Stanice Hradec Králové projde modernizací za 2,5 miliardy, vznikne nové nástupiště
Železniční stanice v Hradci Králové. Foto: České dráhy
Správa železniční dopravní cesty chystá vedle velké modernizace uzlu Pardubice i zásadní přestavbu kolejiště ve stanici Hradec Králové. Aktuálně zadala
2,5 miliardy na úpravu nádraží, která lidem nepřinese takřka nic… Dvě koleje do Pardubic, které zkrátí jízdu až o 4 minuty, počet cestujících však zůstane stejný. Tedy lidem to opět nepřinese nic a dál budou hnít v zácpách, neboť městům chybí zejména silniční obchvaty pro odklon tranzitu a parkoviště u nádraží pro přestup lidí ze silnic na vlaky…
To je na jednoho Hradečáka včetně kojenců 25 tisíc. Nějak nechápu, kdo to všechno bude platit.
Že by dotace?
A ty dotace rostou na stromech?
Takhle kdyby přemejšleli před dvěma miliony let, nebylo by v Hradci ani Labe.
Co výtahy do podchodů? Vejde se do nich i víc než jeden kočárek se štíhlou maminou? V civilizovaných zemích se do VŠECH výtahů pro cestující vejdou v pohodě dvě jízdní kola…
Na jízdní kolo nepotřebujete výtah
Jak kdo a na jak které kolo. Kolo nabalené na týdenní dovolenou se stanem váží trošku víc než Liberta na pojíždění po vsi. O elektrokolech nemluvě.
Tak hlavně, že to kreslí SUDOP. Hele, fakt neexistuje nikdo jinej kdo by to dokázal vyprojektovat? To, že SUDOP automaticky bagruje sakumprásk veškerý projektování na železnici, je přímou příčinou toho, jak český železniční projekty vypadaj – komplikovaná projednatelnost, zastaralost, tragická architektura a dokola opakované nesmysly ve jménu norem. Rád bych se mýlil, ale počítám, že Hradec čeká obligátní porce klandrů a nejlacinější dlažby jako skorem každé nádražáí, které v poslední době prošlo rekonstrukcí.
hradec ma perony po rekonstrukci a na ceske pomery vypadaji pomerne slusne, asi neni duvod do nich sahat vic nez z duvodu uvednych v clanku. nove nastupiste bude asi mit ambici se podobat tem stavajicim.
teziste projektu lezi v tom inteligentne vymyslet nova zhlavi pro 2 (vyhledove 3) dalsi dvojkolejky. to neni az tolik o estetice jako o zkusenostech z zeleznicni projekce.
Rozkopat zaroven Pardubice a HK to bude maso. 🙂 V Pardubicich se podle drivejsiho clanku na tomto serveru melo kopat uz letos?
Ano původně se mělo začít cca v červnu, ale rekonstrukce byla odložena.
A na kdy?
Příští rok, hlavní fáze má začít v cca červnu, avšak menší výluky už jsou naplánovány na únor/březen.
A počítá se během modernizace H.K. hl.n. už s budoucí VRT do Polska ?
Já jen aby zas SŽDC neplánovala max. 10 let dopředu a pak se zjistilo, že se to zas bude muset přestavět….
Co mají pořád všichmi s tou VRT do Polska? Vždyť po tomhle směru není skoro žádná poptávka. Do Lichkova zajíždí pár polských spojů akorát díky tomu, že to vhodně vyšlo do oběhů. Přes čáru jezdí skoro prázdné. A pak několik EC denně přes Bohumín, taky nijak zázračně obsazených. Ani autobusy z Prahy do Wroclavi moc nejezdí. Fakt je tohle na VRT? Nebylo by lepší ty prostředky dát do něčeho užitečnějšího, třeba nové hlavní dvojkolejné trati z Brna do Českých Budějovic?
Co se Wroclawi týká, tak spíše než o poptávce je současná situace způsobená nabídkou. Poptávka zde rozhodně je, i třeba jen na Wroclawské letiště. Jenže není nabídka, těch pár spojů denně, kdy je někdy nutné čekat hodinu v Lichkově a v Polsku vlak zastavuje na každé mezi, opravdu mnoho lidí do vlaku nedostane. Stačilo by ovšem poměrně málo. 2h takt rychlejších přímých vlaků Ústí n. O. – Wroclaw. Cesta by se rázem zkrátila minimálně o hodinu oproti dnešnímu nejrychlejšímu spojení. Určitě i čistě na polské straně by to mělo přínos zejména v relaci Klodzko – Wroclaw. Že tyto města nemají… Číst vice »
Od prosince bude jezdit Leoš přímo aspoň o víkendech, tak to může být takový lekmusový papírek skutečné poptávky.
To víkendové spojení pro jednodenní návštěvy Poláků do ČR nevypoví o poptávce prakticky nic. Stejně se nebude jednat o rychlejší spojení, v Polsku to bude stavět všude.
Obávám se, že z Brna do ČB jezdí ještě méně cestujících než v EC z Prahy do Polska…
Fakt? Do Polska jezdí naprosto plný pětivagonový rychlík, kde lidé i stojí? Nezapomeňte, že na trase jsou další města, kam se lidé z Brna mohou dostat jen vlakem díky tomu, že většina autobusů v tomhle směru bylo zrušeno. Nejen ČB, další města jako Jindřichův Hradec, Kardašova Řečice, Strakonice, Protivín, Veselí n. Lužnicí, atd. V některých stanicích může být návaznost na jiné vlaky, např. na Šumavu. Význam rychlíků v tomhle směru je obrovský, vždyť jezdí plný už ze Strakonic, odkud mají všichni rezervace. Divím se, že Rožmberky jezdí tak krátké (4-5 vozů)!
4-5 vozů a každý má soukromé kupé! 😀
Plácáte nesmysly.
Ano, pokud jedete večer v 20! Zkuste někdy jet odpoledne..stál jsem z Horního Cerekve. Pokud dojde k výraznému zlepšení v tomto úseku (zkrácení jízdní doby, nasazení lepších vozů), tak má tento úsek velký význam. Je ostudou, že do Plzně je to rychlejší přes Prahu!
Mezi Jihlavou a Jindřichovým Hradcem běžně jede 5 lidí v celém vlaku. Typická situace mimo letní sezónu (říjen až duben). Nechápu, proč tato trasa bude od prosince posílena a skoro všechny vlaky pojedou celoročně každý den.
V Polsku nemůžou lidi ve vlaku stát, protože dálkové vlaky v Polsku jsou povinně místenkové.
Ovšem při zaplnění se místenky vydávají dál, na neexistující místa.
>vždyť jezdí plný už ze Strakonic, odkud mají všichni rezervace. Divím se, že Rožmberky jezdí tak krátké (4-5 vozů)!
To jste zažil prosím pěkně naposledy kdy?
O prázdninách..já vím, je potřeba podceňovat vnitrostátní a regionální vlaky, jelikož jsou pro nás důležití Poláci a Němci. Vyzkoušejte si EC z Vídně/Břeclavi přes Ostravu do Varšavy, vlak poloprázdný, každý má svůj kupé (nejvyšší obsazenost, co jsem u těchto EC pozoroval). Běžně jede v jednom vagónu do 10 lidí! Pak se můžeme bavit o počet cestujících do Polska. Vlak spojující rakouské metropole s polským hlavním městem jezdí poloprázdný..tak poptávka tam asi ani v budoucnu nebude větší. A ještě si vemte, že není o moc pohodlnější a rychlejší auto?
Nebo třeba trať na Liberecko. Autobusy jakožto páteřní spojení nejsou ideální. Z Lb + JnN jede denně průměrně 60 přímých spojů v každém směru a v mnoha časech je třeba ještě přidávat posilové vozy, což o zájmu cestujících o slušné spojení svědčí měrou vrchovatou. Když ještě připočítáme cestující z oblasti „na trase“: Turnov, Ml. Boleslav……, vzniká opravdu velmi silný dopravní proud a D10 nestíhá (proto bude až do Kosmonos rozšířena na 3+3 pruhy).
O spojení vlakem nemá v současnosti smysl se zmiňovat.
Doufejme, že se počítá s dvojkolejkou do Chocně i Velkého Oseku. To je asi tak v horizontu 30 let vše, co je reálné postavit.
Tak důležité bude, aby ta rekonstrukce počítala s dvoukolejnými tratěmi směrem na Pardubice, Chlumec, Týniště i Jaroměř. Pokud někdy bude VRT přes Hradec do Polska, tak až v hodně vzdálené budoucnosti, důležité je, aby tam pro ní bylo ponecháno dostatek místa.
Pevne verim ze to dopadne. Spolek ekoteroristů co používají jednu radu aleje jako klíčový argument proti(kdysi vysazenou jako územní rezervu prave pro výstavbu druhé koleje), snad neuspěje.
Blokují rozvoj celého regionu. Jezdit mezi krajskými městy 20 km průměrnou rychlikovou rychlosti 60km/h je tragédie.
Alej není argumentem proti druhé koleji, nicméně zábor by snad nemusel být tak široký, a menší kus zahrádek na druhé straně nemá takovou hodnotu jako vzrostlé stromy. Možná by stačilo nakreslit varianty a o těch jednat, což se doufám děje. Že dnes lidé chtějí zachovat kus pěkné zeleně, když se všude betonuje o 106, není terorem. Ještě také zbývá v Pardubicích dostavět pro druhou kolej most, a to v mnohem frekventovanějším úseku, kvůli bezradnosti se zaústěním tratě od Chrudimi.
Je zajímavé že soukromou zeleň byste betonoval, za to skoro celoročně suché kaštany na drážním pozemku chcete zachovat.
Je tam asi 15 soukromých vlastníků zahrádek a nevím čeho ještě. Na druhé straně je obecní pozemek. Jedině v Číně nebo Rusku by prošlo vyvlastnění těch dvou metrů.
Varianty se nakreslily a prostě se to nevejde. Jedna řada aleje musí pryč. Zcestný nápad: veďte to směrem na Prahu a pak to připojte přes Opatovickou spojku jen dokládá, že Spolek Kaštanka je z technického hlediska mimo. Nic by se tím neušetřilo a ještě by to udělalo 4 kolejný koridor u obytných domů. Zajímavé je, že stejný spolek zároveň kritizuje dvoukolejnou trať a posílá do jiné ulice čtyřkolejnou.
Svého času měl hradecký magistrát nápad zaústit pražskou trať do pardubické u Borovinky s využitím Opatovické spojky protože v prostoru stávající pražské trati byl plánovaný dálniční přivaděč + zástavba stávajících zelených ploch rodinnými a činžovními domy. Naštěstí tohle neprošlo.
Mě se taky nelíbí narušení stávající aleje – bydlím cca 10 minut od ní – ale opravdu to vypadá že jiné řešení než její částečná redukce oprvdu není možné. Naštěstí snad tam snad SŽDC nevybuduje betonový koridor ale zelenou stěnu z keřů apod. Aspoń se tohle řešení v minulosti zmiňovalo protože místní klasické PHS nechtějí kvůli výhledu do betonu.
Upřímně řečeno, jako Hradečáka mne daleko více trápí to, že z Pardubic se člověk dostane do Prahy za 55-60 minut, zatímco z HK za 1:50.
Jestli se z HK do Pardubic bude jezdit 12 nebo 20 minut pokládám – v kontextu výše uvedeného – za relativně málo důležité.
Souhlasím, že zdvoukolejnění Hradec – Velký Osek, kompletní modernizace je stejně tak důležitá. Ale je třeba mít oboje, jen směr na Prahu se nesnaží všemožně zablokovat 200 obyvatel stotisícového města, dvousettisícového regionu.
Má se dělat dvoukolejka Praha-HK na 120-160km/h (a pak dál přes Týniště na Choceň). Obávám se ale, že pokud se trasa Pardubice-Praha někde ještě zrychlí, tak aby to stejně nebylo stále rychlejší z HK přes Pardubice, zvlášť pokud se bude jezdit HK-Pardubice za 12 minut.
Plánovaný cas HK – Praha po modernizaci ma byt 59 minut na Vysocany ci Rajskou zahradu. Takze asi 65 minut na hlavni. Takze pres Pardubice rychleji ne, ale bude alternativa v případě problému na I. koridoru a lepsi nabídka celkově.
Jenom poznámka, nechtěl by si autor sjednotit označení SŽDC? V 5. odstavci mluví o Správě železnic (co nově schválili poslanci) a ve zbytku dokumentu má SŽDC.
Správa železnic jako zkrácená verze k SŽDC se běžně používá bez ohledu na dění ve sněmovně.
Dobře, děkuji za odpověď, osobně jsem se s tím totiž ještě nesetkal
Vypadá to, ŽESNAD si SŽDC dělá srandu!
🙁 Nákladní průtah bude úrovňovê křížem přes hlavní hradecké nádraží.
asi se prislo na to, ze mensi pruser je kolize s dvema pary za hodinu do jaromere nez 20 let boje o mimourovnovy jizni presmyk.
A co přesmyk na severu? Nebylo by to i lepší, že by náklady jezdily dál od budovy a ne kolem nástupišť?
Dva páry vlaků možná. Ale je tam posun do myčky, jiný posun. Co vlečky a depo?
A na jihu i na severu stejně bude nutno řadit vlaky do sledů a obracáky budou křížit cestu nákladům tak jako tak. Za mne je to zásadní chyba. Bude z toho další Libeň nebo Brno na řece. Grafikon na to nakreslit půjde, ale v praxi se to ve špičkách nevyjezdí.
Ledaže by se obchvatil nákladní dvojkolejku Hradec celý. To je ale dost nesmyslné, na východě jsou kopce pro nákladní magistrálu překonatelné jedině v podzemí.
Skromný dotaz – jak bude do uzlu HK zaústěna v budoucnu dvoukolejná trať od Chlumce nad Cidlinou? Úrovňově nebo přesmykem? A když přidám pod troubu ještě polínko, jak budou potom v HK projíždět náklady směrem na Choceň, okolo perónů?
V 90 letech jsme běžně projížděli s uhlím , či jiným nákladem z Praskačky na Jaroměř kolem prvního peronu ( osmé koleji), krásné když kolem půlnoci ticho a do toho dva kocouři a za prdelí 2400 tun.
Víte, co je nádhera? Uprostřed náměstí pódium, tam hraje kapela (naplno) a do toho ještě dělají ohňovku. Kupříkladu In Extremo v Kolíně nad Rýnem 2009. Ale věřím tomu, že dost lidí by to nasralo až tak, že by to raději přišli vystřílet (hubou piva).
Náklady 2,5 miliardy, ale raději bych četl, že při cestě dál na Trutnov se už nebude čekat 15 min při přepřehání z elektriky na líného brejlovce.
„ale raději bych četl, že při cestě dál na Trutnov se už nebude čekat 15 min při přepřehání z elektriky na líného brejlovce.“ ČD, a. s., už dávno měly možnost pořídit svižnější motorové lokomotivy, které by snad i stíhaly koncept slibovaný po provedení „revitalizace“ tratě (k čemuž došlo v roce 2015), tedy Starkoč X:30 h + Trutnov-Poříčí v X:00 h. Mimochodem, onen koncept „bez přepřahání v HK“ = s ohledem na taktové uzly buď potřeba tzv. zdvouvrstvení rychlíkové linky mezi Prahou a HK, anebo chtě nechtě rozpad uzlu Chlumec nad Cidlinou (či nezapojení oněch trutnovských R do uzlu HK v… Číst vice »
Dieselové vlaky nemají na rychlíkových tratích co dělat, diesel snad na lokálky, jinak všechny tratě pro rychlíky a nákladní vlaky elektrifikovat.
Ano, přesutupovat se má v Horních Heršpisích. Jen aby nejel diesel pod dráty zkrz nádraží.
Ano nasadíme svižnější 754, neb Praha si piskne a 750.7 jdou do Prahy a přijdou kopřivové 754 z Bohumína , ty dobré se pronajaly do Polska
750.7 z Trutnova mají jít do Bohumina výměnou za tamní 754.
No nevím jak přesně si Praha pískla, ale ty 750.7 mají docela opodstatnění kvůli vratným soupravám na Rakovník. Všechno ostatní v Praze (Pacifik, časté náhrady na Švejcích) pokud vím jezdí také 754, případně 749 nebo velmi svižné hydry. Nejvíc 750.7 je hádám na jižní Moravě.
Vratné soupravy na Rakovník vozí depo Rakovník a od prosince Arriva. Důvod převedení 750.7 do Prahy mi taky uniká, 070 se pokryje hydrami uvolněnými z prohraných rychlíků a nechat jezdit 750.7 jen o víkendu na Pacifiku, když jinde jezdí 754 celotýdně, je takové poněkud zvláštní.
Velmi svižné Hydry. Vtip měsíce.😄😄😄
Tak doufám že to bylo pochopeno jako nadsázka (třeba s ohledem na raketový rozjezd hydry se dvěma kousky z Prokopského údolí na Rudnou) a napsal jsem to s odkazem na „svižnější 754“ co psal Brumla. Ale přiznávám se že mi nedošlo že o těch 750.7 v Praze mluvil v souvislosti s příštím rokem a nikoli současným.
Kam ty 750.7 chce Praha nasazovat? O vikend na Pacific a přes tyden budou stát? Bude mít k dispozici ty uvolněné z Rakovníků.
Me by zase zajímalo, kdy se začne projektovat a budovat tunel na Trutnov.
Nebude. Respektive v blízkých desetiletích ne.
Třeba nebude, třeba dostane ministerstvo rozum, přestane objednávat R do Trutnova a kraj místo toho nasadí v hodinovém taktu nějakou moderní dieselovou jednotku na Sp, které konečně využijí přínosy proběhlé revitalizace na 032 a sjedou křižování Starkoč – Poříčí, čímž se zkrátí jízdní doba do Trutnova o 10 minut a do Svobody o 30. Rychlíky pak můžou jezdit přímo v elektrice třeba do Rychnova nad Kněžnou.
Tenhle systém rozdělení na dálkovku a nedálkovku mi někdy přijde trochu na hlavu. Třeba motorové Sp Chlumec – Trunov, Choceň – Broumov nebo Lužná – Chomutov, ačkoli jsou objednávané kraji, tak by měly být řazené mezi dálkové linky, protože reálně plní roli zde dříve jezdících rychlíků.
Které „dříve jezdící rychlíky“ byly na trati 040? Pokud vím, kolem roku 2003 tam byl jeden jediný pár v dopoledních hodinách (jen z Chlumce, ne z Kolína), který ještě 20 minut čekal v Pace, aby tam vyšel přípoj na Ještěda nebo Nisu, kdy v té době po 030 jely dva páry za den… Jinak ale souhlasím, že to rozdělení je někdy na hlavu, ale asi pořád lepší než to nedělit vůbec. Ostatně někdy se MD a kraje umějí domluvit, viz Interpantery do Hodonína.
Vidíte, já bych šel opačnou cestou a naopak rychlíky ,které plní roli rychlé regionálky převedl na kraje. Místních cestujících v nich totiž bývá řádově více než těch skutečně dálkových a kraje většinou mají nějaké požadavky na časové polohy, přípoje a zastavovací politiku vycházející z místních potřeb, což ministerstvo většinou nevidí. Viz léta nejistoty ohledně protáčení R14, aby se ušetřila souprava). Navíc kraje zpravidla požadují kratší inerval, takže často pak vznikají paskvily, jako je právě ta 032, kde je provozován systém dvou linek se dvěma objednateli, kde vozidla víc stojí než jedou, protože mezi těmito linkami nemohou přecházet.
Kolik rychlíků denně jezdívalo dříve na úseku Choceň – Broumov? Vzpomínám si na wroclavák ráno do Meziměstí, večer do Týniště. A mezi Lužnou a Chomutovem byly tuším 2 denně. To chcete srovnávat s dvouhodinovým taktem krajských Sp po celý den?
Já to nemyslel tak, že by je mělo objednávat zase MD. Já to myslel spíš tak, že ačkoli jsou tyto linky krajské, tak by měly dostat číslo linky z R řady a být třeba i mapách dálkové dopravy, protože jako dálková (meziregionální) doprava skutečně fungují. Jako cestujícímu je mi jedno, kdo ty vlaly objednává.
Bohužel zrušení R do Trutnova by přineslo při cestě z Prahy druhý přestup ve směru HK – Náchod – Broumov a tím by se železnice dostala do konkurenční nevýhody vůči autobusům v tomto směru. A to se asi úplně nechce…
V tomto kontextu mi připadá nepochopitelné, že zatímco jižní část 031 se projektuje velkoryse dvoukolejná, tak severní, která je zatížena srovnatelně, ne-li víc, má zůstat celá jednokolejná. Náchod a Broumov by si zasloužily přímé vlaky do HK v prokladu k těm trutnovským, ale bohužel se to nevejde právě na 031. Další možností je provést dodatečné zrychlení, aby se stíhalo ve Starkoči spojovat a rozpojovat, nicméně to by asi nevyhnutelně znamenalo i peronizaci Starkoče.
První vlaštovka v podobě přímého spojení Hradce Králové a Náchoda nad rámec hodinového taktu (v normální denní době, nikoliv ráno v 5) vyjíždí v prosinci. Příjezd do HK o půl osmé, zpátky o půl třetí.
To je hezké, ale víc než dvouhodinový interval takovýchto vložených vlaků nelze zajistit, leda, že by se spojovaly s rychlíky do Liberce.
Na Náchod je v první řadě potřeba Vysokovská spojka, jinak nemá smysl řešit elektrizaci a případně zdvojkolejnění
Anebo dostane rozum SŽDC a udělá trať HK–Trutnov dvoukolejnou a elektrifikovanou, aby mohly jezdit rychlíky Trutnov–Praha po celý den v hodinovém taktu s jídzní dobou max. 2:30. Rozsekat linku, které na trasu přivedla nové cestující, a přinést tak nepohodlí a riziko přestupů, je holý nerozum.
Větší smysl by mělo postavit elektrifikovanou dvoukolejku Hradec – Jaroměř – Česká Skalice – Náchod (Vysokovskou spojkou). Dál na Trutnov by mohlo stačit už jen elektrifikovat současnou trať. Navíc z Náchoda by se případně dalo pokračovat i dál do Polska, buď přes Kladsko nebo Meziměstí na Wroclaw, dalo by se tak s rozumnými náklady dosáhnout podstatného zlepšení spojení s Polskem.
a nebo koupit hybridní jednotlky s el. i diesel motorem a nebude nutné přepřahat. Pro přímé spojení nejen Pha – Trutnov ideální. V UK s tím mají dobré zkušenosti.