Stadler zahájil výrobu nových vlaků pro berlínské metro, testování začne ještě letos
Na výrobě se bude podílet i česká společnost Cegelec.
Společnost Stadler Rail zahájila ve svém berlínském závodě ve čtvrti Pankow výrobu nových souprav pro berlínské metro. Montáž začala symbolicky přesně 120 let poté, co v Berlíně začalo jezdit metro.
Zahájení výroby oznámil Stadler Rail v tiskové zprávě. Zpočátku bude vyrobeno celkem dvanáct testovacích vozů pro malé a velké profily. První vozy budou hotové pro testování v posledním čtvrtletí letošního roku.
Rámcová smlouva uzavřená v březnu 2020 v celkovém objemu až tři miliardy eur zahrnuje i dodávky náhradních dílů po dobu 32 let. BVG může od Stadleru koupit až 1 500 vozů z nové řady J/JK.
Nové berlínské vozy pro metro budou mít i českou stopu. Zakázku na dodávku statických měničů získala společnost Cegelec (součást Vinci Energies). Hodnota dodávek je zhruba půl miliardy korun. Výroba měničů bude probíhat v pražském závodě. Statické měniče se – zjednodušeně řečeno – starají o napájení všech elektrických zařízení ve vozidle, které nejsou přímo spojeny s pohonem vozidla (tedy mimo trakci). Jde například o osvětlení vozidla, palubní baterii, dveřní pohony, kompresor, klimatizační jednotku, pult řidiče, informační a odbavovací systémy.
Rozdílná šířka vozů metra vychází z historického vývoje. Starší trasy berlínského metra (otevřené do roku 1913) byly budovány s užším profilem tunelů, a tak zde musí jezdit vozidla se šířkou maximálně 2,4 m. Z toho pak vychází písmeno „K“ v označení typu JK (K = Kleinprofil, maloprofilové metro). Později budované trasy (od roku 1923) již umožňovaly nasazení vozidel se šířkou až 2,65 m. Pro tzv. velkoprofilové metro je určen typ označený jako J.