Stanice metra Hradčanská se uzavře kvůli rekonstrukci. Chceme rovnou i výtahy, protestuje radní
Přejezd Hradčanská a motorový vůz 854. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Podle dopravního podniku je výstavba výtahů závislá hlavně na projektu železniční tratě na letiště.
Jo Praha to je kraj razovity
Chápu, že je potřeba koordinace a že ještě nejsou definitivně určená vyústění do Dejvické ulice. Na druhou stranu ve stanici metra Hradčanská moc způsobů, kde budou výtahy umístěny, není.
Dává mi tedy smysl udělat alespoň stavební přípravu z metra do daného místa, které zcela jistě bude neměnné a v době budoucí realizace výtahů nebude třeba tolik stanici zavírat.
Za to si Pha 6 může sama, tím že blokuje výstavbu k Veleslavínu. Takže ať si hezky chodí na Dejvickou nebo Malostranskou. Neříkám, že mi to taky nebude občas vadit, bo chodím často na Letnou a výtah bych považoval za samozřejmost. Ovšem co naposled spáchali s těmi schody směrem k Dejvicím, tak nevěřím že se něco zlepší.
Prostě největší tydýti v celé Praze.
Za řešení celého toho prostoru zdaleka nemůže jen Praha 6, byť na něm pochopitelně má lví podíl – ale určitě bych nevyviňoval minimálně ještě i DPP a ROPID, a také ty, kdo už tehdy začínali připravovat budoucí „rychlodráhu“. A pokud jde o zásadní změnu uspořádání zastávek tramvají, nevím, zda je pro cestující výhodnější nitnost přebíhat u stejné perónní hrany k soupravě, která zastavila jako druhá v pořadí (a odhadovat při jejím příjezdu, zda tak skutečně zastaví), nebo při směrovém uspořádání nástupišť muset přejít na sousední perón: při současné tamní frekvenci bych asi stále preferoval spíše tu druhou variantu, ale nechci… Číst vice »
Eskalátory by se měli zřídit do společného podchodu pod peróny s bezbarierovým výstupem do ulice a pak třeba další menší eskalátory na hodně využívaná nástupiště (max 2). Ideálně řešené je z toho pohledu třeba nové Nádraží Vysočany.
Tak to ať ukončí vlaky na Veleslavíně, do Dejvic už nemá smysl jezdit…
Donutili lidi jezdit z centra do Dejvic místo vlakem metrem, teď tam metro stavět nebude. Dobrá pošahanost.
Výtah by se tam sakra hodil, ale je celkem pochopitelné, že ta koordinace s železnicí je v těch místech nutná a není vůle ty výtahy udělat bez ní. Daleko víc by mě zajímalo, jestli P6 bude tlačit na vylepšení povrchu a spojení povrch-eskalátorový vestibul metra na Hradčanské, protože ta aktuální podoba je dost šílenej paskvil. Schodiště na tramvajové zastávky umístěná v rámci těch zastávek nejhorším možným způsobem. Obrovské dlážděné plochy, ale legální průjezd pro lidi na kole jen ve vozovce, v podzemí dálnice, ale tady další dva pruhy pro auta každým směrem (v jednom směru + parkování). Výtah do vestibulu… Číst vice »
Celkové řešení v celé oblasti je otřesné, přitom je tam dost místa… Ani poslední úpravy to nevylepšily, přímo naopak (bariérové řešení se spoustou schodů). Za to bych autora zavěsil za koule kamsi.😡
Hradčanské se, pokud to jde vyhýbám obloukem.
Musíme šetřit, ať to stojí, co to stojí – a vymyslet lepší řešení realizovatelné za přibližně stejné náklady ylo zřejmě příliš náročné.
Ve skutečnosti za to můžou už soudruzi v 70. létech, kdy tam ten vestibul měl být, ale nepostavil se, aby se ušetřilo.
Jakožto obyvateli P6 mně už opravdu vadí způsob vystupování a „práce“ pana Hrubeše. Chová se, jakoby byla Praha 6 uplně nejlepší a jediná městská část a jakoby se musela mít ze všech nejlíp, a že kvůli tomu zhorší dopravu jinde, je mu uplně jedno a ještě argumentuje tím, že dělá svou práci. Zrovna takhle začal fňukat, jak na Petřiny jezděj prej nejhorší tramvaje v Praze a vynutil si nesmyslný přesměrování linky 1 na Výstaviště, kvůli čemuž vznikla linka 34 s nesmyslnou trasou, kdy z Holešovic nejdřív jede do centra a pak se do Holešovic zase vrací (samozřejmě částečně nahrazuje linku… Číst vice »
Říct „nechci KT s nízkým článkem, chci vysoké T3“ klidně může 😀 a že DPP nechce nic nového obousměrného, to není vina P6.
Ale pořád dává magistrát na provoz tramvají víc než Praha 6. Takže není důvod vlezdoprdelismu.
Palmova – Stross máte 3 přímé linky.(8,12,30)
Jj, a pak 1 a 25 mají ze Střršovic úplně stejnou trasu. Bylo by rozumné alespoň jednu z linek vést jinam.
To je kvůli prokladům. Každá linka se může prokládat (navzájem si půlit intervaly ve společném úseku) s maximálně dvěma dalšíma* tedy je vhodné je vést dlouhé úseky spolu. Proto máme dvojice jako 12+20, 2+18, 3+24, které jedou dlouho spolu.
*přesněji s libovolným množstvím, ale graf prokladů nesmí obsahovat cykly (26 se prokládá s 22 v Hostivaři, 22 se prokládá s 25 na Bílé hoře, 25 nemůže mít proklad s 26)
Rekonstruovat stanici bez výstavby výtahů je špatný vtip. To ať si to DPP se SŽ už domluví jak chtějí.
Ty výtahy mají být součástí druhýho, zatím neexistujícího, vestibulu společnýho s vlaky. Což na jednu stranu znamená, že jejich projektování musí proběhnout společně s projektováním tý vlakový stanice, ale na druhou stranu to taky znamená, že jejich výstavba bude moct probíhat ve funkční, otevřené stanici metra s minimálním omezením jejího chodu. Neboli, ty výtahy jsou na rekonstrukci stanice metra a stávajícího vestibulu relativně nezávislé (maximálně bude vhodné při té rekonstrukci udělat nějakou přípravu.
Je to všechno jen výmluva DPP: celá koordinace proběhla už dávno v minulosti, takže z ní lze vyjít i dnes, protože i projektant železnice se jí musí přizpůsobit. A jak už jsem napsal dřív: upravit přístupy z vestibulu k výtahu lze vcelu snadno, i kdyby bylo třeba na již dříve zkoordinovaném vestibulu něco změnit. Ale i tady platí to, co všude: kdo chce něco udělat, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.
To už snad mohlo být dávno naprojektované a naplánované!!! Tenhle projekt se připravuje X let a teď se to teprve řeší. Asi proto, že to Pha 6 celou dobu blokovala nebo torpédovala. Neskutečné!
Prahu 6 patří obehnat zdí a nepouštět nikoho dovnitř ani ven – aby rezidenty nikdo neobtěžoval.
Ani jsem nemusel číst článek a už jsem věděl, který radní.
Radní blb
Já už mám na radního pro dopravu z Prahy 6 alergii. Už ani moc nezkoumám, co vymyslel a předpokládám rovnou, že to je nějaká hloupost. Měl by zkusit restartovat své chování a komunikaci. Jinak bude jeho kariéra v P 6 vrcholit.
OMH ve své nekonečné prozřetelnosti trochu nedomyslel, že dokud není společný vestibul, ani jeho vyprojektovaná podoba, tak ty výtahy nejde úplně dobře a efektivně vyvést nahoru.
Taky nutno podotknout, že na rozdíl od výměny eskalátoru se doplnění výtahu dá dělat za provozu, s určitými omezeními.
To není nedomyšlení, ale nekompetentnost.
„trochu nedomyslel“
Spíš vůbec myslet nezačal.
Celá ta koncepce, kdy jeden vestibul bude u tramvají a druhý separátní u železniční zastávky je od samého počátku pitomost. A OMH má pravdu, že ty výtahy už tam mohly být dávno, protože udělat k nim chodbu z vestibulu železniční zastávky, kdyby projektantům vyšla nějak posunutá proti původním plánům, je už ten nejmenší problém.
… a tak chtěl nad schodištěm ve stropě otvor 1×1 metr pro vstup do vyššího patra. Prý to přece musí stačit, projektantům už to vyjít musí.
To se bohužel stalo, to bych sám vymyslet nedokázal.
Když se chce, všechno jde. Tady se nechce a ještě se to objajuje.
A musí se výluky opakovat, nejde práce sesynchronizovat?
Vždyť říká, že na výtahy není potřeba výluka stanice metra…
Skvěle. Současně se uzavře i Vltavská kvůli budování nádraží Bubny, a severního výstupu do něj + filharmonie a narvané tramvaje budou vozit 30 000 leteňáků od nádraží Holešovice a z náměstí Republiky.
Stanici metra Letenské náměstí na okružní lince metra „E“ plánovali už komunisti a dokud tam nebude, je Letná odsouzená k tramvajové bídě. Pět linek tramvají, co přes ní jezdí, si ve špičkách překážejí už teď, zdržují se na semaforech na Strossu a Špejcharu a přesto jezdí většinou narvané. Letná nutně potřebuje metro!
Chudáčci, tramvaj co minutu, k tomu nové nádraží v Bubnech. Vpravdě podmínky třetího světa!
12 neměla co jezdit přes Letnou…
Dvanáctka vedená přes Letnou není špatně – špatně je, že neexistuje zastávka Špejchar (mezi smyčkou a křižovatkou), třeba i místo jedné z těch dvou na Letné (ve směru z centra) pro výhodnější přestupy.
Pořád doufám, že žst. Dejvice se vyřeší posunutím perónů k přejezdu, přímý přístup k nim do stávajícího vestibulu metra (protože tím zároveň k tramvajovému uzlu) a druhý výlez z metra by sloužil (krom vozíčkářů) čistě pro místní účely. Pak protáhnout dvoukolejku povrchově na Gymnazijní, celé to provizorně zadrátovat a na dlouho může být klid.
Než ta šílenost pod Střešovicemi, to už raději Kupkův tunel…
Stanice bude podzemní, a bude z ní provizorní výjezd na starou trať. Tunely se budou moci razit bez vlivu na provoz. S Vaší představou by se mohlo vše zahodit a posunout se s papírováním o nějakých 5-10 let zpět.
Schéma plánovaného umístění je tady: https://www.praha6.cz/zpravodajstvi/prezentace-spravy-zeleznic-na-jednani-zastupitelstva-mc-praha-6-2020-02-21_2448.html
Dokonce s tím už do nějaké míry počítal tunelový komplex Blanka, který bude s nádražím sdílet zeď.
Přejezd na takto frekventované trati (budoucí dvojkolejce s plánovaných provozem) nemá co dělat. A už vůbec ne ve městě, když bude víc jak polovinu času zavřený. S velkou slávou konečně snad zmizí ten v Chuhli, něco takového už neopakovat.
Tam ale věcně není přejezd, prakticky je to jen přechod. A podejít podchodem do vestibulu metra se to dá i teď, každý si může vybrat. Přechod je velmi frekventovaný, protože nemusíte lézt dolů a zase nahoru.
Ale za křižovatkou s Badeniho přejezd je.
Ale ten snad s novou tratí zanikne. Vede do obytné zástavby kde provoz není kdo ví jaký.
„Přechod je velmi frekventovaný…“
Právě proto tam nemá co dělat, s budoucím provozem by to bylo ještě horší. Od jistého stupně naštvání to lidi začnou přebíhat na červenou.
Podchod tam je. Kdo jde z/do metra, ten jde v klidu podchodem.
Nebýt tam podchod, tak lidi po povrchu bude zlobit nutnost zfárat a zase vylést.
Bariérový nesmysl. To je paskvil a ne podchod a používáj to jen bezdomáči nebo ti co nespěchají a vrací se z hospody naproti. Výsměch logice.
Tak strašný to zase není, používaj to lidi, který se pohybujou mezi metrem a Bubenčí celkem bez problému. V podstatě se dá říct, že to je jedinej směr, kterej ta rekonstrukce trochu zlepšila, protože dřív tím směrem bylo bariérový schodiště taky, ale výrazně užší a míň pohodlný. Plus chyběly úrovňový přechody na tramvajový zastávky.
Ta rekonstrukce jako celek je strašlivej paskvil a promrhanej potenciál je tam obrovskej. Ale zase není potřeba kvůli kritice kecat. Naopak najde se toho tam k oprávněný kritice dost a dost.
To jistě, ale za takovou dobu bych čekal velkorysejší řešení, než zachovat barierovost a ještě ji naleštit.
Právě proto má být frekventovaná trať v tunelu, aby netvořila překážku.
To by samozřejmě bylo mnohem snazší a hlavně levnější řešení, takže by se mohlo realizovat velmi rychle a brzy – ale proč to dělat jednoduše a relativně levně, když to lze vymyslet i drahé a komplikované, a navíc i nepohodlné pro koncové uživatele …
A propos: je zajímavé, že „Pražský dopravní podnik (DPP) plánuje na přelomu roku uzavřít stanici metra Hradčanská“, ale zároveň „DPP chce ještě letos získat stavební povolení a vysoutěžit zhotovitele.“ – takže příprava sice zdaleka hotová není, ale stanici preventivně stejně zavřeme = paráda …
Je pravda, že by se mi líbilo o trochu vyšší tempo bezbariérového zpřístupňování stanic metra, ale současný stav není rozhodně nijak tragický. Dobré je, že něco je v realizaci a pár stanic se připravuje. Samozřejmě některé nejnáročnější stanice přijdou na řadu až poslední. Hradčanská je zrovna případ, kdy je lepší počkat a mít dobrou koordinaci s železniční tratí na letiště. Trochu zamrzí Českomoravská, kde se výtah nestačil připravit současně s blížící se rekonstrukcí stanice, a bylo ohlášeno, že se bude dodělávat později samostatně. Navíc se tam mění poloha výtahové šachty, což vyžaduje nové územní rozhodnutí, čímž se výtah o to… Číst vice »
Tragický ten postup je, když byl plán mít komplet Prahu bez bariér v roce 2025. Výtahů se za posledních 10 let postavilo opravdu málo a tímto tempem to nebude ani za 20 let.
To už je v naší zemi taková tradice, že se s velkou slávou něco vyhlásí (např. metro bez bariér do roku 2025) a pak se ta myšlenka opustí ve vší tichosti. Naposledy jsem si toho všimnul u stanice metra Depo Zličín, kterou zrušili bez vysvětlení. Já bych si aspoň rád přečetl proč se tak stalo. Jinak v posledních letech se zprovoznily mimo jin0 veledůležité výtahy I. P. Pavlova, Anděl, Můstek A i B, Karlovo náměstí, to je beze sporu úspěch. 1992 Hlavní nádraží 1997 Dejvická 1999 Muzeum C 2002 Skalka 2004 Nové Butovice 2004 Budějovická 2004 Pankrác 2005 Muzeum A… Číst vice »
1992 Hlavní Nádraží – s přivřenými oči ok už byl Vyšehrad.
1997 Dejvická – k čemu?
…
2002 Skalka – teprve dvojicí stanic začíná být áčko trošku bezbáriérové.
Docela smutné když na Skalce to bylo vlastně jen zrušení zákazu jezdit nákladním výtahem.
Otazka taky je, jestli nebyla chyba to vyhlaseni a jestli to nebyla nerealna utopie uz tehdy. On retrofit vytahu do takto hlubokych stanic je sakra obtizna a draha zalezitost. Vykaslat se na 100% metro to a myslet na to, ze v usecichm kde nebude pristupny, je potreba metro doplnit dostatecne dobrou povrchovou bezbarierovou dopravou bude jednodussi a lepsi.
Pan OMH dělá zase problémy.
Milá Praho 6, přestaň cíleně sestřelovat všechny stavby v Praze, umožni pokračování výstavby dvoukolejné trati na Veleslavín (na povrchu nebo v tunelu, to je jedno) a pak možná můžeš chtít výtahy. Je to prosté: Na hrubý pytel hrubá záplata! Jako Pražák se už odmítám nechat vydírat jednou čtvrtí, resp. jejím vedením!
Milá Praha 6 není entita, která něco blokuje, ale jsou to obyvatelé jedné jediné čtvrti z celé Prahy 6. A ač se vám to nebude líbit a nasázíte mínusy, vedení Prahy 6 stavbu neblokuje
Ale ani nic iniciativně nedělá, aby se s místními snažilo dohodnout. Radního pro dopravu zajímají kačeny na lince 1, protože na tom chce nachytat politické body, ale to, že kvůli neexistující železnici nebudou výtahy na Hradčanské nebo se neruší nevhodný terminál na Veleslavíně svádí na HMP a DPP, přitom za to může někdo úplně jiný…
Jestli tam výtahy chtějí, tak bez koordinace s ostatními projetky to nepůjde.
Tudíž: Pokud nebudou jednat s ostatními subjekty, tak budou mít -.
„Na Hradčanské v rámci ní vznikne přestupní terminál.“ Stejně jako u metra Vltavská – nádraží Bubny doufám, že se přestupní uzel bude jmenovat jedním názvem. A je jedno jestli stanice vlaku se přejmenuje na Praha-Hradčanská/Hradčany a nebo stanice metra na Nádraží Dejvice.
Jádro Dejvic je ale jinde, Hradčany ještě dál. Že by se vrátil název Bruska?
Nebo rovnou Písecká brána
Písek je úplně jinde
Zato Písecká brána je opravdu tam.
No ale od stanice metra i od vlaku skoro stejně daleko jako ty Hradčany.
Pesky 700 metru, vzdusnou carou 400 metru.
Takze navrhujete Bachmacske namesti?
A kde je jádro Dejvic? Myslel jsem že právě tam kam vylezu z nádraží. To že se mezitím za jádro Dejvic považuje Kulaťák a zdejší stanice Dejvická, je samozřejmě pro pojmenování stanice metra Nádraží Dejvice poněkud nešikovné.
Jádro starých Dejvic je daleko mezi Ořechovkou a Evropskou na úrovni tramvajové zastávky Hadovka u Proboštského dvora. Nové Dejvice jsou kolem kulaťáku, od kulaťáku k Julisce a od kulaťáku k nádraží podél Dejvické ul. Z metra Hradčanská se na jednu stranu vylézá vlastně do Bubenče a na druhou na Hradčany.
Zajímavé je, že ale jeden výlez je vlastně na ulici Dejvická. Tekže podle uličních názvů by se Hradčanská mohla přejmenovat na Dejvickou, Dejvická na Vítězné náměstí a s tramvajovými zastávkami Dejvická by taky něco šlo.
Dejvice na mapě Druhé vojenské mapování (také Františkovo) (1806 až 1869)
https://mapy.cz/19stoleti?q=dejvice&source=ward&id=13698&ds=1&x=14.3712303&y=50.1076881&z=14
Dejvice dnes
https://mapy.cz/zakladni?q=dejvice&source=ward&id=13698&weather=Dejvice&ds=1&x=14.3712303&y=50.1076881&z=14
Dejvice německy: Dejwitz
Bubeneč německy: Owenetz
Hradčany německy: Hradšin
A název zastávky tramvají Dejvická na „Lenince“ je už úplná absurdita a nesmysl.
Ježíši. To jméno ďábla raději nevyslovovat!!! Už nikdy.
Ok díky za vyjasnění
Řekl bych že v centru obce (či zde místní části) je menšina vlakových nádraží.
Praha-Smíchov
Smíchovské nádraží
To taky neladí.
Nádraží Dejvice a pak Dejvická, to není dobrý nápad. Myslím, že k přejmenovávání stanic metra už nebude vůle (ani po zprovoznění Déčka). Jsme v Česku – bude se žvanit, jak už se to zažilo, že se na tom někdo napakuje, že ani v zahraničí není vždy jednotné…
Ačkoliv ještě po 34 letech je na stanicích jasně vidět dírky po vytrhání starých nápisů, celkově ušmudlané a celkový spěch)
Ale teď je na to vhodná doba když se v metru bude měnit celý informační systém
No a těch keců okolo toho, že Čitelná Praha to mrhání penězi… Je to pár let jak se objevil ten materiál, jestli by náhodou nestálo za to při otevření metra D zároveň přejmenovat některé stanice, hlavně odhazovat -cká a -ská, ujasnit které Muzeum to vlastně je a podobně. Byly to jen náměty, ne všechno bylo míněno jako životné, a přesto… Mně se například nelíbí složeniny „Slavia-Nádraží Eden“, ačkoliv u zastávky busu se to snese víc než u zastávky vlaku, už je to nejednota. U zastávek vlaku bych čekal jen ta jména čtvrtí a ne nějaké pitomé „U Kříže“ nebo „Modřany… Číst vice »
Že? Stejná zvláštní složení jako Dukla-Juliska atd. Park Maxe van der Stoela se velmi dobře hledá v idosu a na jednu stranu se politických názvů zbavujeme (Koněvova/Hartigova), jinde je zas zavádíme, když místopisné by byly pro všechny srozumitelnější.
No, místopisně: celá veřejná ččást stanice metra „Dejvická“ je na Vítězném náměstí a zastávka tramvaje s tímto názvem je paradoxně v ulici Evropské na zcela opačné straně náměstí, než kde je Dejvická ulice – a přesto to při minulém přejmenování obhajovali místopisem, ačkoli přímo na náměstí je i zastávka tramvají s názvem Vítězné náměstí – pak od nich chějte nějakou logiku.
Moc jsem nepochopil, proč v případě Smíchova opustili původně plánovaný název Nádraží Smíchov (v tomto stylu byly později pojmenovány stanice Nádraží Holešovice a Nádraží Veleslavín, v budoucnu pravděpodobně Nádraží Krč). Chápu, že v případě pojmenování typu Dejvická nebo Staroměstská na to nechtějí sahat, ale u toho Smíchova by to smysl mělo.
Připustit jen jediné přejmenování by bylo selhání, otevřené dveře pro další. A jedno přejmenování přece nemá smysl, přelepovat plánky metra, tradice… To přece nelze připustit. Možná nějaké tendence, že to není jádro Smíchova nebo něco, jako by to jinde vadilo. A beztak je Hlavní nádraží a Masarykovo nádraží… No asi tak. Prostě v tom jednotná myšlenka bez výjimek není a nebude.
Železniční stanice jménem Smíchovské nádraží neexistuje, zato Hlavní nádraží a Masarykovo nádraží jsou oficiální názvy těch samotných stanic. Smíchovské nádraží je tak trochu patvar. Dalo by se pokračovat… Ty některé stanice na Áčku jsou tak trochu rusismy, bohužel zcela vžité – lépe Staré Město, Klárov, jen Bruska by asi neprošla 🙂 Nutno však rozlišovat, Budějovická je prostě podle existující stejnojmenné ulice odkazující na jihočeskou metropoli. Depo Hostivař je chyba (i z hlediska nějaké celoměstské orientace), ale on ani Zličín není úplně ve Zličíně. Umělý název Vltavská může být vnímán jako nicneříkající, stejně jako Pražského povstání (rozsahem větší hrdinné boje jsou… Číst vice »
„Hůrka je zas umělé přetočení původního pranázvu V Hůrkách“
Ano, globální eliminace předložek z názvů zastávek a pak máme Prašný most někde taky úplně kdesi.
A jaký by to mělo smysl? Opravdu nechápu, co přinese změna jména ze Smíchovské nádraží na Nádraží Smíchov.
Bude Terminál Smíchov.
Podle Ropidího dokumentu Praha Hradčanská.
Vltavská, ať zůstane tam kde je ( ulice u Botelu Admirál) a Vltavská metro přejmenovat na nádraží Bubny.
Dve stanice hned za sebou jejichz nazvy zacinaji na „Nadrazi“? Nechal bych jen Bubny, aby se ty stanice od sebe lepe poznavaly.
Podle dokumentu „Rozvoj linek PID v Praze 2019-2029“ navrhují stanici Hradčanskou přejmenovat na Nádraží Dejvice nebo Bruska. Místo Vltavské navrhují Nádraží Bubny.
Navrhují více stanic přejmenovat, například Smíchovské nádraží na Nádraží Smíchov.
Pro ty, co se chtějí podívat na navrhované přejmenování stanic, je to v dokumentu na straně 208 (v prohlížeči PDF strana 105), odkaz:
https://pid.cz/wp-content/uploads/2018/09/DokumentB.pdf 🙂
Ano, bylo z toho haló, jako by to byl jediný výsledek toho dokumentu
https://www.lidovky.cz/byznys/malostranska-by-se-mohla-jmenovat-klarov-prazska-rada-schvalila-zamer-prejmenovat-stanice-metra.A181010_103811_ln-doprava_pkk
Ano, bylo z toho haló, jako by to byl jediný výsledek toho dokumentu
Viz též článek „Z Malostranské Klárov, z Národní třídy Perštýn. Praha zvažuje přejmenování stanic metra“. Googlujte, zdopravy se cuká linkovat jinam