Stadler našel pro svůj vodíkový vlak dalšího zákazníka v USA

Jednotka Stadler Flirt H2. Foto: Stadler RailJednotka Stadler Flirt H2. Foto: Stadler Rail

Kalifornie plánuje nákup až 29 vodíkových jednotek.

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vtvt

Budete psát taky o vývoji univerzálního modulu pohonu (vodíkového), který je určen jako modernizace starších elektro či dieslových vlaků?
https://cordis.europa.eu/project/id/101006633/de

K.S.

Zní to zajímavě, ale nejsem si jistý jestli na něco takového je v těch vlacích místo. Přece jenom už teď jsou elektrické lokomotivy na hraně s nápravovým tlakem.

Na druhou stranu si umím představit že se to udělá z nějakých starších mašin (plecháče, laminátky, brejlovic…) které pak budou jezdit pevně spojené ve dvojicích kdy jedna poveze elektrickou část + regulaci a druhá vodíkovou technologii a bude mezi nimi existovat jak datové, tak silové spojení.

Vtvt

CAF tento modul použil do staršího vlaku, nikoliv do lokomotivy
https://www.urban-transport-magazine.com/en/caf-fch2rail-hydrogen-train-starts-test-runs/.

Jestli by to bylo řešením pro CityElefanty (převést je na jiné tratě v ČR), až někdy za 8 let budou EMU400.

K.S.

Ok, ale toto je pořád něco malého, a ani tam není uvedený výkon a dojezd. Jasně, dá se udělat pokusný vlak s podstatně sníženým výkonem a ono to ten kousek mimo trolej dojede. Bude to lepší než současný stav kdy se nejede, nebo přestupuje, ale spíš by to chtělo plnohodnotný zdroj a něco použitelného v nákladní dopravě.

Vtvt

Smysl univerzálního vodíkového pohonu je ve snížení vývojových/výrobních nákladů. Tak aby dodávky vodíkových vlaků byly dostupné také pro menší vagonky, které nemají na nákladný vývoj zbrusu nových vodíkových vlaků. Ono totiž např. skupina Škodovka za posledních 5 let je v mínusu cca 300 milionů, takže krom vývoje EMU400 a krom tramvají/(trolej)busů asi nebudou investovat velké peníze do vodíkových vlaků vzhledem k existujícím vodíkovým vlakům. Proto uvádím příklad CityElefantů. 23 nejmladších bude mít v 2029 zhruba 15 až 20 let služby, takže možná by se vyplatil retrofit s doplněním vodíkového pohonu a menších baterií na dojezd pár desítek km. City elefant… Číst vice »