Stání pro kola v každé veřejné stavbě. Ministerstvo reaguje na připravovanou směrnici EU
Podzemní parkoviště pro kola v Utrechtu. Foto: CU2030
Česká vyhláška o požadavcích na výstavbu začne platit již 1. července.
Česká vyhláška o požadavcích na výstavbu začne platit již 1. července.
jednou na všechny ty nařízení a vyhlášky dojedeme ….. nevidím důvod, proč by majitel – developer měl mít povinnost budovat takový nesmysl …..
Přesnĕ proto jsem sem šel – jestli z toho motoristům prdne cévka.
Diskuse je celkem kultivovaná, tak si ji pročti.
By mozna stalo za to podporovat home office – ty zastupy lidi ve vetsich mestech vetsinou nejedou postavat nekde u pasu, ale sedi pak cely den u PC.
A ta podpora by mohla byt treba i na zpusob ESG a diversity score … ze bych krome toho, ze vysvetli, kolik maji mensin a pohlavi museli u ukazat, jak podporujici HO a castecne uvazky (jedna z hlavnich prekazek treba navratu mamin do prace). Nejaky score by se jim pak taky mohlo pocitat.
Lepsi nez cesty do prace na kole ci vlakem jsou ty cesty, ktery se neuskutecni vubec.
svatá pravda, ovšem některé české firmy stále ještě věří hitu devadesátek , že lidmi marvaný openspace “ je to nejlepší, co může být“ …
Jinak k čemu jim to score bude dobrý? Kromě toho, že se teda ve vedení velkých firem budou zřizovat místa bez reálný odpovědnosti pro kvóty na ženy.
Škoda jen že feministky se stejně hlučně nedomáhají povinných kvót i u jiných profesí, kde jim nebyla dána příležitost, třeba u popelářů. A když se někde otevře debata o povinné vojně (jakože jsem osobně silně proti), tak se po nich slehne zem dřív, než stihnete říct hysterka.
ESG je buzerace, nebrat a zrušit.
Smazáno pro vulgárnost a podněcování násilí.
S poslední větou bych úplně nesouhlasil – konkrétně ty cesty na kole by dost lidem při jejich jinak sedavém zaměstnání mohli pomoci… Jestli budou sedět na zadku v kanclu nebo doma na home office, to vyjde z pohledu jejich kondice nastejno, ale pokud si 2× denně dají alespoň nějaký pohyb, může to být jejich zdraví dost prospěšné…
Skvělá zpráva! Opět zlevní byty!
2 parkovací místa pro kola na jednu bytovou jednotku. Pro dostupnost bydlení a nižší ceny bytů uděláme všechno.
pokud uz soucasne musite vykopat masivni diru pro auta (musite), tak dva haky na kola vas uz moc nezatizi
Stkrat nic umorilo osla.
To máte pravdu, nicméně vedle těch šílených garáží (běžně u BD se plocha pro parkování rovná cca polovině prodejní plochy, sic!), co vás stát donutí vybudovat, tak jedna kolárna už je celkem nic.
Jo, místo aby soukromé potřeby hradil stát, že? 😁
Nerozumím co chcete říct, však já jsem dlouhodobě pro, aby žádné normy na parkovací minima neexistovaly.
nemluvě o tom, že znám spousty podzemních garáží kam se úplně s minimální úpravou ( oka do zdí , pás s oky na sloup případně stojany v rohu či před výtahy) dá umístit spousta míst pro připoutaná kola, v zásadě na dvě parkovací místa lze, při použití patrového parkovacího systému, úplně bez problému umístit 30 kol
A proč se musí kopat ta masivní díra pro auta?
Co tak naopak zrušit tuto regulaci (a nechat to na trhu)?
(jako ono to není úplně jednoznačné, ale..)
Sdílený prostor se vždy hodí. Časem by v nich mohly vzniknout hospody atp. pokud v domě nebude dost cyklistů…
Asi tak.
Před dvaceti lety musel mít každý bytový dům prádelnu a kolárnu, zřejmě to by relikt v předpisech z dob komunistů.
Tak máme v baráku prádelnu, nikdy tam nikdo nic nepral. Ale občas se tam objeví nějaký bordel.
V kolárně jsem za těch 20 let nebyl, ale na schůzi jsme řešili, že je tam taky binec.
Lidi si kola dávají do sklepa a kočárky domů. Já mám kola trochu dražší, tak je tahám do bytu, i když tam překáží.
Takže přikážeme udělat sdílené prostory, to je dneska moderní, a pak uvidíme, jestli to k něčemu bude.
Prádelny vznikaly v socialismu proto, že socialisti nebyli schopní zajistit lidem dostatečné množství praček.
V Pardubicích jsou vchody v panelácích, které mají problémy s místem na kola a kočárky a teoreticky by tuhle vyhlášku potřebovaly už v době výstavby.
Asi komunisti : – )
https://m.facebook.com/atlantis.laundry.equipment/posts/3421670964612551/
Prostě vývoj, není třeba za vším vidět politiku
„Zvětšovaly se ale i Brno, Ostrava, Liberec nebo Plzeň kolem expandujících Škodových závodů. … V domech proto byly společné prádelny…“
Běžně i jednoduché pračky v bytě na malé prádlo, velké de dělalo v prádelně.
Jiný způsob života, nebyl jednorázové pleny atd. Prádla na praní bylo daleko víc, automatické pračky byly jen ve scifi literatuře.
Prádelny byly dávno před komouši, bydleli jsme s manželkou v domě z třicátých let a i kapitalista tam už tehdy měl pro nájemníky vybavenou prádelnu, sušárnu a k tomu veřejnou terasu kde se dalo nejenom sušit ale i posedět ( v domě hned po zbudování bydlela příbuzná, tak to mám ověřené).
Já jsem si kolo dával do zamčené sklepní kóje, kam není odnikud vidět. Stejně si to někdo vytipoval a pokoušel se mi ho ukrást – naštěstí si nezjistil, že mám za dveřmi ještě jednu mříž. Od té doby ho dávám do bytu. Jak by to asi vypadalo ve společné kolárně? Tam lze asi dávat jen ty nejhorší plečky, co se na nich dá jezdit nanejvýš do nejbližší sámošky pro rohlíky. Na druhou stranu, nějaký odkládací prostor pro kola, pokud by byl uvnitř bytu hned vedle předsíně, to bych bral. A k tomu taky nějaký společný prostor, kde by se dalo… Číst vice »
Čili jsi si v té prádelnĕ pral kolo:-)
Doba se mĕní, ale potřeby zůstávají.
Dá se to tak brát 🙂
To težko, ten prostor bude muset být rozdělen tak jako garáže v nových domech, tam je taky na zemi nakresleno komu, které státní patří. A může ho třeba prodat/pronajmout třetí osobě. Stejně tak to bude se stáním pro kolo, někdo ten povinný prostor prodá třeba lidem z protějšího baráku, atd.
Nepodceňujte kreativitu českého pivaře…
Ve městech jako Praha nebo Brno považuji motivaci zaměstnanců cestovat do práce na kole za činnost hraničící s trestným činem účasti na sebevraždě 🙂
Brno cyklisticky neznám, v Praze jezdím desítky let. Statistiky vaši tezi nepodporují. Na pražských silnicích, když vezmu posledních 20 let zemře v průměru jeden cyklista za 5 roků. Navíc dva případy z celkem čtyř skutečně pražských ( do statistiky padají i cyklisté privezení rychlou/vrtulníky třeba z Brd) jsou spíš zvláštní , první člověk s kolem vedle sebe spal na travnatém pásu kolejiště a přejela ho tramvaj, druhý řidič ze msty pronásledoval cyklistu po polní cestě nedaleko okruhu a srazil ho …
Možná měl na mysli, že pro valnou část zaměstnanců by fyzická aktivita představovala jistou smrt…
to je sporné, hodně lidí si po práci “ jde zasportovat“, tahle “ potřeba “ je u dopravních cyklistů o něco menší 🙂
Zasportovat říkáte. Proč by ne, někdo má adrenalinové sporty rád. Nám ale maminka vždycky říkala, ať si na silnici nehrajeme…
Ano na silnici si nehrajte, mohl byste překážet v jízdě třeba nějakému cyklistovi
Tak jsou řidiči kteří dělají všem ostatním účastníkům provozu z dopravy adrenalinový sport, v tom s vámi souhlasím, někteří se dokonce specializují na cyklisty a chodce . Nemám to jako sport, mám to jako dopravu ale potřebu sportu po dvou hodinách a patnácti minutách na kole denně mám o něco nižší a přitom cestou do práce a z práce autem nám v zásadě jen o něco kratší a via MHD delší. Co by na to asi řekla vaše maminka?
Záleží na konkrétní trase. Po Brně jezdím na kole denně a dá se to.
Cožem další parkovací limity? Dostatek parkovacích míst přece má vyřešit trh.
IMHO ty parkovací limity u veřejných budov mají smysl – tam žádný trh z principu být nemůže. U parkovacích minim pro kola u bytů z toho také nejsem moc nadšen. Chápu tu snahu, oproti autům zde je rozdíl (auto lze ponechat i nechráněné, jen atk jej někdo neukradne, ale zkuste nechat kolo zaparkované venku na ulici). Ale pořád: 1) zdraží to výstavbu domů. I tam, kde úschovna kol nebude třeba. 2) nejsem si jistý zda „ECF říká, že absence bezpečného a především zabezpečeného parkování kol je považována za jednu z hlavních překážek vlastnictví bicyklů a jejich používání.“ je vůbec pravda.… Číst vice »
Je to problém. Třeba pro mě je největší otrava dopravovat kolo dolů s pátého patra. Naštěstí mám za rohem hnízdo Nextbike….
U věřejných budov si tohle mají řešit na místní úrovni podle výsledků místních voleb, někde to voliči u radnic chtějí, někde ne. A ne že jim nějaký přeplacený dobroser z Bruselu nařídí kolik lapačů prachu mají mít před úřadem.
A platí to i pro parkovací stání aut? Nebo tam je to v pořádku?
Na tom je vtipný, že většinou před radnicí zaparkují zdarma jen politici + úředníci a ty co si je platí ze svých daní musí parkovat o tři bloky dál a ještě za prachy. Takže ne, současný stav v pořádku není.
Já reagoval na „A ne že jim nějaký přeplacený dobroser z Bruselu nařídí kolik lapačů prachu mají mít před úřadem.“ Jste si vědom toho, že v případě aut vám to stát nařizuje při celkem jakékoli stavbě? I když auto nemáte a nechcete.
ale no tak, netahej logiku do téhle debaty 😀
Když bude chtít jezdit na kole třeba čtvrtina lidí a budou to brát jako hodně důležité, ale radnice je bude trvale ignorovat (zdravím do Brna!), tak co? Ani kdyby si založili extra politickou stranu, tak si nepomůžou.
Některé regulace či změny zákonů zkrátka má smysl tlačit zvrchu – pokud jsou veřejně prospěšné, je zájem odspodu od lidí, ale politici toto téma dlouho ignorují.
Vzhledem k tomu, že u nás v málokterém městě vyhraje volby jedna strana, tak aby mohla vládnout sama a je to většinou koalice, tak by jim ta čtvrtina měla stačit, aby byli v radě a prosadili si to, když na to budou mít koaliční dohodu.
ano, na IAD žádná norma parkování není, je nesmysl ji zavádět na kola! Parkování aut řeší krásně trh, proč furt chcete něco diktovat a dotovat? Oh wait..ale jinak s Vámi souhlasím, zaveďme tržní parkování IAD a s ním i tržní parkování kol (+klidně zrušme veškeré normy definující požadavky na jakékoli parkování).
I na IAD norma (nebo alespoň doporučené hodnoty) pro veřejná prostranství je.
To byla myšleno ironicky, právě že je a je naprosto nesmyslná (z mého pohledu). Chtěl jsem poukázat na tu bizarnost, že v momentě kdy se mluví o normě na kola ve veřejných stavbách, tak je tady z toho velké haló, ale že léta letoucí máme normu, která nám diktuje, jak máme stavit parkování i v soukromých stavbách vzrušuje jen málokoho.
Pro veřejná prostranství? Nemyslel jste spíš budovy? A ještě spíš než veřejné, tak pokud vím, tak spíš bytové…
Tak to už vidím, jak nemocní budou jezdit do nemocnice na kole. To EU je úplně šílené.
Do nemocnice jezdí jen nemocní?
Norma nemocnici s X zaměstnanci přikáže mít X/10 parkovacích míst pro kola. Ta místa budou primárně určena pro zaměstnance.
Jak z toho prosím dedukujete, že nemocní budou muset jezdit do nemocnice na kole? To je nějaký nový level „potřebuji dovézt těhotnou babičku i s klavírem“?
Kromě zaměstnanců třeba i návštěvy. A sem tam se to může hodit i nějakýmu pacientovi, ne každej, kdo jede do nemocnice, je neschopnej pohybu vlastní silou, lidis některými onemocněními tam jezdí na pravidelný kontroly, v některých nemocnicích jsou nonstop lékárny, atd.
Já byl v nemocnici (i porodnici!) na kole několikrát. Co je na tom šíleného?
Zajímavě přiblblý argument, rozšířil jste mi seznam výroků o zbytečnosti cykloopatření, díky za něj . Čili třeba v rámci 1700 zaměstnanců Thomayerovi nemocnice, 2500 zaměstnanců Vinohradské nemocnice a , 6000 zaměstnanců Motola se podle vás nenajde nikdo, kdo by ocenil stání pro kola ?
To nemusí být jen zaměstnanci, klidně i pacienti. Samozřejmě ne ti vážní, ale do nemocnice či polikliniky se chodí i na spoustu jednoduchých úkonů nebo vyšetření. Oční, zubní, kožní, odběry krve, MRI, fyzioterapie, očkování, nebo třeba psychiatrie.
Já v Pardubicích do nemocnice normálně na kole jezdím. A to i když jsem měl ruku v sádře.
Začnou se prodávat malé modré blikačky se zvukem a když pojedete s infarktem do nemocnice, na cyklostezce budete mít přednost. : – )
Doktor bydlící pár chvil od nemocnice na kole jezdí už teď
Tak já jezdím skoro přes celou Prahu…
Až se podívate přes StreetView na areály nemocnic v Holandsku, tak to možná nerozdýcháte.
Ne, že bych chtěl rýpat, ale nic jako vyhláška EU neexistuje, jde o směrnici, což je velký rozdíl.
to opravdu je rozdíl, úplně to mění vyznění celého článku!
Jen taková zajímavost. Ještě začátkem 90. let přežívala v zákoníku práce povinnost zaměstnavatele zajistit parkování pro kola. Tehdy jsme si mysleli, že jsme za Západem pozadu 🙂
Vidite a dnes zaostali Cinane presedaji z kol do aut a pokrokovi Zapadaci z aut na kola.
Kdo by si to pred temi 30 lety pomyslel?
Naštěstí my v Česku jsme rozumnější než pokrokový západ a nic podobného tady nepřipustíme!
Správně! My jsme přece mentálně ustrnuli v tom jediném Správném Historickém Období, 90. letech plných čiré poblázněné svobody, a tak to tu musí zůstat nafurt!
(jen pokračuji a rozvíjím váš sarkasmus)
Číňané se dostali tam, kde my jsme byli před 30 lety – v prodejnách aut přestaly existovat pořadníky, vozidel je na trhu přebytek a vzhledem k rychlému růstu mezd si aspoň ojeté auto může bez mnohaletého šetření dovolit i obyčejný zaměstnanec. Pro Číňany je teď auto symbolem sociálního postavení, zatímco u nás je to běžná součást soukromého majetku, která kromě petrolheadů a veteránistů nikoho moc nezajímá.
Akorát, že u nás to trvalo kolem 60-70 let
do roku 2006 byla v zákoníku práce povinnost zaměstnavatele zajistit zajistit bezpečnou úschovu svršků a osobních předmětů, které zaměstnanci obvykle nosí do zaměstnání, jakož i obvyklých dopravních prostředků, pokud jich zaměstnanci používají k cestě do zaměstnání a zpět. Psalo se tam, že jízdní kola a motocykly se za obvyklý dopravní prostředek k cestě do zaměstnání považují. Osobní automobil se za obvyklý dopravní prostředek k cestě do zaměstnání nepovažuje.
hm, já si pamatuju email z vedení právě kolem roku 2006 (už nevím přesně), že kola si máme nechávat v garážích na volných místech (někde u zdi) a „zabezpečení si každý řeší sám, stejně jako u zaparkovaných aut“. To bylo velmi vtipné. U těch garáží zrovna předtím vykradli zamčený sklad IT.