Stadler vyhrál zakázku na nové tramvaje do německé Jeny včetně servisu na 24 let
Tramvaj Stadler Tramlink. Foto: Stadler
V druhém největším duryňském městě nahradí nové tramvaje vozy z první poloviny devadesátých let.
V druhém největším duryňském městě nahradí nové tramvaje vozy z první poloviny devadesátých let.
Zdravím,u nás v Ostravě jezdí tramvaje STADLER 4 dveřové již dva roky a jsou velmi tiché, pohodlné,a v těchto letních vedrech hlavně klimatizované.
„Delší tramvaj bude šestidveřová, kratší pětidveřová.“
Tak proč na obrázku vidíme 4 dveře?
Obrázek je z informačního letáku firmy Stadler.
Je to univerzální vizualizace Tramlinku.
Co na to zdejší rádobyvlastenci, kteří mají dodnes pocit, že tramvaje uměla vyrábět pouze Tatra Smíchov?
Jestlipak po ojetinách z Jeny skočí Lodž po vzoru NF6D ex. Bogestra. Vyřadila by tím poslední nereko Konstaly, které ještě zbydou po dodávce Moderusů. Nebo třeba takové 3-4 kusy na Liberecké meziměsto?
Úplně vyloučené to asi není, je pravda že těch nereko Konstalů (co nemají ani nová čela) už tam zase tolik vidět není. Přijde mi akorát že v Lodži existuje pořád několik úseků, kam se moderní nízkopodlažní tramvaje vůbec neposílají, takže s těmi bude potřeba něco udělat, jak se bude vozový park obnovovat. Stejně tak si nejsem jistý, jestli by článková nízkopodlažní tramvaj bezpečně projela některé hodně zanedbané úseky té jablonecké tramvajové tratě. A jestli je vůbec liberecký dopravní podnik v pozici, aby nakupoval nové (byť ojeté) vozy, nebo jestli se tím jedním Evem na dlouho vyčerpali.
Ta vizualizace se mi moc nelíbí. Zvlášť ten pantograf uprostřed. Docela si nedokážu představit jaký oser by to byl v Praze na sekcích.
Ve srovnání s dvojící T3 (+ odvozenin) to až zas tak velký opruz nebude.
I v Praze jezdili tramvaje s pantografem uprostred, RT6-N a zkusebne i RT6-S…
To vím, ale je to 20 roků pryč.
V současné době každý schopný výrobce udělá tramvaj tak jak si ji objednavatel nakonfiguruje. Dizajnem počínaje, přes interiér aj. a elektro výbavou konče.
Zkratka jeden univerzální modul a nekonečně mnoho variant.
Například dizajn tramvaje Alstom ve Francii je v každém městě jiný a přitom je to stále jeden a ten samý typ.
Není to tramvaj pro Prahu, takže umístění sberace nemusime řešit. Nicméně i do Prahy byly dodány tramvaje se sberacem uprostřed, dokonce od léty provereneho výrobce:-)
Žádný oser by to nebyl.
Už to bude znít jako klišé, ale Olomouc je stejně velká, stejně dobře pokryta tramvajovou sítí, jen ty vozidla trochu pokulhávají. Ja vím, v Olomoucí mají malou vozovnu a velké dluhy, ale to srovnání se nabízí.
Jak vysoke chcete platit dane?
Vychází to na 127 mil Kč za tramvaj. Otázkou je, kolik z ceny dělá servis na 24 roků. I tak je to na čeké poměry hodně.
Nicméně Ostrava vysoutěžila 40x Tango NF2 za nějakých 30 mil. Kč/kus. Tramvaj má zhruba stejnou kapacitu jako Vario LF2.
PS: Ozývaly se hlasy, že se má koupit česká tramvaj, ikdyby byla 3x dražší.
Špatně počítám, ne 19, ale 24 tramvají za 92 mil €. Takže 100 mil. Kč/kus.
Servis na tak dlouhou dobu může být klidně i polovina nákladů. Ovšem v konkrétním, Německém případě bych to viděl tak na 25-30% z celkové sumy.
V Olomouci mají kvalitní české tramvaje, a ty vydrží v provozu daleko déle než německé křápy 🙂
No…, já to vidím jako vzor pro vyjednávání v nákupu pro veřejný sektor. Nejsem sice dopravní expert, ale kus za 3,8 mil. E (a jsou dlouhý a ještě delší, přičemž těch delších je víc) se servisem na 24 let…?! Otázkou je samozřejmě co vše se podřadí pod ten „grátis“ servis a co si bude muset dopravní podnik dělat sám, rozuměji co jej bude stát pracovní síla a nezbytné zázemí pro servisem nepokryté činnosti.