Stadler posílí v USA, pro americký trh vyvine jednotku s pohonem jen na baterie.
Vizualizace vlaku na baterie pro americký trh. Foto: Stadler Rail
Dvouvozová jednotka bude vycházet z modelu FLIRT Akku.
Dvouvozová jednotka bude vycházet z modelu FLIRT Akku.
to sou šaškárny, kdyby raději natáhli troleje, udělali by líp, nehrozil by ani žádný požár baterek nebo exploze vodíku 😉
Nuž, zjavne si spočítali, že pri predpokladaných dopravných výkonoch tej jednotky je výstavba trolejového vedenia, meniarní a pod. drahšia ako vyššia cena a hmotnosť vozidla vrátane výdrže akku počas uvažovanej životnosti vozidla. Vôbec by som sa nečudoval, ak by s tým robili 6 jázd denne po nejakej zapadnutej lokálke o dĺžke 40 km s tým, že by sa pekne pomaly (aby sa zabezpečila dlhá životnosť akku) nabíjala, lebo aj tak bude viac stáť ako jazdiť. Takže prestoj jednotky nikomu vadiť nebude a finančne to bude lacnejšie. Majú to byť dvojvozové jednotky, čo dáva tušiť o intenzite dopravy na úseku, kde… Číst vice »
Elektrobus bude stát v zácpě, vlak pojede. Co se týče těch frekvencí, tak ono je to někdy i tak, že jezdí jeden vlak ráno do města a jeden vlak odpoledne z města. Takže na nabíjení je času dost 🙂
Jeden vlak ráno z města a jeden vlak odpoledne do města je trať zralá na zrušení, protože tím nikdo nebude jezdit. Pokud vám vlak ujede, tak budete jako čekat do dalšího dne? Pro dojíždění do školy/zaměstnání je třeba takt alespoň jednou za hodinu a ve špičkách ideálně jednou za půl hodiny.
Nicméně v USA a Kanadě takto řada příměstských železnic funguje, a v sedlových časech jezdí autobusy. My to úplně nechápeme, ale oni to takto mají nastavené.
O rušení tratí řeč není, protože je na nich zároveň nákladní doprava.
No jestli to tam tak funguje, tak se nedivím, že tam většina lidí jezdí auty. Takhle fungující doprava s občas jezdící jednotkou na baterky se mi spíše zdá jako populistické gesto na zacpání úst ekoaktivistům…
To víte, oni je tam nevykořisťovali, takže se tam dá koupit ojetina za jednu měsíční mzdu. Možná kdyby jim zakázali auta starší 20 let vč. přestaveb na elektromobil, takové Porsche 356 přestavěné na elektromobil…
klimaalarmisté by ho zapálili, protože to přece musí žřát 30 galonů!
Myslíte toto Porsche?
http://evalbum.com/3851
To by mě zajímalo, jak chtějí to nabíjení řešit. Vždycky jsem měl baterku hlavně za možnost přímého a „eko“ spojení hlavní elektrizované trati s kratšími vedlejšími úseky.
Připadá mi, že bez dobíjení z troleje (tj. za jízdy) a na amerických vzdálenostech bude výzva vymyslet to nějak smysluplně.
No, oni tam s FLIRTy zase nejezdí takové (kontinentální) vzdálenosti, to spíše někdo hobluje jednu příměstskou štreku z těch novějších projektů.
Kde a jak s tím budou jezdit? Dojezd 100 kilometrů není na žádné transamerické trasy. A pokud je to nějaké příměsto, tak to jsou snad tratě které nepatří nákladním dopravcům (kteří je elektrizovat nebudou, protože jim to k ničemu není) ale Amtraku, který by je výhledově elektrizovat mohl.
Jak se píše v článku, s napájením z troleje se, alepoň u první verze vlaku, nepočítá.
Těch tratí, vlastněných Amtrakem, moc není, příměstské vlaky (a samozřejmě i vlaky Amtraku) jezdí často i na tratích vlastněných nákladními dopravci.
Americké „commuter rails“ často fungují na úplně jiné bázi, než jsme zvyklí z Evropy, leccos nám může připadat ne úplně rozumné, je to zkrátka jiný svět. Tohle vozidlo, zatím bez zákazníka, je třeba brát jen jako „demonstrator“ a teprve čas ukáže, jestli se přerodí do nějakého pravidelného provozu. Zatím není jasné, jak bude vlak dimenzován, jaký bude mít skutečný dojezd atd.
To mi nikdy moc nešlo do hlavy, jak se jim vyplácí mít spoustu souprav, kdy leckterá udělá za celý den jen jeden obrat, ráno z předměstí do centra a odpoledne zpět. K tomu potebují velké odstavné kolejiště v centru.
Jojo, to mě taky fascinuje 🙂 Asi mají tamní „objednavatelé“ jinak nastavené smýšlení o investičních nákladech (těch se nebojí – když už nějaký nový systém založí, úprava infra a nákup vozidel je dost velkorysý) a provozích nákladech – nebudeme vozit prázdný vlak. V Evropě by se řeklo „jednou jsem to vybudovali, tak ať to jezdí, v sedle třeba skoro prázdné“, v Americe to asi vidí jinak. Toto se samozřejmě netýká tradičních systémů kolem megapolí, ty fungují víceméně jako v Evropě.
Evropská verze Flirtu na baterky je elektrická jednotka, které se na střechu přidaly baterie. Verze pro USA zřejmě (alespoň to tak vypadá na vizualizaci) má kromě dvou článků pro cestující ještě střední článek navíc. Jsou verze, kde je mezičlánek použitý třeba pro dieselagregát, v akumulátorové verzi pro USA jde čekat, že do toho článku naloží tak 20 t baterek. Z hlediska dojezdu by pro příměstskou dopravu mělo stačit zhruba 500 km, aby jednotka zvládla špičku, přičemž v sedlech se jednotky můžou střídat u nabíječek.
Transamerické trasy se lítají, kdo by to byl čekal. A že vlak může jezdit i po kolejích, které mají jiného vlastníka? Na to tam přišli už dávno.
Mimochodem za konec zaoceánských lodí a transkontinetální vlaků fakt nemůže automobil, ale Douglac DC-3, Dakota. Pak už se vývoj nedal zastavit ani v sovětském svazu.
Dovolím si doplnit, že v Utahu, konkrétně v Salt Lake City, má už Stadler svou americkou továrnu v provozu.