metro.
Rekonstrukce Hradčanské bude zahrnovat také opravy nástupišť, vestibulu i výstupů z metra. V plánu je podle Hrubeše rušení části obchodů, aby mohla být znovu odhalena stěna s původními uměleckými reliéfy, které budou restaurovány. V rámci projektu jsou řešena i ochranná opatření proti účinkům bludných proudů.
„V ideálním případě by na tuto investiční akci navázala výstavba výtahů, kde bude nutné metodou NRTM vyrazit přístupovou chodbu a šachty pro výtahy,“ uvedl Šabík. Samotná ražba bude mít podle něj jen minimální dopad na cestující a bude probíhat za plného provozu stanice.