Stadler začal testovat svůj první vodíkový vlak, cestující sveze příští rok v USA

Testování jednotky Stadler Flirt H2. Foto: StadlerTestování jednotky Stadler Flirt H2. Foto: Stadler

Jednotka má být převezena do USA ke schválení v polovině roku.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Han van Meegeren

Doufejme, že tyto ekonomické nesmysly a slepé uličky, jak vlézt hloupým politikům do pozadí, aby se z nich vymáčkly peníze daňových poplatníků brzo skončí.

David

Taky bych radši viděl autonomní vlak, než aby to jezdilo s firou, ale na vodík… Ale taková je doba

Karel

Chci vidět hasiče nebo sanitku na autonomní pohon..podobný nesmysl jako bezolovnate pájení ale tomu nerozumíš.

Petr

Problém je, že vodík se v současné době nedá levně a ekologicky vyrobit. Do budoucna se to ale možná změní.

Pavel Skládaný

Dá se vyrobit elektrolýzou vody z elektrické energie, která se vyrobí z vlastních zdrojů, např. nočních přebytků. Je šance snížit závislost na dovozu ropy ze Sovětského svazu či od pochybných arabáčů.

Kubrt

Ukládat do vodíku energii z fosilních paliv je úlet. Pokud vodíkové hospodářství má nějaký smysl, pak je to uložení energie z OZE v době převisu nabídky nad poptávkou, respektive za účelem stabilizace sítě. A i tady se pořád potýkáme s účinností celého řetězce a s „konkurencí“ klasických akumulátorů. Ve výsledku pravděpodobně nějaká nika pro vodík jako akumulátor v energetickém systému bude existovat, ale je otázka, zda to bude právě na železnici, kde je k dispozici několik dalších technických řešení pohonu.

Alibaba

Už jsem tu několikrát psal, že si tenhle systém dovedu nějak představit s brutálním přebytkem výkonu občasných zdrojů energie (OZE). Což se zatím nekoná.

Alibaba

A kolik těch nočních přebytků bude?
Bude stačit „nabít“ i přečerpávací elektrárny, doplnit hladiny v přehradách (třeba Orlík) pro normální vodní elektrárny?

Y.K.

No že by se v USA dovážela ropa z Ruska, to nevím. Také s čistými zdroji je to tam stát od státu různé, někde jich mají hodně, někde jsou uhláci.

Frantisek

Cožpak ekonomické, tam lze leccos ‚nezapočítat‘, kdyby to aspoň vycházelo příznivě pro ekosystém a zdraví – jenže na celkovou šetrnost se bohužel nehledí, dokud jde ‚jen‘ o peníze.

Danny

To že něco ekonomicky nevychází nyní, neznamená, že to nebude vycházet za 10 – 20 let. S tímto přístupem bychom byli stále v jeskyni. Jistě, lidstvo se ve slepých uličkách ocitlo mnohokrát, ale to ukáže až budoucnost. Asi je pravda, že bych si osobně v současné době třeba vodíkové busy nekupoval, ale někdo vždy tu cestu musí razit…

Alibaba

Nikdo tomu nebrání to za 20 let provozovat bez dotací. Už dnes je třeba dopravu dotovat, není třeba ji dotovat ještě víc.

Y.K.

No, vodíkové busy razí cestu už asi 20 let a na účinnosti se nic ne a ne radikálně změnit. Postup je jen dílčí, problém není v palivovém článku, ale ve vodíku (stlačeném, s malou energetickou hustotou).