2027 plánuje ČD odebrat první kusy nových, jsem zvědav které jednotky to budou nebo jestli to bude zase škodovka. V tomto případě bych však ocenil kdyby to byl třeba Stadler, ale známe škodu, dost možná udělá 2. patrový panter.
Olcit
1 rok
Chtěl jsem zeptat proč ŽSSK dává přednost nákupu ojetých dieslových vlakům? Vždyť víme, že např. DB Regio provozuje víc busů než vlaků. Konkurenční předností ŽSSK jsou přece elektrické vlaky, tak proč kupovat staré dieslové za 78 milionů EUR namísto nákupů elektrických jako např. další KISSy?
hovorca@slovakrail.sk. Tam svoj stupídny dotaz môžeš položiť a kvalifikovane Ti naň možno odpovedia. Ak by ťa mali uprdele, skús využiť infozákon, vtedy dokonca odpovedať musia. Aj keď sa to pýta taký mongol ako si ty.
V reportu ÚHP právě tento aspekt v minulosti byl diskutován (neuspokojivé stáří elektrických vlaků ŽSSK)
Čili šlo mi o to, proč názor ŽSSK, zdá se, je odlišný. Ale možná má pravdu předřečník pan Juraj, že „bližší košile než kabát“
Josef Švejk
1 rok
Kéž by tohle jezdilo i u nás! Místo těch rozhrkanyých RegioPanterů a pomalu dosluhujících CityElefantů. Akorát by na to museli vymyslet nějaký nový, pěkný nátěr, poněvadž nátěrem Najbrt by to akorát dorazili.
V JMK mohly jezdit, ale minulé vedení kraje rozhodlo, že výběrko postaví přesně na míru Regiopanterům i když Stadlery mohli být za výrazně lepší cenu, rozhodlo jakési nesmyslné umístění dveří, které Stadler neměl ve výrobním programu.
Z hľadiska počtu cestujúcich asi nie, lebo od NZ jazdia poloprázdne, z turistického hľadiska by sa možno hodil nejaký REx s odchodom o 6:00 a 8:00 z NZ. Ale tam by úplne stačila nejaká 4-dielna Flirt súprava….
Spojenie Komárno – Komárom by nemalo žiaden význam. Bolo by to vyhadzovanie peňazí do vzduchu. Peši sa dajú hranice ľahko prejsť, taxík stojí 3€, autobus premáva 11x denne…
Vzhledem k tomu, že tento vlak papá jen jeden z mnoha nádražáckých variant elektriky, tak jaký typ vlaku bude jezdit po dokončení upgrade Bratislava-Devinská N.Ves-Marchegg-WIen?
BA-W cez Marchegg má byť primárne obsluhovaná diaľkovými vlakmi. Koncept je dvojhodinový takt railjetov zo západu Rakúska a dvojhodinový takt expresov z Košíc, v zájomnom preklade teda 60 minút.
ÖBB si tam ešte kreslia vlaky Bratislava – Gänserndorf (zrejme s priamym pokračovaním do W), kde by logicky jazdil cityJet.
Díky. Třebas v ÚHP k této trati, že by měly jezdit taky regio vlaky.
A jsou-li nevyužité (pokud jsou to ty co měly jezdit AT-CZ), tož třebas by byly levné, když Alstom myslím neprodal žádný vlak, stejně jako CAF, pro SK dopravce.
Tak přece víme, že např. rumunskému dopravci už firma Alstom dodává.
Zatímco do soutěží pro ŽSSK se Alstom ani nehlásí…. Ovšem jde-li o ty nevyužité vlaky, které jsou skladem, tož třebas to Alstom zkusí a třebas s nějak lákavě nízkou cenovkou.
Vy si nemyslíte, že bude velká poptávka po dopravě v rámci Vídeňsko-Bratislavské aglomerace = 3+ milionu obyvatel?
Až jedného krásneho dňa sa postaví elektrifikovaná trať Trnovec nad Váhom – Nitra, potom by som si vedel predstaviť hodinový takt NR – BA – Wien poschodovými súpravami KISS, ale 4-vozňovými….
Na zaciatok ano, to bude hned po elektrifikacii buduci rok. Dalej sa ale rata so 14 parmi, co je maximum, co by malo ist na infrastrukture co sa teraz stavia v Rakusku + elektrika cez most. Vyhladovo chcu este viacej, ale to je tazke scifi vyzadujuce vyriesenie bratislavskeho uzla.
Na jar-leto 2024 je medzi DNV a Marcheggom planovana polrocna vyluka a od 1.9. 2024 uz maju jazdit tie dialkove vlaky.
(osobne si myslim, ze to trochu meskat bude a spustia ich az v decembri so zmenou gvd)
Rexy cez Marchegg maju jazdit ako doteraz, len trochu rychlejsie, a aj tam budu podla vsetkeho rakuske cityjety. Dialkove vlaky a S-bahn cez Ganserndorf maju byt navyse.
Olcit
1 rok
Jsem překvapen, že vyznavači zkráceného označení naší největší nádražácké firmy (Správa železnic, s.o.) dosud nepřispěli do diskuze, že firma SŽ trumfla ŽSSK, neboť 3x Stadler KISS pro firmu SŽ byly ve Velimi testován již předloni https://www.railpage.net/stadler-kiss-z-polska-do-velimi-na-zkusebni-okruh/
Inu jsem zvědav, jesti jsou tyto dvoupatrové KISSy pro SŽ jsou dvojúčelové = v dolním patře se vozí kamenivy a vyžínače, a v horním patrě multifunkčně se uskutečňuje výstup za účelem odborné práce na drátech elektrického vedení nad tratí.
Tak se zeptejte kompetentních zástupců SŽ ne? Pochybuji, že zdejší diskutující sedí na vysokých postech SŽ. To je stejné, jako když řeknete prvňáčkovi, ať vyřeší rovnici o dvou neznámých..
Po prepnutí Žiliny už pre súpravy pre západnú polovicu Slovenska bude dvojsystémovosť zbytočná
User
1 rok
Evidentně není škodovka u ZSSK tak mocně zaháčkovaná jak u nás. Tohle je zkrátka o generaci jinde oproti Panterům, ale v Čechách jen vlhký sen dokud se tu nechají politici od škodovky, resp. PPF podplácet. Kdyby byly výběrka opravdu férová, neměli by v podstatě žádnou šanci.
Myslím že je to veřejně známý fakt už mnoho let. Třeba zakázka na ComfortJety je přímo do očí bijící – jaký jiný důvod by měl být k tomu, aby Siemens šel do konsorcia se Škodou? To jako Siemens neumí vyrábět vozy komplet? Ne, to se jen škodovka bojí dalších obr průserů jako mají se svými dosavadními výtvory (např. jejich pushpully v Německu jsou dlouhodobě odstavené).
Vyrobit to komplet si netroufnou. A tenhle podnik dál vysává peníze daňových poplatníků. Vzpomeňme na 380ky, kolik by za jednu bylo tehdy Taurusů, popř. dnes Vectronů, s přechodností po celé Evropě.
Ale ne, koupily se prototypové krámy, které v západních zemích na koleje nepustí (i když s tím byly kupovány), tak to musí jezdit jenom na východ. A škodovka má ještě tu drzost vysoudit ze státu další prachy.
Šíříte tu pohádky jako by snad Škodovka neuměla vyrobit moderní jednotku. Ano, ta protekce domácího průmyslu tu je a stejně tak je i v západních zemích – Railjety šly do výroby Siemensu ve Vídni, rychlovlaky v Itálii se vyráběly tam a stejně tak se vyráběly i Španělské vlaky ve Španělsku. Ono to nemusí totiž být tolik ani protekce jako znalost domácího trhu a nižší náklady na údržbu. ČD už několikrát vysvětlovaly, proč zvítězilo konsorcium Siemens/Škoda v dodání vozů pro ČD. Siemens nemá kapacity, které má škodovka a Škodovka zas nemá patřičné technologie Siemensu, takže Siemens vyrobí skříň a dodá elektroniku,… Číst vice »
Protekce „domácího“ průmyslu (jakkoli bohulibě to zní) za výrazně vyšší cenu a mizernou kvalitu spojenou s dalšími náklady do budoucna mi nepřipadá obhajitelná před daňovým poplatníkem. Ty zájmy jsou malinko jinde. Čím to asi bude, že soukromníci od škodovky nic nekupují a ČD si od nich „na žádost MS kraje“ v klidu objednají bez výběrka něco, od čeho neexistuje ještě ani prototyp? To smrdí podobným průserem jako ty 380ky.
Ono těchhle zakázek typu „malá domů“ je víc. To nikoho netrklo, že za Bednárika šly zakázky jakoby náhodou na Slovensko? Výsledkem je taky průser.
V projektech RailJet a Nigtjet je Siemens zodpovědný za návrh celé jednotky, ale interiéry montuje opravárenský podnik OBB. U nás tato možnost není, protože ČD nemají vlastní kapacitu, která by se dokázala postarat o existující vlastní vlaky, natož aby stavěla další. Pro projekt tedy Siemens musel najít jiného partnera a (zde fabuluji) asi jim stačil jeden pohled na ŽOS Vrůtky, aby si řekli, že tor aděj zkusí se Škodovkou:)
Nejsou, jezdí. Potkávám je. Akorát jsem nepochopil zakázku 6 atypů. Na trati z Mnichova do Ingolstadtu se střídají s 6ti vozovou Dosto jednotkou Bombardier (Treuchtlingen) nebo Dosto pushpull s BR 111.
Vidíte, a přitom zrovna v souvislosti s tímto nákupem byly dohady, že existuje tichá domluva mezi Stadlerem a Škodovkou.
Škoda nebude dělat problémy u patrových EMU, které zatím stejně nemá plně vyvinuté; a naopak Stadler nepůjde na východních trzích proti panterům. Zároveň Škoda získala všechny zakázky na jednopodlažní EMU u ZSSK, takže na první věta úplně nesedí.
Moc bych se tomu nedivil. Je to ale škoda, protože zrovna včera jsem seděl v SBB Flirtu (Basel Bad – Zell) a to je proti (i druhé generaci Pantera) taková pohoda.
Mimochodem, existuje u ČD výběrové řízení na dodávku vozů/jednotek/loko, kde by nevyhrála Škoda? Myslím s vlakem, který má v nabídce.
Aaabbb
1 rok
Koupě pouhých 4 atypických kusů opravdu nesmysl je. Logiku by dávala série alespoň 10 kusů. Další věc je, že nechápu, jak to na tom Slovensku dělají, že jim EU sype dotace do vlaků pro jediného dopravce, který jezdí bez soutěže. Tady u nás pan Sůra pravidelně kritizuje každý kraj, který uzavře smlouvu přímým zadáním, ale to že to je na Slovensku nebo třeba i v Rakousku zcela normální, nikoho nevzrušuje a nepohoršuje.
Že to tam dělají ještě neznamená, že to je normální a nebudou muset začít.
A nebýt v ČR konkurence, tak Regionova musí každému stačit, žádné 840/841/646 a kdoví jestli vůbec nějaké 844. Na dálkovce Potěmkin a Béčka a v nich pravověrní slinatající nad libovolnou rakouskou dvojkou.
Vždyť se o tom už kdysi všude psalo, že potřebovali utratit zbytek € z EU do konce období a jediný, kdy byl schopný něco vyrobit do potřebné doby a nevadila mu malá zakázka, byl Stadler.
Nejsou atypické, jsou jich stovky. A turnusová potřeba včetně zálohy na Považany jsou 4 a na Urpíny by byla 5 jednotek. Víc jich kupovat by nebylo ekonomické. Kam jinam byste na Slovensku na střídavině chtěl nasazovat jednotku s kapacitou 600 cestujících?
Michal82
1 rok
krásne vlaky. Bude to super nahrada Elefantu okolo Prahy. Snad vyhrajou.
Tohle bylo první, co mně napadlo. Zda testy ve Velimi dokáží simulovat reálné podmínky na Slovensku. Viz vykolejení Pendolina a onen dopis správci tamní infrastruktury.
(irony on) Samozrejme, trať Bratislava -Žilina je e v totálnom šrot stave, na ktorej Pendolino a ďalšie vozdilá ČD vodilá jazdia v hodinovom takte…. Vidno, že páni budú odpornící…. (irony off)
Na zkušebních polygonech pro auta mají různé druhy povrchů.
Jak je to s pestrostí železnišního svršku na železničním okruhu Zkušebního centra Velim Výzkumného Ústavu Železničního, to by mohl upřesnit nějaký znalec místních poměrů.
Mám dojem, že na spojovací koleji mezi velkým a malým okruhem (triangl) byl ten menší oblouk veden jako testovací pro horší typ svršku.
Jaroušek
1 rok
Fakt kupovat 4 jednotky je na palici. Trochu liberalizace jak u nás by neuškodilo. Také volnost krajů aby si mohli dopravu objednat sami. Myslím si že by se ihned zvýšila kvalita ZSSK. To co tady 30 let předvádělo ČD je v posledních letech v koncích. Chápu že Slovensko je chudé ale tu volnost těm krajům by přidat měli.
Ale oni dostávají v zásadě pouze nějakou částku na rok. A s tou si mají dělat co chtějí. Mají to tak akorát ale často ani to ne. Pro nové vlaky se musí spoléhat na MDSR a to je ten problém.
Tých peňazí je málo. Na to, aby dokázali zabezpečiť kvalitnú taktovú dopravu a kúpiť viac takýchto jednotiek by ZSSK potrebovala prihodiť aspoň 100 miliónov eur ročne….
Např. tím, že ČD aby byli konkurenceschopně museli výrazně zmodernizovat vozový park. Bez toho by jsme se tu dneska jezdili vesele na všech linkách Bečky.
A nebylo spíše tím, že v té době (kolem roku 2010) začali teprve dostávat kontrakty od státu a krajů na delší dobu, čímž měli jistější financování a mohli si na ty nové vlaky půjčovat?
Je potřeba si uvědomit, že dnes se kupují vozidla na určité výkony, a tato se koupila na R 7XX Bratislava – Žilina a zpět, kde 4 kusy bez problémů zajistí dvouhodinový takt během celého dne – dokonce by se to dalo za určitých podmínek sjet i se třemi. Samozřejmě by bylo lepší koupit těch jednotek víc i na jiné linky, ale to asi v současné době není pro Slovensko finančně možné. Ale ani tento počet vůbec nevadí, nejsou to žádná atypická vozidla, jsou jich vyrobené stovky. Jinak co se týká kompetence krajů v dopravě za mě naprostý souhlas.
ICE_Laco
1 rok
Sú len striedavé….
ICE_Laco
1 rok
Keby ich bolo aspoň 10 kusov….
Vedel by som si ich predstaviť na linke Bratislava – Banská Bystrica. Ale nie tak, že raz denne, ale pekne v dvojhodinovom takte…..
Na všechny ty trasy co jsou v plánu to stačí naplánovat v sedlech a v okrajových časech. Bude rázem po kapacitních problémech…
Putovní výstavka se tak představí ve všech možných koutech SR…
A mezitím se přiobjedná dalších x potřebných jednotek. Včetně polovičních třeba potřebných na posílení určitých výkonů a podobně v rámci spojování atd…
Uf. To fakt někdy bolí si něco přečíst o Slovensku které mám za rohem a často tam jezdím…
Uz to tu bolo viackrat, KISSy budu jazdit na Povazanoch (R Bratislava-Zilina), na ostatnych tratiach pojdu nanajvys na nejaky dojazdovy/vyjazdovy par vlakov v noci. Neviem preco to stale vsade kopiruju a tym vyvolavaju taketo komentare.
Myslím, že žádné kapacitní problémy nehrozí. Vždyť mezi Blavou a Žilinou bude jezdit v podstatě každou hodinu vlak s kapacitou přibližně 600 cestujících (R 6XX a R 7XX) a v exponovaných časech ještě REXy do Trenčína. A těch pár svátků v roce je problém na každé železnici.
Video interiéru KISSu pro MÁV
https://www.youtube.com/watch?v=P2wPvB9a_8s
Existuje prosím video KISSu pro ŽSSK? Díky.
jooo, koberec na zachode! aneb navzdy smrad chcanek! :))
Tak ten koberec tam je teď jako ochrana proti poškození lina před předáním, ne?
Ale to nemyslíš vážne, že? 🙂
Tak toto slovákům budu závidět. Škoda, že nejezdí taky u nás.
2027 plánuje ČD odebrat první kusy nových, jsem zvědav které jednotky to budou nebo jestli to bude zase škodovka. V tomto případě bych však ocenil kdyby to byl třeba Stadler, ale známe škodu, dost možná udělá 2. patrový panter.
Chtěl jsem zeptat proč ŽSSK dává přednost nákupu ojetých dieslových vlakům? Vždyť víme, že např. DB Regio provozuje víc busů než vlaků. Konkurenční předností ŽSSK jsou přece elektrické vlaky, tak proč kupovat staré dieslové za 78 milionů EUR namísto nákupů elektrických jako např. další KISSy?
https://www.mfsr.sk/files/archiv/16/Hodnotenie-ZSSK-26-DMJ_20230224.pdf
A ty elektrické budou na většině tratí poháněny čím? Přiváže se k ním drak vodivým drátem a vždy když uhodí blesk, ujedou dva kilometry?
hovorca@slovakrail.sk. Tam svoj stupídny dotaz môžeš položiť a kvalifikovane Ti naň možno odpovedia. Ak by ťa mali uprdele, skús využiť infozákon, vtedy dokonca odpovedať musia. Aj keď sa to pýta taký mongol ako si ty.
V reportu ÚHP právě tento aspekt v minulosti byl diskutován (neuspokojivé stáří elektrických vlaků ŽSSK)
Čili šlo mi o to, proč názor ŽSSK, zdá se, je odlišný. Ale možná má pravdu předřečník pan Juraj, že „bližší košile než kabát“
Kéž by tohle jezdilo i u nás! Místo těch rozhrkanyých RegioPanterů a pomalu dosluhujících CityElefantů. Akorát by na to museli vymyslet nějaký nový, pěkný nátěr, poněvadž nátěrem Najbrt by to akorát dorazili.
Když vymyslíte, kdo ty desítky miliard zaplatí, aby z Prahy jezdily podobné vlaky v potřebném množství.
…z Prahy?…od někdo jezdí z Prahy za prací?
Zajímavé, že si to v Lotyšsku nemyslí a nové Pantery tam vychvalují i přes to, že tam mají Flirty od Stadleru.
Druhá generace Panterů už je v pohodě už to nehazí na každé výhybce.
Nemají, Flirty jsou v Estonsku, zatímco v Lotyšsku doteď měli jen električky z Rigy.
Při představě že namísto jednotky ř. 460 zastaví dosluhující City Elefant …
😃😃🔝👍
K pomalému dosluhování toho CityElefanti mají ještě dost daleko.
V JMK mohly jezdit, ale minulé vedení kraje rozhodlo, že výběrko postaví přesně na míru Regiopanterům i když Stadlery mohli být za výrazně lepší cenu, rozhodlo jakési nesmyslné umístění dveří, které Stadler neměl ve výrobním programu.
Rozhodla chyba v nabídce Stadleru. V ČR v oblasti soutěží na nová kolejová vozidla nebylo férovější soutěže než této.
Myslíte, že jednotlivé vlny nákupů lokomotiv pro RGJ nebyly férové? Nebo když LEO kupoval FLIRTy?
To nebyla soutěž, ale nákup. Udělali si porovnání a nakoupili. Tady se myslí veřejná soutěž podle ZZVZ.
OK
Výběrko pro PID se už připravuje. Stadler se může přihlásit.
Horší než Pesa Elf to určitě nebude…včera zase jedno velké utrpení von Brüx nach Saaz.
Pouze čtyři jednotky jsou prostě málo na tolik tratí… ale musí je ukázat na co nejvíce místech
Výstavka musí být putovní.
Naprosto tragickej provozní koncept ZSSK. Bude to jezdit všude a nikde.
Nebude. Je to na R Bratislava-Zilina.
Nekoupili to také pro kompatibilitu z Maďarskem? Nemá být výsledkem rychlý spěšný vlak Bratislava – Budapešť?
Pokud jste to myslel ve smyslu, že by byly do jednoho vlaku byly spojeny 1x KISS ŽSSK plus 1x KISS MÁV, tak…
KISSy pro MÁV byly vyráběny pobočkami v Bělorusku a Maďarsku (poslední série už výlučně v Bělorusku).
Je otázkou jejich kompatibilita s produktem pobočky z Polska.
P.S. Že by se v praxi využila kapacita takového vlaku (1x 600 sedaček plus 1x 611 sedaček) … je spíše šotofantazie.
Však se někdy zajeď podívat na příměstskou dopravu do Budapešti, z Otrokovic ti tam toho jezdí hodně, ty šotofantazíre..
Na linke Bratislava – Budapešť je dvojhodinový EC takt a neviem, či je nutné ho zahusťovať
Z hľadiska počtu cestujúcich asi nie, lebo od NZ jazdia poloprázdne, z turistického hľadiska by sa možno hodil nejaký REx s odchodom o 6:00 a 8:00 z NZ. Ale tam by úplne stačila nejaká 4-dielna Flirt súprava….
Ono by možná pro začátek stačilo i propojení osobáky Szob Štúrovo a Komárno – Komárom asi tím co už tu běžně jezdí.
Spojenie Komárno – Komárom by nemalo žiaden význam. Bolo by to vyhadzovanie peňazí do vzduchu. Peši sa dajú hranice ľahko prejsť, taxík stojí 3€, autobus premáva 11x denne…
Jo to máte pravdu, pěšky jsem to taky šel, autobus jsem ale nehledal.
To je pre rýchlikovú vrstvu alebo osobáky? Lebo na R BA-ZA je 30 miest v jednotke zúfalo málo, a na Os zas ZSSK doteraz jednotku nemala vôbec.
R BA-ZA
Slovenská železnice je sociální podnik, tak jakou pak buržoázní jedničku byste si tam představoval.
Ja som buržuj, rád cestujem 1. triedou 😀
Vzhledem k tomu, že tento vlak papá jen jeden z mnoha nádražáckých variant elektriky, tak jaký typ vlaku bude jezdit po dokončení upgrade Bratislava-Devinská N.Ves-Marchegg-WIen?
Co třebas Talent3 od CAFu? Nebo Talent3 určené pro ježdění Linz-Č.Budějice od Bombardier … dnes patrně jsou vyrobené a nevyužité vlaky Talent3 v majetku firmy Alstom (uskladněny v Německu)
https://zdopravy.cz/do-budejovic-budou-z-rakouska-jezdit-trojkove-talenty-s-ceskou-stopou-23906/
BA-W cez Marchegg má byť primárne obsluhovaná diaľkovými vlakmi. Koncept je dvojhodinový takt railjetov zo západu Rakúska a dvojhodinový takt expresov z Košíc, v zájomnom preklade teda 60 minút.
ÖBB si tam ešte kreslia vlaky Bratislava – Gänserndorf (zrejme s priamym pokračovaním do W), kde by logicky jazdil cityJet.
Díky. Třebas v ÚHP k této trati, že by měly jezdit taky regio vlaky.
A jsou-li nevyužité (pokud jsou to ty co měly jezdit AT-CZ), tož třebas by byly levné, když Alstom myslím neprodal žádný vlak, stejně jako CAF, pro SK dopravce.
Kedy s tou fantasmagoriou skončíš?
Tak přece víme, že např. rumunskému dopravci už firma Alstom dodává.
Zatímco do soutěží pro ŽSSK se Alstom ani nehlásí…. Ovšem jde-li o ty nevyužité vlaky, které jsou skladem, tož třebas to Alstom zkusí a třebas s nějak lákavě nízkou cenovkou.
Vy si nemyslíte, že bude velká poptávka po dopravě v rámci Vídeňsko-Bratislavské aglomerace = 3+ milionu obyvatel?
Má zmysel pre ZSSK kupovať elektrické jednotky, ktoré majú zmysel na jednej linke, z ktorej je aj tak väčsina dĺžky v Rakúsku?
Až jedného krásneho dňa sa postaví elektrifikovaná trať Trnovec nad Váhom – Nitra, potom by som si vedel predstaviť hodinový takt NR – BA – Wien poschodovými súpravami KISS, ale 4-vozňovými….
Díky za vysvětlení. Mějte se fajn.
Tolik moderních vlaků na Slovensku? To se mi ani nechce věřit. Hádám tak někdy po roce 2050 nebo i dřív?
Tých RailJet a Expresov by nemalo byť dohromady iba 9 párov v dvojhodinovom takte?
Na zaciatok ano, to bude hned po elektrifikacii buduci rok. Dalej sa ale rata so 14 parmi, co je maximum, co by malo ist na infrastrukture co sa teraz stavia v Rakusku + elektrika cez most. Vyhladovo chcu este viacej, ale to je tazke scifi vyzadujuce vyriesenie bratislavskeho uzla.
Elektrifikácia na slovenskej strane ktorý budúci rok? Poprosím presne špecifikovať!
Na jar-leto 2024 je medzi DNV a Marcheggom planovana polrocna vyluka a od 1.9. 2024 uz maju jazdit tie dialkove vlaky.
(osobne si myslim, ze to trochu meskat bude a spustia ich az v decembri so zmenou gvd)
Rexy cez Marchegg maju jazdit ako doteraz, len trochu rychlejsie, a aj tam budu podla vsetkeho rakuske cityjety. Dialkove vlaky a S-bahn cez Ganserndorf maju byt navyse.
Jsem překvapen, že vyznavači zkráceného označení naší největší nádražácké firmy (Správa železnic, s.o.) dosud nepřispěli do diskuze, že firma SŽ trumfla ŽSSK, neboť 3x Stadler KISS pro firmu SŽ byly ve Velimi testován již předloni
https://www.railpage.net/stadler-kiss-z-polska-do-velimi-na-zkusebni-okruh/
Inu jsem zvědav, jesti jsou tyto dvoupatrové KISSy pro SŽ jsou dvojúčelové = v dolním patře se vozí kamenivy a vyžínače, a v horním patrě multifunkčně se uskutečňuje výstup za účelem odborné práce na drátech elektrického vedení nad tratí.
( ironie )
Tak se zeptejte kompetentních zástupců SŽ ne? Pochybuji, že zdejší diskutující sedí na vysokých postech SŽ. To je stejné, jako když řeknete prvňáčkovi, ať vyřeší rovnici o dvou neznámých..
Ono si stačí rozkliknout odkaz, kde jsou ty vlaky pro firmu SŽ (Slovenske železnice)
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=678947&typ=UPLNY
Po prepnutí Žiliny už pre súpravy pre západnú polovicu Slovenska bude dvojsystémovosť zbytočná
Evidentně není škodovka u ZSSK tak mocně zaháčkovaná jak u nás. Tohle je zkrátka o generaci jinde oproti Panterům, ale v Čechách jen vlhký sen dokud se tu nechají politici od škodovky, resp. PPF podplácet. Kdyby byly výběrka opravdu férová, neměli by v podstatě žádnou šanci.
S vyrazem podplacet bych opatrne… i na webu jses odpovedny za sva vyjadreni
Mít osobní motivaci je vhodnější?
Myslím že je to veřejně známý fakt už mnoho let. Třeba zakázka na ComfortJety je přímo do očí bijící – jaký jiný důvod by měl být k tomu, aby Siemens šel do konsorcia se Škodou? To jako Siemens neumí vyrábět vozy komplet? Ne, to se jen škodovka bojí dalších obr průserů jako mají se svými dosavadními výtvory (např. jejich pushpully v Německu jsou dlouhodobě odstavené).
Vyrobit to komplet si netroufnou. A tenhle podnik dál vysává peníze daňových poplatníků. Vzpomeňme na 380ky, kolik by za jednu bylo tehdy Taurusů, popř. dnes Vectronů, s přechodností po celé Evropě.
Ale ne, koupily se prototypové krámy, které v západních zemích na koleje nepustí (i když s tím byly kupovány), tak to musí jezdit jenom na východ. A škodovka má ještě tu drzost vysoudit ze státu další prachy.
Šíříte tu pohádky jako by snad Škodovka neuměla vyrobit moderní jednotku. Ano, ta protekce domácího průmyslu tu je a stejně tak je i v západních zemích – Railjety šly do výroby Siemensu ve Vídni, rychlovlaky v Itálii se vyráběly tam a stejně tak se vyráběly i Španělské vlaky ve Španělsku. Ono to nemusí totiž být tolik ani protekce jako znalost domácího trhu a nižší náklady na údržbu. ČD už několikrát vysvětlovaly, proč zvítězilo konsorcium Siemens/Škoda v dodání vozů pro ČD. Siemens nemá kapacity, které má škodovka a Škodovka zas nemá patřičné technologie Siemensu, takže Siemens vyrobí skříň a dodá elektroniku,… Číst vice »
Protekce „domácího“ průmyslu (jakkoli bohulibě to zní) za výrazně vyšší cenu a mizernou kvalitu spojenou s dalšími náklady do budoucna mi nepřipadá obhajitelná před daňovým poplatníkem. Ty zájmy jsou malinko jinde. Čím to asi bude, že soukromníci od škodovky nic nekupují a ČD si od nich „na žádost MS kraje“ v klidu objednají bez výběrka něco, od čeho neexistuje ještě ani prototyp? To smrdí podobným průserem jako ty 380ky.
Ono těchhle zakázek typu „malá domů“ je víc. To nikoho netrklo, že za Bednárika šly zakázky jakoby náhodou na Slovensko? Výsledkem je taky průser.
Jojo, zakázky z posedu.
Však Interjet vyjel hotový z Ostravy a ne z Vídně. Z Vídně to byl jen polotovar. Taurusy ÖBB taky nevyjížděly z Allachu, ale z Lince.
V projektech RailJet a Nigtjet je Siemens zodpovědný za návrh celé jednotky, ale interiéry montuje opravárenský podnik OBB. U nás tato možnost není, protože ČD nemají vlastní kapacitu, která by se dokázala postarat o existující vlastní vlaky, natož aby stavěla další. Pro projekt tedy Siemens musel najít jiného partnera a (zde fabuluji) asi jim stačil jeden pohled na ŽOS Vrůtky, aby si řekli, že tor aděj zkusí se Škodovkou:)
Nejsou, jezdí. Potkávám je. Akorát jsem nepochopil zakázku 6 atypů. Na trati z Mnichova do Ingolstadtu se střídají s 6ti vozovou Dosto jednotkou Bombardier (Treuchtlingen) nebo Dosto pushpull s BR 111.
Jen byl Siemens obeznámen s tím, že z toho balíku musí něco kápnout i kámošům z PPF, jinak by byla jejich nabídka politicky neprůchodná.
Vidíte, a přitom zrovna v souvislosti s tímto nákupem byly dohady, že existuje tichá domluva mezi Stadlerem a Škodovkou.
Škoda nebude dělat problémy u patrových EMU, které zatím stejně nemá plně vyvinuté; a naopak Stadler nepůjde na východních trzích proti panterům. Zároveň Škoda získala všechny zakázky na jednopodlažní EMU u ZSSK, takže na první věta úplně nesedí.
Moc bych se tomu nedivil. Je to ale škoda, protože zrovna včera jsem seděl v SBB Flirtu (Basel Bad – Zell) a to je proti (i druhé generaci Pantera) taková pohoda.
Mimochodem, existuje u ČD výběrové řízení na dodávku vozů/jednotek/loko, kde by nevyhrála Škoda? Myslím s vlakem, který má v nabídce.
Koupě pouhých 4 atypických kusů opravdu nesmysl je. Logiku by dávala série alespoň 10 kusů. Další věc je, že nechápu, jak to na tom Slovensku dělají, že jim EU sype dotace do vlaků pro jediného dopravce, který jezdí bez soutěže. Tady u nás pan Sůra pravidelně kritizuje každý kraj, který uzavře smlouvu přímým zadáním, ale to že to je na Slovensku nebo třeba i v Rakousku zcela normální, nikoho nevzrušuje a nepohoršuje.
Že to tam dělají ještě neznamená, že to je normální a nebudou muset začít.
A nebýt v ČR konkurence, tak Regionova musí každému stačit, žádné 840/841/646 a kdoví jestli vůbec nějaké 844. Na dálkovce Potěmkin a Béčka a v nich pravověrní slinatající nad libovolnou rakouskou dvojkou.
Vždyť se o tom už kdysi všude psalo, že potřebovali utratit zbytek € z EU do konce období a jediný, kdy byl schopný něco vyrobit do potřebné doby a nevadila mu malá zakázka, byl Stadler.
Asi bylo lepší dotace vrátit a jezdit s Bdt, že.
Jakožto daňový poplatník EU bych řekl, že by bylo lepší tu dotaci vrátit, než ji za každou cenu utratit za hloupost.
Byly moc rádi, že tu dotaci se jim podařilo zachránit. Nemají v žádném případě na rozhazování.
Konkrétně při výběru KISSů pro ŽSSK podávala nabídku taky Škoda Transportation. Byli výrazně dražší, proto Stadler
Nejsou atypické, jsou jich stovky. A turnusová potřeba včetně zálohy na Považany jsou 4 a na Urpíny by byla 5 jednotek. Víc jich kupovat by nebylo ekonomické. Kam jinam byste na Slovensku na střídavině chtěl nasazovat jednotku s kapacitou 600 cestujících?
krásne vlaky. Bude to super nahrada Elefantu okolo Prahy. Snad vyhrajou.
Všechno, co je z ciziny, je lepší a krásné. Nejlepší bude průmysl v česku zlikvidovat. Budeme mít dobré ovzduší ,splníme všechna nařízení o CO2.
No to doufám 😂
Mají ve Velimi trať simulující kvalitu slovenských drah? Až Kiss políbí slovenské výhybky…
Tohle bylo první, co mně napadlo. Zda testy ve Velimi dokáží simulovat reálné podmínky na Slovensku. Viz vykolejení Pendolina a onen dopis správci tamní infrastruktury.
(irony on) Samozrejme, trať Bratislava -Žilina je e v totálnom šrot stave, na ktorej Pendolino a ďalšie vozdilá ČD vodilá jazdia v hodinovom takte…. Vidno, že páni budú odpornící…. (irony off)
Na zkušebních polygonech pro auta mají různé druhy povrchů.
Jak je to s pestrostí železnišního svršku na železničním okruhu Zkušebního centra Velim Výzkumného Ústavu Železničního, to by mohl upřesnit nějaký znalec místních poměrů.
Někde ten dřevěný svršek je, ale bezstykové koleje tam nejsou.
stykové*
Mám dojem, že na spojovací koleji mezi velkým a malým okruhem (triangl) byl ten menší oblouk veden jako testovací pro horší typ svršku.
Fakt kupovat 4 jednotky je na palici. Trochu liberalizace jak u nás by neuškodilo. Také volnost krajů aby si mohli dopravu objednat sami. Myslím si že by se ihned zvýšila kvalita ZSSK. To co tady 30 let předvádělo ČD je v posledních letech v koncích. Chápu že Slovensko je chudé ale tu volnost těm krajům by přidat měli.
na kvalitu ZSSK je potrebných viac peňazí, ako dostávajú teraz. Ale to by sa napríklad museli zrušiť vlaky zadarmo…..
Ale oni dostávají v zásadě pouze nějakou částku na rok. A s tou si mají dělat co chtějí. Mají to tak akorát ale často ani to ne. Pro nové vlaky se musí spoléhat na MDSR a to je ten problém.
Tých peňazí je málo. Na to, aby dokázali zabezpečiť kvalitnú taktovú dopravu a kúpiť viac takýchto jednotiek by ZSSK potrebovala prihodiť aspoň 100 miliónov eur ročne….
Dobeh eurofondu- bez nich by to byla NULA!
Liberalozace ničemu nepomůže, kdy už to lidi pochopí??
Kvalitě osobní dopravy na české železnici pomohla velmi výrazně.
Např. tím, že ČD aby byli konkurenceschopně museli výrazně zmodernizovat vozový park. Bez toho by jsme se tu dneska jezdili vesele na všech linkách Bečky.
Opravdu na všech? Nevšiml jste si prvních EC vlaků , modernizaci již od devadesátých let ?
Jezdí a dost často protože nemají vozy :))
A nebylo spíše tím, že v té době (kolem roku 2010) začali teprve dostávat kontrakty od státu a krajů na delší dobu, čímž měli jistější financování a mohli si na ty nové vlaky půjčovat?
Na některých se spíše zhoršila…
Liberizace pomohla, ale jen někde. Na jistých linkách nahradil dopravce s hnusem jiný levnější dopravce s jiným hnusem.
Ale pomůže. Jen to zastánci modré církve nedokážou pochopit.
Tak se svezte nočním vlakem od Regiojetu a uvidíte jak ČD ví, co je lůžko a lehátko..
Je potřeba si uvědomit, že dnes se kupují vozidla na určité výkony, a tato se koupila na R 7XX Bratislava – Žilina a zpět, kde 4 kusy bez problémů zajistí dvouhodinový takt během celého dne – dokonce by se to dalo za určitých podmínek sjet i se třemi. Samozřejmě by bylo lepší koupit těch jednotek víc i na jiné linky, ale to asi v současné době není pro Slovensko finančně možné. Ale ani tento počet vůbec nevadí, nejsou to žádná atypická vozidla, jsou jich vyrobené stovky. Jinak co se týká kompetence krajů v dopravě za mě naprostý souhlas.
Sú len striedavé….
Keby ich bolo aspoň 10 kusov….
Vedel by som si ich predstaviť na linke Bratislava – Banská Bystrica. Ale nie tak, že raz denne, ale pekne v dvojhodinovom takte…..
Až se obávám, že výstava bude putovní 🙁
😀👍
Na všechny ty trasy co jsou v plánu to stačí naplánovat v sedlech a v okrajových časech. Bude rázem po kapacitních problémech…
Putovní výstavka se tak představí ve všech možných koutech SR…
A mezitím se přiobjedná dalších x potřebných jednotek. Včetně polovičních třeba potřebných na posílení určitých výkonů a podobně v rámci spojování atd…
Uf. To fakt někdy bolí si něco přečíst o Slovensku které mám za rohem a často tam jezdím…
Na východ nemôžu, iba že bych tam odtiahla nejaké viacsystémová lokomotíva…..
Uz to tu bolo viackrat, KISSy budu jazdit na Povazanoch (R Bratislava-Zilina), na ostatnych tratiach pojdu nanajvys na nejaky dojazdovy/vyjazdovy par vlakov v noci. Neviem preco to stale vsade kopiruju a tym vyvolavaju taketo komentare.
Myslím, že žádné kapacitní problémy nehrozí. Vždyť mezi Blavou a Žilinou bude jezdit v podstatě každou hodinu vlak s kapacitou přibližně 600 cestujících (R 6XX a R 7XX) a v exponovaných časech ještě REXy do Trenčína. A těch pár svátků v roce je problém na každé železnici.