Stadler testuje ve Velimi jednotku Kiss pro Slovensko

Jednotka Stadler Kiss ve Velimi. Foto: VUZJednotka Stadler Kiss ve Velimi. Foto: VUZ

Jednotky se na Slovensku dostanou do provozu ještě letos.

116 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Olcit

Video interiéru KISSu pro MÁV
https://www.youtube.com/watch?v=P2wPvB9a_8s

Existuje prosím video KISSu pro ŽSSK? Díky.

LeBoeuf

jooo, koberec na zachode! aneb navzdy smrad chcanek! :))

Tomáš

Tak ten koberec tam je teď jako ochrana proti poškození lina před předáním, ne?

Mates

Ale to nemyslíš vážne, že? 🙂

IGCT

Tak toto slovákům budu závidět. Škoda, že nejezdí taky u nás.

Jaroušek

2027 plánuje ČD odebrat první kusy nových, jsem zvědav které jednotky to budou nebo jestli to bude zase škodovka. V tomto případě bych však ocenil kdyby to byl třeba Stadler, ale známe škodu, dost možná udělá 2. patrový panter.

Olcit

Chtěl jsem zeptat proč ŽSSK dává přednost nákupu ojetých dieslových vlakům? Vždyť víme, že např. DB Regio provozuje víc busů než vlaků. Konkurenční předností ŽSSK jsou přece elektrické vlaky, tak proč kupovat staré dieslové za 78 milionů EUR namísto nákupů elektrických jako např. další KISSy?

https://www.mfsr.sk/files/archiv/16/Hodnotenie-ZSSK-26-DMJ_20230224.pdf

Juraj

A ty elektrické budou na většině tratí poháněny čím? Přiváže se k ním drak vodivým drátem a vždy když uhodí blesk, ujedou dva kilometry?

Mates

hovorca@slovakrail.sk. Tam svoj stupídny dotaz môžeš položiť a kvalifikovane Ti naň možno odpovedia. Ak by ťa mali uprdele, skús využiť infozákon, vtedy dokonca odpovedať musia. Aj keď sa to pýta taký mongol ako si ty.

Olcit

V reportu ÚHP právě tento aspekt v minulosti byl diskutován (neuspokojivé stáří elektrických vlaků ŽSSK)

Čili šlo mi o to, proč názor ŽSSK, zdá se, je odlišný. Ale možná má pravdu předřečník pan Juraj, že „bližší košile než kabát“

Josef Švejk

Kéž by tohle jezdilo i u nás! Místo těch rozhrkanyých RegioPanterů a pomalu dosluhujících CityElefantů. Akorát by na to museli vymyslet nějaký nový, pěkný nátěr, poněvadž nátěrem Najbrt by to akorát dorazili.

Olcit

Když vymyslíte, kdo ty desítky miliard zaplatí, aby z Prahy jezdily podobné vlaky v potřebném množství.

Augusto Pinochet

…z Prahy?…od někdo jezdí z Prahy za prací?

Jakub

Zajímavé, že si to v Lotyšsku nemyslí a nové Pantery tam vychvalují i přes to, že tam mají Flirty od Stadleru.

AAAA

Druhá generace Panterů už je v pohodě už to nehazí na každé výhybce.

Twix

Nemají, Flirty jsou v Estonsku, zatímco v Lotyšsku doteď měli jen električky z Rigy.

Jiří Kocurek

Při představě že namísto jednotky ř. 460 zastaví dosluhující City Elefant …

Tonda Sehnal

😃😃🔝👍

Robert Šalda

K pomalému dosluhování toho CityElefanti mají ještě dost daleko.

Petr

V JMK mohly jezdit, ale minulé vedení kraje rozhodlo, že výběrko postaví přesně na míru Regiopanterům i když Stadlery mohli být za výrazně lepší cenu, rozhodlo jakési nesmyslné umístění dveří, které Stadler neměl ve výrobním programu.

Olcit

Myslíte, že jednotlivé vlny nákupů lokomotiv pro RGJ nebyly férové? Nebo když LEO kupoval FLIRTy?

Jirka

To nebyla soutěž, ale nákup. Udělali si porovnání a nakoupili. Tady se myslí veřejná soutěž podle ZZVZ.

Olcit

OK

Daniel Jablonecký

Výběrko pro PID se už připravuje. Stadler se může přihlásit.

rhol

Horší než Pesa Elf to určitě nebude…včera zase jedno velké utrpení von Brüx nach Saaz.

Kraťas

Pouze čtyři jednotky jsou prostě málo na tolik tratí… ale musí je ukázat na co nejvíce místech

Granja

Výstavka musí být putovní.

Daniel Jablonecký

Naprosto tragickej provozní koncept ZSSK. Bude to jezdit všude a nikde.

M@trixX

Nebude. Je to na R Bratislava-Zilina.

Marcel Štancl

Nekoupili to také pro kompatibilitu z Maďarskem? Nemá být výsledkem rychlý spěšný vlak Bratislava – Budapešť?

Olcit

Pokud jste to myslel ve smyslu, že by byly do jednoho vlaku byly spojeny 1x KISS ŽSSK plus 1x KISS MÁV, tak…

KISSy pro MÁV byly vyráběny pobočkami v Bělorusku a Maďarsku (poslední série už výlučně v Bělorusku).

Je otázkou jejich kompatibilita s produktem pobočky z Polska.

P.S. Že by se v praxi využila kapacita takového vlaku (1x 600 sedaček plus 1x 611 sedaček) … je spíše šotofantazie.

Elb

Však se někdy zajeď podívat na příměstskou dopravu do Budapešti, z Otrokovic ti tam toho jezdí hodně, ty šotofantazíre..

Patrick

Na linke Bratislava – Budapešť je dvojhodinový EC takt a neviem, či je nutné ho zahusťovať

ICE_Laco

Z hľadiska počtu cestujúcich asi nie, lebo od NZ jazdia poloprázdne, z turistického hľadiska by sa možno hodil nejaký REx s odchodom o 6:00 a 8:00 z NZ. Ale tam by úplne stačila nejaká 4-dielna Flirt súprava….

Alibaba

Ono by možná pro začátek stačilo i propojení osobáky Szob Štúrovo a Komárno – Komárom asi tím co už tu běžně jezdí.

ICE_Laco

Spojenie Komárno – Komárom by nemalo žiaden význam. Bolo by to vyhadzovanie peňazí do vzduchu. Peši sa dajú hranice ľahko prejsť, taxík stojí 3€, autobus premáva 11x denne…

Alibaba

Jo to máte pravdu, pěšky jsem to taky šel, autobus jsem ale nehledal.

Samo

To je pre rýchlikovú vrstvu alebo osobáky? Lebo na R BA-ZA je 30 miest v jednotke zúfalo málo, a na Os zas ZSSK doteraz jednotku nemala vôbec.

Mates

R BA-ZA

Elb

Slovenská železnice je sociální podnik, tak jakou pak buržoázní jedničku byste si tam představoval.

ICE_Laco

Ja som buržuj, rád cestujem 1. triedou 😀

Olcit

Vzhledem k tomu, že tento vlak papá jen jeden z mnoha nádražáckých variant elektriky, tak jaký typ vlaku bude jezdit po dokončení upgrade Bratislava-Devinská N.Ves-Marchegg-WIen?

Co třebas Talent3 od CAFu? Nebo Talent3 určené pro ježdění Linz-Č.Budějice od Bombardier … dnes patrně jsou vyrobené a nevyužité vlaky Talent3 v majetku firmy Alstom (uskladněny v Německu)
https://zdopravy.cz/do-budejovic-budou-z-rakouska-jezdit-trojkove-talenty-s-ceskou-stopou-23906/

Samo

BA-W cez Marchegg má byť primárne obsluhovaná diaľkovými vlakmi. Koncept je dvojhodinový takt railjetov zo západu Rakúska a dvojhodinový takt expresov z Košíc, v zájomnom preklade teda 60 minút.

ÖBB si tam ešte kreslia vlaky Bratislava – Gänserndorf (zrejme s priamym pokračovaním do W), kde by logicky jazdil cityJet.

Olcit

Díky. Třebas v ÚHP k této trati, že by měly jezdit taky regio vlaky.

A jsou-li nevyužité (pokud jsou to ty co měly jezdit AT-CZ), tož třebas by byly levné, když Alstom myslím neprodal žádný vlak, stejně jako CAF, pro SK dopravce.

Mates

Kedy s tou fantasmagoriou skončíš?

Olcit

Tak přece víme, že např. rumunskému dopravci už firma Alstom dodává.

Zatímco do soutěží pro ŽSSK se Alstom ani nehlásí…. Ovšem jde-li o ty nevyužité vlaky, které jsou skladem, tož třebas to Alstom zkusí a třebas s nějak lákavě nízkou cenovkou.

Vy si nemyslíte, že bude velká poptávka po dopravě v rámci Vídeňsko-Bratislavské aglomerace = 3+ milionu obyvatel?

Patrick

Má zmysel pre ZSSK kupovať elektrické jednotky, ktoré majú zmysel na jednej linke, z ktorej je aj tak väčsina dĺžky v Rakúsku?

ICE_Laco

Až jedného krásneho dňa sa postaví elektrifikovaná trať Trnovec nad Váhom – Nitra, potom by som si vedel predstaviť hodinový takt NR – BA – Wien poschodovými súpravami KISS, ale 4-vozňovými….

Olcit

Díky za vysvětlení. Mějte se fajn.

Johnny Cash

Tolik moderních vlaků na Slovensku? To se mi ani nechce věřit. Hádám tak někdy po roce 2050 nebo i dřív?

ICE_Laco

Tých RailJet a Expresov by nemalo byť dohromady iba 9 párov v dvojhodinovom takte?

M@trixX

Na zaciatok ano, to bude hned po elektrifikacii buduci rok. Dalej sa ale rata so 14 parmi, co je maximum, co by malo ist na infrastrukture co sa teraz stavia v Rakusku + elektrika cez most. Vyhladovo chcu este viacej, ale to je tazke scifi vyzadujuce vyriesenie bratislavskeho uzla.

ICE_Laco

Elektrifikácia na slovenskej strane ktorý budúci rok? Poprosím presne špecifikovať!

M@trixX

Na jar-leto 2024 je medzi DNV a Marcheggom planovana polrocna vyluka a od 1.9. 2024 uz maju jazdit tie dialkove vlaky.
(osobne si myslim, ze to trochu meskat bude a spustia ich az v decembri so zmenou gvd)

M@trixX

Rexy cez Marchegg maju jazdit ako doteraz, len trochu rychlejsie, a aj tam budu podla vsetkeho rakuske cityjety. Dialkove vlaky a S-bahn cez Ganserndorf maju byt navyse.

Olcit

Jsem překvapen, že vyznavači zkráceného označení naší největší nádražácké firmy (Správa železnic, s.o.) dosud nepřispěli do diskuze, že firma SŽ trumfla ŽSSK, neboť 3x Stadler KISS pro firmu SŽ byly ve Velimi testován již předloni
https://www.railpage.net/stadler-kiss-z-polska-do-velimi-na-zkusebni-okruh/

Inu jsem zvědav, jesti jsou tyto dvoupatrové KISSy pro SŽ jsou dvojúčelové = v dolním patře se vozí kamenivy a vyžínače, a v horním patrě multifunkčně se uskutečňuje výstup za účelem odborné práce na drátech elektrického vedení nad tratí.

( ironie )

MilanSima

Tak se zeptejte kompetentních zástupců SŽ ne? Pochybuji, že zdejší diskutující sedí na vysokých postech SŽ. To je stejné, jako když řeknete prvňáčkovi, ať vyřeší rovnici o dvou neznámých..

Olcit

Ono si stačí rozkliknout odkaz, kde jsou ty vlaky pro firmu SŽ (Slovenske železnice)

User

Evidentně není škodovka u ZSSK tak mocně zaháčkovaná jak u nás. Tohle je zkrátka o generaci jinde oproti Panterům, ale v Čechách jen vlhký sen dokud se tu nechají politici od škodovky, resp. PPF podplácet. Kdyby byly výběrka opravdu férová, neměli by v podstatě žádnou šanci.

Paolo

S vyrazem podplacet bych opatrne… i na webu jses odpovedny za sva vyjadreni

Pája

Mít osobní motivaci je vhodnější?

User

Myslím že je to veřejně známý fakt už mnoho let. Třeba zakázka na ComfortJety je přímo do očí bijící – jaký jiný důvod by měl být k tomu, aby Siemens šel do konsorcia se Škodou? To jako Siemens neumí vyrábět vozy komplet? Ne, to se jen škodovka bojí dalších obr průserů jako mají se svými dosavadními výtvory (např. jejich pushpully v Německu jsou dlouhodobě odstavené).

User

Vyrobit to komplet si netroufnou. A tenhle podnik dál vysává peníze daňových poplatníků. Vzpomeňme na 380ky, kolik by za jednu bylo tehdy Taurusů, popř. dnes Vectronů, s přechodností po celé Evropě.
Ale ne, koupily se prototypové krámy, které v západních zemích na koleje nepustí (i když s tím byly kupovány), tak to musí jezdit jenom na východ. A škodovka má ještě tu drzost vysoudit ze státu další prachy.

Jakub

Šíříte tu pohádky jako by snad Škodovka neuměla vyrobit moderní jednotku. Ano, ta protekce domácího průmyslu tu je a stejně tak je i v západních zemích – Railjety šly do výroby Siemensu ve Vídni, rychlovlaky v Itálii se vyráběly tam a stejně tak se vyráběly i Španělské vlaky ve Španělsku. Ono to nemusí totiž být tolik ani protekce jako znalost domácího trhu a nižší náklady na údržbu. ČD už několikrát vysvětlovaly, proč zvítězilo konsorcium Siemens/Škoda v dodání vozů pro ČD. Siemens nemá kapacity, které má škodovka a Škodovka zas nemá patřičné technologie Siemensu, takže Siemens vyrobí skříň a dodá elektroniku,… Číst vice »

User

Protekce „domácího“ průmyslu (jakkoli bohulibě to zní) za výrazně vyšší cenu a mizernou kvalitu spojenou s dalšími náklady do budoucna mi nepřipadá obhajitelná před daňovým poplatníkem. Ty zájmy jsou malinko jinde. Čím to asi bude, že soukromníci od škodovky nic nekupují a ČD si od nich „na žádost MS kraje“ v klidu objednají bez výběrka něco, od čeho neexistuje ještě ani prototyp? To smrdí podobným průserem jako ty 380ky.
Ono těchhle zakázek typu „malá domů“ je víc. To nikoho netrklo, že za Bednárika šly zakázky jakoby náhodou na Slovensko? Výsledkem je taky průser.

Johnny Cash

Jojo, zakázky z posedu.

Johnny Cash

Však Interjet vyjel hotový z Ostravy a ne z Vídně. Z Vídně to byl jen polotovar. Taurusy ÖBB taky nevyjížděly z Allachu, ale z Lince.

jan v

V projektech RailJet a Nigtjet je Siemens zodpovědný za návrh celé jednotky, ale interiéry montuje opravárenský podnik OBB. U nás tato možnost není, protože ČD nemají vlastní kapacitu, která by se dokázala postarat o existující vlastní vlaky, natož aby stavěla další. Pro projekt tedy Siemens musel najít jiného partnera a (zde fabuluji) asi jim stačil jeden pohled na ŽOS Vrůtky, aby si řekli, že tor aděj zkusí se Škodovkou:)

Johnny Cash

Nejsou, jezdí. Potkávám je. Akorát jsem nepochopil zakázku 6 atypů. Na trati z Mnichova do Ingolstadtu se střídají s 6ti vozovou Dosto jednotkou Bombardier (Treuchtlingen) nebo Dosto pushpull s BR 111.

User

Jen byl Siemens obeznámen s tím, že z toho balíku musí něco kápnout i kámošům z PPF, jinak by byla jejich nabídka politicky neprůchodná.

Juraj

Vidíte, a přitom zrovna v souvislosti s tímto nákupem byly dohady, že existuje tichá domluva mezi Stadlerem a Škodovkou.

Škoda nebude dělat problémy u patrových EMU, které zatím stejně nemá plně vyvinuté; a naopak Stadler nepůjde na východních trzích proti panterům. Zároveň Škoda získala všechny zakázky na jednopodlažní EMU u ZSSK, takže na první věta úplně nesedí.

Kofolytik

Moc bych se tomu nedivil. Je to ale škoda, protože zrovna včera jsem seděl v SBB Flirtu (Basel Bad – Zell) a to je proti (i druhé generaci Pantera) taková pohoda.

Mimochodem, existuje u ČD výběrové řízení na dodávku vozů/jednotek/loko, kde by nevyhrála Škoda? Myslím s vlakem, který má v nabídce.

Aaabbb

Koupě pouhých 4 atypických kusů opravdu nesmysl je. Logiku by dávala série alespoň 10 kusů. Další věc je, že nechápu, jak to na tom Slovensku dělají, že jim EU sype dotace do vlaků pro jediného dopravce, který jezdí bez soutěže. Tady u nás pan Sůra pravidelně kritizuje každý kraj, který uzavře smlouvu přímým zadáním, ale to že to je na Slovensku nebo třeba i v Rakousku zcela normální, nikoho nevzrušuje a nepohoršuje.

Jiří Kocurek

Že to tam dělají ještě neznamená, že to je normální a nebudou muset začít.
A nebýt v ČR konkurence, tak Regionova musí každému stačit, žádné 840/841/646 a kdoví jestli vůbec nějaké 844. Na dálkovce Potěmkin a Béčka a v nich pravověrní slinatající nad libovolnou rakouskou dvojkou.

jal

Vždyť se o tom už kdysi všude psalo, že potřebovali utratit zbytek € z EU do konce období a jediný, kdy byl schopný něco vyrobit do potřebné doby a nevadila mu malá zakázka, byl Stadler.

Asi bylo lepší dotace vrátit a jezdit s Bdt, že.

Libcha

Jakožto daňový poplatník EU bych řekl, že by bylo lepší tu dotaci vrátit, než ji za každou cenu utratit za hloupost.

Granja

Byly moc rádi, že tu dotaci se jim podařilo zachránit. Nemají v žádném případě na rozhazování.

Olcit

Konkrétně při výběru KISSů pro ŽSSK podávala nabídku taky Škoda Transportation. Byli výrazně dražší, proto Stadler

G-man

Nejsou atypické, jsou jich stovky. A turnusová potřeba včetně zálohy na Považany jsou 4 a na Urpíny by byla 5 jednotek. Víc jich kupovat by nebylo ekonomické. Kam jinam byste na Slovensku na střídavině chtěl nasazovat jednotku s kapacitou 600 cestujících?

Michal82

krásne vlaky. Bude to super nahrada Elefantu okolo Prahy. Snad vyhrajou.

jal

Všechno, co je z ciziny, je lepší a krásné. Nejlepší bude průmysl v česku zlikvidovat. Budeme mít dobré ovzduší ,splníme všechna nařízení o CO2.

PavelZ

No to doufám 😂

firon

Mají ve Velimi trať simulující kvalitu slovenských drah? Až Kiss políbí slovenské výhybky…

Pája

Tohle bylo první, co mně napadlo. Zda testy ve Velimi dokáží simulovat reálné podmínky na Slovensku. Viz vykolejení Pendolina a onen dopis správci tamní infrastruktury.

Stočený elektromotor

(irony on) Samozrejme, trať Bratislava -Žilina je e v totálnom šrot stave, na ktorej Pendolino a ďalšie vozdilá ČD vodilá jazdia v hodinovom takte…. Vidno, že páni budú odpornící…. (irony off)

Karl vB.

Na zkušebních polygonech pro auta mají různé druhy povrchů.
Jak je to s pestrostí železnišního svršku na železničním okruhu Zkušebního centra Velim Výzkumného Ústavu Železničního, to by mohl upřesnit nějaký znalec místních poměrů.

Jaroušek

Někde ten dřevěný svršek je, ale bezstykové koleje tam nejsou.

Jaroušek

stykové*

Platamon

Mám dojem, že na spojovací koleji mezi velkým a malým okruhem (triangl) byl ten menší oblouk veden jako testovací pro horší typ svršku.

Jaroušek

Fakt kupovat 4 jednotky je na palici. Trochu liberalizace jak u nás by neuškodilo. Také volnost krajů aby si mohli dopravu objednat sami. Myslím si že by se ihned zvýšila kvalita ZSSK. To co tady 30 let předvádělo ČD je v posledních letech v koncích. Chápu že Slovensko je chudé ale tu volnost těm krajům by přidat měli.

ICE_Laco

na kvalitu ZSSK je potrebných viac peňazí, ako dostávajú teraz. Ale to by sa napríklad museli zrušiť vlaky zadarmo…..

Jaroušek

Ale oni dostávají v zásadě pouze nějakou částku na rok. A s tou si mají dělat co chtějí. Mají to tak akorát ale často ani to ne. Pro nové vlaky se musí spoléhat na MDSR a to je ten problém.

ICE_Laco

Tých peňazí je málo. Na to, aby dokázali zabezpečiť kvalitnú taktovú dopravu a kúpiť viac takýchto jednotiek by ZSSK potrebovala prihodiť aspoň 100 miliónov eur ročne….

Paolo

Dobeh eurofondu- bez nich by to byla NULA!

Miroslav

Liberalozace ničemu nepomůže, kdy už to lidi pochopí??

Kubrt

Kvalitě osobní dopravy na české železnici pomohla velmi výrazně.

Jaroušek

Např. tím, že ČD aby byli konkurenceschopně museli výrazně zmodernizovat vozový park. Bez toho by jsme se tu dneska jezdili vesele na všech linkách Bečky.

Ketchup1970

Opravdu na všech? Nevšiml jste si prvních EC vlaků , modernizaci již od devadesátých let ?

Jaroušek

Jezdí a dost často protože nemají vozy :))

Honza

A nebylo spíše tím, že v té době (kolem roku 2010) začali teprve dostávat kontrakty od státu a krajů na delší dobu, čímž měli jistější financování a mohli si na ty nové vlaky půjčovat?

Miroslav

Na některých se spíše zhoršila…

Johnny Cash

Liberizace pomohla, ale jen někde. Na jistých linkách nahradil dopravce s hnusem jiný levnější dopravce s jiným hnusem.

PvvS

Ale pomůže. Jen to zastánci modré církve nedokážou pochopit.

Miroslav

Tak se svezte nočním vlakem od Regiojetu a uvidíte jak ČD ví, co je lůžko a lehátko..

G-man

Je potřeba si uvědomit, že dnes se kupují vozidla na určité výkony, a tato se koupila na R 7XX Bratislava – Žilina a zpět, kde 4 kusy bez problémů zajistí dvouhodinový takt během celého dne – dokonce by se to dalo za určitých podmínek sjet i se třemi. Samozřejmě by bylo lepší koupit těch jednotek víc i na jiné linky, ale to asi v současné době není pro Slovensko finančně možné. Ale ani tento počet vůbec nevadí, nejsou to žádná atypická vozidla, jsou jich vyrobené stovky. Jinak co se týká kompetence krajů v dopravě za mě naprostý souhlas.

ICE_Laco

Keby ich bolo aspoň 10 kusov….

Vedel by som si ich predstaviť na linke Bratislava – Banská Bystrica. Ale nie tak, že raz denne, ale pekne v dvojhodinovom takte…..

Jiří Kocurek

Až se obávám, že výstava bude putovní 🙁

Pavel Vavříček

To jsou ty jednotky fakt jenom střídavé nebo jsou vícesystémové ?

ICE_Laco

Sú len striedavé….

Patrick

Po prepnutí Žiliny už pre súpravy pre západnú polovicu Slovenska bude dvojsystémovosť zbytočná

Ic540

😀👍

Na všechny ty trasy co jsou v plánu to stačí naplánovat v sedlech a v okrajových časech. Bude rázem po kapacitních problémech…

Putovní výstavka se tak představí ve všech možných koutech SR…

A mezitím se přiobjedná dalších x potřebných jednotek. Včetně polovičních třeba potřebných na posílení určitých výkonů a podobně v rámci spojování atd…

Uf. To fakt někdy bolí si něco přečíst o Slovensku které mám za rohem a často tam jezdím…

ICE_Laco

Na východ nemôžu, iba že bych tam odtiahla nejaké viacsystémová lokomotíva…..

M@trixX

Uz to tu bolo viackrat, KISSy budu jazdit na Povazanoch (R Bratislava-Zilina), na ostatnych tratiach pojdu nanajvys na nejaky dojazdovy/vyjazdovy par vlakov v noci. Neviem preco to stale vsade kopiruju a tym vyvolavaju taketo komentare.

G-man

Myslím, že žádné kapacitní problémy nehrozí. Vždyť mezi Blavou a Žilinou bude jezdit v podstatě každou hodinu vlak s kapacitou přibližně 600 cestujících (R 6XX a R 7XX) a v exponovaných časech ještě REXy do Trenčína. A těch pár svátků v roce je problém na každé železnici.